[WN] dekhengst voor paint merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:35

Zet anders eens goed de kosten op een rijtje. Overweeg of het je waard is zo lang te wachten op een veulen. Ik heb zelf (heel bewust) een Paint veulen gekocht en die 2 jaar wachten is enorm lang maar is het mij wel waard. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat als je man en zoon nu al rijden die 5 jaar wachten (want: dekken nu is eigenlijk al laat, dat moet je dan volgend jaar laten doen. Dan nog 1 jaar wachten tot het geboren wordt. Dan nog 3 jaar wachten tot je kunt rijden) simpelweg te lang vinden.

Als je inderdaad gaat fokken, neem dan deze winter lekker de tijd om je in te lezen in het fokken. Zoek een hengst uit die de tekortkomingen van je merrie verbetert en die aansluit op wat je zoekt qua karakter. Laat je merrie testen op bovengenoemde zaken, en zoek een geteste hengst uit zodat je je veulen in elk geval een hele goede basis meegeeft.

Succes!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:46

Ffortuna schreef:
Als je inderdaad gaat fokken, neem dan deze winter lekker de tijd om je in te lezen in het fokken. Zoek een hengst uit die de tekortkomingen van je merrie verbetert en die aansluit op wat je zoekt qua karakter. Laat je merrie testen op bovengenoemde zaken, en zoek een geteste hengst uit zodat je je veulen in elk geval een hele goede basis meegeeft.
Helemaal mee eens :j

Je merrie is leuk gefokt en als ze homozygoot is voor tobiano dus heb je een keur van Quarterhorse hengsten om uit kiezen ;) Laat je ons later nog weten op welke hengst je keuze is gevallen?

Sammyoo

Re: dekhengst voor paint merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:32

Een veulen fokken bij je eigen merrie is superleuk. Waarschijnlijk is een volwassen paard kopen voordeliger, maar zelf een hengst bij je merrie uitzoeken, de dracht, geboorte en vervolgens je eigen fokproduct zien opgroeien is onbetaalbaar! Een ander voordeel vind ik dat je vanaf geboorte precies weet wat er met het veulen is gebeurt, je koopt in ieder geval niet de ellende van een ander.
Ben je inmiddels al wat verder in je zoektocht naar een geschikte hengst?