Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 22:07

Aqua is op alles getest en heeft geen Impressive bloed. Bij Aqua zit er juist veel volbloed achter en ze kan ook best druk en heet zijn. Kid is wel Halter gefokt maar kan zeker gewoon en goed bewegen. Ook zijn nakomelingen zijn gewoon paarden die goed bewegen. Kid is niet heel zwaar gebouwd maar heeft wel het silhouette wat ik zo graag zie. Verder is de keuze persoonlijk, ik wil graag een nakomeling uit de fokkerij van de Tin Star ranch. Een 2 jarige merrie van Kid uit een Appaloosa merrie is in 2012 World Champion geworden in Halter maar zo'n mooi paard om te zien. Het is een goede vriendin door de jaren geworden dus daarom de keuze voor Kid. Kid heeft ook het Wieskampbloed ( Cutting) waar ik zo van hou.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:23

Dus je vindt het geen probleem om 50% kans te hebben op een hypp N/H veulen?
http://pedigree.appj.com/pedigree.php?searchtype=registration&generations=5&user_input=AQHA-4219929

Ik vind persoonlijk dat Buck typische halter trekken heeft die niet zo goed zijn voor een rijpaard. Veel massa met dunne beentjes, steil achterbeen. Niet ultra extreem zoals je ze soms ziet, maar toch wel duidelijk. En dan ook nog HYPP N/H. Er zijn genoeg goeie paarden met Impressive en Wiescamp afstamming die HYPP N/N zijn, dus waarom de afwijking mee in stand houden?

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:27

BUCK NAKED KID, kan dan een leuk halter paard zijn ,maar zijn achterbenen zijn zo steil,dat als hij naar een koe kijkt dat ze breken.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:29

wat is alles getest ?
er zijn nu wel een stuk of 6 testen mogelijk, + de nieuwste-blindheid bij appaloosas.
dan zat ik fout, ik dacht dat er Impressive achter zat.
een vriendin van mij had ook een kids C.S. zoon ter dekking.
zijn er bewegings filmpjes van die hengst ? of heeft ie al performance points ?
je houd zelf van reinen. waarom geen mooie reiner dan ?
alleen een mooi silhouette ( al heeft dat zeker charmes ) zou voor mij geen uitgangspunt zijn.

maud01
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:34

Mijn appaloosa heet Prins van Olan, vond het toch zo'n rare naam, misschien ook wel familie van..

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:02

Olan Wonderful Luck heeft trouwens geen Northern Dancer in zijn pedigree volgens allbreed. De hengst Perfect Host is een Appaloosa, geen TB (terwijl die in de stamboom van jouw merrie op allbreed wel als TB staat).
http://www.allbreedpedigree.com/olan+wonderful+luck2
Dus er staan 2 versies van de stamboom op, welke de juiste is kan ik niet weten, maar de naam van Olan Wonderful Luck is ook fout gespeld in de afstamming van jouw merrie denk ik. In de advertentie die ervoor geplaatst werd staat wonderful ook met 1 l op het einde, in de afstamming van jouw merrie met dubbele l op het eind.
Volgende link maakt het ook waarschijnlijker dat de appaloosa de juiste is:
http://www.totemappaloosas.be/in_memory_of__perfect_host.htm

Dus de volbloed achter jouw merrie is een foutje vrees ik.
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 09-03-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:10


MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:52

@Callisto04 , ik begrijp het niet , het gaat ook over BAD TRAITS, op de foto 5 (2e rij rechts) zo wil ik mijn paarden niet zien bewegen.
Ook zijn de achter benen veel te steil, als je dat laat werken gaan die benen stuk, (spat,OCD, arthrose)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:24

Ik had het over het artikel, niet over de hengst op wiens site het geplaatst werd (de auteur is niet de eigenaar van de hengst).
Bad traits zie je ook bij de reiners, cutters, WP, ...
De hoogste scores zaten ook niet bij de halter paarden, maar bij de race paarden.
De hengst in kwestie wordt nu uitgebracht in HUS denk ik, dus we zullen zien hoe hij het doet.
Het steilere achterbeen bij de halter paarden is het tegengestelde van de sickle hocks in andere disciplines. Ik vraag mij af of dit zoveel beter is. Waarom ook altijd die extremen he :).

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:35

als je wil stoppen en draaien heb je schokdempers nodig, als ze moeten stilstaan en mooi zijn pilaren

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 00:38

Drie van zijn afstammelingen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dit type mooi en er is natuurlijk altijd iets over standen ed aan te merken. Ik hou ook niet van extremen en geloof ook niet dat dit gebeurd met nakomelingen van Kid.
Ik ga niet meer Reinen en wil gewoon een mooi paard waar ik graag naar kijk en plezier mee heb. Als je naar dat filmpje kijkt in de link van Callisto04 dan zie je wat ik bedoel.
Mijn tijd in de Reining is geweest.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:57

MidnightPSan schreef:
als je wil stoppen en draaien heb je schokdempers nodig, als ze moeten stilstaan en mooi zijn pilaren


Ik denk dat zowel te lange als te korte achterbenen een stucturele fout zijn in de bouw die beter vermeden kan worden. Anders zullen de schokdempers ook geinjecteerd moeten worden. En als je de overmatige bespiering door het fitten voor halter shows weglaat, zijn er best ook wel goed gebouwde halter paarden. Die misschien nog dichter bij het quarter type zitten dan de reiners en cutters van deze wereld.
http://americashorsedaily.com/the-mixer-horse/

Maar fokken met HYPP N/H blijf ik nietzo goed snappen. Dat mooie en leuke paard kan op jonge leeftijd gewoon doodvallen omwille van een vooraf gekende oorzaak die perfect vermijdbaar is zonder aan kwaliteit in te boeten.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:22

ik ben ook niet tegen een beetje halter bloed. wel tegen HYPP e.d.
mijn beste paard ooit was halter x cutting. rare combi,maar een geweldig paard , en een leuk pleasure paardje!

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:22

Van de appaloosa op de middelste foto kan ik niet veel zeggen, maar van de andere twee word ik niet direct wild. Ik kan dat nu echt geen sportpaarden noemen. Wil je halter gaan fokken, dan is het wat anders. Met een hypp n/h hengst zou ik zowiezo al nooit fokken.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:03

op nr. 1 krijg je geen passend zadel op de rug, wel een leuk koppie!, de rug bestaat uit 2 delen. nr. 2 heeft een leuk kleurtje, en nr. 3 heeft behoorlijk steil beenwerk, dus geen beweger..
wat mij bevreemd ; van die hengst kan je helemaal niets op i-net vinden. een goeie hengst adverteer je wel. maar je vind noch fotos. noch info ?
heb jij een linkje, FJ ?

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 23:04

Nr 1 is een bijna 2 jarige, krijg je idd geen passend zadel op nog.. ;)

Ze adverteerd niet met de hengst, ze heeft een kleine fokkerij met 2 eigen hengsten en een 3de die ze wel adverteerd maar van een bevriende fokker is. Het is een Halter hengst ja en daar heeft hij ook een titel in. Zijn nakomelingen doen het ook heel goed in de Halter. Ik heb al zo'n 5 jaar goed contact met haar en vind de paarden die ze fokt gewoon erg mooi.
In het filmpje op de link van Totally a charmer, van Callisto04 zie je ook een Halterhengst waar gewoon op gereden wordt, met veel plezier overigens.
Dat heb ik voor ogen.....een paard wat ik gewoon heel mooi vind, uit de fokkerij van de Tin Star Ranch, waar ik lekker nog jaren plezier van heb.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:33

Als je een paard wil om er nog jaren plezier van te hebben is een HYPP positieve hengst toch niet de beste keuze vind ik. Ik snap volledig dat je graag een mooi paard wil. Mooi sluit functioneel ook niet uit. Waarom zoek je niet eerder naar een hengst die HYPP N/N is en goed scoort in performance halter? Hier een voorbeeldje van een hengst met zowel halter als performance points. En Weiscamp via Skipa Star.
http://www.gunsondeck.com/index.htm
Ik weet niet of deze hengst ook beschikbaar is in Europa, maar het is m.i. de vraag waard (eigenaar is zeer vriendelijke dame) en anders zullen er zeker wel andere te vinden zijn die wel beschikbaar zijn. Of je kan ook een Europese hengst kiezen. Spaart verzendkosten uit.

Een goed contact met iemand hebben is geen criterium om een hengst te kiezen vind ik. Ook vraag ik mij af op basis waarvan de Tin Star Ranch de bloedlijnen een goeie match vind als de afstamming blijkbaar niet eens goed gekend is. De Engelse Volbloed bijvoorbeeld waar je van sprak klopt zelfs niet. Dus heel grondig is dit toch nooit bekeken geweest. Op basis van de foundation appaloosas kan je ook niet gaan spreken van een goeie match. Ook vraag ik mij af of iemand met een kleine fokkerij wel in regel is met de voorwaarden voor het naar Europa verschepen van sperma. Ik denk ook dat FG Totally A Charmer van een ander kaliber is.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:24

Dromen is leuk hoor , als de hengst niet alle formaliteiten voor sperma import naar de europese unie,heeft door lopen, en goed gekeurd , heeft het niet eens zin om over een enkele dekking te denken.
De hengst en alle te gebruiken tease mares moeten min. dertig dagen in quarantine, als de hengst in quarantine is moeten er op diverse momenten EVA testen gedaan worden (onderandere).
En laten we het ook niet over het opsturen hebben, als je 1 dekking koopt komt er voor 2 inseminatis sperma, dat zijn 2 tot 4 rietjes (bedenk dat de cool container ook weer terug moet) als het dan niet pakt , moesten er 2 dekkingen gestuutd worden, sat is dus twee keer dek geld, ect ect .
Geloof me , been there, done that.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:27

Ik hou jullie op de hoogte.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:11

Over het algemeen ga je toch via een dekstation ?

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:08

Via een dekstation voor een hengst die niet geadverteerd wordt en waarvan op internet geen 3 hits te vinden zijn? Ik denk niet dat die ooit al in Europa gebruikt is of ooit nog zal gebruikt worden. En dan al die voorwaarden, eraan verbonden kosten, ... Vreemd verhaal als je het mij vraagt. Idem de Engelse Volbloeden in de afstamming (zoals Northern Dancer) die verkeerd zijn, het zogezegd getest zijn van de merrie, ...
En dan, waar FindingJack nooit op ingaat, het HYPP verhaal.
We zullen het wel nooit weten en dat maakt mij ook niks uit. Want ik vermoed niet dat we er nog veel over zullen horen ondanks ^^

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:59

Tja...het papier is gewillig op een anoniem forum? Nietwaar ? 8-)

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 23:48

Het gaat zeker gebeuren via een dekstation. Heb al gesproken met de eigenaar van het hengstenstation en daar mag de container met de benodigde papieren gewoon naartoe gestuurd worden. Hij zorgt er zelf voor dat de container terug gaat. Hij komt Aqua 20 dagen na het veulenen hengstig spuiten en 5 dagen daarna moet ze op het station zijn. Ze moet goed gescand worden omdat met frozen semen het direct na de ovulatie ingebracht moet worden. De begeleiding van de DA komt op 250 euro.
Dus dit deel in Nederland is geregeld. Ik weet alleen nog niet of alles in Amerika al rond is. Maar ook als het niet lukt zal ik dat heus wel laten weten.
Als het niet doorgaat wordt Aqua niet meer gedekt en ga we trainen voor de shows.

Aqua is getest op Herda en pssm. Beiden Negatief. Ik heb niet op HYPP laten testen want dat bloed komt niet voor. Op haar papier staat dat DNA gecheckt is dus lijkt me ook ok.
Ze staat dan verkeerd op Allbreed omdat er 2 Olan Wonderful Lucks op staan. Dat had ik niet gezien.

Tin Star Ranch fokt niet voor het geld, geen van zijn nakomelingen tot nu toe zijn N/H. De hengst zelf heeft nooit een aanval gehad. De kans is best groot dat als dit veulen er komt het ook N/N is.
Maar ik wacht eerst af of er uberhaupt iets gaat komen uit Amerika.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:10

FindingJack schreef:
Het gaat zeker gebeuren via een dekstation. Heb al gesproken met de eigenaar van het hengstenstation en daar mag de container met de benodigde papieren gewoon naartoe gestuurd worden. Hij zorgt er zelf voor dat de container terug gaat. Hij komt Aqua 20 dagen na het veulenen hengstig spuiten en 5 dagen daarna moet ze op het station zijn. Ze moet goed gescand worden omdat met frozen semen het direct na de ovulatie ingebracht moet worden. De begeleiding van de DA komt op 250 euro.
Dus dit deel in Nederland is geregeld. Ik weet alleen nog niet of alles in Amerika al rond is. Maar ook als het niet lukt zal ik dat heus wel laten weten.
Als het niet doorgaat wordt Aqua niet meer gedekt en ga we trainen voor de shows.

Aqua is getest op Herda en pssm. Beiden Negatief. Ik heb niet op HYPP laten testen want dat bloed komt niet voor. Op haar papier staat dat DNA gecheckt is dus lijkt me ook ok.
Ze staat dan verkeerd op Allbreed omdat er 2 Olan Wonderful Lucks op staan. Dat had ik niet gezien.

Tin Star Ranch fokt niet voor het geld, geen van zijn nakomelingen tot nu toe zijn N/H. De hengst zelf heeft nooit een aanval gehad. De kans is best groot dat als dit veulen er komt het ook N/N is.
Maar ik wacht eerst af of er uberhaupt iets gaat komen uit Amerika.


De kans op een HYPP veulen is 1 op 2. Als deze hengst meer dan 10 veulens heeft voortgebracht is de kans bijna onbestaande dat er geen enkel HYPP N/H tussen zit. Op basis van je reactie was het duidelijk dat je niet eens wist dat de hengst HYPP N/H was (je zei waar haal je dat weer van, zeker van het internet). Na die persoon al 5 jaar te kennen en ze al de match met jouw merrie (op basis van foute afstamming dan nog, vertrouwen op allbreed is een garantie op fouten, you get what you pay for is meestal wel van toepassing) heeft “onderzocht”. Dus heel open is ze daarover niet. Waarschijnlijk dus ook niet tegen de andere merrie eigenaars. Is er al ooit getest geweest bij een veulen? Elke keer geluk hebben kan echt niet hoor. En of hij nu al een aanval heeft gehad of niet (hoe nabij wordt dit trouwens opgevolgd? hij kan lichte aanvallen krijgen terwijl hij op de weide staat bijvoorbeeld, komen vertellen kunnen ze niet), hij kan morgen dood in zijn stal liggen tgv van deze afwijking.

Dr. Spier op de website van de AQHA:
If a horse is HYPP-positive, but is asymptomatic, does it lower the chances of its offspring being HYPP-positive?
No, the gene mutation is identical for those horses that are asymptomatic and those horses that require medication to control symptoms. The expression of clinical symptoms is quite variable, which is identical to what occurs in humans with HYPP and occurs with many other genetic diseases. Unfortunately, offspring of asymptomatic HYPP-positive horses have just as high a chance of inheriting the gene (50:50 chance) and just as high a chance of showing clinical symptoms as other offspring of HYPP-positive horses.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:49

Hmmm. Ik frons mij hier toch even de wenkbrauwen. Wat is hier jouw motto FJ ? Fokken = gokken ?
Ik hanteer een andere filosofie.