Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
spicegirl schreef:quarters zijn en blijven nu eenmaal duurder als menig ander ras.
er zijn er ook veel minder van, als b.v. de KWPN.
is er ook een reden dan dat je perse een Quarter wil, en geen recreatieve KWPN, of tinker, of een paardje zonder stamboek ?
een 2ehands mercedes is nu eenmaal duurder als een 2ehands opel.of die mercedes nu vaak in reparatie gestaan heeft, of niet..
dekgelden zijn ook vrij hoog.
klopt dat je in de VS nu vaak gratis paarden kan krijgen,ook Quarters.maar haal ze hierheen, en dan ben je een 5/6000 euro verder.dan is je paard ook van 0 $,naar 5000 euro gegaan. en zo word zelfs een gratis paard duur.
sallandval schreef:spicegirl schreef:quarters zijn en blijven nu eenmaal duurder als menig ander ras.
er zijn er ook veel minder van, als b.v. de KWPN.
is er ook een reden dan dat je perse een Quarter wil, en geen recreatieve KWPN, of tinker, of een paardje zonder stamboek ?
een 2ehands mercedes is nu eenmaal duurder als een 2ehands opel.of die mercedes nu vaak in reparatie gestaan heeft, of niet..
dekgelden zijn ook vrij hoog.
klopt dat je in de VS nu vaak gratis paarden kan krijgen,ook Quarters.maar haal ze hierheen, en dan ben je een 5/6000 euro verder.dan is je paard ook van 0 $,naar 5000 euro gegaan. en zo word zelfs een gratis paard duur.
Ik vind de vergelijking met een auto niet opgaan. Bij auto's heb je sprake van verschillende productie- en ontwikkelingskosten. Als je twee paarden samen in de wei zet krijgen ze waarschijnlijk een kleine en heb je bij twee kromme dravers van op de hoek (leuke term ffortuna) geen cent minder nodig dan bij twee totilassen (Totili?) of twee Quarters. En aangezien er bij Quarters niet zoveel hengsten in omloop zijn en er al helemaal niet veel ki dekken in NL is de kans groot dat er eerder op bv. regio (uurtje rijden liever dan half europa doorrijden) is gefokt dan op 'passende combi'. Dus eigenlijk zou je denken dat er juist veel quarters voor een recreatieprijs moeten zijn.
Ik wil helemaal niet per sé een Quarter hoor. Ik kijk bij meerdere rassen waaronder de Quarter, het viel me alleen op dat ze relatief duur zijn voor wat je krijgt. Zoals gezegd heb ik het dan niet over de sportprospects, dat die duur zijn begrijp ik wel. maar dat alle enters en twenters die quarter papier hebben goede prospects zijn geloof ik dan weer nietEn dat geblesseerde broodmares die al dan niet nog een klein beetje te rijden zijn (hoe lang weet je ook als recreant niet met een gezondheidsprobleem) nog zo duur zijn verbaast me nog het meest. Die zou ik zelf soweiso niet kopen.
superpony schreef:Hoe mensen af en toe veulens van rijpaarden en pony's kunnen aanbieden voor rond de 500 euro is me wel een raadsel. Ik weet wel hoe dat gebeurt, maar dat is echt gokken en vermeerderen.
sallandval schreef:Het kan toch ook zijn dat iemand uit liefde en voor de hobby fokt en het niet uit maakt dat ze verlies draaien als hun dier dan goed terecht komt?
Cassidy schreef:Kijk eens naar de dekgelden van de Quarterhengsten in Europa, en vergelijk dat met de prijzen die je voor een hengst van een ander ras betalen moet. Beetje Quarterhengst die in de sport heeft meegedraaid is al snel 1000 Euro of meer!
superpony schreef:@sallandval, Ik keur het erg af dat mensen voor de lol bij hun merrie zomaar een veulen fokken. Het gaat vaak goed, maar het is wel vermeerderen. Er wordt vaak gekeken naar de zielige paarden die wat mankeren en van slechte huize komen. Iedereen wil zo een beestje redden, waar er goede en gezonde paarden een huis zoeken. Paarden waar goed gekeken is bij fokken naar alle factoren die belangrijk zijn als je een merrie en hengst bij elkaar zet.
Daarnaast is 500 euro te weinig, dus betaal je bij. Dan geef je een ander dus een kado? Geloof niet dat dit de insteek is van mensen. Ze willen er gewoon vanaf en het heeft ze weinig gekost, omdat er toevallig een merrie staat en er een hengst op kon die geen hoge dekkingsgeld heeft.
Er ontstaan wel degelijk veel problemen door zomaar raak fokken voor de leuk. Lees alle problemen maar op Bokt. Gebreken en gedrag.....Veel is te voorkomen.