[WN] chippen of DNA-en

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:15

Francis schreef:
Iemand enig idee waar de chip dan wel voor dient?

Bij mijn paard is de chip wel eens gecontroleerd door en voor de verzekering :j

DubbelFun

Re: chippen of DNA-en

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:44

De chip is mede ingevoerd om snel te kunnen achterhalen hoeveel en waar aantallen paarden zich bevinden mocht er eens een uitbraak van een zeer besmettelijke ziekte komen (WNV, EIA etc.)
Omdat er wegens de gevoeligheid niet snel over gegaan zal worden tot ruimen is het dus heel belangrijk dat de info chip/dna+paspoort klopt c.q. aanwezig zijn.
Ook is het het enige middel om bij specifieke injecties (zoals voor EIA en Afrikaanse Paardenpest) aan te tonen dat het dier is gevaccineerd (en dus anti-stoffen draagt) en geen drager van de ziekte is.
Kun je dit niet aantonen dan zal er waarschijnlijk wél geruimd gaan worden.

Het klinkt als de ver-van-mijn-bed show, maar de recente vaststelling van EIA bij een zending paarden in Engeland die bij De Koning/Ede vandaan kwamen komt het ineens wel erg 'om de hoek' kijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:20

Toch vraag ik me af hoe ze dat snel willen achterhalen als nog geen enkel computersysteem gekoppeld is en zelfs het invoeren van de gegevens blijkbaar niet goed of helemaal niet gebeurt. Zowel in het slachthuis als op de paardenmarkt gaven de heren die ik gespoken heb toe dat de gegevens niet eens de computer in gaan en zouden ze er wel in staan dan schiet je er nog niks mee op omdat die systemen niet met de registratiesystemen gekoppeld zijn. Alle systemen die er zijn voor registratie van chipnummers (dus bij uitgevende instanties en bij controlerende instanties) zijn niet gekoppeld, dus je kunt gewoon nooit dingen achterhalen. Politie heeft bijv. geen centraal systeem om chipnummers in te voeren bij verdenking van gestolen paarden en zoals mijn situatie met Fly al bleek, is het dus niet mogelijk om een chipnummer in te voeren - waar dan ook - en dan met zekerheid te zeggen waar het dier is en wat er mee gebeurd is.
Hoe wil je dan achterhalen of een dier geent is of niet als de helft van de gegevens niet ingevoerd wordt en de andere helft niet op te vragen is.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:27

ik heb toendertijd gekozen voor DNA test inplaats van een chip.
idd dure grap, maar beter vd ponys/paarden.
ze hebben mij toen verteld, als 1 vd ouders dna getest is kan dat ook weer bij
een veulen, is moeders gechipt heb je pech.

ik vindt het ook een groot risico, bij 1 van mijn ponys is de chip verdwenen.
ik kon alsnog erweer 1 dr in laten schieten.
ik was daar niet blij mee eerlijk gezegd.
het zal idd pijn doen ze vliegen letterlijk en figuurlijk alle kanten op aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:49

REGINA76 schreef:
ze hebben mij toen verteld, als 1 vd ouders dna getest is kan dat ook weer bij een veulen, is moeders gechipt heb je pech..

Dat klopt dus niet. DNA is niet meer mogelijk.

@francis: is dit recent of uit de tijd dat je Fly zocht, want ondertussen kan er natuurlijk iets veranderd zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:20

Dat was idd toen ik Fly zocht. Maar ook tijdens de zoektocht naar info van die paarden in Engeland bleek dat nog steeds gegevens niet ingevoerd of niet achterhaalbaar zijn, ook toen heeft het me veel moeite gekost. Eerlijk gezegd lijkt het me heel erg sterk dat er inmiddels zoveel veranderd is dat het nu wel allemaal gekoppeld is en volledig wordt ingevoerd. Maar dat is natuurlijk makkelijk te testen, bel een slachthuis, vertel dat je een bepaald paard zoekt en vraag of ze na kunnen gaan of het paard met een bepaald chipnummer geslacht is. Als het systeem werkt zoals het zou móeten werken en bedoeld was te werken, zouden zij dat na moeten kunnen gaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:04

Voor zover ik kan bedenken is er nog steeds niets gekoppeld; er is hier nog nooit een DA geweest die heeft gevraagd naar het paspoort bij het verstrekken van medicijnen of, zoals jammer genoeg vorig jaar, bij het inslapen van mijn paard!
Bij het geven van bepaalde medicijnen zo een aantekening gemaakt worden, bij het inslapen zou er gekeken moeten worden ( lijkt mij) welk paard dat is en zou dat aangetekend moeten worden, etc.
Niets van dat alles.
Het systeem werkt nog steeds niet en ik twijfel of het ooit zal gaan werken, feit is dat als ik een ( ongechipt) jong paard zou kopen ik niet wil laten chippen, dus dat betekent of vorlopig geen paard erbij kopen ( is ook niet echt het plan) of het heel hoog op gaan spelen. In dat laatste geval vraag ik me af wie er aan het kortste eind trekt!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:06

Het is voor mij idd ook wel iets wat ik mee zou laten wegen in de aankoop. Helaas is het bijna niet meer mogelijk om iets ongechipts te kopen omdat de meeste mensen gewoon klakkeloos chippen...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:31

Tja, zoals zoveel dingen wordt dit ons ook opgedrongen, maar het ergste is nog dat de meeste mensen er geen tel over nadenken, sterker nog, zelfs denken dat het "goed" is omdat je in geval van bijv. diefstal je paard terug kan vinden of zeker weet dat het paard wat je koopt ook bij het paspoort hoort, of dat er dus alleen maar "gezonde"( dus zonder besmettelijke ziektes) paarden geslacht worden! Niet is minder waar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:51

Moet eerlijk toegeven dat ik jaren terug ook zonder nadenken een chip in Fly heb laten jassen. Mijn dierenarts was toen de man van mijn vriendin en ik ging vaak bij haar in haar bak rijden met Fly. Hij had een chip over van z'n eigen paarden en die wilde hij wel gratis bij Fly d'r in drukken. Dat heb ik toen maar gedaan omdat het chippen toen al bezig was verplicht te worden.
Later met Dot ben ik pas beter gaan nadenken en gaan uitzoeken hoe en wat en die heb ik toen laten DNA-en.
Maar ik heb dus geen bal gehad aan Fly d'r chip en idd... fraude is zo makkelijk als er niet gechekt wordt... paarden die gechipt en wel voor de slacht weg moeten duiken met bosjes op in Engeland met een vals paspoort. De bonte merrie uit m'n eerdere berichtje hier had notabene een paspoort van een paard wat niet eens bont was! Maar omdat 't er in't Nederlands op stond begrepen ze niet wat er stond en het paard was wel ingeschetst maar toen ik een scan daarvan kreeg bleek dat dus vervalst, was niet met rood gedaan (verplicht) en niet afgestempeld en ondertekend door de schetser...
En de chip... heeft nooit iemand naar gekeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:20

Probleem is dat je nu zonder de chippen geen paspoort meer kunt krijgen omdat DNA niet meer mag. Dus wil je het echt officieel doen, en een officieel paspoort, zul je helaas tegenwoordig wel aan de chip moeten.
Geen enkele van mijn paarden (3) is gechipt, en bij geen enkele van de paarden is er ooit naar een chip gekeken. Niet bij de kliniek, niet bij wedstrijden, niet bij vervoer.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:37

Klopt, zonder chip geen paspoort meer.
Fly en Dot zijn ook nooit gecontroleerd en met Dot ben ik veel naar Duitsland geweest om te showen...
Met het gedoe rond Fly zijn zelfs dierenbescherming, AID en politie betrokken geweest (al voordat ik me er mee ging bemoeien) en geen van deze instanties heeft ooit gecontroleerd of het paard wel van de meneer was waar ze toen stonden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:42

Mijn paarden zijn verzekerd, en ik heb wel een aantal keer een brief van de verzekering gehad met de vraag om een chipnummer, om de gegevens in hun bestanden compleet te maken.
Een belletje met informatie dat er geen chip inzit was voldoende, ze deden er niet moeilijk over dat ze niet gechipt zijn.

Die hele chip is een grote wassen neus, stelt niets voor. In mijn paarden daarom ook geen chip.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:46

Zijn ze ook niet geDNA't Cassidy? Maar wel een paspoort?
Want ik weet niet hoe het nu bij westernwedstrijden gaat maar ik heb toch wel een paar keer op shows een paspoort moeten laten zien (vanwege de entingen dan) en ik weet dat ze er bijv. bij de TREC ook wel naar kijken. Dus zonder chip zou ik nog wel 'durven' maar als je iets wilt met je paard dan wordt dat zonder paspoort wel heel lastig.
En ja, dan wordt je nu dus genaaid doordat je't een niet meer zonder 't ander kunt krijgen... Waardeloos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:47

Jawel, ik heb officieel ontheffing aangevraagd voor alledrie, DNA laten bepalen, dus voor alledrie een paspoort. Gewoon via de regels die toen golden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:27

ik heb dus besloten voor het veulen te gaan. maar door deze doiscussie weet ik niet wat ik moet doen. niet chippen = geen paspoort en dus geen entingbewijs.

ik denk dat ik toch maar moet chippen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:37

Je kunt toch even wachten nog met chippen? Paspoort heb je pas nodig als je op wedstrijd wilt gaan (kans op controle tijdens vervoer is miniem). Ik heb door laksigheid van mijn kant nog steeds geen paspoort maar de entingen heb ik op een briefje gekregen van de DA. Paspoort nu wel in bestelling trouwens hoor (want ik weet dat het eigenlijk niet zo netjes is :o )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:08

Als je haar in opfok gaat zetten zul je bijna altijd door de stalhouder gevraagd worden om een paspoort. Zij zijn nl. officieel verplicht de paspoorten (of op z'n minst een copie, 't origineel zou ik persoonlijk nooit afgeven) in bewaring te hebben omdat 't paspoort daar hoort te zijn waar het paard ook is. Grote kans dat je er dan dus niet onderuit komt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:02

Paintless schreef:
ik heb dus besloten voor het veulen te gaan. maar door deze doiscussie weet ik niet wat ik moet doen. niet chippen = geen paspoort en dus geen entingbewijs.

ik denk dat ik toch maar moet chippen.

Als je haar in de buurt kan houden, kan je natuurlijk ook nog even wachten en hopen dat deze mallotige maatregel weer wordt terug gedraaid. Ik zou in ieder geval wachten tot het ider minstens 1,5 of 32 jaar oud is, gewoon voor het idee :j .
Sterkte met je nieuwe paardje.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:11

ze moet van 81.5 km oostelijk, naar 51 km westelijk. dus een behoorlijk eindje.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:33

troi schreef:
Je kunt toch even wachten nog met chippen? Paspoort heb je pas nodig als je op wedstrijd wilt gaan (kans op controle tijdens vervoer is miniem).
De kans is klein ja, maar reken er maar op dat als je gecontroleerd wordt door iemand die zeer goed van de regels op de hoogte is, de maatregelen niet mis zijn! En terecht!
Regels zijn nu eenmaal regels en hoe meer paarden er gehouden gaan worden hoe groter de risico's zullen zijn op besmettelijke dierziektes.
Nu kunnen er hier wel een aantal mensen denken dat zij wel aan het langste eind zullen trekken, nou ik waarschuw maar vast, denk dat maar beter niet ;)

Ik geloof werkelijk dat het hier in NL nog wel eens flink mis gaat binnen een paar jaar. Het is helemaal niet de vraag of een besmettelijke paardenziekte hier komt, alleen maar wanneer. Dàt zal een moment zijn dat de instanties gaan controleren! En dan komen ze gewoon aan huis of op stal en heb je het spul niet voor elkaar dan rijdt er keurig een veewagen het erf op, gaat je paard keurig naar het slachthuis om vervolgens bij de destructie te belanden.
Zo gaat het bij de koeien ook hoor en paarden zitten daar niet eens zo heel ver meer naast.

Dus natuurlijk is chippen misschien niet ideaal, maar het is nu eenmaal een identificatiemiddel wat snel te controleren is. Maarja, we kunnen altijd nog aan de oornummers, went ook wel weer. :+

Mijn DA heeft overigens als eerste de chip gecontroleerd bij de aankoopkeuring van mijn paard.

Medicijnen hoeven alleen ingevuld op het paspoort als het dier nog voor de slacht bestemd is, anders niet. De verantwoording hiervoor ligt bij de eigenaar en niet bij de DA. Je dient als eigenaar zelf zorg te dragen dat alles voor elkaar is.

Dus al lijkt het allemaal maar onzin en waardeloos en weet ik veel wat, ik denk dat degene die hun zaakjes voor elkaar hebben heel dankbaar zijn op het moment dat het wel belangrijk gaat worden, namelijk als er geruimd gaat worden.
Misschien is dat voor een hoop mensen een heel-erg-ver-van-mijn-bed-show zo'n ruiming, maar geloof me je kunt heel hoog springen en heel hard schreeuwen, maar je wint het niet, echt niet! :n

Er zijn altijd wel verhalen dat het niet goed is gegaan of wat dan ook, maar dat heb je met alles! En dat zijn altijd alleen argumenten voor de tegenstanders ;)

Ieder zijn mening hoor, helemaal prima. Maar weet wel wat de consequenties zijn en accepteer die als het ooit zover komt...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:56

Het gaat niet om wel of niet indetificatieplicht, het gaat om wel of niet chippen. Ik ben niet tegen identificatieplicht maar dan moeten ze a) zorgen dat het systeem ook werkt (doet het nu echt niet) en b) zijn er voldoende andere en zelfs bétere manieren die minder 'invasive' zijn. In Amerika wordt op grote cattle ranches al lang met irisscans gewerkt bijvoorbeeld. Net zo snel te doen als een chip aflezen en op geen enkele manier schadelijk. En al die paarden die geDNA't zijn mogen ook gewoon blijven lopen, ik zou niet weten waarom dat niet gewoon toegestaan kan blijven. Er was een goed alternatief voor degenen die dat wilden maar gewoon doordat iemand zich zo nodig wil laten gelden als minister is dat afgeschaft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:24

SusanW schreef:
Ik geloof werkelijk dat het hier in NL nog wel eens flink mis gaat binnen een paar jaar. Het is helemaal niet de vraag of een besmettelijke paardenziekte hier komt, alleen maar wanneer. Dàt zal een moment zijn dat de instanties gaan controleren! En dan komen ze gewoon aan huis of op stal en heb je het spul niet voor elkaar dan rijdt er keurig een veewagen het erf op, gaat je paard keurig naar het slachthuis om vervolgens bij de destructie te belanden.
Zo gaat het bij de koeien ook hoor en paarden zitten daar niet eens zo heel ver meer naast.

Ik denk dat de overheid of de EU een serieus probleem gaat hebben als er van hogerhand beslist gaat worden dat er paarden geruimd gaan worden. Laat je niet bangmaken door allerlei rampenscenario's. En alles voor elkaar hebben heeft nog geen enkele koeienboer van ruimen gered als zijn bedrijf toevallig in de straal lag van een ander bedrijf waar het vermoeden heerste dat er MKZ was uitgebroken.

Mijn paarden zijn niet gechipt, en onlangs heeft een daarvan in een dierenkliniek gestaan. Daar is niet op chip gecontroleerd en ook niet naar een paspoort gevraagd. Een niet gechipt paard mag niet voor de slacht, en dat was ik ook niet van plan om ooit te doen. Door de medicijnen die ze heeft gekregen zou ze ook niet meer voor de slacht mogen.

Dus moet ik nu mijn paard laten chippen en het chipnummer in het paspoort laten vermelden, samen met de vermelding dat ze niet naar de slachtr mag, als ze nu al niet voor de slacht mag? Zelfs al zou ik nu een chip er in laten jassen mogen ze niet meer voor de slacht. Als ik een ander paspoort aan zou vragen mogen ze niet meer voor de slacht. Wat was toch eigenlijk de reden van de hele invoering van die chip, de voedselveiligheid?
Alle wilde verhalen over het invoeren van belasting, of het ruimen van paarden, impliceert dat er een goede en up to date database is van alle paarden in Nederland, inclusief hun verplaatsingen in binnen- en buitenland.
En zo lang dat niet bestaat, en of dat ooit gaat komen is de vraag, kun je wat dat betreft rustig gaan slapen....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:28

Ach, en als ze geen chip hebben als ze bij 't slachthuis aan komen wordt er vlak voor ze geslacht worden even snel een chip in gedrukt... Die dan vervolgens toch niet in een goed systeem opgenomen wordt dus waar hebben we't over :roll:

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:04

Waar hebben we het over? Ehh dat chippen gewoon verplicht is in Nederland of je het nu eens bent of niet :roll: