[WN] quarter/paint hengst gezocht voor merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 16:40

DubbelDun schreef:
Is dit iets ??
http://www.tophorses.nl/advertentie/234 ... king.html#
Geeft leuke veulens, zoek maar eens op Mooni ;)
Hij dekt iig buiten het ras.

Deze hengst zou niet mijn voorkeur hebben.
Mijn merrie is vrij groot en wat ranker.
Als je dat gaat combineren met een kleiner compacte hengst dan is het maar afwachten wat het wordt.
Dit is puur voor mijn merrie.
Het kleurtjes is wel leuk. Vind alleen de combinatie niet erg passend.

@Elcid: bedankt voor het compliment. Jullie hebben een erg mooie hengst.
Echt mijn type paardje;)
Hij zou dus eventueel wel een interessante merrie zonder papier dekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:48

ElCid schreef:
Probeer daarom een goed produkt te fokken, niet te vermeerderen.

En dan is een veulen van een hengst die nog niet gepresteerd heeft en een merrie zonder papier geen vermeerderen?

DubbelFun

Re: quarter/paint hengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:51

@callychanel : de hengst is niet klein, normale quartermaat. Ik denk niet dat KoL groter is.
Vraag eens standfotoos van beide en zoek de verschillen :D

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:03

@DubbelDun: ga ik zeker doen.
Heb alleen wel het gevoel dat jouw aanbod veel breder qua bouw is of heb ik dat verkeerd gezien?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:05

Citaat:
Hij zou dus eventueel wel een interessante merrie zonder papier dekken?

@callychanel: ja, dus. Als ik denk dat een merrie buiten het ras een goede nakomeling kan geven dan zou dat dus kunnen.

Je mag Spot altijd een keer komen bekijken :D .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:07

Hij is niet extreem breed. Ik PB je :D

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:09

Ik denk dat ik een leuk weekendje hengsten bezoeken moet gaan inlassen;)

@DubbelDun: Dat noem ik een hengst aanprijzen;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:13

callychanel schreef:
Ik denk dat ik een leuk weekendje hengsten bezoeken moet gaan inlassen;)

Dat is inderdaad de beste manier; de boys van dichtbij zien en vooral meemaken. Want juist karakter is zo belangrijk!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:49

hollywood86 schreef:
ElCid schreef:
Probeer daarom een goed produkt te fokken, niet te vermeerderen.

En dan is een veulen van een hengst die nog niet gepresteerd heeft en een merrie zonder papier geen vermeerderen?

Mijn idee.
TS, ik zou persoonlijk voor een hengst gaan die al leuke bewezen nakomelingen heeft. Eventueel voor later toch moeten verkopen, is het interessanter.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:18

TiaraBungy schreef:
Mijn idee.
TS, ik zou persoonlijk voor een hengst gaan die al leuke bewezen nakomelingen heeft. Eventueel voor later toch moeten verkopen, is het interessanter.

Ik begrijp je punt zeker. Voor de verkoop is het dan inderdaad veel interessanter.

Ik zal ook zeker niet zomaar elke hengst goedkeuren. Heb zelf ook een hele gave quarterhorse hengst lopen,
maar ik vind die combinatie gewoon niet passen.
Om een idee te geven:
http://img337.imageshack.us/img337/8140 ... ternet.jpg
http://img7.imageshack.us/img7/7057/dsc0503internet.jpg
Wees wel een beetje lief voor hem hij is pas 2 en half.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:25

Wil je een sportpaard of gewoon een paard waarmee je buiten gaat rondhobbelen om het zo te zeggen..

Wil je een sportpaard, welke kant wil je dan op?
Wil je een rondhobbelpaard, kun je eventueel kijken naar kleuren enz

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:31

@TiaraBungy: Sportpaard is leuk, maar ben ook realistisch. Ik heb nog een hengst lopen waarmee ik de sport in wil. Deze heeft wel volpapier.
Dus een leuk paard die af en toe eens mee kan op wedstrijd. Maar ook buiten braaf en goed te rijden.
De kleur is voor mij niet belangrijk. Ik heb ze hier in alle kleuren lopen;) Ben alleen niet zo van de schimmels. Maar dat zou ik al knap vinden in combinatie met een vos.
Voor de wedstrijden: pleasure, trail en eventueel hunter.
GEEN reining

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:33

@callychanel : ben een beetje nieuwsgierig?? Wát vind je bij je eigen hengst niet passen bij deze merrie ??

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:33

Maar dan hangt er dus een de dekking ook een heel ander prijskaartje en blijft het een veulen zonder papieren; dus altijd minder waard dan een "volbloed" paint.
Maar slimme fokkers zullen juist gebruik maken van jonge, nog niet presterende, maar wel talentvolle hengsten. Tegen de tijd dat het veulen geboren is en mogelijk verkocht wordt kan pa of ma al leuke prestaties hebben geleverd en lag het dekgeld laag, dus reken uit je winst.
Als pa gaat presteren, wordt het dekgeld hoger en dat zal je dus ook weer meer moeten investeren en dus zal het veulen meer op moeten leveren.

Het is maar wat je wil en voor een halfbloed zal de prijs niet hoger of lager worden. Daar hangt dan ook nog van af wat voor niveau je nastreeft.

Leuke hengst, TS, wat is zijn afstamming?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:46

Je moet hengsten uitkiezen op wat hun nakomelingen doen/hebben gedaan. Niet op wat 'papa' heeft gedaan.. ;)

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:48

@DubbelDun: Sowieso wil ik hem eerst in de sport uitbrengen voordat hij eventueel in de dekking zal worden gebruikt. Dus dat is de voornaamste reden. Veder denk ik dat ik toch een hengst zoek welke wat groter door zal fokken.

@Elcid: Zijn vader is Magic Power Special
Moeder is KJ imtheluckyone VM. Brio Pat Bar--> meervoudig europees kampioen westernriding
Leuk papier dus.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:00

callychanel schreef:
@DubbelDun: Sowieso wil ik hem eerst in de sport uitbrengen voordat hij eventueel in de dekking zal worden gebruikt. Dus dat is de voornaamste reden. Veder denk ik dat ik toch een hengst zoek welke wat groter door zal fokken.

@Elcid: Zijn vader is Magic Power Special
Moeder is KJ imtheluckyone VM. Brio Pat Bar--> meervoudig europees kampioen westernriding
Leuk papier dus.

Niks mis mee.
Ik heb ook in 1e instantie willen wachten met Spot ter dekking stellen tot hij werd uitgebracht, maar door omstandigheden ( niet paardgerelateerd ;) ) zal dat dus pas volgend jaar gaan gebeuren. In de reining, trail en waarschijnlijk Working Equitation. En ja, als hij dan gaat presteren en zijn 2e veulen wordt ook zo leuk, dan zal het dekgeld dus wel omhoog gaan!
Maar zijn 1e veulen was zo leuk en veelbelovend dat we toch maar verder gaan met hem ter dekking stellen :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:34

TiaraBungy schreef:
Je moet hengsten uitkiezen op wat hun nakomelingen doen/hebben gedaan. Niet op wat 'papa' heeft gedaan.. ;)

Maar ja, iemand moet beginnen.. Anders krijg je nooit de nakomelingen waarop je kan beoordelen of je een nakomeling wil..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:43

troi schreef:
TiaraBungy schreef:

Maar ja, iemand moet beginnen.. Anders krijg je nooit de nakomelingen waarop je kan beoordelen of je een nakomeling wil..

Vaak zijn het de fokkers of eigenaren van het paard zelf die die risico's nemen! ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:51

TiaraBungy schreef:

Nadeel van presterende hengsten en hengsten met presterende nakomelingen, die dekken vaak niet buiten het ras, en das nou net wat deze merrie is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:55

Wat iedereen doet moet ie natuurlijk zelf weten, maar wat is dan wel vermeerderen? Bewust een papierloos veulen zonder presterende ouders krijgen, noem ik geen fokken.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:53

Moderatoropmerking:
Een aantal foto's in linken gezet plus wat quotes aangepast. Één a twee foto's ter illustratie is prima maar plaats de rest in linken :) Mocht je iemand willen quoten haal dan de foto uit je quote, wij danken u!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:59

@hollywood86: Ach dat hangt toch puur af van je fokdoel? Voor de een is dat om een wedstrijdpaard met vol papier te krijgen en voor de ander is dat om een superkoel dier met willekeurige afkomst te krijgen dat uitermate geschikt is om trektochten mee te rijden. Het zou wat arrogant zijn om het 1 als superieur boven de ander te verklaren.

Is trouwens ook een nogal eindeloze discussie..

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:43

[/quote]
Hoi, dan zal ik het ff anders uitleggen...
King is een Quarter Horse en GEEN Paint. Hij heeft zelf redelijk wat wit en heeft dus bij een SOLID BRED Paintmerrie (die dus blijkbaar het overo gen wel draagt) een overo nakomeling verwekt.
Met het feit dat King veel wit doorgeeft, bedoel ik dus wit doorgeven bij BONTE merries, al dan niet fenotypisch aanwezig ;)

Ik hoop dat hiermee wat meer duidelijk is geworden... :)[/quote]

Ook Quarters kunnen drager zijn van (frame) overo. Nooit gehoord van crop outs? Mr Gunsmoke en Sonny Dee Bar bijvoorbeeld hebben heel wat kleur gegeven aan hun nakomelingen. Overo komt niet altijd tot uiting en was bij veel bekende APHA hengsten afkomstig van quarter ouders. Kijk maar de stambomen na van Painted Robin, Snip Bar, Painted Lasan, ... Of een recenter voorbeeld van een gekleurde quarter: Gunner.
Blijft dus dat hij geen wit doorgeeft als hij het niet heeft of dat anders beter kan getest worden of hij OLWS drager is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:50

Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Als je een veulen wilt fokken om een herinnering aan je merrie te hebben en omdat je hoopt dat daar een kopietje van je paard uit gaat komen, of een paard dat je in de verste verte een beetje aan haar laat herinneren, kun je er maar beter niet aan beginnen. Je hebt geen garantie op maat, kleur, geslacht, talent en character. Het uit een dekking resulterende veulen kon qua character weleens compleet botsen. Een dracht en een bevalling is een risico, ook en met name voor de merrie. Je zou zomaar na 11 maanden dracht zonder veulen, en zonder merrie kunnen komen te staan. Is het je dat uiteindelijk waard?

Een veulen dat je fokt, gaat veel geld kosten qua opfok en opleiding. En dan is er nog geen garantie dat een veulen gezond blijft en een leeftijd bereikt waar je uiteindelijk op kunt gaan rijden. Geen garantie op een klik, je kon er weleens achter komen dat je niet met elkaar door een deur kunt.

Ik wil je dus afraden om te dekken. Geniet van je paard zoals ze nu is, wil je tzt een ander paard, koop er dan een die voldoet aan je eisen qua maat, geslacht, kleur, bloedlijn, opleidingsniveau. Zelf een veulen fokken is absoluut niet zaligmakend!