Super start voor de Azteca A in Nederland

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:15

In het werk bewezen. Hence als je op cowsense wil fokken lijkt het me handig als je fokdieren bewezen hebben erover te beschikken. Zoals bijvoorbeeld Merlin uit het linkje hierboven blijk geeft van geschiktheid voor bullfightin

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:18

americaanse gebruiken paint en die mogen niet bij het stamboek van mexico
en mogen officeel niet eens azteca genoemt worden vandaar dat ze dus americaanse azteca zeggen

@ MidnightPsan nogmaals ik wil jou nergens van overtuigen, dus ga ik ook de discussie niet aan
ook omdat de staat van mexico hier al vele jaren onderzoek naar heeft gedaan en ik er dus van uit mag gaan dat hun echt wel weten hoe HUN geschiedenis beter bekend is bij hun dan op Google..

inderdaad word elke Azteca veulen eerst gezien en bekeken en er word tot nu toe veel gebruik gemaakt van cutting paarden met oude bloedlijnen.

en merlin is een mooi voorbeeld van een azteca B

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:20


melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:23

castano schreef:
@ MidnightPsan nogmaals ik wil jou nergens van overtuigen, dus ga ik ook de discussie niet aan
ook omdat de staat van mexico hier al vele jaren onderzoek naar heeft gedaan en ik er dus van uit mag gaan dat hun echt wel weten hoe HUN geschiedenis beter bekend is bij hun dan op Google..


Dan mag je mij ervan overtuigen wat er zo speciaal is aan dit ras, want net als de Quarab-paintabian zie ik er geen meerwaarde van.

En dat paard op het filmpje, word dat bedoelt met cowsense? Ik zie eerder een paard wat z'n eigen kont probeert te beschermen voor twee hoornen, maar tegelijkertijd nog de rust vind om braaf naar zijn baasje luisteren en er niet keihard vandoor te sprinten.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:27

leuk daar ga je weer de moeder van dit veulen is geen cutting paard,met oude lijnen, wij hebben haar volle zus. en ik vraag niet om een discussie, ik had een goed promotie praatje verwacht, de vraag was legitiem.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:27

@melissa b -- :')

dan wil ik ook weleens zien, waar dat staat.van mexico, en de paarden, en de azteken.
de geschiedenis is vrij duidelijk.niet alleen op google.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:32

@ melissa B
Geschiktheid voor stierenvechten. De spanjaarden expirimenteren al decennia met andalusiercrusado's
kruisingen dus om het ultieme stierenvechterspaard te vinden. De betere azteca's komen een heel end.
Omdat ze door de quarterinvloed wendbaarder en werkbaarder zijn.
By the way ik geloof dat er ook nog Criollobloed bij te pas komt.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:38

We doen niets met stieren in NL , dus wat gaat men er hier dan mee doen , als je een Quarter met een Barok type gaat kruisen.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:38

sjonge jonge het gaat hier om de Azteca dat is nogmaals geen aanval op de quarter of dat ze beter zijn of iets dan snap je het gewoon niet ook goed!!

dus ik zie ook niet in waarom ik de Azteca moet verdedigen als wel promoten???

nogmaals de staat Mexico heeft heus zn onderzoek gedaan hoor!!

en niet iedereen houd van spruiten zo wat!!! dan vind jij ze niet leuk ook goed.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:39

wat kan jou het schelen wat wij er mee gaan doen...WE misschien

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:39

spruiten ? :roll:

ik geloof niet dat mexico dat beweerd.ik kan het ook nergens terug vinden.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:44


spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:48

bij de onderste staat het al niet..

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:56

MidnightPSan schreef:
leuk daar ga je weer de moeder van dit veulen is geen cutting paard,met oude lijnen, wij hebben haar volle zus. en ik vraag niet om een discussie, ik had een goed promotie praatje verwacht, de vraag was legitiem.


dat is trouwens erg gaaf!! als jij een volle zus hebt want dan hebben wij die gefokt want dusty de moeder van deze merrie was van ons en wij hebben belle of te wel sheza nuclear rebel gefokt
en natuurlijk gebruiken ze ook reining paarden

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 00:56

wat staat er niet

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:59

dat ze door de azteken gefokt zijn.
een man in 1972 is er mee begonnen.er staat verder niks over een eerdere historie.
ik heb niks tegen dit type paard, begrijp me goed.ieder zn meug.
alleen geschiedkundig klopt je verhaaltje niet ..

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 01:04

Laatst bijgewerkt door castano op 13-06-13 01:11, in het totaal 2 keer bewerkt

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 01:05

Azteca (paardenras)
Azteca
Paardenras

Azteca
Basisinformatie
Ras warmbloed
Type Iberisch paard
Herkomst Mexico USA
Gebruik westernrijden
Bijzonderheden atletisch
Eigenschappen
Stokmaat ca. 150 cm
Hoofd rechte neus
Karakter temperamentvol
Fokkerij
Ingekruist Andalusiër
Website nl stamboek
Paard


Azteca, bereden ruin


Azteca, schimmel
De Azteca is een paardenras dat zeer recent, vanaf 1972, is gefokt in Mexico en in mindere mate in het zuiden van de Verenigde Staten. Azteca's ontstonden uit kruisingen tussen Andalusiër hengsten met Quarter horse merries en andersom, waarbij soms ook bloed van de Zuid-Amerikaanse Criollo gebruikt werd.
Inhoud [verbergen]
1 Geschiedenis
2 Typen
3 Exterieur
4 Karakter
5 Gebruik
6 Zie ook
7 Externe links
Geschiedenis [bewerken]

Het ras werd in 1982 als een inheems ras erkend door de Mexicaanse overheid. In 1992 werd de International Azteca Horse Association opgericht om te waken over de ontwikkeling van het ras. De wortels van het ras gaan veel verder terug: de fokkers van de Azteca geloven dat ze terug kruisen op de Spaanse paarden die eeuwen geleden met de Spaanse veroveraars (Conquistadores) naar Mexico en de VS toekwamen. Deze paarden werden al eeuwenlang gefokt voor het werk met kuddes koeien en voor het stierenvechten en hadden dus een zeer goede cow sense. Die eigenschap hebben ze doorgegeven aan de Quarter horses. Door terug te fokken met Iberische paarden, hoopten de fokkers van de Azteca een geschikt paard te fokken voor de Charro's met even goede cow sense als de Quarter horse dat bovendien over de veelzijdigheid en het atletische vermogen van het Andalusische paard zou kunnen beschikken.
Typen [bewerken]

De Amerikaanse stamboekorganisaties hanteren normen die enigszins verschillen van de Mexicaanse. Er zijn verschillende typen Azteca's die aangeduid worden met letters. De pure Azteca wordt het type A genoemd en heeft 5/8 Quarter horse bloed en 3/8 Andalusisch bloed of omgekeerd. Andere paarden met Quarter horse bloed en Andalusisch bloed krijgen een andere letter.
Exterieur [bewerken]

Het hoofd van de Azteca is edel met kleine oren en vriendelijke ogen. Het lichaam heeft een gespierde hals die goed is aangezet met een mooie welving. De schouders zijn goed schuin op een diepe en brede borst. De schoft is zeer goed ontwikkeld. Het paard heeft een rechte rug en zeer gespierde achterhand. De benen moeten lang en stevig zijn met goed ontwikkelde gewrichten, lange pijpen en goed gevormde, wat kleine hoeven. Alle vachtkleuren zijn toegestaan met uitzondering van bont. Schimmel komt veel voor. De stokmaat ligt tussen 157 en 160 centimeter.
Karakter [bewerken]

De Azteca heeft een uitmuntend temperament. De paarden zijn rustig, energiek, intelligent en gewillig. Bovendien zijn het zeer sociale paarden die soms zelfs meer geïnteresseerd zijn in mensen dan in andere paarden en een zeer sterke band met hun ruiter kunnen ontwikkelen.
Gebruik [bewerken]

De Azteca's worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Ze kunnen ingezet worden in vele takken van de paardensport. Ze zijn in staat een goede prestatie te leveren op wedstrijden en hebben voldoende kracht om licht trekwerk te doen. De reden waarvoor ze gefokt zijn is vooral het werken met koeien op de veehouderijen en de cutting sport van het westernrijden.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 01:07


Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:13

Gefeliciteerd met deze mijlpaal.. ik heb geen verstand van dit ras, maar vind het erg leuk..
Heel die discussie.. eerst wel of geen ras, blijkbaar wel want anders zou er niet doorgediscusieerd worden of dit een toegevoegde waarde heeft of niet.

Ik ben helemaal weg van Belzen, dat is ook niet iedereen.. waarom een Bels en geen Ardenner kan je dan vragen.. Maar goed..
Ik wens de fokkers in elk geval veel geluk toe! *\o/*

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 01:16

*\o/* -O- <3 :o :o dankje dat was enkel de bedoeling met deze post <3

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:20

Bij deze!! Maar nu we het er op een leuke manier over gaan hebben.. ;)
Zijn er erg weinig van deze paarden in Nederland? Wel gaaf om dan met zo'n zeldzaam ras aan de slag te kunnen gaan.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 01:26

er zijn er op dit moment 6 in Nederland 4 van het type D dat is 50% x 50%
en 1 B dat is 75% spaans en 25% quarter
en dan nu de A het eind product
en deze dame staat dus aan de voet van de Azteca in Nederland en zelfs in europa!!

een ras wat niet meer bestond en door zorg vuldig kruizen van feno types Nu geboren is :)in europa
natuurlijk bestaan er al heel veel in mexico

Helene83

Berichten: 1414
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Puttershoek

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 01:32

Wat gaaf.. De boer waar ik rijdt heeft zelf een (ff heel iets anders) een schapenras "ontwikkeld", zit behoorlijk wat werk in om het zuiver te krijgen.. dus mijn complimenten. Bij de eerste "kruisingen", heb je soms toch dat er kenmerken in het beestje zitten die je juist niet wilt hebben..
Moet een fijn gevoel geven voor die mensen.. en dat zonder importeren vanuit Mexico? IK vind het mooi werk _/-\o_

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 06:56

castano schreef:
een ras wat niet meer bestond en door zorg vuldig kruizen van feno types Nu geboren is :)in europa
natuurlijk bestaan er al heel veel in mexico


Terugkruisen is sowieso een fabeltje. En de Quarter hoeft niet perse zijn ontstaan uit Spaanse rassen, daar zit van alles doorheen. Keuren op fenotype hebben ze bij oprichting van de Quarter al gedaan, dat is niets nieuws. Zo konden bij volle broers/zussen de een wel en de ander niet opgenomen worden in het stamboek.