[WN] Wat doet inteelt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:46

MidnightPSan schreef:
Herda komt niet van in/lijnteelt, niet alle zonen van King geven het, enkel enkele uit de cross met Miss Taylor, geen andere.
Na Poco Bueno zijn er meer die het hebben via Doc olena dan die uit Dry Doc, daar om was het eerst ook het ''Doc Olena disease''
I.v.m lijnteelt, als een en dezelfde hengst terug komt als opa, en dat is de mooiste of beste keus, zou ik er niet zo'n probleem mee hebben, ook met de vader t/o dochter en de moeder t/o zoon vererving.

King is niet de hoofdzakelijke drager van Herda maar Poco Bueno - Herda komt te 95% van Poco Bueno!
Doc Olena's moeder is een dochter van hem net als bij Dry Doc
3% van de gevallen komen van zijn volle broer Old Granddad en alleen 2% zijn nog niet te verklaren
Dus volgens mij komt dan niet elke drager van lijnteelt (want een enkel keer Poco Bueno in de stamboom is al genoeg om drager te zijn) maar Herda zieke paarden komen wel te 98% uit lijnteelt!
De cijfers heb ik overigens vanuit de VS...

Anoniem

Re: Wat doet inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:56

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:17

Cassidy schreef:
Wat is het verschil tussen inteelt en lijnteelt?

Lijnenteelt is als het goed uitpakt en inteelt als het mis gaat ;)

En zolang er fokkers/showers zijn die zowel de voordelen van HYPP als HERDA zien en het geld oplevert zul je het dus niet uitbannen.

CherokeeChum

Re: Wat doet inteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:03

Dat is wel erg simpel gesteld.
Er zijn ook zat achtertuinfokkers die met merries fokken met ocd
,een vervelend karakter etc. Uitgaande van het feit,dat 50%minimaal van het genetisch potentieel afkomstig is van die zelfde merries is dat ook niet O.K.
En zo kan je nog wel ff. Lijnteelt is als men de genetische variatie wil verkleinen teneinde een voorspelbaardere uitkomst van het fokprodukt te krijgen.Er van uitgaande dat men kan voorspellen wat moeder natuur er van distilleert.
Als je zo wilt fokken moet je bereid zijn zwaar te selecteren,alleen dan kun je succes boeken.
Vraag is wie is bereid zo te selecteren dat je ook daadwerkelijk
beslist om te cullen wat niet functioneel is.
Als er geld mee gemoeid is dan kijkt men niet meer zo kritisch.
Maar dat geld ook voor die achtertuinfokker met de merrie met gebreken.
We kunnen er niets mee,dus fokken we er maar een veulen mee.
Het papier gaat nergens over,dus zoeken we een hengst met een goed papier. Word het niets,ligt het aan de hengst.
Want daar zit lijnteelt achter..
En zo kan ik nog wel een aantal scenario's schetsen.