fokkerij paints in westerlo-België

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 14:44

Hoi,

volgens de mensen waar ik haar van gekocht heb ,was ze 8 maanden en niet gechipt, dus de enige naam in haar boekje is degene van de persoon waar ik haar van gekocht heb.

De dochter van de vorige eigenaar heeft 2 keer op haar gezeten, maar dat noem ik niet echt rijden, dus zou het nog niet tot uiting gekomen zijn toen.

Ze wist ook gaan naam meer.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:46

in Belgie wordt vaak gefokt met zuivere ouders waarbij dan bij het veulen niet de moeite wordt genomen om papieren aan te vragen, zo zonde.
Het zou dus makkelijk een zuivere paint kunnen zijn.
Wordt inderdaad na zoeken wie het dier kent of gekend heeft als veulen.
Ik kan je helaas niet helpen.

Ik vind het wel een duister verhaal wat betreft de vorige eigenaar vertelt, hopelijk is het beestje niet gestolen of zo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:52

spatter schreef:
in Belgie wordt vaak gefokt met zuivere ouders waarbij dan bij het veulen niet de moeite wordt genomen om papieren aan te vragen, zo zonde.
Het zou dus makkelijk een zuivere paint kunnen zijn.
Wordt inderdaad na zoeken wie het dier kent of gekend heeft als veulen.
Ik kan je helaas niet helpen.

Ik vind het wel een duister verhaal wat betreft de vorige eigenaar vertelt, hopelijk is het beestje niet gestolen of zo.


Het paard hoeft niet in Belgie gefokt te zijn...kan ook uit het buitenland komen....en dan wens ik je veel plezier met het zoeken naar een eigenaar, fokker of de ouders, en de benodigde documenten om er eventueel wel een papier bij te krijgen.
Dat het dier 8 maanden oud was toen het door de vorige eigenaren werd aangekocht, betekend niet dat het niet voor die tijd al een aantal eigenaren gehad kan hebben...

Dizzy01
Berichten: 282
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:19

leuk paardje zeg.

je gaat een paard pas op hypp testen als je ermee wil fokken anders jaag jezelf alleen maar op kosten.
mensen hier vinden het altijd nodig om een paard te testen op hypp..onzin alleen als dat echt nodig is dus als je gaat fokken en als er een bepaalde bloedlijn in zit.
laat je dus niet gek maken.
geniet van je leuke merrie en dat er geen papier bij zit,kan er zijn echt mensen die ze niet aanvragen ivm de kosten of dat ze te laat zijn of te veel moeite.enz enz..

veel plezier met haar..

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:29

ik kan bij ons op stal eens horen of er in westerlo een fokker van paints zit. Er komt toch wekelijks iemand trainen met reclame van de Golden Paint Ranch op z'n trailer.

The Dukes ranch(nu double D ranch) fokt bij mijn weten niet echt en de "western"manege in Wiekevorst is initiëel met apaloosa's begonnen (ik dacht diamond stables)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:58

Ik snap sowieso de heisa niet...ze vraagt gewoon een normale vraag en ik zie meteen HYPP en HERDA testen voorbij komen en zelfs diefstal wordt op tafel gegooid :?

Laten we het leuk houden :D

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:24

XoNo schreef:
Ik snap sowieso de heisa niet...ze vraagt gewoon een normale vraag en ik zie meteen HYPP en HERDA testen voorbij komen en zelfs diefstal wordt op tafel gegooid :?
Laten we het leuk houden :D

Je haalt me de woorden uit de mond! :x

Paint of geen Paint, papier of geen papier: het lijkt me een leuke merrie! +:)+

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:27

Dizzy01 schreef:
leuk paardje zeg.

je gaat een paard pas op hypp testen als je ermee wil fokken anders jaag jezelf alleen maar op kosten.
mensen hier vinden het altijd nodig om een paard te testen op hypp..onzin alleen als dat echt nodig is dus als je gaat fokken en als er een bepaalde bloedlijn in zit.
laat je dus niet gek maken.
geniet van je leuke merrie en dat er geen papier bij zit,kan er zijn echt mensen die ze niet aanvragen ivm de kosten of dat ze te laat zijn of te veel moeite.enz enz..

veel plezier met haar..


Ok, ik denk dat het even nodig is om uitleg te geven.

TS vraagt of er eventueel een papier bij een paard te krijgen is.
TS zegt ook dat er een DA komt om foto's te maken (waarom zou je foto's laten maken door een DA? Heeft deze DA naast zijn beroep nog een ander hobby, namelijk fotografie? O, wacht, misschien moet het paard gekeurd worden, en komt de DA om roentgenfoto's te maken? Waarom zou je roentgenfoto's laten maken? Wil de TS een paard laten keuren? Waarom zou ze dat doen? Hmmm, misschien word het paard verkocht? Misschien wil de koper zeker weten dat alles in orde is? Misschien voor de verzekering? Ik kan me niet voorstellen dat iemand laat keuren om eem paard te laten keuren en het keuringsrapport op de wand van de WC te gaan hangen. Maar - beat me - kan natuurlijk altijd. Al schat ik de TS zo niet in...)

Verder roep je dat je natuurlijk alleen maar op HYPP laat testen als er een bepaalde bloedlijn achter zit. O, wacht, paardje had geen papier. Natuurlijk kunnen we naar zijn ogen kijken en meteen zien wie de ouders zijn. :n. En een verzekering gaat natuurlijk zonder meer een paardje in de verzekering gooien dat HYPP heeft. Ze hebben geld zat niewaar? Dat risico willen ze graag lopen...:+

Maar stel dat het paard verkocht wordt...wil je dan als verkoper niet je naam goedhouden? Een naam is sneller stukgemaakt dan weer hersteld (als dat al mogelijk is). Wat wil je, de snelle Euro in je zak of een naam hooghouden? Paarden verkopen die wat mankeren? Paarden die misschien dood kunnen neervallen (want HYPP is NIET alleen een probleem als je wilt fokken, paarden kunnen er wel degelijk dood aan gaan).
Als je weet dat een paard HYPP drager is, kun je er rekening mee houden, je voer aanpassen, bepaalde dingen niet, of juist wel doen. Je kunt eerlijk zijn naar de koper toe. Willen we dat niet allemaal? Lopen we niet allemaal te tieren en schelden op al die fokkers/eigenaren/handelaren die willens en wetens een paard verkopen dat niet goed is? Of die een paard verkopen dat zonder dat ze het weten niet goed is? Uiteindelijk heeft de verkoper het altijd gedaan....

Dat ik hier HYPP en HERDA aankaart is voor de TS om ook even stil te staan bij alle erfelijke aandoeningen die er binnen het Quarter en Paint ras rondzwerven. Aandoeningen die wij - die bekend zijn met deze westernrassen, natuurlijk allemaal kennen.Echer zijn er mensen buiten het ras die een Quarter/Paint of Appaloosa kopen, die deze aandoeningen niet kennen. Zelfs binnen het ras weet niet iedereen van HYPP, HERDA of OLWS. Lopen wij allemaal niet te oreren dat HYPP de wereld uit moet en HERDA, en OLWS veulens eigenlijk niet geboren mogen worden?

Er zijn een aantal erfelijke ziektes binnen de Paint, Quarter en Appaloosa fokkerij, die idd alleen maar belangrijk zijn op het moment dat je er mee fokt.

HYPP valt daar niet onder. HYPP is dominant, en een drager heeft er last van, of kan er last van krijgen als hij aan het werk word gezet. Je kunt rekening houden met HYPP door goed naar het voer te kijken, stressmomenten te vermijden en ervoor te zorgen dat je altijd de nodige medicatie bij de hand hebt...

Een HERDA afflicted paard zal nooit bereden kunnen worden. Een beetje slordig als je het paard als rijpaard hebt verkocht, denk je niet?

Ik zou me als verkoper van een dergelijk paard heel er schuldig gaan voelen als het dier volgende week dood in zijn stal ligt, en dan door een HYPP aanval. Sterker nog, ik heb een hele boze koper op mijn dak, mijn naam is naar de vaantjes, en slechte mondelinge reclame waart langer rond dan positieve berichten....

Educatie is nodig. Ook al is het op dat moment niet relevant. Het kan op den lange duur paardenlevens redden en de fokkerij gezond maken. Misschien is de TS niet blij dat ik dit hier aankaart. Misschien wel. Misschien leren anderen van wat er hier staat. Wie weet?

Voor de TS hoop ik dat het paard negatief is op alle punten. Voor iedereen die dit topic leest en die nog nooit van HYPP, HERDA, GBED en OLWS heeft gehoord, hoop ik dat het een leermoment is geweet. Misschien in jullie ogen niet ter zake doende, maar evengoed een leermoment. En ken het die waarde toe....

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 08:32

Het zou leuk zijn als de mensen die rond Westerlo wonen mee willen luisteren. Ik woon zelf in Westerlo, maar ben nog niet zo bekend met het westernwereldje aangezien ik altijd dressuur gereden heb en nog maar net overgeschakeld ben.

Ik wil foto's van haar benen laten maken om er zeker van te zijn wat de oorzaak is van het scheef gewricht . Kan de merrie nog bereden worden en zo ja in welke maten.

Ik heb de merrie in eerste instantie gekocht om er een leuk recreatiepaard aan te hebben , maar als blijkt dat ze last van haar been gaat hebben , kan ik dit al beter vergeten.

Waarom zou ik graag weten waar ze vandaan komt ? wel, als nu echt blijkt dat ze niet gereden kan worden, zou ik graag weten of het bij de geboorte al zo was , of dat ze iets meegemaakt heeft waardoor ze zo staat. Kan ik er dan nog een veulen uit fokken ? Dus is het natuurlijk wel interessant om te weten dat er wel wat erfelijke ziektes bij dit ras zijn waar ik rekening mee moet houden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:44

Misschien kan de DA je wel van die informatie voorzien bayaatje :j

Maar misschien een gekke vraag, maar had je die foto niet beter kunnen laten maken voor je haar kocht? ;)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:57

Als je mocht besluiten tot tests voor wat dan ook: http://www.horsedna.co.uk/. Deze zitten Engeland en zijn veel goedkoper dan van Haeringen en iets goedkoper dan UCL Davis.

( Kleurtesten zijn hier 17,50 en DNA testen 30,- Engels ponden).

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:49

Je had idd beter voor aankoop foto's laten maken van haar benen.
Nu zit je misschien wel met een paard waar je niet eens meer mee zal kunnen rijden en enkel veulens kan uit fokken zonder papier.
Heb je ondertussen al geinformeerd bij enkele fokkers?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:01

Via de American Paint Horse Association kan je een DNA onderzoek laten doen van je paard om uit te zoeken of de ouders van je paard geregistreerde Paints zijn.
Ga eens kijken op www.apha.com

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:26

@marcR: een ouderschapstest is alleen mogelijk als je de naam van de ouders weet en die ook DNA bij de APHA op file hebben.

storrum

Berichten: 2161
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:34

Jaycee_ schreef:
Je had idd beter voor aankoop foto's laten maken van haar benen.
Nu zit je misschien wel met een paard waar je niet eens meer mee zal kunnen rijden en enkel veulens kan uit fokken zonder papier.


Mijn idee, dat been moet je toch ook gezien hebben toen je haar kocht ?

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 14:08

Hoi,

deze merrie heb ik zwaar verwaarloost gekocht . De scheefstand viel mij niet op . Pas toen de hoefsmid geweest was, en ze juist op haar hoeven stond viel het op.

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:09

Dan hoop ik dat je er niet al te veel voor betaald hebt.
Maar heb je ondertussen al enkele fokkers gecontacteerd? Of ben je al iets meer te weten gekomen over je merrie?

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:49

Heb je dan ook maar enige naam? Van de mensen die haar nu verkocht hebben?
In westerlo zelf is er volgens mij geen echte fokkerij.. misschien mensen die het kleinschalig doen.
Dukes ranch is ook al stukje van westerlo weg en daar fokken ze niet speciaal volgens mij.
Putte hoort helemaal al niet meer bij westerlo.
Ik heb al rondgehoord aan enkele westernmensen die in westerlo komen, maar niemand die het paard herkend..

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 12:56

Hoi,

ik heb er inderdaad niet veel voor betaald.

De vorige eigenaars weten niets meer , zeggen ze ...

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:45

DubbelDun schreef:
@marcR: een ouderschapstest is alleen mogelijk als je de naam van de ouders weet en die ook DNA bij de APHA op file hebben.


Inderdaad moet het DNA van de ouders bekend zijn bij de APHA maar uit de uitleg meen ik te begrijpen dat ze bij onbekende ouders kunnen zoeken naar matchen in hun DNA register.
Mogelijk is de kans klein maar je weet maar nooit.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:49

Werkte het maar zo simpel :D
Je kunt alleen ouders matchen als je beide ouder 'kent', dus weet wie ze zijn. Je kunt niet het DNA van een paard in een komputer stoppen en dat die gaat kijken welke ouderdieren dan in aanmerking komen.
Tenminste voorzover ik weet bestaat dát nog niet.

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:06

bij ons op stal hadden ze ook geen idee en de trainer en enkele klanten kwamen vroeger ook op gipsy horses en hebben een tijd op the dukes gestaan en de cras. Ook die jongen van de golden paint ranch had geen idee.
Die had zelfs een sterk verhaal: er was iemand naar hem gekomen met het verhaal dat hij een chique quarter had, wel geen papieren. toen die gast vroeg hoe het paard eruit zag, zei de man, "z'n kont is zeker 3x zo breed als die van uw paard" waarop die gast vroeg wat de bloedlijn dan wel was, luidde het antwoord: " de moeder is een percheron en de vader ..." (vader was wel een zuivere quarter, maar ja ...)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:07

Op veel ranches in Amerika zweren ze bij dergelijke kruisingen...en ze zijn vaak erg mooi!

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:10

ok, ik geloof best dat hier mooie paarden uit kunnen voortkomen. Maar kan/mag je dit als "quarter" verkopen?
(nogmaals ik ben hier niet in thuis, ik luister alleen af en toe mee als er "sterke" verhalen verteld worden)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: fokkerij paints in westerlo-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:50

Ik hoor vaak genoeg mensen roepen dat ze een Paint hebben terwijl het een Pinto is.

Op het moment dat je hem echt gaat verkopen, dus contant geld voor gaat vragen, is het geen Quarter.
Op het moment dat iemand je paard ziet staan, hem erg mooi vind en naar het ras vraagt, zou ik zelf ook in de verleiding komen om gewoon te roepen: het is een Quarter, ipv uit te leggen dat het om een kruising gaat.