Welke criteria bij fokken?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 20:08

Superpony, bedankt voor het uitgebreide antwoord! Wat ik mij ook afvraag is waaromhet tegenwoordig enkel een optie lijkt om binnen een bepaalde discipline te fokken. Uitgaande van de wedstrijdpaarden uiteraard. Het alternatief bij niet-wedstrijdpaarden ga ik even links laten liggen omdat dit al snel de discussie zou kunnen doen ontsporen. Tot een jaar of dertig gelden waren nagenoeg alle goeie quarters gefokt uit bloedlijnen waar dichtbij racepaarden zaten, nu is dit evenzeer een niche. Waarom wordt dit toch beproefde recept, zeker als er gefokt moet worden voor wedstrijdpaarden die niet dé top in een discipline moeten worden, maar gewoon op een leuk niveau meedraaien, niet meer toegepast?

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke criteria bij fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:11

Voor de sport willen mensen verbeteren.

Ik weet niet veel van de andere disciplines, maar ik denk dat een goed all round paard fokken misschien nog moeilijker is dan gericht op 1 discipline.

Onze merrie is in onze ogen nog een beetje het ouderwetse type. Ik heb haar aan wat mensen laten zien om advies te vragen en die vinden dat nog steeds een heel goed uitgangspunt om mee te fokken.

Wat natuurlijk wel zo is, dat niet iedereen per se wedstrijden wil rijden. Wij willen evengoed wel leuk trainen. Dat wordt regelmatig verkeerd begrepen helaas.
Ook vanwege het commerciele van bepaalde hengsten en hengstenhouders, maken wij hoogst waarschijnlijk als alles goed gaat ook een totaal andere keus.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Welke criteria bij fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:22

@Gisela , wat ik in Texas hoor is dat ze HERDA "Doc OLena desease'' noemen, dus er zijn ook heel veel reining hengsten die het door geven , maar in de ad page zie je bij de cutters wel de status (vaak) maar bij de reiners amper.
Verder wat dit topic aangaat , ik zie bij de cutters wel betere achter benen dan bij de reiners ,dus de hengst kan dan wel shows winnen , maar om er mee te fokken is dan een ander verhaal, ik zou (hoe goed hij ook is ) b.v. nooit met jellow yersey fokken, dit geld ook voor shining sparks, als je vroeger naar de mares van carol rose keek , die hadden de hakken zowat op hun kogel zitten zo laag om dat lange onder been van shiner maar op te vangen.
De cutting hengsten gaan imo langer mee dan de reiners die vaak ook minder shows lopen in hun leven.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke criteria bij fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:10

MidnightPSan, kun je ook met plaatjes laten zien wat jij wel of niet gewenst vindt en de grote verschillen.

Ik kijk erg per paard. Maar ik zie soms paarden door training goed stoppen, ondanks ik het met hun bouw niet direct verwacht.

Toen wij rond keken naar een jonge quarter, kwamen we ook wel been afwijkingen tegen die in mijn ogen echt door hele slechte opfok en voeding kwam. Als ik een merrie zie en de hengst bekend is, durf ik die dan niet de schuld te geven meteen van een slechte achterhand bijvoorbeeld.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:33

@Midnight San. Kijk op dit moment in de Reiner (blad van de NRHA USA) en je ziet bij het merendeel van de hengsten de 5 panel status er al bij vermeld.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 09:26

MidnightPSan schreef:
@Gisela , wat ik in Texas hoor is dat ze HERDA "Doc OLena desease'' noemen, dus er zijn ook heel veel reining hengsten die het door geven , maar in de ad page zie je bij de cutters wel de status (vaak) maar bij de reiners amper.
Verder wat dit topic aangaat , ik zie bij de cutters wel betere achter benen dan bij de reiners ,dus de hengst kan dan wel shows winnen , maar om er mee te fokken is dan een ander verhaal, ik zou (hoe goed hij ook is ) b.v. nooit met jellow yersey fokken, dit geld ook voor shining sparks, als je vroeger naar de mares van carol rose keek , die hadden de hakken zowat op hun kogel zitten zo laag om dat lange onder been van shiner maar op te vangen.
De cutting hengsten gaan imo langer mee dan de reiners die vaak ook minder shows lopen in hun leven.

Nochtans werden in 2006 al duidelijke alarmsignalen gegeven over de achterbenen bij cutters ook. Ik denk niet dat het toeval is dat de meeste performance paarden enkel action shots in hun advertenties hebben en je nooit standfoto's te zien krijgt in zijaanzicht.
"A cutting horse shrinking in size, with poor conformation and soundness issues, particularly in the
hocks and stifles, has sounded an alarm to breeders. Dr. Jerry Black is involved with performance
horse breeding through his and his wife Melinda’s Valley Oak Ranch in Oakdale, Calif. Dr. Black,
however, also sees the extended results of inbreeding on the other end of his practice at Pioneer
Equine Hospital. “We are not breeding for conformation, we’re not looking at the other developmental problems, we are only looking for performance,”"
“It is prudent of our breeders to understand that we have a problem first of all. Sometimes it is hard
for us to admit it. We still are the same (Quarter Horse) horse. We have diversified and bred enough
now where we are evolving into some things and some diversifications that we don’t like. I think it
is important for all of us to remember little things like, Doc Bar was a race horse.”
-Scoop Vessels, Vessels Stallion Farm, Bonsall, Calif."
Voor het gehele artikel uit 2006 http://www.quarterhorsespot.com/Quarter ... rosses.pdf