zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:31

En zo blijft het mis gaan. Mensen die zomaar wat raak fokken en niet tegen advies of kritiek kunnen.

Nogmaals; Het maakt geen donder uit of het een echte paint is voor jouw merrie, want je krijgt er geen papieren bij.
Wat uitmaakt is of het een goede match is qua bouw, beweging en karakter.
En heeeeeeeeeeel belangrijk!!! Of de paint zoals al vaak gezegd, vrij is van genetische afwijkingen. Verdiep je eens in die ziekte's en kijk wat er kan gebeuren met je veulentje.

Je vraagt zelf om deze reacties door zomaar willekeurig een beetje te gaan fokken en pas achteraf na te gaan of die hengst wel een echte paint is. Wat meteen inhoudt dat je gewoon niet weet of hij getest is. En wat zou je denken van beide ouders keuren en op de foto zetten? Er lopen al genoeg probleem gevallen rond en niet te verkopen paarden. Natuurlijk wil je net als al die anderen dit o zo leuke paardje houden, maar dat weet je nooit zeker. Er kan van alles gebeuren waardoor mensen toch hun paard moeten verkopen.

Fokken kost tijd en geld, maar neemt ook heel veel risico's met zich mee. Dit kun je voorkomen door gewoon een leuk kant en klaar paardje te kopen die je goed kan beoordelen. Laat het fokken over aan de mensen met verstand en ervaring. Want ook als het veulen er eenmaal is, gaan vooral particulieren met deze instelling de mist in. Paarden worden vervelend en lastig door de domme fouten van mensen.

IlonavL

Berichten: 1172
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:34

Heb je al gedekt dan? Want in je andere topic schreef je dat je merrie 5 dagen geleden nog niet hengstig was. Misschien wel fijn dat je nu nog de tijd hebt om al deze dingen uit te zoeken ;)

Edit: oh nee, wel al gedekt, een voorspoedige dracht gewenst dan maar!
Laatst bijgewerkt door IlonavL op 19-06-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MissFreubel

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-09-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:37

Vraag me altijd af waarom mensen op bokt naar de mening van andere vragen en als de antwoorden ze niet bevallen ze zo met ce hakken in t zand gaan.
Kennelijk mag je alleen maar oh en ah roepen. Mijn inziens, als je geen commentaar wilt, niet posten.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:41

Precies, en verder kan ik alleen de post van Superpony maar onderschrijven; testen, vooraf !!
En buiten dat nu iedereen gewaarschuwd moet worden voor raspaarden (QPA's in dit geval) voortaan ook voor mixjes of 'geen papier'paarden. Nu was dat bij HYPP al het geval, maar dat gaat dus zeker gelden voor PMMS.

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 14:42

superpony schreef:
En zo blijft het mis gaan. Mensen die zomaar wat raak fokken en niet tegen advies of kritiek kunnen.

Nogmaals; Het maakt geen donder uit of het een echte paint is voor jouw merrie, want je krijgt er geen papieren bij.
Wat uitmaakt is of het een goede match is qua bouw, beweging en karakter.
En heeeeeeeeeeel belangrijk!!! Of de paint zoals al vaak gezegd, vrij is van genetische afwijkingen. Verdiep je eens in die ziekte's en kijk wat er kan gebeuren met je veulentje.

Je vraagt zelf om deze reacties door zomaar willekeurig een beetje te gaan fokken en pas achteraf na te gaan of die hengst wel een echte paint is. Wat meteen inhoudt dat je gewoon niet weet of hij getest is. En wat zou je denken van beide ouders keuren en op de foto zetten? Er lopen al genoeg probleem gevallen rond en niet te verkopen paarden. Natuurlijk wil je net als al die anderen dit o zo leuke paardje houden, maar dat weet je nooit zeker. Er kan van alles gebeuren waardoor mensen toch hun paard moeten verkopen.

Fokken kost tijd en geld, maar neemt ook heel veel risico's met zich mee. Dit kun je voorkomen door gewoon een leuk kant en klaar paardje te kopen die je goed kan beoordelen. Laat het fokken over aan de mensen met verstand en ervaring. Want ook als het veulen er eenmaal is, gaan vooral particulieren met deze instelling de mist in. Paarden worden vervelend en lastig door de domme fouten van mensen.

Ik vroeg me niet af of het een echte paint is?
Er kwam commentaar dat het geen echte paint kon zijn daarom mijn vraag hier wat mensen van hem vonden.
Totaal verder niet belangrijk want er kunnen geen papieren bij komen

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:49

Waarom interesseer jij je niet voor de genetische afwijkingen? Oprechte vraag die jouw toekomstige veulentje aan kan gaan.

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 15:03

Ryder schreef:
Waarom interesseer jij je niet voor de genetische afwijkingen? Oprechte vraag die jouw toekomstige veulentje aan kan gaan.

Ik ken zoveel mensen die dat niet getest hebben en een wereld paardje hebben. Waaronder mijn merrie.
En misschien niet zo slim maar geeft niet gelijk aan dat er van alles mis gaat
9 van de 10 drachtige merries hebben die testen niet gedaan.
Ik hou het veulen zowiezo fok het niet om te verkopen.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:05

Maar, nog een oprechte vraag: dan neem je toch bewust een risico voor dat veulen?
Of je het zelf houdt of verkoopt; dat maakt niet uit.
Dat beestje heeft er nu kans op om met nare symptomen door het leven te moeten...

Dat weegt (naar mijn mening) toch niet op tegen even een onderzoekje te laten doen...?

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 15:09

Dat is helemaal niet gezegd.
Mijn merrie was er 1 van max versary max en lc made of Sugar en ook niet getest een bloed mooie merry en super gezond nooit ziek geweest, dus ik laat me nu echt niet gek maken.

IlonavL

Berichten: 1172
Geregistreerd: 21-02-07

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:12

Nou... mijn merrie is ook super gezond, nooit ziek etc. maar wel drager van een genetische afwijking. Voor haar niet erg en zie je van de buitenkant niets van maar zou ik dat kruisen met een hengst die ook drager is dan is er een kans dat het veulen lijder is en dat wil je echt niet...

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:14

Ironic, dat komt omdat het testen alleen moet gebeuren bij kruisingen met Paints, Quarters en Appaloosa's. Dus andere rassen kruisen hoeven geen problemen te geven. Juist omdat jij kiest voor een Paint kruising, willen mensen je waarschuwen. Juist omdat er ontzettend veel gebruikers op dit forum zijn met een paard met een genetische aandoening (die ze niet hadden verwacht omdat de paarden nog niet getest konden worden ten tijde van aankoop).

We willen je echt alleen maar helpen :)

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:36

@TS, op dit soort dingen testen maakt jouw kans op een gezond veulen simpelweg groter. Heeft niks met 'gek maken' te maken maar alleen met goed voorbereid aan iets beginnen. Hoe zonde is het als je een ziek veulen krijgt en dat van te voren kon weten??

ironic__

Berichten: 1413
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 15:56

Ryder schreef:
Ironic, dat komt omdat het testen alleen moet gebeuren bij kruisingen met Paints, Quarters en Appaloosa's. Dus andere rassen kruisen hoeven geen problemen te geven. Juist omdat jij kiest voor een Paint kruising, willen mensen je waarschuwen. Juist omdat er ontzettend veel gebruikers op dit forum zijn met een paard met een genetische aandoening (die ze niet hadden verwacht omdat de paarden nog niet getest konden worden ten tijde van aankoop).

We willen je echt alleen maar helpen :)

Dat snap ik, maar goed ik had dit topic dus geopend omdat sommige mensen twijfelde aan zijn paint zijn. Ik hoop op een gezond veulen op de eerste plaats.
Ik zal de eigenaar eens vragen of er wat bekend is, niet dat daar nu nog wat aan gedaan kan worden. Maar dan weet ik daar in ieder geval meer vanaf.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:57

Dat mensen zomaar raak fokken en 10x mazzel hebben zegt niks. Net als jij nu beweerd het veulen zelf te houden. Dat willen zoveel mensen, maar waarom staat er dan zoveel ''rotzooi'' te koop?
Ik dacht dat hier een puber achter zat, geen volwassen vrouw. Maar fokken, betekend ook verantwoordelijkheid nemen en je reacties zijn verre van.

Je fokt lukraak met een hengst nu en waarom? Je wil zo graag een veulen? Of een paard met vlekken?

Ik geloof wel dat de hengst veel dekt. Zat mensen die het wel makkelijk vinden zo een hengstenhouder, die neemt duidelijk ook zijn/haar verantwoordelijkheid niet. Zal wel niet gek veel kosten de dekking?

Je moet uitgaan van je merrie. Wat wil je evt verbeteren? Wat voegt deze hengst toe aan jouw merrie?

Dat anderen niet testen is nou net het probleem. Er staan heel veel paarden te koop en heel veel komen niet eens door een keuring. Je moet altijd beginnen met 2 gezonde ouders. Dan is een veulen geen speelgoed. Je ziet veel te vaak dat mensen 1 merrie hebben met een veulentje. Dat is gewoon sneu. Daarna komt het veulen op stal of met een shet te staan of evt met 1 ander veulen. Mensen komen er veel teveel aan en krijgen lastige paarden. Kijk maar naar de omschrijvingen van paarden die te koop staan of luister eens om je heen naar mensen met hun zgn probleem paarden.

Als je echt wil fokken om te houden en te gebruiken wil je toch ene goed en gezond veulen? Dan verdiep je je voor je zomaar wat doet. Bekijk de ouders en nakomelingen van de hengst. Een paint moet altijd getest zijn voor je ermee dekt, anders loop je enorm veel risico's.
Wat als het een merrie is en drager zonder dat je het merkt eerst. Straks ga jij of iemand anders daar weer mee fokken.

Mensen zijn eigenwijs, maar de paarden krijgen de schuld en zijn lijdend voorwerp. Kijk maar eens naar de zogenaamde paint op bokt markt. Veel reacties erbij dat het geen paint is en beest stokkreupel is. Beestje moet blijkbaar hard verkocht, want alle reacties worden weggehaald. Nog steeds staat ie als paint aangeboden, wat hij niet is.

Van volwassen mensen, zeker met ervaring mag je meer verwachten. Ik zou schrikken als ik dit nu pas lees en flink bij mezelf ten rade gaan waar ik mee bezig ben. Maar feitelijk had je dit allemaal moeten weten. Sowieso in deze tijd waarin fokken vermeerderen is, de markt voor dit soort paarden compleet op zijn gat ligt en we zoveel info hebben om alle ellende te voorkomen.

Had gewoon een goed gezond paard met vlekken gekocht als je zo nodig moet. Er moet er nu alleen maar eentje meer naar de slager.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:24

ironic__ schreef:
Dat is helemaal niet gezegd.
Mijn merrie was er 1 van max versary max en lc made of Sugar en ook niet getest een bloed mooie merry en super gezond nooit ziek geweest, dus ik laat me nu echt niet gek maken.


Je hoeft je ook niet gek te laten maken, maar het risico op erfelijke ziektes bij het dekken met een niet geteste QPA is, jammer genoeg, erg groot. Lijkt me toch dat je er ook niet op zit te wachten om het veulen ( in geval van OLWS) of je jonge paard te moeten laten inslapen omdat die aan PMMS, Herda, Hypp etc. lijdt. Heeft niks met gek maken te maken, wel met ondoordachte keuzes maken en niet willen luisteren. Daarbij zou ik al hele grote vraagtekens zetten bij hengsten houders die hun hengst bij een vreemde merrie in het land zetten............ik zou die van mij er niet aan wagen, ik wil ze ( en de merries) graag heel houden, maar goed die dekken in principe ook niet buiten het stamboek en de Paint is helemaal getest. Maar die zal vast duurder zijn, al was het alleen maar omdat die alleen KI dekt, wel zo veilig en ook geen kans op CEM! Jammer dat er nog steeds op deze manier "gefokt" ( lees: vermeerderd) wordt en dat in veel gevallen een laag dekgeld belangrijker is dan kwaliteit/ geozndheid.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:03

ElCid, helemaal mee eens. En vergeet vooral niet dat men op vlekjes fokt. Het is erg dat dit nog op grote schaal gebeurt. En je kan mensen nog steeds alles wijsmaken. Vooral mensen met een laag budget willen nog best een paard met vlekken kopen als paint. Vaak te duur voor het beestje, maar goedkoper dan een goede paint. Of een pony met dikke billen is een quarter zonder papier en zo meer waard zgn, maar goedkoper dan een echte quarter. En wie wil daar nou niet intrappen bij de zoektocht binnen een laag budget? Ongeacht of het beestje goedgekeurd wordt en meer problemen geeft dan plezier. Maar goed, ik zie dagelijks mensen rijden op kreupele paarden zonder dat ze het zelf zien, iemand om hun heen of de trainer, dus tja..........

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:40

Hhahaha ik lees het al; een goedgelovige O:) .. die achteraf, na het dekken op zoek gaat naar info.
Twijfels of...?
Dit is geen fokken, dit is vermeerderen. Maar de keuze is dan aan de TS en hoop dat ze idd de draver x paint behoudt en er ook erg blij mee zal zijn.
De hengst lijkt zo op eerste gezicht idd niet echt qua bouw een paint, maar is geen goede foto.
Karakter is belangrijk ja en als jet de hengst goed kent, erg handig!.. maar da's niet het enige. Merendeel vererft de moeder.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:35

Waar komt het vandaan dat de moeder het merendeel vererft? Hengst en merrie leveren 50% van het genetisch materiaal, qua bouw, kans op genetische afwijkingen, ... De invloed van MtDNA is nog onduidelijk dus dat stukje dat volledig van de merrie is op genetisch vlak kunnen we weinig zinvol over vertellen (als dit wel zo is hoor ik daar graag meer over BTW) Dus de hengstenkeuze is wel degelijk belangrijk. Dat de merrie misschien meer invloed zal hebben op het eindproduct klopt wel, maar is dan ook vooral een gevolg van het deel opvoeding. Dat heeft niks met vererven te maken en als het veulen op 3 maanden bij de merrie wordt weggehaald is de opvoeding nog niet ten einde en wordt die overgenomen door de eigenaar van het veulen. Gezien de manier waarop de hengstenkeuze lijkt te zijn gemaakt heb ik daar ook weinig vertrouwen in helaas ...

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:46

Qua doorfok van de moeder, bij dravers heb ik nog nooit van dat soort genetische afwijkingen gehoord, denk omdat wij een fokkerij hebben die puur kijkt naar behaalde prestaties in de sport, niet naar kleur/bouw/wat dan ook. Dus dat fok je er dan wel uit :)

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: zippo miracle paint wat vinden jullie van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:15

Ik zou me eerst eens verdiepen in de genetische afwijkingen voor je zoiets zegt. Mooi dat het bij dravers niet voorkomt, maar je fokt dus met een niet geteste paint hengst en loopt daarmee per definitie al risico's voor je veulen.

We hebben zelf een draver gehad en omgeschoold naar western. Ik weet er nog wel enkelen, dus niks slechts over de dravers. Maar om nou een dravers merrie te dekken met een willekeurige paint hengst die van alles en nog wat dekt, is echt zinloos en risicovol.

Hartstikke leuk een veulen van je merrie, maar het is niet alleen maar leuk. Het is iets waar je heel goed over na moet denken en alles over uit moet pluizen. EN je neemt ook altijd een risico met je merrie.

Veulen is altijd om te houden, dat roept iedereen altijd, zeker in dit soort topics. Maar elke volwassen persoon weet dat de situatie zomaar kan veranderen. Weet men dan hoeveel van dit soort paarden te koop staat? Mensen zijn ook nog eens niet realistisch over de prijzen. Misschien krijgt ie vlekjes en wil men hem meteen duurder verkopen, want het is een halve paint.....NOT! Het is gewoon een paard met vlekken. Als ie al vlekken krijgt.

En je kan er donder op zeggen dat deze merrie alleen staat straks met het veulen en men elke dag aan het veulen loopt te klooien. 1 merrie met veulen is geen goede situatie, nooit! Te vroeg eraf gebeurt ook 9 van de 10x omdat mensen verkeerd bezig zijn en het veulen zogenaamd lastig wordt. Schuld van de mens en de situatie. En dan? De opfok? Zie het overal om me heen, 9 van de 10x waardeloos! En dan hebben we straks een paard wat toch tegenvalt en verkocht moet. Tegen veel verlies, want fokken kost toch meer dan men dacht. Balen.........

Hoop van Harte dat het voor deze merrie en het veulen goed uitpakt, maar het is vreselijk dom en je moet dit echt willen voorkomen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:16

ruitje schreef:
Qua doorfok van de moeder, bij dravers heb ik nog nooit van dat soort genetische afwijkingen gehoord, denk omdat wij een fokkerij hebben die puur kijkt naar behaalde prestaties in de sport, niet naar kleur/bouw/wat dan ook. Dus dat fok je er dan wel uit :)

Kijken naar prestaties is absoluut geen garantie om genetische afwijkingen eruit te fokken. in de Q/P/A zitten de afwijkingen overal en vaak als gevolg van het doorvererven ervan door één of meer top wedstrijdpaarden. HYPP door Impressive, slechtste voorbeedl omwille van overwegend halter shows. Maar al de andere, HERDA is vooral verspreidt binnen de cutting paarden. Die kijken niet naar bouw of kleur hoor, enkel naar de prestaties, idem Zippo Pine Bar binnen de Western Pleasure sport. PSSM is veelvoorkomend en onder andere verspreid door nakomelingen van Sonny Dee Bar, paarden van de Pitzer ranch, ... Bijvoorbeeld HERDA zou wel eens een voordeel kunnen zijn binnen de cutting sport tgv meer flex, maar dan enkel als drager. Het is wel opvallend dat binnen de quarters de genetische afwijkingen veel minder voorkomen binnen de racepaarden, maar dat is nog iets anders dan ervan uitgaan dat het er bij paarden die prestaties moeten leveren uit wordt gefokt. Cutting, reining, Western Pleasure, … is ook puur prestatiegericht.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:36

Branca schreef:
Dit is geen fokken, dit is vermeerderen. .


Ik wou net hetzelfde zeggen ! Of het een paint is ? Sorry, maar wat een stomme vraag. Als je van plan bent met een hengst te fokken, kijk je toch eerst zijn papieren even in ? Heeft hij een papier van de APHA, dan is het een paint. Zo niet, is het een pinto.
Trouwens, of het een paint of niet is heeft hier 0,0 belang, want je krijgt voor een dergelijke kruising toch geen papier, en het veulen zal quasi niks waard zijn.
En zo wordt de markt overspoeld met wild gefokte HTK-kruisingen, omdat men toevallig net de beschikking heeft over een hengst...
edit : net even het andere topic bekeken, en ik vind deze paint nu helemaal niet als een goed gebouwde paint ogen. Dit ziet er toch niet uit als iets wat je kiest als vaderdier ?? Dan zijn er wel andere op de markt !

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:47

ruitje schreef:
Qua doorfok van de moeder, bij dravers heb ik nog nooit van dat soort genetische afwijkingen gehoord, denk omdat wij een fokkerij hebben die puur kijkt naar behaalde prestaties in de sport, niet naar kleur/bouw/wat dan ook. Dus dat fok je er dan wel uit :)

Helaas fok je genetische defecten er niet uit. Wel kun je dit erín fokken, door te 'fokken' met een vaderdier dat niet getest is en dus mogelijk een of meerdere gendefecten draagt.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:28

superpony schreef:
Ik zou me eerst eens verdiepen in de genetische afwijkingen voor je zoiets zegt. Mooi dat het bij dravers niet voorkomt, maar je fokt dus met een niet geteste paint hengst en loopt daarmee per definitie al risico's voor je veulen.

Zeg ik ergens dat het veulen geen risico loopt?

We hebben zelf een draver gehad en omgeschoold naar western. Ik weet er nog wel enkelen, dus niks slechts over de dravers. Maar om nou een dravers merrie te dekken met een willekeurige paint hengst die van alles en nog wat dekt, is echt zinloos en risicovol.

Hartstikke leuk een veulen van je merrie, maar het is niet alleen maar leuk. Het is iets waar je heel goed over na moet denken en alles over uit moet pluizen. EN je neemt ook altijd een risico met je merrie.

Veulen is altijd om te houden, dat roept iedereen altijd, zeker in dit soort topics. Maar elke volwassen persoon weet dat de situatie zomaar kan veranderen. Weet men dan hoeveel van dit soort paarden te koop staat? Mensen zijn ook nog eens niet realistisch over de prijzen. Misschien krijgt ie vlekjes en wil men hem meteen duurder verkopen, want het is een halve paint.....NOT! Het is gewoon een paard met vlekken. Als ie al vlekken krijgt.

Aannames, speculaties. Wie is 'men' die hem duurder wil verkopen in dit topic dan?

En je kan er donder op zeggen dat deze merrie alleen staat straks met het veulen en men elke dag aan het veulen loopt te klooien. 1 merrie met veulen is geen goede situatie, nooit! Te vroeg eraf gebeurt ook 9 van de 10x omdat mensen verkeerd bezig zijn en het veulen zogenaamd lastig wordt. Schuld van de mens en de situatie. En dan? De opfok? Zie het overal om me heen, 9 van de 10x waardeloos! En dan hebben we straks een paard wat toch tegenvalt en verkocht moet. Tegen veel verlies, want fokken kost toch meer dan men dacht. Balen.........

Wow, doe mij ook zo'n glazen bol....En dat gaat allemaal gebeuren met het paard van de TS?

Hoop van Harte dat het voor deze merrie en het veulen goed uitpakt, maar het is vreselijk dom en je moet dit echt willen voorkomen.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:34

Callisto04 schreef:
ruitje schreef:
Qua doorfok van de moeder, bij dravers heb ik nog nooit van dat soort genetische afwijkingen gehoord, denk omdat wij een fokkerij hebben die puur kijkt naar behaalde prestaties in de sport, niet naar kleur/bouw/wat dan ook. Dus dat fok je er dan wel uit :)

Kijken naar prestaties is absoluut geen garantie om genetische afwijkingen eruit te fokken. in de Q/P/A zitten de afwijkingen overal en vaak als gevolg van het doorvererven ervan door één of meer top wedstrijdpaarden. HYPP door Impressive, slechtste voorbeedl omwille van overwegend halter shows. Maar al de andere, HERDA is vooral verspreidt binnen de cutting paarden. Die kijken niet naar bouw of kleur hoor, enkel naar de prestaties, idem Zippo Pine Bar binnen de Western Pleasure sport. PSSM is veelvoorkomend en onder andere verspreid door nakomelingen van Sonny Dee Bar, paarden van de Pitzer ranch, ... Bijvoorbeeld HERDA zou wel eens een voordeel kunnen zijn binnen de cutting sport tgv meer flex, maar dan enkel als drager. Het is wel opvallend dat binnen de quarters de genetische afwijkingen veel minder voorkomen binnen de racepaarden, maar dat is nog iets anders dan ervan uitgaan dat het er bij paarden die prestaties moeten leveren uit wordt gefokt. Cutting, reining, Western Pleasure, … is ook puur prestatiegericht.



Ik had het over de draverfokkerij, waar denk ik toch wel degelijk anders gefokt word dan bij de quarters. Er word gewoon bijna niet gefokt met een merrie die niet hard loopt, en zeker niet met een hengst die dat niet doet.
Ik moet het misschien anders verwoorden, met de beschreven genetische afwijkingen KUNNEN dravers geen prestatie neerzetten, blijkbaar kan dat in jullie sport wel, waardoor ze niet zullen presteren en er niet mee gefokt word.

Je kan mij niet vertellen dat je genetische defecten niet er uit kunt fokken, natuurlijk kan dat. Gewoon bepaalde lijnen door laten lopen, gebeurd bij ons ook als er geen presterende paarden uit komen :) .