[WN] hengst laten of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Re: hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:57

kijk ook ik sta op een stal waar de groepen gescheiden kunnen lopen daarnaast is er nog een hengst veulen van dit jaar dus...
daar zien ik geen problemen mee.
ik vind het gewoon nu nog zonde om hem te catereren en als hij zo een lieverd blijft blijven ze denk ik toch nog hangen

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:10

Ik zou hem persoonlijk ook nog niet castereren maar iedereen denkt daar anders over.
Heb ook al zat commentaar gehad dat ik hem zo snel mogelijk moet laten helpen en dat hij gevaarlijk wordt, nou merk daar tot nu toe helemaal niks van. Meneer loopt netjes mee aan het touwtje en doet echt geen stap verkeerd, zolang hij maar weet wie de baas is toch?!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:18

ikdoemaarwat schreef:
ik vind eigenlijk dat je een beetje onzin praat :j

Ach, ik klets ook maar wat! 8-) _O- ..hoeveel ervaring hebben jij en TS eigenlijk met volwassen hengsten? Die "sullige" jaarling blijft namelijk niet voor altijd klein! ;)

Het probleem is , dat als een hengst eenmaal sexuele gevoelens heeft ontwikkeld met het bijbehorende gedrag, dan kan dit na de castratie nog (gedeeltelijk) aanwezig blijven. Dus ga je wachten met castratie , tot hij niet meer te houden is , dan ben je eigenlijk al te laat.
Met hengsten omgaan is een vak apart, en nee, voor de hobby en vrijetijd-omgang vind ik een hengst niet geschikt, omdat je gewoonweg minder kan tuttelen en rondhoddelen met zo'n dier,...tenzij je het lekker vind om constant gebeten te worden en af en toe zelf een dekking te krijgen. :+ Oh ja, een hengst die dekdienst is , zal het gedrag extremer hebben. Het is niet voor niks, dat sommige eigenaren er voor kiezen , om pas hun hengst de dekdienst in te doen, nadat hun sportcarriere is afgelopen.
En als jou voorbeelden, wat je noemt, volwassen hengsten zijn, dan zijn hun eigenaren er dus wel geschikt voor om een hengst te hebben, anders blijft zelfs de meest sullige hengst niet lang zo "mak"! :D

Als het niks uitmaakt om een paard hengst te laten, waarom zijn er dan zoveel ruinen, onder de gebruikspaarden?

En als TS ervaren genoeg is om hem hengst te laten, waarom stelt hij/zij dan deze vraag?
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 23-09-09 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:30

Je kunt hem hengst laten totdat het op een keertje voorjaar wordt in zijn koppie, dan zou ik hem daarna lekker castreren.

Dan kan hij gewoon op het land met anderen paarden zoals het in een goed paardenleven hoort.
Ik neem tenminste aan dat alle mensen die hier "zulke goeie ervaringen hebben" ook hun hengsten in een groep op de wei hebben staan :?

Ken ook een (inmiddels ruin :D ) paardje wat o-zo-lief was en nog geen 2 jaar oud (!) 3 hoge hekken oversprong en een merrie heeft gedekt.... Merrie eigenaar was not amused :n

Maar goed, dat gebeurd alleen bij anderen :P

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:35

*edit bij andere post*

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:40

nu wil ik niet zeggen dat ik hem niet laat helpen maar het beestje moet volgende maand een half jaartje worden, kan er nu nog niet veel over zeggen 1 jaar is toch eigenlijk te vroeg om hem te laten castereren of heb ik me verkeerd laten informeren?
Toch wel fijn dat je je gedachten kunt delen jullie hebben weer een hele andere kijk op dingen :)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:43

Je zou vanaf 1 kunnen castreren , als zijn hele goedje ingedaald is. :D
Meestal worden hengsten, het vroege voorjaar (wegens nog geen vliegen --> infectiegevaar), voordat ze aangereden worden, gecastreert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:46

Nouja, je kan altijd kijken hoe het karakter zich ontwikkeld lijkt mij. Als ie nog 3 jaar een sulletje blijft, dan kan ie mooi uitgroeien. Als ie wel een echte hengst wordt, dan is castreren wel zo makkelijk (tenzij je echt de ambitie hebt om heel veel tijd en geld in hem te steken zodat ie wat dekkingen heeft).

Vanes, ons shetjes was zelfs met 7 maanden al aan de beurt :D
Was zo'n kreng dat we hem zo vroeg mogelijk gecastreerd wilde haha

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:53

Oke toch wel, het zaakje in nog niet ingedaald dusja even afwachten hoelang dat nog gaat duren ;)
Dat van die vliegen heb ik wel gehoord ja, wil verder even afwachten hoe hij het gaat doen, zijn vader is een ggk hengst en verder lief in omgang maar of hij dat over kan brengen weet je natuurlijk nooit.
Als hengst groeit hij meer uit met spier maar als je hem laat helpen groeit hij weer meer de hoogte in. Hij wordt nu al tussen de 1.70 en de 1.80...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:54

Helmaal eens met vanes! Zij heeft ook genoeg ervaring lijkt me zo.........

Natuurlijk is een hengst een fijn dier om mee te werken, MAAR..................Alleen in hele goede handen. Ook gaat het niet altijd goed met andere paarden en staat ie alleen of meer binnen, dus dat is zonde.
Er zijn genoeg goede dekhengsten met nakomelingen als iemand een hengst zoekt.
Mocht ie gaan dekken, wil je dat ie alle keuringen heeft doorstaan en alle testen, dus dat moet je sowieso doen!
Hij moet netjes gereden zijn, om een idee te krijgen van het paard onder zadel.
Start je niet veel of niet goed genoeg, dan weet niemand dat jij een hengst hebt staan en komt er ook niemand.
veel is dus meer investeren dan verdienen. Je mag blij zijn als je er niet op bijbetaald dan.

Als een hengst in verkeerde handen komt, gaat het vaak mis en krijgt hij de stempel omdat ie hengst is. FOUT!! Dat is de mens die fout is geweest.

Je ziet brave hengsten zat, maar dat een ervaren persoon hem goed kan laten zien aan de hand en onder het zadel, zegt niks over die hngst bij de gemiddelde ruiter/paardeneigenaar.

En wat als je eens ziek bent bijv. Moeten toch anderen met hem aan de gang. Dat lijkt allemaal zo makkelijk en iedereen heeft zijn oplossingen klaar, maar vergeet het maar hoor.......

Als je nu een stal hebt zegt dat niks over de situatie over een paar jaar. Vaker kan een hengst niet ergens staan en al helemaal moeilijk naar buiten dan wel.

Laat alleen de goede hengst bloijven bij de ervaren mensen die genoeg in de dekdienst investeren en geniet gewoon van een prima ruin.

Wanneer je hem laat cstreren moet je een beetje aankijken, maar niet te laat.

Ik zelf heb met ruinen, merries en hengsten ervaring en het ligt ook heel erg aan het paard, wat ik fijner vind. Is niet geslacht afhankelijk. Maar ik ben sowieso tegen onbewust en zomaar fokken. En een ruin kan gewoon wel degelijk makkelijker in een groep naar buiten. Ook al zijn er zat uitzonderingen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:59

Het gaat geloof niet over wel of geen hengst houden maar het evt gebruiken voor de dekdienst of hij waarde zou hebben.
Volgens mij is dan de enige manier naar keuringen ed om te kijken of hij idd de potentie heeft.
En jij kan hem mooi vinden maar is hij een duidelijke verbeteraar en aanvulling voor het ras daar gaat hem om.
En je weet nooit hoe hij fokt dat is ook altijd afwachten en vaak zijn de verwachtingen hoog maar kan de hengst of nakomelingen daar niet aan voldoen.
Er zijn al genoeg paarden denk ik om "zomaar" te fokken, het heeft dan geen toegevoegde waarde.

En ook iedere hengst is anders in gedrag en omgang.
Ja je moet zeer consequent zijn altijd.
Zelf heb ik een 4 jarige arabische hengst die ik nu aan het inrijden ben, het fijne is dat hij zeer allert reageert en een kleine hulp genoeg is, dat is zijn hengst zijn.
Hij staat met andere ruinen in het land wat prima gaat, en komend voorjaar wordt hij gecastreert, ik vind dat ze mooier uitgroeien als hengst(persoonlijk)
Tuurlijk kan je meer naar allerlei evenementen als hij ruin is en is het leven simpeler, maar om ze daarom als 1 jarige te laten castreren vind ik onzin, zijn het draken dan is het een ander geval maar meestal (lees goed dus niet altijd) is de mens daar schuldig aan door het leuke veulentje heerlijk te verwennen en niet duidelijkte zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:03

Welke keuringen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:19

Er staat keuringen ed: ed wil zeggen en dergelijke, dat wil zeggen dat het ook iets anders kan zijn dan keuringen, maar hebben jullie geen raskeuring ofzo bij de QH of paints??

Oke lees net dat dat niet voor dekdienst is maar dan is niet handig dat zou dus betekenen dat ieder QH en paint maar gebruikt wordt voor de dek, dat is zonde zeg als er niet goed op bouw en raskenmerken enzo wordt gelet, en evt op wat pa en ma en evt broers en zussen hebben gedaan of eruit zien.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 23-09-09 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:22

Niet voor de dekdienst.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:41

_Vanes_ schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Ach, ik klets ook maar wat! 8-) _O- ..hoeveel ervaring hebben jij en TS eigenlijk met volwassen hengsten? Die "sullige" jaarling blijft namelijk niet voor altijd klein! ;)

Het probleem is , dat als een hengst eenmaal sexuele gevoelens heeft ontwikkeld met het bijbehorende gedrag, dan kan dit na de castratie nog (gedeeltelijk) aanwezig blijven. Dus ga je wachten met castratie , tot hij niet meer te houden is , dan ben je eigenlijk al te laat.
Met hengsten omgaan is een vak apart, en nee, voor de hobby en vrijetijd-omgang vind ik een hengst niet geschikt, omdat je gewoonweg minder kan tuttelen en rondhoddelen met zo'n dier,...tenzij je het lekker vind om constant gebeten te worden en af en toe zelf een dekking te krijgen. :+ Oh ja, een hengst die dekdienst is , zal het gedrag extremer hebben. Het is niet voor niks, dat sommige eigenaren er voor kiezen , om pas hun hengst de dekdienst in te doen, nadat hun sportcarriere is afgelopen.
En als jou voorbeelden, wat je noemt, volwassen hengsten zijn, dan zijn hun eigenaren er dus wel geschikt voor om een hengst te hebben, anders blijft zelfs de meest sullige hengst niet lang zo "mak"! :D

Als het niks uitmaakt om een paard hengst te laten, waarom zijn er dan zoveel ruinen, onder de gebruikspaarden?

En als TS ervaren genoeg is om hem hengst te laten, waarom stelt hij/zij dan deze vraag?

Ik heb ook ervaring met volwassen hengsten
Nou ben ik (gelukkig) ook geen tuttelaar op die manier en ben ik behoorlijk consequent kwa regels
en ik werd echt niet telkens gebeten, dit eerder wel in het begin maar na enige opvoeding niet meer :n

de meeste mensen kunnen een hengst idd niet aan en de meeste stallen accepteren geen hengsten,voor beide een te groot risico idd
daarom zijn er nou zoveel ruinen ;)

maar als iemand die keuze maakt waarom er tegenin gaan? en met stalling is het mogelijk? het is tenslotte die persoon zijn keuze toch
beetje respect naar je medemens ;)

vaak zie je ook dat er hengst gehouden word tot 3 a 4 jaar
en daarna gecastreerd word
mede door het gedrag maar ook mede door stalling ,weide en dergelijke
omdat er mensen zijn die hun paard graag anders uigegroeid zien dan bij een vroeg gecastreerde

en ik ben er daar dus 1 van :D

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:55

9/10 van de hengsten waarmee ik heb gewerkt, hebben hengstenmanieren en zijn heus geen 'sulletjes'. Bijten, slaan, aanvallen,... de ene al wat erger dan de andere. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze niet braaf zijn in de omgang. Da's gewoon de aard van een hengst, zeker als ze dekken. En ik heb het hier niet over 'recreatiepaardjes', maar over showpaarden die dagelijks getraind worden door een open ruiter en dagelijks in de hand zijn.
Als jouw jaarling echt zo braaf blijft, kan je hem hengst laten tot 2 à 3 jaar maar daarna zou ik zeker castreren. Je hengst is trouwens nog niet geslachtsrijp, dus is het volkomen normaal dat hij dit gedrag nog niet vertoont. Hou er rekening mee dat dit snel kan veranderen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:00

_Vanes_ schreef:
ikdoemaarwat schreef:

zo erg zwart wit gesteld van iemand die blijkbaar veel verstand er van heeft,
of ik ervaring heb met quarter hengsten nee,
anders had ik deze vraag met betrekking is zijn papier voldoende /goed
om hem hobby matig een veulen te laten verwekking niet gesteld
zoals ik in het begin ook schreef ben ik bezig met omscholing
maar hiervoor heb ik al aardig wat paarden jaren achter de rug
van daar dat ik ook in de begin post stelde bij kwpn heb je de keuringen
vanes je komt op mij aanvallend over wat je misschien zo niet bedoeld,
is het voor jou broodwinning dat je daarom mensen ontmoedig een hengst te houden of is het ervaring ik kom er nog niet achter en zal eens in je profiel spieken hiervoor

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:01

Jaycee@ Ik weet niet wat voor hengsten jij gezien hebt maar de gemiddelde Quarterhengst bijt, slaat niet en aanvallen heb ik nog helemaal niet gezien. En ik heb er heel wat mee gemaakt hoor! Consequente opvoeding is wel noodzakelijk maar dat geldt eigenlijk voor ieder paard. De training met 2 jaar beginnen helpt daarbij ook alhoewel mijn hengst tot 3 jaar in de opfok gestaan heeft. Hij kon nog niet eens aan een halster meelopen of voetjes geven. Maar bijten, slaan of aanvallen......nee, dat soort dingen zie ik ook bij hem niet. Uitzonderingen daar gelaten vind ik Amerikaanse hengsten doetjes vergeleken bij andere rassen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:04

gribaldi schreef:
nu wil ik niet zeggen dat ik hem niet laat helpen maar het beestje moet volgende maand een half jaartje worden, kan er nu nog niet veel over zeggen 1 jaar is toch eigenlijk te vroeg om hem te laten castereren of heb ik me verkeerd laten informeren?
Toch wel fijn dat je je gedachten kunt delen jullie hebben weer een hele andere kijk op dingen :)

en vandaar dat ik mijn vraag ook hier stel want ben niet tegen castereren
maar had graag meer info aangezien mij de nodige kennis ontbreekt over de ouders
vraag het kwpn en weet het antwoord wel,
daarnaast vind ik het zielig om hem zo een operatie aan te doen maar dat is omdat hij nog zo een kroel kont is ook vind ik dat langer hengst houden ze mooier door groeien
dit is kennis van andere hengsten en niet quarter

daarnaast nog niet geslachtsrijp dat kunnen ze toch al zijn vanaf een mnd of 6/7 is mij anders verteld
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 23-09-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:07

toe gevoegd
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 23-09-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:08

_Vanes_ schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Gek, ik heb nl absoluut geen moeite met mijn hengst en dat is geen jaarling meer... Al een tijdje niet meer, ook in de sport gaf het absoluut geen problemen. Constant gebeten worden? Imo doe je dan wat mis met je opvoeding, het spijt me zeer. Dus ik vind ook dat je onzin praat. Als TS consequent genoeg is en de optie heeft om het dier weidegang te bieden zie ik het probleem niet. De keuze tussen ruinen of hengst laten ligt voor veel mensen ook aan stalling (niet elke stalling wil hengsten hebben) en aan de hengst zelf. Omdat TS deze vraag stelt zou ze geen ervaring er mee hebben? Waarom niet? Mag een ervaren persoon niet vragen naar meerdere visies om alsnog te kunnen leren? Als je er van uit gaat dat je niets meer kan leren ben je sowieso niet goed bezig. Overigens is die van mij nu toevallig een ponyhengst maar heb ook paardenhengsten gereden/verzorgt/mee om gegaan en ook daar waren geen problemen mee.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:17

@ FindingJack. Ik heb op een bekende stal gewerkt waar de helft van de paarden hengst is... Ik zeg ook niet dat ze allemaal constant bijten, slaan ed, maar het gebeurt wel. Er waren er toch enkele bij die niet te vertrouwen waren op stal en in de omgang hoor... Ik spreek hier wel over hengsten die ook dekken.
Ikzelf ben ook heel consequent met mijn paarden, en zou dit nooit toelaten van bij het begin. Maar ik heb dan ook zelf geen volwassen hengsten, simpelweg omdat ik het idioot vind om een paard hengst te laten als hij toch nooit gaat dekken (tenzij hij extreem braaf is, maar zo ken ik er weinig).

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:23

Dit hengstje is nog jong en er valt niet te zeggen hoe hij zich ontwikkelt, niet qua karakter, ook niet qua uiterlijk.

Een hengst voor de dekdienst moet aan een aantal zaken al standaard voldoen:
1. Uiterlijk van een hengst, dus mooie kop met dikke kaken, kleur, uitstraling, veel 'chrome', een goede bouw (doe eens mee met een halter show). En het liefst op 3 jaar rontgenologisch gekeurd.
2. Karakter van de hengst moet goed zijn, bereidwillig om de mens tot 'dienst' te zijn, makkelijk aan de hand en makkelijk onder het zadel.
3. Pedigree: heel belangrijk, voegt hij wat toe aan het ras, zijn de ouders alle 2 presterende EN prestatieproducerende ouderdieren.
4. Prestatie van de hengst onder het zadel.

Bij dit paardje kun je hooguit iets zeggen over zijn papier en over zijn kleur. Het is een vos en mensen dekken niet graag met een vos (behalve wanneer we het hebben over een wereldkampioen of als ze iets 'specifieks' zoeken dat je paard toevallig wel heeft).
Zijn papier is niet om van onder de indruk te zijn.

Ik ga je niet vertellen of je hem hengst moet laten of moet ruinen, daar kom je OF vanzelf achter omdat hij echt heel veel hengst gaat worden, OF hij blijft heel braaf en je houdt hem hengst, da's maar net wat je zelf wilt. Jouw paard, jouw beslissing.

Groetjes, Gisela

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:23

@pharagirlke- je weet niet hoe ze opgevoed zijn.dus je kan ook niet concluderen dat het fout is gedaan...
een hengst blijft een hengst, dus neigingen zal ie blijven houden.je kan hem op zn plek zetten, maar hij gaat het toch weer eens proberen.

wat is de meerwaarde van een paard hengst houden, als ie toch wss. nooit gaat dekken? wat is daar een goede reden toe?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:33

Als een hengst blijft proberen heb je het de eerste keer niet goed gedaan en geeft je lichaamstaal aan dat jij misschien niet zo'n denderende leider bent. Uitzonderingen bepalen de regel niet natuurlijk maar in principe is een hengst gewoon een paard. En dominante paarden proberen nu eenmaal. Ik zie geen reden om bij voorbaat al te schreeuwen dat alle hengsten 500kg agressie en gevaar is. Want dat is simpelweg niet zo.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-09-09 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt