[WN] Welk verschil in bouw bij verschillende fokrichtingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:38

Dat klopt, maar ik denk niet dat er in deze discussie al iemand het over andere dan APHA paarden gehad heeft.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:51

Callisto04 schreef:
Dat klopt, maar ik denk niet dat er in deze discussie al iemand het over andere dan APHA paarden gehad heeft.

waarschijnlijk heb je gelijk maar mijn ervaring de afgelopen jaren is dat er snel wordt gezegd van een paard met vlekken dat het een paint is, tot je naar de papieren vraagt.
Dan hebben ze geen papieren maar komt dikwijls de verklaring : "het is een paint maar nooit ingeschreven in het stamboek".
Dan is het voor mij geen paint maar heel wat mensen zullen er misschien wel in lopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:53

marcR daar hebben ze in Belgie inderdaad een handje van, ook Quarter, kruizing Quarter, gooi er maar een mooi naampje op in de hoop dat het beesie meer geld opbrengt

verder klopt het ook nog dat er in Belgie veel mensen toch raszuiver fokken maar er geen papieren bij regelen omdat ze geen zin hebben in de rompslomp, zo zonde

maar goed, we hadden het over echte paints met papieren, met of zonder vlekken

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:50

Nu is het ook wel zo dat binnen de apha de tobiano lijnen ook niet erg ver terug gedocumenteerd zijn ittt de aqha en tb paarden.

Kimmsel

Re: Welk verschil in bouw bij verschillende fokrichtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 21:35

Hoe bedoel je dat Callisto? Dat je niet ver terug kan kijken bij de paint, als het ware?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:31

Voor een deel. Van Engelse volbloeden wordt al eeuwenlang de afstamming bijgehouden. Van quarters ook al wel een tijd ook omdat het stamboek al iets ouder is en omdat er veel Engelse volbloed aanwezig is. Dus de overo en nu vaak dubbel geregistreerde apha/aqha paarden kan je ver terug gaan in hun afstamming. Elke lijn naar een tobiano loopt sneller dood. Die afstamming is nooit gedocumenteerd. Zoek maar willekeurig wat in allbreed voor tobianos dan merk je dat onmiddellijk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:33

Ja, dat klopt. Dat is de American Paint Stock Horse tak. Overigens selecteerde die club wel degelijk op stock type.
Eerste geregistreerde Paint Horse is dus ook helemaal zo gek nog niet qua type vind ik:
Afbeelding
Leuk stukje geschiedenis:
http://ads.apha.com/sitefinity_website_ ... rns50.html

REGINA76

Re: Welk verschil in bouw bij verschillende fokrichtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 01:12

Zo heeft een kennis van mij uit belgie een nakomeling zonder papier nog van
shelbies little step x peek a boom moeder
Erg zondr prachtig dier.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 01:20

Callisto04 schreef:
Zoek maar willekeurig wat in allbreed voor tobianos dan merk je dat onmiddellijk.

Allbreed is geen basis daarvoor. Die is bij lange na niet compleet. Dat kan iedereen invullen, en als niemand zich bezig houdt met de echte oude lijnen komen die er ook gewoon niet in.
Daarbij is het Paintstamboek nog niet zo oud. Pas in de 60-er jaren opgericht.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:49

Ik weet dat allbreed niet compleet is. Maar om de trend te zien, namelijk dat het tobiano spoor niet ver terug steeds eindigt in "tobiano mare" is het wel voldoende en het is gratis. Ook bij de APHA ga je snel doodlopen hoor.
Bv kijk op volgende link, pedigree van A Tru Rolex, vanaf de 3e generatie zie je al "unknown". 4 generaties terug zijn 7 van de 16 voorouders onbekend. http://atrurolex.net/pdf_documents/Ro_pedigree.pdf
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 16-04-13 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:58

ik ben het geheel eens met MarcR.
als het een vlekkie heeft, is het een paint. heeft het geen vlekkie, leggen ze er een westernzadel op, en is het een quarter. hier op boktmarkt staat er 1, die verkoopt een app zonder papier als" quarter met de zeldzame kleur snow blanket " :') _O- zeer creatief zullen we maar zeggen.
ook ik heb een Paint (moeder Qh ).hoofd is niet uitgesproken kanp,maar zeker niet lelijk.
lekker allround, en zeer braaf en makkelijk.en oergezond, ook heel belangrijk...
niet zo"n topper als Crow, of Scolor . *D maar goed genoeg voor een ruiter met niet al teveel/ hoge ambities.
hiervoor had ik een Qh met een enorm knap koppie,maar ik kon er verder weinig mee.dus ik weet wel wat ik belangrijker vind. ;)