[WN] prijs voor een quarter anno 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:25

Ook van Quarters zijn de prijzen gedaald, al is het dan misschien minder sterk dan van andere paarden. Ik heb m'n verzekering flink naar beneden gedaan omdat ik erachter kwam dat het type paard wat ik zoek (mocht die van mij komen te overlijden), gerust 30% minder kost dan 10 jaar geleden :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:27

quarters zijn en blijven nu eenmaal duurder als menig ander ras.
er zijn er ook veel minder van, als b.v. de KWPN.
is er ook een reden dan dat je perse een Quarter wil, en geen recreatieve KWPN, of tinker, of een paardje zonder stamboek ?
een 2ehands mercedes is nu eenmaal duurder als een 2ehands opel.of die mercedes nu vaak in reparatie gestaan heeft, of niet..
dekgelden zijn ook vrij hoog.
klopt dat je in de VS nu vaak gratis paarden kan krijgen,ook Quarters.maar haal ze hierheen, en dan ben je een 5/6000 euro verder.dan is je paard ook van 0 $,naar 5000 euro gegaan. en zo word zelfs een gratis paard duur.

Anoniem

Re: prijs voor een quarter anno 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:45

Vergelijken met de VS gaat inderdaad niet helemaal op. Prijzen van Friezen bijv. (die recreatief gereden zijn) liggen hier ook niet zo idioot hoog, terwijl die in de VS wel nog altijd hoog zijn. Ook daarvoor geldt, importeren schroeft de prijs op.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:03

Een paard=een paard (dier) ongeacht welk ras :j
Het blijft een keus waar je voorkeur ligt....sport, recreatie, grasmaaier, dressuur, western, springen, endurance etc...
Ras (type cq karakter) is mi eveneens een keus, rustig/cool/bomproof, druk, nerveus, schrikkerig, kijkerig,
Sloom, wild, klein, groot, dik of dun...
Ik zie dan ook niet waarom het ene ras duurder is dan het andere
Waarom zou je voor een cool karakter meer betalen, misschien wil je juist wel een druk karakter en heb je daar centen voor over... :j

In principe zou de aanschaf veel goedkoper moeten, omdat je als eigenaar al van te voren weet dat een paard heeeeeel veeeeel geld gaat kosten...zo is het gezond en zo staat de DA op de stoep (ze krijgen tenslotte allemaal wel wat) :$ :)*

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:42

dat is ntl. onzin !!je betaald voor aparte kleurtjes, aparte rassen import, en paarden met veel talent altijd meer als paardje-doorsnee.
en als je wat anders wilt, betaal je meer.
een auto is toch ook geen auto ? zou fijn zijn, kan ik de ouwe suzuki inruilen voor een ferrari :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:45

Maar de kleur betaald men ook al. En dat komt echt door de mens dat dat extra waarde heeft gekregen, niet omdat dat paard zoveel beter, gezonder of liever is.

Ik zag een paint te koop zonder papier. ( ben niet op zoek, maar voelde nattigheid ) Ik vraag heeft ie papier? Antw; nee, ouders onbekend. Ik vraag hoe weet u dan dat het een paint is? antw; Paint is de moderne naam voor een paard met vlekken.
Die meneer heeft dus gezien dat je dan meer kan vragen voor ene bonte pony. dat komt wel door de consument. Zo zijn rassen ook wel ''in'', net als bepaalde kleuren. Ik geloof dat ik mijn engelse tijd ooit maar 1 bont paard heb gezien, dus zeg 30 jaar geleden.........

lees de vragen op bokt. Men wil uit een huis tuin en keuken pony een palomino of buckskin fokken........Als beestje weg moet, staat de prijs hoger vanwege het kleurtje.
de kleur krijg je kado en zou niet mogen uitmaken. Zeker niet voor een bosritje of een rondje door de bak. van de kleur voel je niks met rijden.

Prijs wordt op veel verkeerde dingen gebasseerd en dat is zonde. Prijzen kunnen ook kunstmatig hoog gehouden worden. Zolang de concurrent het vraagt en je hebt een gelijk product, kun je het ook vragen. helaas zijn er anderen die alleen zien dat een quarter te koop staat voor 5000 en denken dat ook te kunnen vragen, vanwege het merkje. Maar het moet wel goed zijn. B keus is nog steeds een merk, maar wel goedkoper en kan best plezier geven. helaas vragen mensen voor rotzooi ook hetzelfde. Wil je laten zien dat je een goede quarter te koop hebt, moet je al meer vragen dan die 3000 euro. Anders krijg je kopersjagers die zomaar wat kopen vanwege het merk en de kenner denkt; er mankeerd wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:47

Mommy, de reden dat er extra wordt betaald voor karakter is omdat een koel en rustig karakter simpelweg in trek is en drukke paarden minder. Een sportpaard is ook een keus, maar daar wordt nou eenmaal meer voor betaald i.v.m. talent... het zou toch gek zijn als Salinero evenveel zou kosten als de kromme draver van om de hoek :D

De reden waarom bepaalde rassen duurder zijn dan andere is een kwestie van vraag en aanbod. Zo simpel is het.

TS, ik vind het wel een goede vraag, maar ik denk dat het antwoord op jouw vraag ook een kwestie van vraag en aanbod is. Ik denk dat Quarters wel degelijk wat gezakt zijn in prijs (recreatiedieren dan) maar de echte sportpaarden niet. Dat is dus vergelijkbaar met andere rassen, waar paarden in het hogere segment ook niet goedkoper zijn geworden, maar onder de (pakweg) 15.000 euro zijn ze wel degelijk gezakt in prijs over het algemeen.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:50

Vind ik idd ook klinkklare nonsens... Dan kunnen fokkers wel ophouden want die komen nooit meer uit hun kosten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:58

Tsja, als ik er zo eens over nadenk... Gemiddelde goede Arabier kost ook een klein vermogen. Misschien komt het ook wel doordat er relatief weinig Quarters te koop staan (althans, in vergelijking met het totale paardenaanbod). Zie vaak advertenties voor veulens, die gaan dan vanaf 4000 euro, maar nu ik er zo over nadenk ligt dat met een Arabier niet veel anders :+ (dan heb ik het wel over veulens met potentie voor show en fokkerij, dus niet over het gemiddelde Arabje dat leuk is voor de recreatie als ie groot is).

Alleen zie ik Quarters nooit voor kleine prijsjes, terwijl dat bij vrijwel alle andere rassen wel het geval is. Zijn er altijd bij die minder voldoen aan de verwachtingen en dus voor minder geld naar een fijn huisje mogen...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:05

maar 4000 is al minder. je wilt niet weten wat je voor een goede prospect betaald ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:08

amyz, als je goed zoekt en wat connecties hebt, zijn die paarden voor een zachter prijsje er zeker wel. Overigens is 4.000 euro niet een prijs voor een echt goede prospect, wat Spicegirl ook al zegt... of je moet mazzel hebben ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 18:10

spicegirl schreef:
is er ook een reden dan dat je perse een Quarter wil, en geen recreatieve KWPN, of tinker, of een paardje zonder stamboek ?
een 2ehands mercedes is nu eenmaal duurder als een 2ehands opel.of die mercedes nu vaak in reparatie gestaan heeft, of niet..
klopt dat je in de VS nu vaak gratis paarden kan krijgen,ook Quarters.maar haal ze hierheen, en dan ben je een 5/6000 euro verder.dan is je paard ook van 0 $,naar 5000 euro gegaan. en zo word zelfs een gratis paard duur.

Ik vind de vergelijking met een auto niet opgaan. Bij auto's heb je sprake van verschillende productie- en ontwikkelingskosten. Als je twee paarden samen in de wei zet krijgen ze waarschijnlijk een kleine en heb je bij twee kromme dravers van op de hoek (leuke term ffortuna :D ) geen cent minder nodig dan bij twee totilassen (Totili?) of twee Quarters. En aangezien er bij Quarters niet zoveel hengsten in omloop zijn en er al helemaal niet veel ki dekken in NL is de kans groot dat er eerder op bv. regio (uurtje rijden liever dan half europa doorrijden) is gefokt dan op 'passende combi'. Dus eigenlijk zou je denken dat er juist veel quarters voor een recreatieprijs moeten zijn.

Ik wil helemaal niet per sé een Quarter hoor. Ik kijk bij meerdere rassen waaronder de Quarter, het viel me alleen op dat ze relatief duur zijn voor wat je krijgt. Zoals gezegd heb ik het dan niet over de sportprospects, dat die duur zijn begrijp ik wel. maar dat alle enters en twenters die quarter papier hebben goede prospects zijn geloof ik dan weer niet ;) En dat geblesseerde broodmares die al dan niet nog een klein beetje te rijden zijn (hoe lang weet je ook als recreant niet met een gezondheidsprobleem) nog zo duur zijn verbaast me nog het meest. Die zou ik zelf soweiso niet kopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:14

In principe is het alleen het verschil in spermaprijs. Stel dat de dekkingen liggen tussen de 500 en 3000. dan maakt het niet uit of je een hele goede quartermerrie of mindere hebt bij de meeste hengstenhouders. de rest van de kosten zijn vrijwel gelijk. Als je het echt goed wilt en netjes doet, kom je snel hoger uit, dan iemand die ze ergens het land op doet en er weinig naar omkijkt verder.
Vanaf veulen het beestje in onderhoud is ook hoe iemand het zelf aanpakt en doet. En de regio maakt in Nederland veel verschil.
dan kom je op een totaal prijs en de winst.

Ik denk dat er bar weinig mensen zijn die veel winst maken met fokken.

Hoe mensen af en toe veulens van rijpaarden en pony's kunnen aanbieden voor rond de 500 euro is me wel een raadsel. Ik weet wel hoe dat gebeurt, maar dat is echt gokken en vermeerderen.

is goed, want recreatiepaardjes moeten er wel zijn. je kunt het alleen niet met elkaar vergelijken. heel bewust fokken vraagt meer dan wat mensen zomaar eens doen voor de leuk.

Paardrijden en paarden houden is duur. Als je het wildfokken kan stoppen, zou je een hoop problemen voorkomen. Mensen zonder kennis gaan al de mist in met het o, zo, schattige veulentje. dat paardje dat iets lastiger is geworde, moet wel verkocht. Lekker goedkoop, dus wordt vast wel verkocht. Maar helaas zie je vaak dat e goedkope paardjes bij mensen komen die te snel en zomaar een paardje kopen en niet weten wat onderhoudskosten zijn. Maar ook in opvoeding en omgang gaat er veel mis, omdat teveel mensen zomaar een paardje ergens kunnen halen/kopen.

Als je weet dat er bij goed en bewust fokken een bepaalde va prijs is, dan zou dat gewoon normaal en geaccepteerd zijn. net als dat iedereen weet dat je die nieuwe mercedes niet kado gaat krijgen. Maar of je hem mooi vind of niet, dan heb je wel wat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:19

sallandval schreef:
spicegirl schreef:

Ik vind de vergelijking met een auto niet opgaan. Bij auto's heb je sprake van verschillende productie- en ontwikkelingskosten. Als je twee paarden samen in de wei zet krijgen ze waarschijnlijk een kleine en heb je bij twee kromme dravers van op de hoek (leuke term ffortuna :D ) geen cent minder nodig dan bij twee totilassen (Totili?) of twee Quarters. En aangezien er bij Quarters niet zoveel hengsten in omloop zijn en er al helemaal niet veel ki dekken in NL is de kans groot dat er eerder op bv. regio (uurtje rijden liever dan half europa doorrijden) is gefokt dan op 'passende combi'. Dus eigenlijk zou je denken dat er juist veel quarters voor een recreatieprijs moeten zijn.

Ik wil helemaal niet per sé een Quarter hoor. Ik kijk bij meerdere rassen waaronder de Quarter, het viel me alleen op dat ze relatief duur zijn voor wat je krijgt. Zoals gezegd heb ik het dan niet over de sportprospects, dat die duur zijn begrijp ik wel. maar dat alle enters en twenters die quarter papier hebben goede prospects zijn geloof ik dan weer niet ;) En dat geblesseerde broodmares die al dan niet nog een klein beetje te rijden zijn (hoe lang weet je ook als recreant niet met een gezondheidsprobleem) nog zo duur zijn verbaast me nog het meest. Die zou ik zelf soweiso niet kopen.

Vind ik ook. veel merries en hengsten die niks gepresteerd hebben, maar wel dekken. En op alles wat voorbij komt. Er staan heel wat slechte paardjes met echte problemen die je niet wil kopen. Toch denkt men nog steeds, het is een quarter, dus vraag er minimaal 5000 voor. En de gek betaald het, ook als moeders en vader niet onder het zadel gezien zijn en misschien niet matchen. hartstikke zonde.

Ik kijk best wel rond voor toekomst en je moet wel keuzes maken. Waar mijn oog op valt is meestal iets duurder, maar wat goedkoop is voor een quarter mankeerd altijd wat. Of de bouw en bewegingen staan me niet aan. Opvoeding is niet zo best, dus je begint al met achterstand etc. gaat je tijd en geld kosten, kun je beter bovenop je budget gooien en verder kijken. dan maar wachten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 18:56

superpony schreef:
Hoe mensen af en toe veulens van rijpaarden en pony's kunnen aanbieden voor rond de 500 euro is me wel een raadsel. Ik weet wel hoe dat gebeurt, maar dat is echt gokken en vermeerderen.

Het kan toch ook zijn dat iemand uit liefde en voor de hobby fokt en het niet uit maakt dat ze verlies draaien als hun dier dan goed terecht komt? De meeste mensen met paarden hebben toch heel wat meer kosten dan opbrengsten, waarom zou je met de (hobby)fok dan ineens geld willen verdienen (of in elk geval geen kosten hebben) en dan dingen als slapeloze nachten doorberekenen terwijl je het toch (neem ik aan) doet omdat je het gewoon hartstikke leuk vind.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:52

Waarde is meestal (ongezien): Prestaties, afstamming, en voor veel mensen ook de kleur.
Maar prestaties hoeft nog niets te zeggen, dat diegene die het paard koopt, deze ook echt kan rijden.
Ik zeg altijd, het is wat de gek ervoor geeft!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:25

@sallandval, Ik keur het erg af dat mensen voor de lol bij hun merrie zomaar een veulen fokken. Het gaat vaak goed, maar het is wel vermeerderen. Er wordt vaak gekeken naar de zielige paarden die wat mankeren en van slechte huize komen. Iedereen wil zo een beestje redden, waar er goede en gezonde paarden een huis zoeken. Paarden waar goed gekeken is bij fokken naar alle factoren die belangrijk zijn als je een merrie en hengst bij elkaar zet.

Daarnaast is 500 euro te weinig, dus betaal je bij. Dan geef je een ander dus een kado? Geloof niet dat dit de insteek is van mensen. Ze willen er gewoon vanaf en het heeft ze weinig gekost, omdat er toevallig een merrie staat en er een hengst op kon die geen hoge dekkingsgeld heeft.

Er ontstaan wel degelijk veel problemen door zomaar raak fokken voor de leuk. Lees alle problemen maar op Bokt. Gebreken en gedrag.....Veel is te voorkomen.

@Sammy_Jo Dat is echt helemaal waar. Mensen kijken naar prestaties, maar de echte presterende hengsten en ook merries doen dit onder trainers die even iets meer rijden dan de gemiddelde ruiter thuis. Daarom kan een gemiddelde quartermerrie best leuk gedekt worden door een aardige hengst, als er maar wel wordt gekeken naar de combi. Naar goede, gezonde en brave recreatiepaarden is wel vraag.
Bij de dressuur rijden ook geen recreatieruiters op de toppers. Een leuke KWPN-er is best betaalbaar en kan een recreatieruiter veel plezier uit halen met ritjes in het bos en wedstrijden tot een bepaald niveau.
Neemt niet weg dat daar ook veel teveel voor de fun wordt gefokt. Met alle gevolgen weer van dien, want mp staat vol met beesten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:26

sallandval schreef:
Het kan toch ook zijn dat iemand uit liefde en voor de hobby fokt en het niet uit maakt dat ze verlies draaien als hun dier dan goed terecht komt?

_O- sorry maar das dagdromen. Er is geen fokker, pro of hobby die elk jaar geld erbij wil doen. meestal is zelfs bij de hobbyfokker het de manier om die merrie een beetje rendabel te houden. Om een paard te fokken, welk ras dan ook, je zit toch al gauw aan een 750 euro dekgeld. tel dan het voer voor de merrie erbij en dan moet er niks misgaan staat er voor 2000 euro een veulen bij na 11 maand. Paar entings er overheen (voor zowel merrie als veulen) hoefsmidje, wormkuren, speciaal voer voor het veulen en tegen de tijd dat ie afgespeent kan ben je al bijna op 3000 euro. En dan moet er echt niks misgaan he. Ik geloof nauwelijks dat diezelfde fokker, die een hoop moeite doet een passende hengst bij zijn merrie te zoeken, dan elk jaar met plezier er geld erbij doet voor een ander.
Heb je overigens ook gelijk de reden dat wij gestopt zijn met fokken ;) Ik vind fokken geweldig, niks leuker dan mijn lijnen te verbeteren. Maar als ik er elk jaar geld bij moet doen, ga ik toch liever gewoon rijden.

En ja op zich heb je gelijk dat de markt verzadigd is, en de prijzen voor "kapot" spul meer dat idioot zijn. Ik verbaas me er ook nog dagelijks over (ja ik kijk nog graag op verkoopsites :D ) maar daarom zou een braaf recreapaard, wat gezond is, niet voor afbraakprijzen verkocht moeten worden. Daarvoor vind ik de prijs van een 4000 tot een 5000 echt wel reeel. De opleiding van zon paard kost ook wel wat.
En das mss nog een punt waarom ze duurder zijn, de meeste sturen hun paard naar een trainer om ingereden te worden, doorgereden te worden. Want daar wordt binnen de westernsport nog steeds hoge waarde aan gegeven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:32

bij een paard heb je ook "productie kosten ;
-de aanschaf en onderhoud van een goed fokmerrie.liefst een die gepresteerd heeft, en dus duurder zijn
- de dekking.bij Qh vaak duur dekgeld, en via KI. dus meer kosten.
-QH worden altijd netjes geregistreerd, ge-ent en ontwormd, chip +paspoort.moet je ook nog eens lid zijn van het amerikaanse stamboek.
en dan ntl. levensonderhoud voor beide.
dus dan heb je geen veulen voor 500 euro.
mensen die vermeerderen, hebben geen enkele kosten.de merrie die je hebt, plus de hengst van de buren. geen papier, geen paspoort en chip.kijk maar eens op bokt en MP, bij gratis afhalen..
maar goed, quarters zijn nu eenmaal duurder, als gewone paarden. of je het er nu mee eens bent, of niet.
je hebt het er voor over, of niet.
hier een ellenlange discussie over het waarom -houden is vrij nutteloos..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:33

Bij ieder ras zijn er toppers en die kosten ook altijd een hoop geld. Das logisch :)
Dan krijg je de goede middenklasse, dus de paarden die een eind komen.
Dan de recreatiepaarden, dus leuk gelukt maar verder niet spectaculair en met te weinig aanleg voor de sport/show/whatever.

Ik zie Quarterveulens vanaf 4000 euro, dat lijkt me de goede middenklasse. Vind ik die prijs nog aan de hoge kant in vergelijking met de meeste rassen, maar ok. Maar het recreatieve spul zie ik er eigenlijk zelden tussen. Ja, papierloosjes maar die reken ik niet mee. Dat is denk ik wat vooral opvalt. Bij ieder ras zitten er echt goede tussen en dat kost gewoon geld, zo simpel is het. Maar er zitten ook altijd paarden tussen waarvoor een goed juisje vooral belangrijk is en waar dus niet de hoofdprijs voor wordt gevraagd :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:40

vergeet ook niet dat beleren ook een hoop kost. 600 per maand is nix.
koop een redelijk veulen voor 2500.betaal 2,5 jaar opfok, + smid + ontwormen. breng m dan 3 maanden weg a 600 p. mnd.en reken dan eens uit, wat een zadelmakke kost.
en dan ga ik er vanuit dat je een paard wil wat fatsoenlijk de basis beheerst. die zelf-beleerde :n op een enkele uitzondering na, zou ik die nog niet gratis hoeven.maar dat is weer een andere discussie.waar ik hier niet over verderga :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 06:46

Het is voor een koper altijd slimmer/goedkoper om voor een ingereden 3 jarige te kiezen dan voor een veulen. Ik snap nooit dat mensen veulens kopen.
Zoals hier al omschreven is zit je aan kosten bij een veulen al aan 3 duizend euro.
Tel daar nog eens 2 jaar stalling, da, hoefsmid, voer enz bij.
Plus het feit dat je een ingereden paardje veel beter kan testen op een klik en of het onder het zadel dat brengt wat je gehoopt had (of dit nu vooral rustig en braag is, of een wedstrijd prospect).

En dan zie je 3/4 jarigen, ingereden staan voor 4/5K.

Je bent een knappe als je een paard 2 jaar (goed) kunt laten opgroeien en beleren voor 1 of 2k.

Plus je risico (in 2 jaar kan veel gebeuren) is een stuk lager.
Ik zou dus nooit een veulen kopen, mij teveel risico en kosten waar je wellicht niet dat uithaalt wat je gehooopt had.

Het is allemaal een simpele rekensom..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:14

Cassidy schreef:
Kijk eens naar de dekgelden van de Quarterhengsten in Europa, en vergelijk dat met de prijzen die je voor een hengst van een ander ras betalen moet. Beetje Quarterhengst die in de sport heeft meegedraaid is al snel 1000 Euro of meer!

Daar beginnen de meeste net gekeurde sportwarmbloed hengsten met dekgeld als ze net goedgekeurd zijn. Hebben ze alleen een verrichtingstest gelopen.(om de natuurlijke aanleg te testen) 1000 euro voor een goede hengst vind ik dus niet zo vreemd.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt over welk ras of type we het hebben. Het verhaal van storrum klopt helemaal.
Voordat het jonge paard 3 is heeft gemiddeld 3600 euro gekost en vaak iets meer en dan reken ik de aanschaf van de merrie en het dekgeld er gemakshalve maar niet mee in mee.

Dan is 4000 euro voor een paard dat recht van lijf en lede is en gezond toch geen hoge prijs?

Bij alles wat (ver)onder die prijs verkocht wordt trek in mijn wenkbrouwen op.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:23

quarterH ik zo zou ik nooit een ingereden paard willen maar juist het liefste een veulen
een dier zowiezo gelijk van de fokker waar nog niemand aan heeft gezeten zodat ik het naar mijn eigen hand kan zetten
dat er dan soms geen klik is, is dan jammer en weer een voordeel voor iemand die graag een leuk ingereden paardje wil

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 10:34

superpony schreef:
@sallandval, Ik keur het erg af dat mensen voor de lol bij hun merrie zomaar een veulen fokken. Het gaat vaak goed, maar het is wel vermeerderen. Er wordt vaak gekeken naar de zielige paarden die wat mankeren en van slechte huize komen. Iedereen wil zo een beestje redden, waar er goede en gezonde paarden een huis zoeken. Paarden waar goed gekeken is bij fokken naar alle factoren die belangrijk zijn als je een merrie en hengst bij elkaar zet.

Daarnaast is 500 euro te weinig, dus betaal je bij. Dan geef je een ander dus een kado? Geloof niet dat dit de insteek is van mensen. Ze willen er gewoon vanaf en het heeft ze weinig gekost, omdat er toevallig een merrie staat en er een hengst op kon die geen hoge dekkingsgeld heeft.

Er ontstaan wel degelijk veel problemen door zomaar raak fokken voor de leuk. Lees alle problemen maar op Bokt. Gebreken en gedrag.....Veel is te voorkomen.

Dat zegt misschien iets over je vertrouwen in de medemens. Ik heb zelfs wel een een stamboekpony in de bloei van zijn leven met tuig en al gratis weggegeven omdat ik hem zelf niet kon bieden wat hij nodig had... dus écht niet iedereen doet het voor het geld.

Ook heb ik een kruising in het weiland staan; een jaarling, zelf gefokt. Het was niet mijn idee (wel van de hengst) maar het paardje is kerngezond en ik ben geen kostenpost uit de weg gegaan om haar te geven wat ze nodig heeft hoor. Toch zal ik door haar afkomst waarschijnlijk ook geen duizenden euro's voor haar vangen (als ik haar al zou verkopen). So what? Toen ik bij de geboorte aanwezig was was dat één van de mooiste momenten uit mijn leven dus dat alleen al was het waard. Ik heb mijn paarden toch voor de hobby? Elke hobby kost geld dus waarom mag het fokken dan ineens niets meer kosten?