[WN] Waarvoor is mijn paint gefokt..? Wat doen jullie ermee..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eveyy

Re: Waarvoor is mijn paint gefokt..? Wat doen jullie ermee..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:30

Dat sowieso, maar ik vind het wel leuk om te weten welke tallenten vooral terug komen in zijn lijnen..

Uiteraard gaan we uiteindelijk vooral doen wat hij leuk vind om te doen en goed in is :-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:31

Gezien de conmentaren hebben jullie geen idee wat PSSM inhoudt. Ook een ruin wil je testen, het gaat nl niet om het fokken maar om de gezondheid van je paard! Het is nl niet grappig als je paard het toch blijkt te hebben. De meeste DA's weten er niet veel van. Het is alleen maar in belang van je paard en jezelf om te testen.
Maar als je niks wilt doen met deze zeer goed bedoelde adviezen dat moet je zelf weten.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 12:42

Er is niet eens aan mij gevraagd of dat ik heb getest, er worden alleen maar dingen geroepen waar niet om gevraagd wordt.

Slotje graag

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:44

BMHP schreef:
eigenlijk stel je de vraag verkeerd (is mijn mening)

Er bestaat een groot verschil tussen waar de talenten van het paard liggen en het fokdoel.

Onderschrijf ik helemaal. En als ik zo naar de lijnen kijk, tis allemaal een beetje allround. Dr zit niet echt een lijn in die specifiek een richting opgaat.

En tja niet elk paard wat voor een bepaald doel gefokt is blinkt ook in die richting uit. Heb zelf een cuttinggefokte merrie gehad die vele malen meer uitblonk in de pleasure dan op de koeien. En mijn draak, ook cutting gefokt, doet het helemaal niet onaardig in de dressuur :+ HMS en pleasure. Ze lust koeien wel zonder saus, maar vind dat spelen ermee maar dodelijk vermoeiend. En ergens moe van worden is niet zo haar ding. Mijn Paint is ranch/cutting gefokt, lust koeien en vind ze wel lekker. Maar vind springen geweldig. En heeft hele aardige bewegingen voor de Ranch Riding.

Ik zeg dus ook niet blindkijken op de lijnen, niet elk paard gaat ook precies die richting op die het gefokt is.

overigens en geheel off topic: ik ben het zeer met Jessica eens over het testen op PSSM. Heeft niks met fokken te doen. Een paard wat zelfs maar enkelvoudig het gen heeft is al lijder. En je kan beter weten of het wel of niet van toepassing is dan ineens met een paard staan wat plotseling symptomen krijgt. Het paard heeft, wat wij noemen, een aantal red flags in de bloedlijn. Die dus positief zijn. Beter safe than sorry, helemaal omdat hij nog niet gereden is.

Edit: roepen om slotjes is leuk maar helpt vaak niet echt. Dat zul je bij een mod aan moeten vragen. En eerlijk ik begin de neiging te krijgen mijn post maar leeg te halen. Je wilt dingen die niet passen dus niet horen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 12:54

Ik heb mijn bericht al gemeld, dus zal wel goed komen.

Het gaat er niet om dat ik die dingen niet wil horen. Het gaat erom dat daar in dit topic niet naar is gevraagd.

En nogmaals, er is geen één keer aan mij gevraagd of dat mijn paard daar al op getest is. Er wordt alleen maar geroepen dat ik dat moet doen.
Daar heeft dit topic geen betrekking op, dus ik ga er ook niet op in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:32

Laat ik het dan maar vragen... is je paard wel getest op PSSM???

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:38

Tjemig zeg, over off-topic gesproken...
Jammer dat de TS geen antwoord op haar vraag krijgt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:41

Sammyoo schreef:
Tjemig zeg, over off-topic gesproken...
Jammer dat de TS geen antwoord op haar vraag krijgt.

Excuse me schrijf ik met onzichtbare inkt of zo??

rina schreef:
En als ik zo naar de lijnen kijk, tis allemaal een beetje allround. Dr zit niet echt een lijn in die specifiek een richting opgaat.

Wat wil je nou nog meer horen dan?? Meer kan ik er nl niet van maken. Dr zit gewoon niks in wat uitzonderlijk in een bepaalde richting gaat. En voor in de lijn zit niks wat echt gepresteerd heeft.

Het enigste waarop de TS reageert is het advies om te testen. En imo als ze getest had, had ze wel gewoon vermeld na advies nl zoveel dat paard al getest is.
En dan op je teentjes getrapt voelen omdat de mensen hier die er wat vanaf weten je erop wijzen, tja doe je goed. Vooral zo doorgaan. :evaw:

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:42

Moderatoropmerking:
Ik zou iedereen hier graag willen vragen om ontopic te blijven. De TS is op zoek naar antwoorden over het fokdoel van haar Paint, niet naar opmerkingen over het wel of niet laten testen op PSSM. Het is genoemd, maar hoeft niet steeds herhaald te worden.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 14:57

Oké, hierbij een foto hoe ik hem gekocht heb en waar ik hem in een paar maanden tijd al heb gekregen met heel wat tijd, geld, tranen en energie.. Dus inderdaad, ik heb geen zin in mensen die de achtergrond niet weten en roepen dat ik niet bezig ben met de welzijn van mijn paard. Ik zit midden in het proces hem gezond te krijgen en ben al een heel eind, weet echt wel waar ik mee bezig ben. Ik roep hulp in van mensen met verstand in mijn omgeving, dat zoek ik niet op bokt, want jullie kunnen zijn gezondheid niet inschatten via internet.

Kunnen we nu aaaaaaalsjeblief on topic blijven.

Uiteraard niet voor de mensen die serieus gereageerd hebben op mijn vraag, bedankt daarvoor!

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:38

Ach, arm dier... wat fijn dat hij het nu goed heeft.

Sorry rina, ik liep me zo aan de off-topic berichten te irriteren, dat ik over jouw uitgebreide antwoord heen heb gelezen.

En inderdaad liggen de voorkeuren van een paard niet altijd daar waar hij voor gefokt is. Mijn halve Paint en ik werden allebei ongelukkig in de western (verder dan het begin van de basis zijn we niet gekomen :') ). We zijn overgestapt naar dressuur en de eerste winstpunten zijn al binnen!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 15:45

Ja het blijft altijd maar afwachten wat je paard leuk vind! Tof dat jullie je ding gevonden hebben!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:18

oww, na de eerste foto test je op heel andere dingen,
hij begint op foto 2 gelukkig op een paard te lijken :)
fijn dat hij een kans bij jouw krijgt Eveyy, ik blijf bij mijn advies:

doen wat leuk is :)

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 19:22

Nou, dat dus..

Gaan we zeker doen BMHP, wat dat ook mogen zijn!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 05:59

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd. De mod-opmerking staat er voor iedereen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:47

Oei, die kon idd wel wat TLC gebruiken. Top dat je hem die kans geeft!

Je ruin heeft allround bloedlijnen, met een zwaartepunt op Halter en Western Pleasure.
De bekende performance namen zitten wat verder weg in zijn pedigree: Dirty Rocki, Count Charger (Mr Norfleet lijn), Two Eyed Jack

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 07:56

Het is jammer dat er niks recents bekend is. Maar all round is altijd goed natuurlijk! Ik heb toch geen hoge wedstrijd ambitie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:33

Dan maakt het ook niet zo uit waarin zijn verre voorouders goed waren. Met een goed aangeleerde basis moet elk paard een gemiddeld niveau kunnen halen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 08:38

Ja precies.

T ging me ook niet zo om zn verre voor ouders, daar hadden we al wel wat van gevonden.. Maar was vooral benieuwd waar de talenten vandaag de dag liggen in zn lijn.

Helaas vind ik niemand met naaste familie van mijn ruin. Dus zal het in de training moeten gaan blijken strax :-)

arwenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:12

Eveyy schreef:
Ja precies.

T ging me ook niet zo om zn verre voor ouders, daar hadden we al wel wat van gevonden.. Maar was vooral benieuwd waar de talenten vandaag de dag liggen in zn lijn.

Helaas vind ik niemand met naaste familie van mijn ruin. Dus zal het in de training moeten gaan blijken strax :-)

Hoi,
Ik heb ook een nakomeling van dezelfde hengst een 4 jarige ruin heb hem nu een half jaar zoals ik het lees komt hij bij dezelfde fokker vandaan als jouw paardje alleen wel andere merrie.
Ben al heel lang aan het zoeken naar een foto van indian lucky joke maar kan het niet vinden
Maar wat goed dat jou paard zo opknapt nu wat een verschil met toen je hem kreeg!
Mijn paard train ik gewoon eerst de basis en dan gewoon kijken wat we samen leuk vinden. Misschien een tip om een keer bij een wedstrijd te gaan kijken kun je de diverse disciplines bekijken dat zijn er heel veel en kun je beetje kijken wat je aanspreekt!

arwenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een halfbroertje van jouw paardje zelfde vader andere moeder.
Komt ook van dezelfde fokker denk ik

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 10:21

Ik ben bekend met de diciplines en weet wat ik leuk vind :-) ga regelmatig bij wedstrijden kijken!

Het moet alleen blijken of dat Fifty hetzelfde leuk vind en er talent voor heeft haha.

Ik heb wel een foto van Indian Lucky Joke, stuur me een PB met je telefoonnr of mail, dan stuur ik hem je toe!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 10:23

arwenpip schreef:

Leuk! Al een bepaald talent ontdekt?

arwenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:46

Eveyy schreef:
arwenpip schreef:

Leuk! Al een bepaald talent ontdekt?

Ik vind hem wel echt een allrounder zou heel geschikt zijn voor trail maar ook voor de andere western onderdelen reining zou ik met hem niet doen maar meer omdat dat niet zo mijn ding is.
Toen ik hem kreeg was hij net zadelmak dus ik ben nu nog echt bezig met de basis. Ben wel heeeeeeeeel blij met hem hij doet met alles heel erg zijn best en vreselijk cool in zijn hoofd! En dat is super! :j

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 11:05

Aahh tof!! Gaat helemaal goed komen dus :-)