paints in de dressuursport?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:14

Sonja schreef:
Vooral als ze voor de ogen van de jury zitten :j

LOL

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:24

Vudress schreef:
Uiteraard kun je zo'n beest de trucjes aanleren, dat kan elk paard. Alleen om te scoren in de dressuurring moet je een opwaarts beeld hebben dat er gemakkelijk uitziet. En dat wordt een moeilijke, zo niet onmogelijke opgave. Daar is zo'n dier niet voor gemaakt.

Een Fries heeft het voordeel dat het veel front en uitstraling heeft, dat kun je van een quarter niet zeggen. Die vergelijking gaat dus mank.


Dat is ook niet wat ik zeg,ik bedoel dat het een ander beeld geeft waardoor het allmaal eigenlijk beter moet als een paard waarbij het er van nature makkelijk uitziet

Rosa__

Berichten: 1636
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Leiden

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:28

Oooh, wat fijn dat ik dit topic vind... Ik vind Paints ook helemaal geweldig, ben gek op hun aftekeningen... Vooral splash, echt geweldig! Quarters vind ik ook geweldig, Pinto's ook... Ik ben echter ook, net als TS, een echt dressuurpersoon... Kan verder geen zinnige uitspraken doen over het wel of niet geschikt zijn voor de sport, bij deze rassen... Maar lees wel geïnteresseerd mee. :j

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:36

Ik hebnog niet alles doorgelezen, maar ik heb zelf een Paint die zeker wel de potentie heeft om Z te worden. Het ligt dan wel echt aan welke Paint je hebt, die van mij (en haar moeder ook) loopt namelijk echt uitzonderlijk ruim voor een Paint, maar bij mij op stal staan ook Paints die veel kortere en vlakkere gangen hebben. Die hebben ook moeite met de 'dressuurhouding' en ik denk inderdaad niet dat die tot de Z zouden kunnen komen.

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:40

[q <3 uote="Vudress"]Uiteraard kun je zo'n beest de trucjes aanleren, dat kan elk paard. Alleen om te scoren in de dressuurring moet je een opwaarts beeld hebben dat er gemakkelijk uitziet. En dat wordt een moeilijke, zo niet onmogelijke opgave. Daar is zo'n dier niet voor gemaakt.

Trucjes? :(

als mijn freestyle WD demo af is zal ik deze ook hier plaatsen. Mogen jullie zelf oordelen.
Maar ik moet toegeven, de vooroordelen van de NL'se jury kunnen een probleem vormen. Oprichting zal er niet zo uit zien als bij een dressuur gefokt paard maar door de compacte bouw van een paint/quarter is dat soort oprichting niet nodig. Ze kunnen meer dan jullie denken!

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:44

Touch screen, aarrrrgghhhh!

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:46

Trouwens, er lopen ook genoeg Fjorden in de Z. Die lijken mij, correct me if I'm wrong, nog veel minder geschikt.
Ik heb trouwens ooit eens iemand horen zeggen dat elk paard tot de Z zou moeten kunnen komen omdat de Z in principe nog basis is. Maar goed, ik denk dat dat met een Paint met erg vlakke gangen toch wel heel lastig gaat worden :Y) Nogmaals, het ligt ook weer aan het type Paint, moeder van mijn paard wordt vaak aangezien voor een Arabier, 'met die mooie ruime gangen'.

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 01:09

Juist...het zit 'm in het type! Je moet er wel op selecteren natuurlijk.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 07:30

Pinto en samber duhhhh ik wil geen bonte :D bovendien vind ik Samber een vreselijk paard.
Ik wil absoluut geen bonte maar ik heb echter wel gave paints gezien die een withoofd hadden en verder enkel kleine vlekjes ik ben over het algemeen weg van hun bouw.

Zelf heb ik nu een Welsh-k waar ik mee tussen de paarden heb gestart tot de Z die is vreselijk compact. Ik vind de bouw van een paint gewoon waanzinnig mooi.
Als het paard wedstrijd rijden niet leuk vind dat moet ie gewoon verkocht worden er is hier in de buurt geen enkel mogelijkheid om recreatief te rijden de dichtsbijzijnde bossen liggen 40km verderop.

Misschien moet ik iid verder zoeken..maar blijf het mooie bouw vinden echt mijn type paard

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:40

Een Paint heeft trouwens niet altijd vlekken hè, die van mij is stekelharig en dan is het ook een Paint en geen Quarter. :j
Beetje offtopic dit :')

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 07:42

:D ja maar wil ook juist geen vlekken en stekelharig heb ik al :D eentje is genoeg

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:52

ieder paard kan met de juiste ruiter in het Z komen :+ maar of ze daar nog steeds presteren dat is de vraag. Ieder paard heeft plus en minpunten.

Overigens staat bij mij op stal een ''gewone'' bonte met een fors lijf en geen verschrikkelijk grote gangen die al een tijd in de hogere dressuursport rondhuppelt. Grand Prix zelfs volgens mij

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:44

Ze zijn er wel, maar ik denk dat je ze met een lampje moet zoeken, zeker in Nederland.
De moderne Paint wordt voor westernshows gefokt en hebben dus niet het frame en bouw die je voor een dressuurpaard nodig hebt. Hoogstens nog in de Hunter gefokte lijnen maar ook dat is weer een ander type.
Mijn oude Paintmerrie waar nog een belangrijk deel racepaarden bloed in zat en daarmee een deel Thoroughbred, was veel meer geschikt voor dressuur, had absoluut geen moeite met het hoge frame (was haar natuurlijke houding, lang en laag was juist moeilijk voor haar) en kon zeer gedragen en opgericht lopen. (En werd regelmatig door langsrijdende leken 'uitgescholden' met de vraag 'is dat een Samber?' omdat ze dus minder 'typisch Paint' was).
Als je zoiets wilt zul je op zoek moeten naar iets wat nu zelden nog gefokt wordt. Of genoegen nemen met 't feit dat je misschien niet zo hoog komt als je wilt.
Je zult in mijn ogen dus gewoon een keus moeten maken in wat je belangrijker vindt, het hebben van een Paint of het niveau halen wat je wilt. De kans dat beiden gaat lukken is namelijk gewoon heel erg klein.
Kun je er mee leven dat je misschien toch dat niveau niet (op een gezonde en voor het paard nog leuke manier) haalt.
In de US zijn best voorbeelden te vinden van Paints die hoog in de dressuur lopen, maar die zijn daar op gefokt en nog altijd een zeldzaamheid. Net als die Fjord in de Z een zeldzaamheid is, of die niet-quarter op hoog niveau in de reining een zeldzaamheid is...
Het kan wel, maar de vraag is of je't ook moet willen?

Rosa__

Berichten: 1636
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:33

Sorry als ik 'dom' overkom, ben nog lerende. :o

Maar wat vinden jullie dan van de gangen/bouw van deze Paint, deze loopt toch niet zo vlak? Ik vind hem wel 'swing' hebben. Hij is hier wel pas max. een half jaar oud... Ik zie niet veel verschil met een gemiddeld KWPN-veulen bijvoorbeeld, met leuke afstamming, dat later de sport ingaat... Hoe kun je dat verschil dan zien?

http://www.youtube.com/watch?v=yiNbpIbd ... r_embedded

En wat vinden jullie van deze Paint... 'Mist' er aan dit plaatje nog iets, en wat vinden jullie de kwaliteiten? Dit paard schijnt eerst een westerncarrière te hebben gehad... (Geboren in '98.)

http://www.youtube.com/watch?v=e5-W7Dnh ... r_embedded

Dit waren zomaar 2 Paints die mijn nieuwsgierigheid wekten...

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:13

2 mooie voorbeelden van paints met aanleg in mijn bescheiden ogen.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:18

DS: Ja Jay komt uit NL. Alleen jij ontdekte ook pas veel later dat je er WD mee wilde en kon rijden. Dat is anders dan dat je al bij voorbaat moet gaan zoeken naar een paard dat het kan. Daarbij vind ik WD tot nu toe absoluut niet te vergelijken met wat de NL jury verwacht van een Z-proef.

TS: Je zoekt waarschijnlijk de typische quarter/ paint bouw? Dan kom je niet echt uit bij een Z geschikt paard.
Het staat buiten kijf dat een paint Z-dressuur kan lopen. Echter de combinatie van jouw wensen zit niet helemaal snor.
Je kan niet verwachten dat een paint met de typische bouw Z gaat lopen. Dan moet je toch echt opzoek naar een ranker/sportiever paard die de oprichting aan kan. Dan krijg je wel de vlekken en het ras, maar niet de bouw en ik lees in jouw posts dat de bouw juist hetgeen is wat je zo mooi vind. Want je zegt ook dat je zo min mogelijk vlekken wilt. Dus het hele paint idee is gebaseerd op de bouw en niet op de kleur.
In dat geval denk ik niet dat je veel succes gaat hebben met je zoektocht binnen zo'n klein landje als NL.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:23

Dutchstar schreef:
2 mooie voorbeelden van paints met aanleg in mijn bescheiden ogen.

Paard komt ernstig tekort in het achterbeen en blijft heel akelig hoog in het kruis. Z-niveau vind ik dan ook erg optimistisch. :=

Je gaat het jezelf heel moeilijk maken met een dergelijk hoog kruis en een achterbeen dat niet is gemaakt om te dragen.

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:11

HT: De twee proefjes die jij hebt gezien van jay en joy is niet te vergelijken met waar het uiteindelijk om gaat in WD. Daarom ben ik blij met de freestyle nu. Kun je laten zien wat jij en je paard toe nu toe hebben bereikt. En ik kan je verzekeren dat meer is dan een simpel dressuur proefje.

V: Een western ras is zeker anders gebouwd maar blijkbaar weet je niet zoveel van de western sport af als je stelt dat hun achterhand niet gemaakt is om te dragen!
En de hoge 'heup' die je ziet is de typische spier opbouw van dit soort rassen.
Ik zei ook niet perse potentie voor Z maar zeker aanleg voor dressuur beginnend bij het begin. Wie weet war het eindigd!
Ik heb jaren voor een grand prix stal gewerkt en heb paarden gezien die er voor het oog waardeloos uitzagen in hun beweging en bouw maar het toch ver schopten onder het zadel!

yerry

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:39

Afbeelding
Afbeelding

Mijn vriendin heeft een van mijn babys en rijdt er sinds kort dressuur mee.
Hij had in iedere Bwedstrijd winstpunten en was zo in de L1, daar heeft hij inmiddels al 9 punten in en kan zo door naar de L2.
Natuurlijk heeft hij niet de gangen als een dressuur paard maar hij loopt lekker en tot nog toe rijdt ze menig duur dressuur paard eruit!
De fotoos was haar eerste wedstrijd helaas niet zon beste kwaliteit en nog aan het inrijden....maar iig een kleine impressie!
Het paard [ Pebbles Rainbow KC] is een nakomeling van Im A Rainbow Star x Red Pebbles, beide ouders hebben meerdere ROMs in de western en meervoudig NL kampioen!! Dus ik geloof er wel in! Of hij ooit de Z haalt...??? Time will tell!! ;)

Anoniem

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:06

Kwestie van vaak genoeg starten :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:21

Rosa__ schreef:
Sorry als ik 'dom' overkom, ben nog lerende. :o

Maar wat vinden jullie dan van de gangen/bouw van deze Paint, deze loopt toch niet zo vlak? Ik vind hem wel 'swing' hebben. Hij is hier wel pas max. een half jaar oud... Ik zie niet veel verschil met een gemiddeld KWPN-veulen bijvoorbeeld, met leuke afstamming, dat later de sport ingaat... Hoe kun je dat verschil dan zien?

http://www.youtube.com/watch?v=yiNbpIbd ... r_embedded

En wat vinden jullie van deze Paint... 'Mist' er aan dit plaatje nog iets, en wat vinden jullie de kwaliteiten? Dit paard schijnt eerst een westerncarrière te hebben gehad... (Geboren in '98.)

http://www.youtube.com/watch?v=e5-W7Dnh ... r_embedded

Dit waren zomaar 2 Paints die mijn nieuwsgierigheid wekten...


Te weinig opwaarts of beter...te veel op de voorhand van nature. Te sterk hellende croupe en te weinig lengte in het lijf.
Natuurlijk zal je op deze (de eerste die andere heb ik niet bekeken.) een dressuurproefje kunnen rijden...maar meer dan de Z....dat wordt dan wel heel erg hard werken.

Even ter info...de Amerikaanse dressuurruiters rijden op Nederlnadse en Duitse warmbloed hun spring en dressuurwedstrijden. Waarom zouden ze dat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:05

Sonja schreef:
Kwestie van vaak genoeg starten :D



:')

Ik las iets over vooroordelen van NL jurys en niet de oprichting die kwpners hebben in de dressuur. Dat is dus geen vooroordeel, dat IS gewoon zo. Net zoals mijn haf nooit zo zal lopen als mijn QH.
Of je het moet gaan proberen? zelf weten... maar ik vind het niet zo slim. Zometeen wil jij verder en je paint heeft er de aanleg niet voor, dan is het niet eerlijk voor het paard om hem verder te pushen en of kan ie weer weg en dat is balen als je aan je paard gehecht bent. Ik zou het jezelf niet aandoen.


Rosa__ schreef:
Sorry als ik 'dom' overkom, ben nog lerende. :o

Maar wat vinden jullie dan van de gangen/bouw van deze Paint, deze loopt toch niet zo vlak? Ik vind hem wel 'swing' hebben.



Vind je niet dom overkomen, vragen stellen is juist slim. Moest wel lachen om het dikgedrukte :')
een paint met swing...... zie je m al staan in de disco :')

Dutchstar

Berichten: 32
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Sweet Home Alabama, USA!

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:02

Nogmaals, niet alle types zullen voor Z geschikt zijn, maar ze zijn er wel!
Er wordt hier in amerika zelfs op gefokt voor de engelse sport!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:29

maar hier niet...

Anoniem

Re: paints in de dressuursport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:36

En staat de dressuursport in de US niet op hetzelfde niveau als de westernsport hier?