[WN] IEDEREEN MAG HET WETEN!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: IEDEREEN MAG HET WETEN!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:18

Huh? Ik zei toch ong hetzelfde???

Ik denk gewoon dat fokken in kundige handen moet blijven, maar.............Er zijn gewoon mensen met minder ambities die ook fijne paarden willen. OOk zijn veel topsportpaarden niet geschikt voor een doorsnee ruiter. Velen krijgen de prestaties niet uit een paard, ook niet uit de toppers die nu rondlopen.

Daarnaast is het denk ik nu HEEEEEEL belangrijk om in de quarter fokkerij ook op de gezondheid etc te gaan letten. Je wil alle voordelen van de quarter houden qua bouw en karakter, maar wel gezond!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:41

Je zei idd ongeveer hetzelfde. Wat ik er even uitgekristalliseerd wilde hebben is dat het behalen van "prestaties" te maken heeft met geld, kennis van zaken, doorzettingsvermogen en een flinke portie geluk. Helemaal in Amerika.

Als een hengst op driejarige leeftijd sterk genoeg is om alle voorrondes van de Futurities te doorstaan en in de top drie te belanden van de einduitslag, en vervolgens met pensioen mag, betekend dat niet dat hij automatisch beter presteert dan een hengst die wat meer tijd nodig zou hebben om tot zijn piek te komen.

Dat betekend ook dat een hengst met potentie in de handen van iemand met minder financiele middelen of minder ambitie automatisch geen potentie heeft voor prestaties.

Dat betekend ook dat een paard, dat niet presteert in de discipline die de ruiter/eigenaar voor hem heeft uitgezocht, niet in een ander onderdeel uit kan blinken, als hij de kans daartoe krijgt.

Dat betekend ook dat een hengst, die door een blessure oid nooit geshowd is, genetisch beslist net zo goed kan zijn dan die hengst die het geluk heeft gehad zonder grotere blessures door de training te rollen.

De groten in de wedstrijdsport, en de eigenaren, zullen voor nakomelingen van bewezen hengsten gaan. Uit overwegingen van Return of Investment. Maar ik daag ieder topruiter uit om hetzelfde te proberen met een nakomeling van een no-name hengst....die misschien net zo goed is, maar de kansen niet krijgt.

En misschien is dit nu tegen het zere been, maar "prestaties" worden in mijn ogen toch een beetje overgewaardeerd. Je zult tot op zekere hoogte moeten kijken wat de mogelijkheden zijn van een hengst, maar niet geshowd zijn maakt een potentieel vaderdier in mijn ogen toch echt niet minderwaardig.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:06

je kan alleen fokken op evt. prestaties, nooit op de eigenaar waar ie terecht komt >;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:08

Dus? Wat wil je daarmee zeggen? Is een fokproduct die op prestaties gefokt is, en die bij een eigenaar terecht komt die hem niet gaat en wil gaan showen, daardoor automatisch niet geschikt voor de fok?

Is een dier dat niet uit "prestatielijnen" komt, daardoor meteen ongeschikt als "prestatiedier"?

Denk je niet dat er genoeg getalenteerde dieren uit "niet prestatielijnen" rondlopen die, als ze de kans kregen, iedereen versteld zouden laten staan?

Er lopen genoeg dieren uit zogenaamde "prestatielijnen" rond, die het idd niet doen. Alleen zijn er genoeg nakomelingen geproduceerd dat de LTE van de hengst alsnog aardig de lucht in schieten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-03-10 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:10

nee, je begrijpt me verkeerd :roll: ik bedoel : je fokt op evt. prestaties. en je weet nooit waar ie terecht komt- topruiter of boshobbelaar. ik vind dat beiden recht hebben op een GOED paard btw.(ook de recre-ruiter!).
en ja, er zullen best wel onontdekte talenten zijn, alleen je weet nooit hoeveel, en of het daadwerkelijk zo is..maar het is niet toeval dat de meesten die in de top lopen, uit prestatie lijnen komen.en ja, heb je ook nog de juiste ruiter nodig.spreekt voor zich.
als ik voor prestatie zou gaan, zou ik nooit een hengst nemen, die zelf nix bewezen heeft.als ie zelf uit een prestatie stam komt, moet ie het kunnen.zoniet, is het fout gefokt/gegokt.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 29-03-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:11

Cassidy schreef:
Je zei idd ongeveer hetzelfde. Wat ik er even uitgekristalliseerd wilde hebben is dat het behalen van "prestaties" te maken heeft met geld, kennis van zaken, doorzettingsvermogen en een flinke portie geluk. Helemaal in Amerika.

Als een hengst op driejarige leeftijd sterk genoeg is om alle voorrondes van de Futurities te doorstaan en in de top drie te belanden van de einduitslag, en vervolgens met pensioen mag, betekend dat niet dat hij automatisch beter presteert dan een hengst die wat meer tijd nodig zou hebben om tot zijn piek te komen.

Dat betekend ook dat een hengst met potentie in de handen van iemand met minder financiele middelen of minder ambitie automatisch geen potentie heeft voor prestaties.

Dat betekend ook dat een paard, dat niet presteert in de discipline die de ruiter/eigenaar voor hem heeft uitgezocht, niet in een ander onderdeel uit kan blinken, als hij de kans daartoe krijgt.

Dat betekend ook dat een hengst, die door een blessure oid nooit geshowd is, genetisch beslist net zo goed kan zijn dan die hengst die het geluk heeft gehad zonder grotere blessures door de training te rollen.

De groten in de wedstrijdsport, en de eigenaren, zullen voor nakomelingen van bewezen hengsten gaan. Uit overwegingen van Return of Investment. Maar ik daag ieder topruiter uit om hetzelfde te proberen met een nakomeling van een no-name hengst....die misschien net zo goed is, maar de kansen niet krijgt.

En misschien is dit nu tegen het zere been, maar "prestaties" worden in mijn ogen toch een beetje overgewaardeerd. Je zult tot op zekere hoogte moeten kijken wat de mogelijkheden zijn van een hengst, maar niet geshowd zijn maakt een potentieel vaderdier in mijn ogen toch echt niet minderwaardig.

dat zeg ik............ :o :D ;) :+ :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:12

En ik ben van mening dat je je niet blind moet staren op die prestaties, maar moet kijken naar bouw, character en gezondheid van het dier.

Er lopen genoeg "prestatiehengsten" rond waar ik geen nakomeling van op stal zou willen hebben staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:16

spicegirl schreef:
je kan alleen fokken op evt. prestaties, nooit op de eigenaar waar ie terecht komt >;)

Maar een fokker mag wel opletten op welke merrie hij zijn hengst zet. Wil iemand een dekking op eigen merrie voor recreatie en wat wedstrijdjes, moet ie kijken of het wel een passende combi zou zijn. hengsten die goed geshowed zijn, zijn gewoon niet voor iedereen te rijden en zeker niet iedereen krijgt die prestaties eruit. gemiddelde ruiter zoekt toch ook een makkelijk paard, want die hebben niet de ervaring of het vermogen om zover te komen.
natuurlijk zijn er ook superbrave prestatie paarden, maar wie krijgt het eruit?
En dan nog weet je het nooit zeker natuurlijk. Stel ik koop een aardig veulen en zet die neer, rij er bosritjes mee en af en toe een wedstrijdje kent niemand hem. Stel datzelfde veulen komt bij een hele goede trainer en blijkt een heel goed paard te zijn, is het een topper......

Ook aan de merrieeigenaren om bewust te fokken en tevens dat zij en handelaren etc niet aan jan en Alleman verkopen, maar dat zal nooit gebeuren denk ik, slechts bij enkelen.

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:19

Jammer dat je zo ver weg woont (mooi paard voor mijn Haf) wat is zijn stokmaat trouwens?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:23

superpony schreef:
Ook aan de merrieeigenaren om bewust te fokken en tevens dat zij en handelaren etc niet aan jan en Alleman verkopen, maar dat zal nooit gebeuren denk ik, slechts bij enkelen.

Ik denk dat je door deze opmerking menig fokker tekort doet.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:24

Wat een geweldig nieuws.
Gefeliciteerd

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:24

Cassidy schreef:

En betekent is met een t :P

Dat betekent dat het best vaak fout geschreven is..

Maar van harte met het goede nieuws! Leuk paard om te zien!

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:06

Om weer even op het begin onderwerp terug te komen:
Wat een geweldige hengst! :) En gefeliciteerd met de uitslag!

Wat een geweldig veulen heeft hij! Ik hoop meer van hem te zien :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:07

Moderatoropmerking:
Een aantal offtopic berichten verwijderd

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:53

je zou eigenlijk een proff. fotoreportage moeten laten maken. met een paar mooie standfotos. zo doe je hem ook geen recht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:09

Wauw! Mooi dier zeg! :j

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:15

Wow nevada!! Wat een goed nieuws!! Ik ben heel blij voor jullie!!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:56

Hele vette hengst!!! Idd mooie fotoreportage is een makkie met deze knapperd!!! Jammer dat ik een ruin heb, dus heb niet zoveel aan een dekhengst maar anders....:)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:41

romeorowan schreef:
He Nevada,
gefeliciteerd, heel erg goed nieuws.
Ik ben ook de gelukkige fokker/eigenaar van een kind van deze hengst.
Utah wordt in mei 2 jaar en is een heerlijk ding! (foto in mijn profiel).

ook ik ben de trotse eigenaar van een van hun veulens een ook de mijne wordt 2 jaar voor foto,s pb en

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:47

Gefeliciteerd Ilonka :D
King is prachtig

Julie al bevallen ?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:18

Cassidy schreef:

_/-\o_ _/-\o_