[WN] goede kleine rustige paint dekhengst wie o wie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:24

Gleyla schreef:
hollywood86 schreef:
Ik snap dat je perse kleur wilt, want dat is uiteraard veel belangrijker dan een goed karakter of talent :)..

afhankelijk van je doel klopt dat als een bus!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:15

hollywood86 schreef:
Ik snap dat je perse kleur wilt, want dat is uiteraard veel belangrijker dan een goed karakter of talent :)

Ja, want een mooie kleur is heel fijn om te rijden.................. :o makes no sense, but neither does breeding just for colour .............

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:11

Waarom koop je volgend jaar niet een leuke paint met paintpapieren en ga je niet kruizen/vermeerderen. Jouw merrie ziet er leuk uit, maar ga er alsjeblieft niet mee fokker.
Er bestaan al genoeg kruizingen die op zoek zijn naar een leuk baasje.. En als je dan zonodig een veulen wilt, koop er dan 1!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:48

Gleyla schreef:
hollywood86 schreef:
Ik snap dat je perse kleur wilt, want dat is uiteraard veel belangrijker dan een goed karakter of talent :)

Wat is dat nu voor een opmerking...

Een hele goede opmerking die hopelijk mensen aanzet tot denken.

Er zijn al veel teveel paarden. Waarom een kruising fokken? Je hebt er feitelijk niks aan. Fokken kost altijd geld en voor dat geld koop je al een leuke recreatie paint.
Iedereen zegt altijd voor eigen gebruik, maar er staan zoveel beestjes te koop. Fokken doe je niet zomaar een keer voor de ''leuk'' Dat is een heel puzzelwerk wat veel ervaring vraagt en heel veel kosten met zich meebrengt.

alyel

Re: goede kleine rustige paint dekhengst wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:21

Als je het kunt betalen, en het is puur voor jezelf..waarom niet dan??? Niet iedereen heeft reining ambities. Sommigen willen een paard om recreatief mee te rijden, dan maakt een mixje toch niet uit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:37

Tja, ik wordt ook altijd wat moe van dat soort opmerkingen. Fokken mag alleen maar met raszuivere goed presterende dieren, en dat is presterend dat ze in een bak hebben laten zien dat ze beter dan de rest bepaalde oefeningen kunnen uitvoeren. Ik vindt dat net zo'n zinvol (of -loos tis om het even) criterium als dat fokken op een kleurtje is. Voor mij als recrea ruiter zal het aan mijn derrière oxideren of een paard wel of niet in een binnenbak toffen rondjes kan racen en met zijn kont op de grond komt bij een stopje. Dan heb ik veel liever een goedzak met een mooi kleurtje.

Maar goed, klimt weer van de kast af en stopt met topicvervuiling..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:32

Overigens heeft de TS volgens haar eigen berichten ook al lang gekozen ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:28

troi schreef:
Tja, ik wordt ook altijd wat moe van dat soort opmerkingen. Fokken mag alleen maar met raszuivere goed presterende dieren, en dat is presterend dat ze in een bak hebben laten zien dat ze beter dan de rest bepaalde oefeningen kunnen uitvoeren. Ik vindt dat net zo'n zinvol (of -loos tis om het even) criterium als dat fokken op een kleurtje is. Voor mij als recrea ruiter zal het aan mijn derrière oxideren of een paard wel of niet in een binnenbak toffen rondjes kan racen en met zijn kont op de grond komt bij een stopje. Dan heb ik veel liever een goedzak met een mooi kleurtje.

Het gaat niet om prestaties, het gaat erom dat mensen vermeerderen. Weet je hoeveel paarden er nu te koop staan? Weet je hoeveel van die voor de ''leuk'' gefokte paardjes te koop staan daarvan? En hoeveel anderen problemen hebben, omdat eigenaar zich ernstig heeft vergist in zomaar even ene paardje fokken op ''kleur'' of voor de ''leuk''. Omdat je een merrie hebt en er van droomt daar eens een veulen van te hebben is geen goede reden. Er zijn gewoon teveel wild gefokte paarden en er staan veel en veel teveel paarden te koop en nog meer met problemen!
Goed en gezond fokken vraagt ervaring en kennis. het gaat ook om gezondheid. En daarna het opfokken, dat kunnen mensen niet. Mensen vinden een veulentje zo leuk en schattig, maar de ellende begint daar al.

Van de op prestatie gefokte paarden lukken er maar een paar. Maar met kundig fokken kun je wel een beetje weten waar je op fokt, karakter, goede benen, goede bouw, fijne gangen etc etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:26

Tuurlijk staan er veel dieren te koop, blijkbaar voldoen die dieren niet aan de vraag van de markt want er zijn nog steeds kopers. Ik geloof absoluut niet dat er minder dieren te koop zouden staan als fokkers enkel nog volgens bepaalde regels zouden fokken zoals enkel geslaagde showdieren combineren, iets wat erg veel mensen aangeven. Sterker nog er zouden veel meer recrea dieren met een top karakter en blits uiterlijk gefokt moeten worden want de vraag naar brave goedzakken met een mooie kop is groot, daar sluit de vraag van ts perfect bij aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 00:44

Zo werkt het helaas niet.

Een goede fokker kiest zorgvuldig ouders bij elkaar. Zo fok je op karakter, bouw, benen etc etc........

de mensen die voor de ''leuk'' willen fokken, omdat ze hun merrie zo leuk vinden of zo graag een veulentje willen, kiezen een hengst die in hun ogen past. Hopelijk krijgen ze goed advies van een hengstenhouder.
Ze kijken vooral naar wat de hengst kan en hoe hij eruit ziet. prima zou je zeggen, mits dat dus aansluit bij de merrie. Daar zou een hengstenhouder ook kunnen begeleiden. Maar als de 1 nee zegt, doet een ander het wel............

Dan wordt het beestje geboren en is het heeeeeeeeeeeel schattig en gaat men meteen de mist in.

Veel paarden die te koop staan zijn wild gefokt voor de ''leuk''. Daar is een hoop mis gegaan bij de keuze van merrie en hengst EN!!!! bij de opvoeding.

Bij heel veel advertenties staat al wat het paardje allemaal mankeerd of hoe lastig die wel niet is. Of hij blijft te klein, is te groot, niet mooi genoeg. Men wil toch verder in de sport, dus moet toch een sprtpaardje komen. En nog erger, paardje is gewoon tegengevallen qua kleur, maat, karakter en sowieso het hele opvoed gebeuren. Er komt qua opvoeden meer bij kijken, maar ook de kosten vallen vies tegen.

Lees de redenen maar waarom paarden te koop staan. of lees mee hier op bokt, hoeveel mensen problemen hebben met hun paarden. Allerlei gezondheidsproblemen en gedragsproblemen. Niet alles, maar veel is te voorkomen of op te lossen. Ik vind dat heel ernstig!

neem nou onze shet, die jij ook kent. iedereen heeft het altijd over die lastige en nare shets. Maar de shet moet maar lief zijn voor het kind. Er wordt er eentje ergens vandaan geplukt en moet alles maar goed vinden. Er wordt niet op gelet wat de kinderen doen en dan is de shet rot. Moet ie weg, want ze zoeken een brave pony............( hondjes net zo hoor )

En met shets wordt echt raak gefokt bijv. Ik zie ze weleens staan en dan zijn het net mierenhopen. Er zijn er veel teveel. En wat wordt geboren met kromme poten moet gereden worden en ben je een held hier..........Het had nooit geboren mogen worden als men niet zomaar wat doet. Ik neem de shet als vb, maar geldt overal bij elk paard.

En vergeet de risico's met je merrie niet.

ja, wij hebben ook 2x een veulen gefokt uit een quarter merrie. 1 zat er al in bij aankoop en 2e zelf gekozen. Nu dan alleen ruintjes in ons bezit, maar zou het niet meer zo snel doen. 15 jaar geleden was de markt zeker met quarters totaal anders, de hele paarden markt. Nu moet je gewoon echt niet zomaar fokken. Niet voor niets dat zelfs fokkers merries leeg laten staan, omdat de verkoop moeilijk gaat nu en de kosten hoog zijn.

Ik heb een perfecte border collie met prachtig papier en heb er nog nooit mee gefokt ( is al 12 ) om alle bovengenoemde redenen. En met ons papierloze zwabber zou ik het al helemaal niet doen. Mijn moeders reutje is zsm onder het mes gegaan voordat er iets kon gebeuren.

Dol op jonge beesten, maar mensen moeten beter nadenken en rondkijken. Je kan van elk beestje houden en er is gewoon teveel, zeker nu.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:53

Tja, in de ideale wereld kiest elke fokker idd een combi die in alle opzichten een verbeterd veulen oplevert maar dat doet niemand, en dat is omdat iedereen prioriteiten heeft, neem alleen al de vele gunners die rondlopen. Pa is doof, daar mag dan dus geen serieuse fokker mee dekken. Maar ja, het beest heeft prijzen behaald dus dan wordt de doofheid niet erg gevonden. Hetzelfde geld voor alle bekende genetische afwijkeningen. Dat zijn er nogal wat. Bij goed beleid zouden die na max2 generaties al weg moeten zijn. Maar gaat in geen 100 jaar gebeuren. Om van lastige karakters maar niet te spreken, het type paard waar alleen een prof mee kan rijden, maar dan toch niet goed genoeg blijkt en dan de recrea verkoop in gaat. Slechte fok? Ik vind dit soort praktijken veel kwalijker dan een particulier die een leuke hengst op een leuke merrie zet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:42

Maar dat is niet helemaal zo. Die hengst of merrie met karakter presteerd vaak goed en daar is ook vraag naar. Die zijn alleen niet voor iedereen weggelegd. Zat hengsten en merries die voor de amateur of recreatie ruiter ook leuk fokken.

Waarom is doof erg? Dove mensen werken ook en de meeste mensen met een dove paint kunnen daar prima mee omgaan. Sommige komen er zelfs later pas achter of helemaal niet. Wie dat niet wil laat hem staan, maar zat mensen die het een fijn paard vinden.

Er moet natuurlijk wel keus zijn.

Gewoon een leuke hngst op een leuke merrie om zo graag een veulen te willen fokken gebeurt teveel en gaat veel te vaak mis. Wt wil je met al die beestjes die te koop staan? Slagers hebben voldoende op het moment.

Het is gewoon erg dat je hier op bokt leest dat men alles doet voor het veulen met kromme poten en weet ik veel wat voor mankementen, terwijl er nog goede paarden te koop staan. ( sommige dan met opvoedprobleem., maar dat is vaak goed op te lossen )

En dat net niet toppaard, kan het nog prima doen bij een amateur ruiter. Er zit meer tussen recreatie/bospaard en toppaard.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:50

Eeuwige discussie.. Volgens mij kun je op bokt geen topic over fokken openen zonder deze niet te krijgen, nu weten we het wel.. Weer verder met een leuke paint hengst zoeken voor TS ? ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:54

Superpony dus JIJ gaat hier en nu maar even beslissen dat de merrie van de TS niks is???
Als de TS dat paardje aanbied voor het ZfdP hier in Duitsland, en paardje wordt aangenomen (waarbij ik gezien de papieren geen probleem verwacht) krijgt ze een gekeurde merrie ingeschreven in een stamboek.

En wie zegt er hier dat de TS maar een veulen wil fokken omdat een veulentje zo leuk is?? Heb ik niet van dr gelezen. Je kan er nu wel van alles bij gaan trekken, maar oordelen kan je pas als je het hele verhaal kent, de TS persoonlijk kent en haar motivatie kent. En zolang ik DAT niet weet ga ik niet oordelen, maar geef ik de info waarom ze vraagt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:55

aangezien die merrie geen makkelijk karakter heeft, zou ik het sowieso niet doen. ook voor recre-rijden heb je een braaf paard nodig.
veulens krijgen toch vaak het karakter van de merrie mee, aangezien die degene zijn, die het veulen laten zien, hoe je met mensen omgaat.

en de merrie word niet bijgeschreven in het stamboek,maar krijgt registratiepapieren. is wat anders. stamboek is voor raspaarden. de rest is een registratie-of type vermeerderij..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:12

Heerlijk, die meningen hier van experts die denken de waarheid in pacht te hebben -:)

Ik ben het in deze discussie met Rina eens en wil er aan toe voegen dat ik vind dat iedereen die weloverwogen een veulentje besluit te fokken met een gezonde merrie en een gezonde hengst ('gezond' in de breedste zin van het woord) lekker zijn gang moet gaan +:)+

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:22

rina schreef:
En wie zegt er hier dat de TS maar een veulen wil fokken omdat een veulentje zo leuk is?? Heb ik niet van dr gelezen. Je kan er nu wel van alles bij gaan trekken, maar oordelen kan je pas als je het hele verhaal kent, de TS persoonlijk kent en haar motivatie kent. En zolang ik DAT niet weet ga ik niet oordelen, maar geef ik de info waarom ze vraagt.

Precies.

Mensen die op de website kijken kunnen zien hoe de paarden worden gebruikt, voor het gezinshuis waar de TS woont. Ze hebben veel ervaring met grondwerk, paarden opvoeden enzo. Het hoeven geen paarden te zijn die topprestaties kunnen leveren, ze moeten braaf zijn en die mensen hebben genoeg plek om paarden te houden, sterker nog, die paarden zetten ze in voor hun werk/passie.

Ze wil gewoon een brave hengst voor d'r merrie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:40

rina schreef:
Superpony dus JIJ gaat hier en nu maar even beslissen dat de merrie van de TS niks is???
Als de TS dat paardje aanbied voor het ZfdP hier in Duitsland, en paardje wordt aangenomen (waarbij ik gezien de papieren geen probleem verwacht) krijgt ze een gekeurde merrie ingeschreven in een stamboek.

Nee, dat zeg ik nergens! Maar ze begint al met zoeken op kleur bijvoorbeeld. Wat Authentic zegt kan allemaal waar zijn, maar dan maakt de kleur totaal niet uit en is alleen gezondheid en karakter belangrijk.

En het gaat ook niet alleen maar om voor de ''leuk'' fokken. Ik zeg ook meerdere malen dat er al veel teveel paarden te koop staan en het vaak tegenvalt om ene goed en gezond paard te fokken. Kijk maar wat er te koop staat.
Feit blijft wel dat iemanf fokt omdat ie het leuk vindt, aangezien er dus zat te koop staat.

En iedereen mag zeggen wat ie wil. Wij zijn geen experts met fokken. Wel ervaring met fokken opgedaan en jonge paardjes gehad. Ook zoektochten naar paarden gehad en gezien wat er aangeboden wordt. Ik weet ook wat een puzzelwerk fokkers hebben aan 2 goede ouders bij elkaar zoeken, de zorg omtrent de dracht en opfok en opvoeding. Dat is niet voor iedereen weggelegd, dat zie je aan het aanbod van paarden.
Een vrije mening daarover mag. Waarom mag de 1 wel wat zeggen en de ander niet als dat niet in mensen hun straatje past. Ik ben niet de enige met deze mening, amar verschillende mensen nemen niet (meer) de moeite om te reageren in het zoveelste topic hierover.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:46

Maar als alleen karakter en gezondheid belangrijk is, dan heb je een onwíjze lijst met hengsten. Ze zullen heus niet gaan fokken met een hengst die homozygoot bont is, de zilverfactor draagt, homozygoot voor creme en daarnaast champagne toont bij wijze van spreken als die hengst ongezond is of de tent afbreekt zo gauw je er met een vinger naar wijst.

Als je een paard met een leuk kleurtje wilt is die niet gelijk ongezond, vals en heeft 'ie ook niet per definitie kromme poten als je 't mij vraagt. Ik denk dat de ts en met name haar pleegouders (want ik neem aan dat zij gaan over wie er uiteindelijk op gaat) heus wel rekening houden met gezondheid en karakter.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:53

En idd. leuke kleurtjes verkopen, papier of geen papier.
Dat mag natuurlijk niet volgens de papierfokkers, maar het is wel de waarheid.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:57

superpony schreef:
troi schreef:

Het gaat niet om prestaties, het gaat erom dat mensen vermeerderen. Weet je hoeveel paarden er nu te koop staan? Weet je hoeveel van die voor de ''leuk'' gefokte paardjes te koop staan daarvan? En hoeveel anderen problemen hebben, omdat eigenaar zich ernstig heeft vergist in zomaar even ene paardje fokken op ''kleur'' of voor de ''leuk''. Omdat je een merrie hebt en er van droomt daar eens een veulen van te hebben is geen goede reden. Er zijn gewoon teveel wild gefokte paarden en er staan veel en veel teveel paarden te koop en nog meer met problemen!
Goed en gezond fokken vraagt ervaring en kennis. het gaat ook om gezondheid. En daarna het opfokken, dat kunnen mensen niet. Mensen vinden een veulentje zo leuk en schattig, maar de ellende begint daar al.

Van de op prestatie gefokte paarden lukken er maar een paar. Maar met kundig fokken kun je wel een beetje weten waar je op fokt, karakter, goede benen, goede bouw, fijne gangen etc etc.

Rassen kruizen is juist heel goed! Je mengt verschillende bloedlijnen. Elk ras heeft zijn nukken, streken maar vooral zijn ziektes, kwalen enz. Op dit moment verkoopt een leuke recreatiekruizing 10x beter dan een goed sportpaard. Net als met honden. Je kan nu rashonden gaan fokken, maar mensen hebben belangstelling naar vuilisbakkenras. Leuk kleurtje, en is een keer wat anders. Er staan veel paarden te koop op dit moment, dat ben ik met je eens, maar zolang je de prijs maar gewoon laag houdt is het prima. Wij hadden een super mooie leuke welsh pony. Volstamboek, sectie wpbr. 1.33 en valkkleurig. Genoeg mensen die haar wouden hebben maar voor max 500.- Je verliest erop maar het is voor je eigen plezier! Dan mogen mensen dat toch zelf weten?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:36

Ik ken toch ook genoeg zogezegde 'goede' raspaardjes met ernstige en minder ernstige afwijkingen.
Mijn mening is dat een raspaard zeker niet per definitie beter is dan een niet-raspaard.
Kan de ouder nog zo presterend zijn, wil niet per definitie zeggen dat de nakomeling deze eigenschappen erft. Ik heb juist het idee dat er vaak alleen maar naar papier kijkt en niet naar het paard wat daarbij hoort.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:43

Hoeveel wordt er niet gefokt met paarden die niet meer bereden kunnen worden, omdat ze een gebrek hebben, daar wordt dan maar mee gefokt, omdat ze nou eenmaal een goed papiertje heeft.
En anders staan ze maar doelloos in de wei.
Buiten dat begrijp ik ook niet dat mensen zo ontzettend kwaad worden soms, dat je papierloos fokt.
Met die ga je niet verkopen, weer een paard naar de slacht.
Heb vorig jaar drie papierloze hengstveulens gehad, 2 met een mooi kleurtje, 1 vosje.

Was ze alledrie binnen 2 week kwijt, dus zie het probleem niet zo.
En al raak je ze niet kwijt, is dat het probleem van de eigenaar of van de tegenstanders hier op bokt.
Moeten die de kosten betalen, of de eigenaar.
Al fokt mijn buurman 60 paarden die ik niks vind, als hij het leuk vind, moet ie dat vooral doen.
Leven en laten leven.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:02

Ik denk dat het er ook aan ligt wat je uit wil geven aan een paard.
Niet iedereen wil/kan duizenden euro's spenderen aan een paard omdat er toevallig een goed papiertje bij zit. Sommige mensen geven de voorkeur aan een paard zonder papier, wat even gezond, betrouwbaar en geschikt is voor de recreatie dan een paard met goede papieren. Ik heb mijn paard uitgekozen omdat ze bij mij past, een papiertje heeft daar niets mee te maken. Ik denk dat er meer mensen zijn die op basis daarvan een paard uitzoeken. Wat is dan het probleem dat mensen met hobby paarden af en toe een hobby veulen fokken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:45

Ik vind een kruising op zich ook geen probleem. Maar ook daar zit veel verschil in wat je gaat kruizen.

Het gaat mij er alleen om dat mensen het leuk vinden om te fokken en dan vaak niet een goede combi maken en zich ook niet bewust zijn van alle andere consequenties en kosten.

Nu kan iedereen roepen dat het niet uitmaakt, maar dat vind ik wel heel ernstig.

Niet iedereen kan of wil veel geld uitgeven. Dat lijkt me prima, doen en kunnen wij ook niet. Duur is ook zeker niet altijd een garantie, dat weten we allemaal.

Maar............iemand die eigenlijk geen paard kan betalen, kan opeens wel een paardje van 500 euro onderhouden?
We roepen allemaal zo hard op bokt dat goede huisvesting belangrijk is, goed voer, goed lessen etc.
Er zijn niet genoeg goede stallingsplekken voor al die paarden die te koop staan. En heel veel mensen met een paardje kunnen helemaal geen goede stalling betalen of lessen etc etc.

dat vinden we allemaal niet erg opeens? Laat maar raak fokken, want dat moet iedereen zelf weten? het is een hele grote oorzaak van de slechte toestanden van veel paarden en pony's. Ik gaf de shet en mini's al als voorbeeld.

Maar goed, dan gaan we flatgebouwen bouwen voor paarden, hoeven ze niet meer allemaal elke dag naar buiten en als de eigenaar problemen heeft vanwege gedrag of gezondheid, zoekt ie het maar uit, dat wilde je zelf zo.

Dit is even heel grof gezegd, maar zo komt het op mij over. Je moet meekletsen en mag geen andere mening hebben als dat mensen niet past.

En ik ben het er absoluut mee eens dat ook de ervaren fokker het niet perfect doet altijd en ook bij raspaarden problemen voorkomen etc.
maar die mensen die zomaar wat hebben gefokt en het product vinden tegenvallen hebben het allemaal te koop staan. Ik hoef echt geen veulen of jaarling waarvan ik de ouders niet ken. En dan kan iedereen wel roepen dat anderen dat wel willen, maar heel veel paarden gaan van adres naar adres, omdat er van alles aan mankeerd. Dat kun je wel degelijk vaak voorkomen door bewust te fokken en ook de opvoeding en opfok aan ervaren mensen over te laten. Ik kom helaas veel tegen waar wat mis is gegaan.