[WN] ervaringen uitlenen fokmerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: ervaringen uitlenen fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:31

ik zou ook niet zo hoog uitkomen als die 3200 en heb wel een super moeder (ze is zo lief voor dr veulen geweest) die best zou kunnen presteren in de sport maar ik ben geen wedstrijdruiter Lachen

Als ik puur de kale stalling reken tijdens dracht/na geboorte, dan zouden we op 15 x 150 = 2250 uitkomen, daar kun je geen fokmerrie voor kopen met deze potentie!
dan zouden daar nog de benodigde dierenarts kosten bijkomen (via dekstation is vaak contractje af te sluiten voor circa 115,-) en de evt verzekering (vorige veulen kostte 90,- aan verzekering), dekgeld is niet van toepassing omdat die dekking nog tegoed is.

Voor mij ben ik dan financieel een heel eind geholpen (ik hoef geen winst) maar ik ga niet de merrie ergens anders neerzetten, dan blijft ze in mijn beheer/care.

zo langzamerhand begint zich wel een idee in mn hoofd te vormen hoe ik het wel en niet wil, dank voor jullie inbreng so far! Ik ga nu weekend vieren en zie wel wat er maandag bijgekomen is, laat je niet tegenhouden om nog inbreng te geven Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:51

cissy schreef:
in feite is het voor mij dus ook hetzelfde als voor jou Francis, maar bij jouw bedrag komt dan nog het dekgeld erbij neem ik aan of zit dat in die 3200,-? oftewel dat heeft de nieuwe eigenaar zelf betaald?
en hoe zit het dan met de dierenarts kosten, hoe had jij dat geregeld? of zit dat ook verwerkt in die 3200,-...

(ik neem aan/weet haast zeker dat mijn 'huurder' meeleest, dan weet ze vast dat ik er over nadenk Lachen zal dr vast de link sturen)

Dekgeld hoef ik dan natuurlijk niet te betalen, hengst is van de koper van het veulen.. kost haar dus ook geen geld, is haar eigen hengst. Ze wilde daar érg graag een veulen van maar aangezien dat een OLWS-drager is, is daar iets minder makkelijk een merrie voor te vinden. Ze zag Dot twee jaar geleden op 't EK en was op slag verliefd..
Extra DA kosten zoals scannen e.d. zouden daar nog bij komen idd en na de geboorte zouden de kosten van het veulen ook voor haar zijn (eventuele DA kosten en verzekering), maar normale kosten zoals enten en ontwormen zaten daar al bij in.. Ook kosten voor extra voer enz. zaten daar al bij in.. Dus in wezen hartstikke voordelig, Extra verzekering voor Dot en risicodekking hadden we het toen nog niet eens over gehad... En aangezien ze dit al te veel vond ben ik dus niet verder gegaan met onderhandelen, ik vond dat toch wel het minimum.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 13:40

zat me van het weekend te bedenken dat mn jonge merrie misschien ook wel als mamma zou kunnen fungeren, dan kan ze nog een jaartje groeien voordat ze de verkoop in gaat... ze is nu nog iets te groen/klein om in te rijden.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:48

Hoe oud is die? t kan heel handig zijn voor (jonge)merries om een veulen te krijgen als ze nog wat iel of bebieachtig zijn. Daar krijgen ze vaak meer body van

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:48

Merries die drachtig zijn die stoppen meestal even met groeien.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:52

K heb het over het 'uitzwaren', het krijgen van meer body.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:53

Logisch dat ze 'uitzwaren' Knipoog , maar de groei de hoogte in stopt wel even.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 14:19

ze is nu 2,5 (geb 26 mei 2004) dus zou ze 4 worden als ze veulent. Ik ben ook in de veronderstelling dat ze nog wat groeit, maar zou dat echt helemaal even stoppen als ze zwanger wordt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:26

Neem eens contact op met FloortjeM hier op bokt; vanwege haar werk heeft zij ruime ervaringen met het opstellen van contracten in de hippische wereld.

Ik zou overigens de kosten van zo'n contract wel voor rekening laten komen die er belang bij heeft om jouw merrie te gebruiken voor een dekking/veulen.

Persoonlijk zou ik het nooit doen. Ook al zou ik alles waterdicht afgetimmerd hebben.
Maar stel dat er toch iets onverhoopt mis gaat en jouw merrie is daar de dupe van.
Ik kan me voorstellen dat je hetzelf nooit vergeeft om haar uit te lenen/verhuren als fokmerrie.
Tuurlijk kan het mis gaan als je een veulen voor je zelf fokt, maar dan is het eigen keus.

Wie weet is er een optie mogelijk dat zij/hij je paard least, alle lasten en risico's voor de leaser.

Succes met je beslissing.

offtopic; ik heb de buurvrouw nog niet gesproken, maar ik zal haar vanavond wel even bellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:17

Als je een veulen fokt om te verkopen, fok je in principe ook voor een ander. Nu doe je hetzelfde alleen weet je op voorhand dat het veulen een nieuwe baas krijgt en hoef je er niet mee te leuren.... Ik zie het verschil niet zo.
Net alsof iedereen die fokt de veulens zelf houdt Clown

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:44

Cer schreef:
Als je een veulen fokt om te verkopen, fok je in principe ook voor een ander. Nu doe je hetzelfde alleen weet je op voorhand dat het veulen een nieuwe baas krijgt en hoef je er niet mee te leuren.... Ik zie het verschil niet zo.
Net alsof iedereen die fokt de veulens zelf houdt Clown

Nou..........het kan ook zijn dat je eerst wilt zien wat eruit komt en soms maken de mensen dan een keus om juist de merrie te verkopen en het veulen (die door de goedoverwogen kruising van ouderdieren van betere kwaliteit zou kunnen zijn dan de ouderdieren, Duivel ) te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:03

Dat zou kunnen, maar als je een goed overwogen ouderpaar hebt, blijft t toch om het even? Daarom fok je ook.
Dus als de combinatie lijkt te gaan werken, why not.

Ook een goed overdacht ouderpaar kan iets leveren wat je niet verwacht had, en dan zit je er als verkoper mee. In bovenstaande gevallen zou het toch verkocht zijn Clown

Bij mij is het overigens nooit een optie geweest om een veulen te houden en de moeder te verkopen, dat scheelt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 16:49

in eerste instantie heb ik die jonge merrie gefokt om als opvolger voor dr moeder te gaan dienen, maar ze blijkt nu wat te klein te zijn voor mijn postuur Lachen en haar moeder is echt een tank van een merrie.
Kan zijn dat ze nog wat doorgroeit maar dat zal de tijd leren, ze had wat achterstand zoals ik al eerder had aangegeven maar ze is het hard aan het inhalen.

Ik vind het dus niet eerlijk voor die kleine om nu met mij te gaan lopen rondzeulen terwijl dr moeder daar echt geen problemen mee heeft (die heeft nu na 10 jaar nog niks overgehouden aan mij rondzeulen en doet dat nog steeds met veel plezier! Lachen )
Het lijkt nu alsof het een miniquarter is maar dat is echt niet zo hoor, ze is alleen voor mij persoonlijk wat te fragiel... ikke zussie van bessie turf Clown Haha!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:33

Wij hebben 5 merries in totaal geleased en daar hebben wij gewoon van de AQHA een lease contract voor gebruikt deze kun je gewoon hanteren voor wat voor ras dan ook. Dit lease contract is puur voor dat jij de tijdelijke eigenaar bent van het paard dus als fokker te boek komt. Een klein contractje betreft de betaling en verantwoordelijkheid waarvoor en niet hebben we ook. 1 merrie staat bij ons thuis de andere 4 staan bij de eigenaar. Tis maar net wat je wil. Wij betalen puur het onderhoud van de merrie qua voer en alle kosten die erbij komen kijken betreft dracht en veulen.

Karolien

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:36

Cer schreef:
Bij mij is het overigens nooit een optie geweest om een veulen te houden en de moeder te verkopen, dat scheelt.

Soms moet je gedwongen kiezen en als dan
FlyingHigh schreef:
door de goedoverwogen kruising van ouderdieren van betere kwaliteit zou kunnen zijn dan de ouderdieren

dit het geval is, kán het dus zo zijn dat iemand die keus wél maakt/moet maken.. zoals in mijn geval bijv.

Maar ik ben 't wel met je eens dat ik geen verschil zie in het fokken van een veulen voor de verkoop of fokken 'op bestelling'.. ook in't tweede geval zou de merrie bij mij thuis blijven, no way dat iemand mijn paard mee naar huis krijgt.
Ik zou graag nog es een veulen fokken en opvoeden, gewoon omdat ik dat hartstikke leuk vind, maar ik wil absoluut níet met een veulen moeten 'leuren', dat kan ik me niet veroorloven.. dus voor mij is 'op bestelling' juist de enige mogelijkheid om nog es een veulentje te fokken...
Dus wie nog een goeie merrie zoekt voor z'n hengst... Dot is OLWS-vrij Haha! Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:48

@Francis: zo denk ik er dus ook over. Al is de keus qua hengsten bij mij iets beperkter ivm OLWS-merrie, maar wel 5 van de 5 Frame Knipoog

Wat een merries in de aanbieding ineens Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:57

@Francis: gedwongen te kiezen welk dier je verkoopt? Omdat ze de moeder wel wilde kopen maar het veulen niet?

Een hengsteneigenaar zal zn hengst niet zomaar op elke merrie plaatsen, als hij het veulen zelf wil. Dus wat dat betreft is het ook al een uitgezochte combinatie...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:51

Cer, nee.. Ik had de merrie, fokte zelf het veulen, met de bedoeling beiden te houden, de merrie voor de fok, het veulen voor de show.. Veulen idd beter van kwaliteit als moeder maar moeder wel hele goede fokmerrie.
Maar toen kwam er een echtscheiding om de hoek en MOEST ik kiezen.. 1 paard houden is al moeilijk nu, laat staan twee.. En dan moet je dus kiezen tussen het paard wat je al langer hebt en een band mee hebt, en het paard waar je zo lang naar uitgekeken hebt en zelf (bijna letterlijk, moest helpen tijdens de bevalling) op de wereld gezet hebt. En da's een keus die je met je hart eigenlijk niet kunt maken en dús maar met je verstand maakt.. en voor de toekomst kiest... Ik in ieder geval wel.
Ik wilde graag showen en met het veulen zou dat kunnen, moeder was gewoon (mede door haar verleden) minder geschikt als wedstrijdpaard.

En idd, die hengsteigenaar die naar mij toe kwam om te vragen of ik met Dot een veulen wilde fokken, deed dat weloverwogen.. natuurlijk speelde het feit dat Dot OLWS-vrij is (wat ik haar daarvoor verteld had) een grote rol voor haar met haar Frame hengst, maar daarnaast was ze ook helemaal weg van Dot én zou Dot met die hengst een hele leuke combinatie vormen denk ik.. ik heb die hengst zelf ook al eens overwogen, mocht ik nog es met Dot gaan fokken en ik zou dus ook helemaal achter die combinatie staan.
Dat is voor mij nl. wel een voorwaarde als ik 'op bestelling' zou fokken... ik moet wel achter de combinatie staan.. Een hengsthouder zal niet zomaar elke willekeurige merrie willen, maar ik wil ZEKER ook niet zomaar elke willekeurige hengst op mijn merrie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:27

Heb je gelijk an Francis Ja

Wat ik al zei, voor mij is dat nooit een keus geweest omdat het nooit een optie was om twee paarden te houden...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:03

fokverhaal gaat even op laag pitje, lener heeft probleem met eigen paardje en dat moet eerst worden opgelost. Maar bedankt voor het meedenken! ik hou het zeker even voorin het geheugen voor het geval dat alles toch doorgang vindt.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:05

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:53

Ik moet ook nog ergens een contract hebben liggen, van een vriendin uit Amerika gekregen wat zij altijd gebruikt.. zal es kijken of ik em nog kan vinden...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:44

@FlyingHigh, goeie, gelijk maar even onder favo's opgeslagen, thanks!

@francis, je hebt mn mailadres nog (hoop ik) thanks!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:12

Naar aanleiding van dit topic heeft een andere geinteresseerde zich bij mij gemeld om een veulentje te fokken, dus dit topic is weer actueel bij deze... Lachen

edit toevoeging:
Oh ja, het gaat om de jonge merrie, de oudere heeft inmiddels een bijrijder. Zo kan ze nog een jaartje spelen voordat ze ingereden wordt.
iemand een hengsten suggestie? Moet een reining hengst worden die redelijk groot fokt want deze merrie is nu 1.43 ongeveer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:21

Leuk, weet je al wie de vader gaat worden ??