[WN] Welke hengst voor qaurter horse x appaloosa merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:35

als je paard maar onvruchtbaar is kan dat gewoon idd. Via ''hardship registration form" dat je kan downloaden van de amerikaanse site. Enige wat je verder nodig hebt zijn een paar foto's waaruit blijkt dat het paard een appaloosa is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:56

@spatter- nogal bout opgemerkt dat ik niet weet waar ik het over heb, we gaan niet persoonlijk worden-doe ik ook niet.. ik zei al dat ik 25 jaar in de apps heb gezeten, zowel de amerikanen als de NAS.
ik heb het diverse keren geprobeerd, met een half amerikaanse. via hardship was het toen rond de 500$
laat de link maar eens zien, waarin anders staat.of laat maar een kopie zien van een papier.
en de NAS is zeker een vergaarbak, doch ze werken wel met goedgekeurde hengsten.van een onbekende vader, of een niet -goedgekeurde ( amerikaans ) krijg je een hulpregistratie.daarboven komt registratie, hulpstamboek en dan stamboek. ik weet wel degelijk waar ik het over heb..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:23

zoals ik al schreef kost het je 55 dollar lidmaatschap en 35 dollar voor het stamboekpapier
ik meen dat het een groen formulier was maar dat weet ik niet zeker meer
ik heb de laatste al weer een aantal jaren geleden ingevuld
het is echt heel simpel

wat betreft het NAS weet ik niet welke amerikanen precies zijn goed gekeurd bij hun maar ik heb 2 appies gehad die een amerikaan als vader hadden en beide gewoon het stamboek ingingen
de merries waren wel NAS merries

happyhorse

Re: Welke hengst voor qaurter horse x appaloosa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 02:54

Over de stamboeken heb totaal geen verstand.
Het paard heeft u equidenpaspoort maar omdat deze niet compleet is ben bezig met andere aan te vragen.
Dit kan zowel bij qaurter en appaloosa stamboek doen in nederland.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:38

Je kunt wellicht wel een paspoort aanvragen bij de NQHA maar je kunt er geen quarter papier bij krijgen, het is nl een kruising en die zijn niet toegestaan bij de AQHA.

Wat mijn appie betreft, haar vader was een geregistreerde staatsstoeterij hengst uit Polen, niet geregistreerd in NL. Ik heb een volledig stamboekpapier bij het NAS gekregen geen registratie of hulpstamboek. Kennelijk vonden ze dr goed genoeg of zo?
Paard is uiteindelijk verkocht en ik heb alle papieren meegegeven uiteraard, moet nog wel ergens een kopie hebben...

Weer on topic, er zijn hele mooie appie en QH hengsten in NL te vinden hoor, je zou een hengstenspecial van de Quarter te pakken moeten zien te krijgen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:02

ik heb er een mailtje aan gewaagd ;)
hardship registratie is 165 $.
maar ik vraag me af of dit paardje wel papieren heeft.NAS is ook niet zo happig op quarter, en als het geen app hengst is, moet je van te voren toestemming aanvragen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:15

Ik weet ook dat Spicegirl gelijk heeft. Ik zit ook al jaren tussen de Appaloosa's.
Ik zou er alleen een NAS hengst op zetten. Quarters dekken zowieso niet buiten hun eigen ras (Amerikaans) en een Am. Appaloosa heeft ook zeker geen meerwaarde.
Het zijn gewoon heel verschillend soort paarden de NAS en de Amerikaan. Hou dat ook zo en ga niet lopen knoeien met ongewenste kruisingen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:40

FindingJack schreef:
Quarters dekken zowieso niet buiten hun eigen ras (Amerikaans)

Not so :n
Enkele QH hengsten dekken alleen QH's en PH's (& misschien ook AApH's), maar bij de meeste is het dekgeld zelfs lager bij een niet-QPA merrie :+

Citaat:
en een Am. Appaloosa heeft ook zeker geen meerwaarde.

Als je met de nakomeling de westernkant op wilt, lijkt me een dekking door een AApH juist wél van meerwaarde :j

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:51

Ik heb een aantal kruisingen gezien van de NAS Appaloosa x Am. Appaloosa en dat pakte niet goed uit. Het paard heeft dan net niet de aanleg van
springen of dressuur van de NAS en net niet de aanleg voor de "hogere" westernsport als de Am. Appaloosa.
Mensen die een goed presterende QH hengst hebben zullen niet kruisen met een niet Amerikaans ras.
Voor recreatief of lager niveau western zal de kruising niet uitmaken maar wat is dan de meerwaarde??
Dat is de reden waarom ik niets heb met de NAS fokkerij omdat ze maar lukraak kruisen zolang er maar een Appaloosa kleurtje uitkomt. Wil je een dressuurpaard of springpaard met een apart kleurtje kun je met de NAS Appaloosa best uit de voeten maar hoeveel zie je er op M of Z niveau?? En er zijn toch heel wat NAS Appies!! Uit de lijn van Sonny of Hojmark kwamen best paarden die redelijk tot zeer goed konden springen maar vaak zo'n moeilijk karakter hadden dat het nooit uit de verf kwam.
De Amerikaan heeft een heel goed karakter, moet je dan gaan proberen dat te kruisen met de NAS? Gebleken is dat het karakter van de NAS in veel gevallen blijft domineren en blijft het een paard voor een buitenrit of basis dressuur/springsport. Daar hoef je niet voor te kruisen, hou het dan bij de NAS.
Wil je serieus mee gaan draaien in de western kies dan een Amerikaan.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:09

Ik denk dat ik voor een Appie zou gaan en dan wel een amerikaan of een Quarter.
Vooral omdat deze merrie al half amerikaans bloed voert.
Om dichter bij haar maat te blijven en een veulen te fokken wat wat meer massa heeft ging ik voor een van de boven staande Amerikanen, ongeacht het papier wat er wel of niet bij komt. Wil je persee NAS papieren dan ging ik voor 1 van de twee goedgekeurde NAS Amerikanen. Je veulen voert dan in elk geval al 75% Amerikaans bloed en zal daardoor waarschijnlijk wat meer (Amerikaans) rastypisch worden kwa bouw en kunnen en misschien daar door makkelijker verkopen mocht dat je doel zijn tenminste.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:43

Wij zijn de eigenaar van Zips Jewel en voorheen ook van Sunflowers Joy's Jewel.
Deze hengsten zijn toen goedgekeurd omdat de jury destijds heel erg gecharmeerd waren van deze hengsten. Maar door onenigheid in het bestuur zijn deze juryleden opgestapt. Jammergenoeg... toen wij een paar jaar later met WH Scotty kwamen, werd er bij voorbaat al door een lid van het bestuur gezegd, tss een amerikaan is niets. Hij wist toen niet dat ik naast hem stond en ik een dochter van van de eigenaar was. Hij is afgekeurd op de harde bodem, omdat hij te voorzichtig liep. Hij was bang om uit te glijden. Maar goed we hebben hem voor de herkeuring gegooit en ik heb het op film dat de jury in het midden stond en geen blik wierp op hem en hem direkt eruit stond. Dus eerlijke antwoorden krijg je niet.
Paar jaar geleden kwam ik met mijn veulen een dochter van WH Scotty op de keuring ze liep helemaal goed, was ook overtuigd dat ik een eerste premie zou pakken. De andere veulen lieten zich niet goed zien bokken en racen dat ik wat ze deden. Ik kwam op de vijfde plaats en was de eerste met een tweede premie. Ik heb hem gevraagd, want hij begon dat het een luxe veulen was en liep super, dus ik vroeg hem waarom een tweede, toen liep hij gauw door.
NAS is een kleurfokkerij van rijtypische appaloosa's.

En over een NAS appaloosa, die mag zeker meedoen aan ApHC shows mits ze geen nakomelingen kunnen krijgen, een hengst moet geruind worden en een merrie moet gesterriliseerd zijn. Dus wat Spatter zegt is waar.

En om on topic te blijven denk ik dat Zips Jewel een leuke combi is. :D omdat Zip meer veulen met wat body heeft, en uiteraard een supergoed karakter.

WH Scotty is veterinair goedgekeurd bij het NAS dus krijg je ook gewoon papier bij.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:29

Dus als ik een ruin heb met een NAS papier mag ik toch op een Amerikanen show meedoen??
Welke onderdelen dan??

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:42

Je mag alles meedoen. Moet je wel eerst bij het ApHC een permit aanvragen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:08

Zal hij op zijn minst wel Amerikaans bloed moeten voeren toch zeker? Ik bedoel, zijn afstamming moet bekend zijn? 1 van de ouders in ieder geval Amerikaans?
Ik wist dit dus niet. :D

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:11

Nee dat hoeft niet. Het paard van Mayflower die ook ruin is is volgens mij een paard met afstammeling onbekend. Zolang het paard zich niet kan voortplanten mag het meedoen, maar wel aanvragen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:03

Amerikaanse bloedvoering hoeft niet. Ik heb een kruising criollo - engels volbloed met een appaloosa kleurtje, dat kan dus ook. Volgens mij moest ik wel stokmaat opgeven, dus ze zullen waarschijnlijk wel een bepaalde hoogte moeten hebben.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:47

Mijn paard een solid appaloosa ruin ( volledig Amerikaans ) moet ge CPOD word ( DNA getest worden ) omdat hij geen appaloosa kenmerken heeft en toch volledig Amerikaans is, WH heeft het ook al gezegd, als je een NAS appaloosa hebt met appaloosa kenmerken mag het meedoen als het paard maar geen nakomelingen kan krijgen.