[WN] Quarter V.S. Paint

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:28

Haha, die foto's uit mijn vorige bericht zijn wel zwart-wit, maar daarom nog niet oud. Maar als jullie graag nog wat foto's willen :).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
QuarterH, waar komt het kleurtje van jouw paard vandaan?
Ik heb eens snel op de leading sire lijsten van de apha gekeken en bv in racing is er nog wel een goeie vertegenwoordiging van tobiano paints. Maar die blijken voornamelijk te bestaan uit de goeie qh race bloedlijnen, met 1 tobiano lijn (vaak van een paint merrie van W. Merrick in combinatie met Easy Jet). Ook Wiescamp heeft een beetje tobiano bloed gebruikt. Doordat zijn QHs zo sterk op type gefokt waren konden die ook wel wat hebben qua outcross bloed zonder hun type te verliezen. In de cutting heeft Color Me Smart wel wat presteerders geproduceerd, maar verder zie ik enkel in de roping nog veel tobiano's. Mensen die er vertrouwd mee zijn zeggen daarover dat hier niet zo'n speciale kwaliteiten voor nodig zijn, dat vooral trainbaarheid en stevig op de benen staan belangrijk is.

quarterH

Re: Quarter V.S. Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:44

Als ie 75% quarter is is ie dus 25% paint :p
Zijn vader is quarter, opa van moederskant quarter maar oma van moedereskant is paint.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:16

Haha, zover was ik ook al geraakt, bedoelde eigenlijk iets concreter wat de afstamming is van je paard :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:17

Je hebt pb :-)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:04

Eigenlijk is het onderscheid tussen quarters en paints een gevolg van rasisme.
Bonte paarden werden vroeger algemeen, en nu nog door sommige in de VS, beschouwd als "indianen paarden" en dus minderwaardig.
Toen het quarter stamboek werd opgericht werd er alles aan gedaan om deze indianen paarden buiten het stamboek te houden, veel later is er dan het paint stamboek opgericht voor de "indianen paarden".

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:35

En het Painthorse stamboek discrimineert vervolgens weer de effen gekleurde nakomelingen :roll:
Mijn solid painthorse is overigens 7/8e Quarter en maar 1/8 Paint, maar dat beetje Paint was dus wel tobiano ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:02

MarcR: als het AQHA het uit gezondheidsredenen (OLWS, doofheid bij splash overo's) had gedaan, had ik het begrepen, maar ik weet dus niet of dat EEN reden is geweest destijds - toen je daar nog niet op kon testen en er nog minder over bekend was.

Nu ik er over nadenk, is tobiano eigenlijk het gezondste bontpatroon :Y) , sabino even niet als puur bontpatroon rekenende ;-) .

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:55

Was het niet dat bij de paints zo'n beetje alles met een kleurtje werd geaccepteerd ipv te kijken naar conformatie en bloed?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:35

Alles met kleurtje dat 100% Quarterbloed had iig wel (cropouts dus). Van de toen al bestaande kleurenclub waar de cropouts mee samen zijn gevoegd weet ik eigenlijk niet wat hun oprichtingscriteria waren. Zal eens kijken of ik dat terug kan vinden in mijn naslagwerken -:) B-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:47

ja dat bedoel ik. in den beginne van het paint stamboek is volgens mij zowat alles met een leuk kleurtje/vlekje geaccepteerd.
terwijl bij de oprichting van het aqha stamboek gelet is op conformatie en bloed.

daardoor zitten er vanaf het begin soms grote verschillen tussen aqha en apha.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:39

Bij de AQHA zal best wel wat meer op traceerbare afstamming geselecteerd zijn. Maar er zijn ook heule kuddes arabieren ineens tot quarter gebombardeerd. Ik denk dat er nauwelijks kwaliteits verschillen meer zijn tegenwoordig. Ik heb 2 tobi's staan, en ze staan in het zelfde type als hedendaagse quarters van goede kwaliteit.
Zulke beroerde paints als op die foto's van Callisto heb ik iig nog niet gezien(het eerste setje )

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:43

Genoeg hoor kijk maar eens op marktplaatst :P

En ben het niet met je eens. Het verschil is er nog steeds. Kijk maar op grote nsba en nrha event internationaal en ook naar de worlds. Dan zie je nog steeds duidelijk dat het algemene niveau van de qh hoger is dan van de paints.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:46

mee eens ! :j
er zijn nu wel wat meer goede paints( en dan nog vaak met veel quarter bloed ), maar de quarters zijn nog steeds beter in performance.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:47

Hahaha zeggen 2 paint-eigenaren :P

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:54

Mac schreef:
Maar ik snap wat je schrijft hoor Callisto en dat is idd precies de reden waarom ik een beetje kriegel wordt van de uitleg "een Paint is een Quarter met vlekken". Dat is historisch gezien gewoon niet juist.

Historisch niet, maar in de huidige praktijk eigenlijk wel. Zeker als je het aan een leek moet uitleggen. :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 00:54

en de mijne is ook uit een Q moeder :D
en hiervoor hadden we beiden een reckless QH.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:08

quarterH schreef:
Genoeg hoor kijk maar eens op marktplaatst :P

En ben het niet met je eens. Het verschil is er nog steeds. Kijk maar op grote nsba en nrha event internationaal en ook naar de worlds. Dan zie je nog steeds duidelijk dat het algemene niveau van de qh hoger is dan van de paints.

Dat stamboek is ook een X maal groter. OP MARKTPLAATS zie ik ook wel heul beroerde kwartjes langskomen.
Whatever, een goed paard heeft geen kleur.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:26

Klopt sg :)

Het gaat niet om de kwantitieit cherokee.
Neem de top 5 paints van de world in de pleasure en de top 5 van de quarters in bv pleausre.
Zet ze in een nsba class tegen elkaar en je zult zien dat de quarters de top overheersen.
Zelfde bij de reining (ik noem die 2 omdat die nsba en nrha hebben).

Er zal vast een paint bovenin zitten (en kijk dan even naar papier want dat is dan voor grroot deel qh) maar het is gewoon een feit dat de quarters uiteindelijk nog beter zijn. Niks met kwantitiewt te maken maar met kwaliteit.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:22

CherokeeChum schreef:
Bij de AQHA zal best wel wat meer op traceerbare afstamming geselecteerd zijn. Maar er zijn ook heule kuddes arabieren ineens tot quarter gebombardeerd. Ik denk dat er nauwelijks kwaliteits verschillen meer zijn tegenwoordig. Ik heb 2 tobi's staan, en ze staan in het zelfde type als hedendaagse quarters van goede kwaliteit.
Zulke beroerde paints als op die foto's van Callisto heb ik iig nog niet gezien(het eerste setje )

Hele kuddes arabieren? Waar kan ik daar iets over terugvinden?
Ik ben wel benieuwd naar je tobi's. Wil je foto's en afstamming posten? Zou heel leuk zijn om te zien waar de betere tobi's vandaan komen.
Om even beroerde paints te zien als op die foto's volstaat het advertenties, websites van fokkers, ... te zoeken. Het duurt geen 2 uur hoor om nog eens hetzelfde aantal beroerde tobi's te zoeken.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:18

Hetzelfde geld voor quarters. De paintjes zijn beide Cherokee Blanca's,1 uit een overo moeder en 1 uit een
tobi moeder. Pimbers Cherokee Chum & Pimbers Cherokee Dawn. Zoek ze maar op allbreed.
Cherokee Blanca was een zeer goed presterende dubbelhomozygote tobi. Met ongeveer overal punten in alle takken van de westernsport. TL Cherokee Cactus is een bekende zoon van hem.
Ik vind afstamming wel belangrijk,maar belangrijker vind ik het paard die het oplevert. Ik heb zat theoretisch goed gefokte paarden gezien die verschrikkelijk slecht inelkaar zaten, en vice versa.
Maar gelukkig ook zat die wel erg goed in elkaar zitten.
Wat betreft die kuddes arabieren,daar kom ik nog ff op terug. Dat vond ik ergens op het internet een tijdje terug. Ik vond dat erg intrigerend. Het was een of ander topic over King en diens achtergronden.
En of hij wel of niet een zuivere Quarter was. Het ging meen ik over het ontstaan van de Quarter als ras.
Ik zal nog ff proberen wat foto's op te snorren. Ik moet ze dan wel uploaden van mijn computer naar een
fotoalbum ofzo om ze hier te kunnen plaatsen. Moet ik ff voor gaan zitten,ben daar niet zo handy mee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:13

Jee, interessant zeg ... ik ga eens even de papieren van mijn paints erbij pakken .... :j