[WN] wie heeft er een Azteca Horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:06

ja, ik snap wat je bedoeld.maar een jonge andalusier heeft echt die spieren nog niet (denk ik)
de quarter geeft spier kracht en een mooie broek en kruis en ook de borst is beter aangezet.maar het belangrijkste is nog wel hun inborst ze zijn rustiger en heel dapper,stoer,snel en heeeel slim.
En ze zijn echt mensen paarden ,verkiezen de mens boven andere paarden :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:14

en hoe zit het met de bonte andalusier? ik dacht dat ze alleen maar effen waren (ben er niet bekend mee hoor!)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:38

castano schreef:
[img][img][/i]][/img]
Afbeelding

@castano wat toevallig, ik ben in het bezit van het eerste veulen van deze merrie! :D alleen heeft zij een andere vader:

Afbeelding Afbeelding
niet de allermooiste foto van paps trouwens... :o

en dit is ze nu, op 4 jarige leeftijd:

Afbeelding

voor meer foto's kun je mijn profiel bekijken, en als er iets is dat je weten wil, vraag maar raak! ;)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 01:29

hey super leuk zeg...
(even voor spicegirl de bonte andalusier is een quarter paint)
wat gaaf dat jij er aleen heb ik vindt Myra erg aardig en hoop snel bij haar langs te kunnen
en hoe bevalt je Azteca ze ziet er prachtig uit
gr jose

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:00

dus dan zijn het 3 rassen? quarter/paint/andalusier?
mag dat dan?
en b.v. appaloosa?
welke kruisingen mogen?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:42

tja ,dan krijgen we het feit dat een paint geen quarter is.....
of een buckskin andalusier geen andalusier.
gelukkig zijn ze er in Sanje achter dat de kleur buckskin toch eigenlijk heel mooi is en is de buckskin NU heel byzonder en dus heeel duur.terwijl 5 jaar geleden mochten ze niet in het stamboom opgenomen worden.Deze Hengst is op voorouders een quarter Dus deze wordt wel geaccepteerd in het AZteca stamboek .Er MOET veel quarterbloed in de quarterhengst zitten.
Is dat zo dan, mag hij wel paint zijn.Verder mag grillo bloed en lusitanobloed.

castano

Re: wie heeft er een Azteca Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:44

criollo bedoel ik ,sorry

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:48

Afbeelding
de hengst heet: Wrangler texas Olena. ken je die misschien??

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:22

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 14:24

ja, die merlin is echt ongelovenlijk je kijkt enkel naar het paard en vergeet gewoon die arme stier,vindt je niet

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:12

Mijn Azteca, Nalani genaamd, is echt geweldig! :D (zegt niet iedereen dat van zijn eigen paard?)
ze is slim, leert snel, wil graag voor je werken, is ontzettend lief en een geweldige knuffelkont! het liefst zou ze de hele dag bij je zijn... :+: maar boven alles is ze ongelooflijk "cool", je kunt er alles mee!
momenteel wordt ze ingereden (ik heb gewacht totdat ze er klaar voor was, zowel lichamelijk als geestelijk) en het gaat echt super. degene die haar inrijdt is zeer over haar te spreken... :o de eerste keer dat ze erop zat heeft ze al kunnen oefenen met beenhulpen, sturen, stoppen, achteruit (een pasje), stap, draf en galop. en dat terwijl ze er maar een half uurtje op gezeten heeft. Nalani had wel al een goede voorbereiding gehad, ik heb veel grondwerk met haar gedaan en al geoefend met het zadel, hoofdstel en opstappen.

Myra is inderdaad erg aardig en ze heeft een leuk bedrijfje opgezet in de Eifel, echt super! :D Nalani heeft nog een jaartje bij haar in de opfok gestaan en daar heeft ze echt van genoten.

wat betreft Wrangler Texas Olena, oftewel Koshari, hij heeft echt een droom van een karakter, daar kun je jezelf van overtuigen als je hem in real life gaat bewonderen (of misschien ben je al geweest?). Nalani wordt volgend jaar ook door hem gedekt... ;)
zijn karakter is te vergelijken met dat van Nalani, en als dekhengst is hij een echte gentleman voor de dames.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:27

o ja, en hij geeft mooie veulens! :D
diegene die Nalani inrijdt heeft ook een veulentje van hem lopen, van dit jaar. een palomino solid merrietje, uit een palomino merrie.
ze heeft ook een fijn karaktertje en ze doen er al vanalles mee: poetsen, voetjes geven, knuffelen, eventjes zonder mama, aan een halstertje lopen, enz. het veulen ABC zeg maar. en het gaat allemaal prima! :D

dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het veulentje van hem en Kachina... en ik hoop voor jou natuurlijk dat het een hengstje wordt! ;)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 11:20

wauw gaaf zeg allemaal ,ik kan haast niet wachten hahahah
ik woon in drenthe ,dus even naar Myra wordt echt een uitstap dus ik ga als het veulen er is denk ik (als ik het vol kan houden )
Ik ben ook erg benieuwt wat voor kleur hier uit gaat komen.
Iedergeval vindt ik het zo gaaf dat ik dit ras ontdekt heb hahah

Ik rij in een showteam en deze combi lijkt me echt heel gaaf ook voor in de show.Dus dan heb ik 4 jaar om hem voor te bereiden.
Mijn anderen paard is ook zo onwijs lief en fijn in zijn karakter.
Maar wel heel snel heet (een echte showbink.)En dan wil hij de boel nog wel eens overnemen hahah
Ik heb mijn handen er aan vol ,het zo voor hem heel goed zijn als hij een kind krijgt hahah
Ik weet zeker dat hij een hele lieve vader zal zijn.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:51

Seppe schreef:
De beroemde Merlin is toch ook Lusitano x Quarter?
http://www.youtube.com/watch?v=HgG_Gwy7Ysg Let op: Stierenvechten, niet voor gevoelige kijkers.

(Als je even de bebloede stier wegdenkt ) Wow :wow: , Wat een hengst, wat een bewegingen!
Ik vind het een erg aantrekkelijke kruising/nieuw ras, die Azteca :9

Anne_Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:48

Inderdaad ongelofelijk wat een bewegingen van die hengst, echt super mooi!!! Ja, kan ook niets anders bedenken dan WOW!! Overigens zit de ruiter ook behoorlijk lekker in het zadel zeg maar :D (Wel zielig hoor, die stier :o)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:02

castano schreef:
het is zo dat de PURE Azteca een 5/8 bloed moet voeren
dus je krijgt eerst een quarter x andalusier = D
dan die D x andalusier = B
en dan de B weer met een quarter
of andersom.Bij de pure heb je een zorro paard hahah
Ik zelf vindt de D erg mooi.
en een D hengst kan andalusiers dekken en quarters.
om tot de pure Azteca te komen.
maar alle D,B enz behoren tot het ras Azteca
Dus het is moeilijk fokken omdat een pure Azteca eigenlijk niet kan dekken.
omdat dan het pure product weer weg is.

Dat kan toch wel als hij een pure Azteca merrie (5/8) zou dekken? Of begrijp ik het nu verkeerd?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:58

Hmm, interessant ras, zo,n paard als Merlin wil ik wel

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:35

NOU, waar ik de topic mee begon met ""ik HOOP in juli een Aztecahorse te kopen.""""is niet snik
het is een merrie geworden.
De eigenaressen is echt in de wolken want zei wil de heel graag een merrie en ik denk dat zei NU aan de beurt is.
En ik ben ook blij voor haar.
het is een mooie palomino of een perlino.En dat is voor haar natuurlijk wel een droom voor de fok, want zij kan dan nog enkel kleuren als buckskin en palomino geven.
Maar ik geef nog niet op en WEET het zeker dat het iedergeval een Azteca MOET worden en dan een palomino of een buckskin.
Er schijnt in Frankrijk nog een fokker te zitten en die fokt ook op deze kleur dus het wordt vervolgd......

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:32

Tja, Castano, anders mensen zoeken ,die een juiste kleur Anda hebben en mensen met de juiste kleur QH, en dan een veulentje op bestelling maar? :D

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:36

jammer voor je castano ;(
ik vind het ook een mooi ras.
ik kom ook in de verleiding om er 1 te fokken

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:52

Seppe schreef:
De beroemde Merlin is toch ook Lusitano x Quarter?
http://www.youtube.com/watch?v=HgG_Gwy7Ysg Let op: Stierenvechten, niet voor gevoelige kijkers.

Een ander bokt-topic over deze kruising
[BKR] Kruising Quarter/ Andalusier

Ondanks dat ik niks met stieregvechten toch ff gekeken en jeempje wat is dat paard gaaf en wendbaar!!!

castano schreef:
ja, die merlin is echt ongelovenlijk je kijkt enkel naar het paard en vergeet gewoon die arme stier,vindt je niet

Klopt zo keek ik ook...
En dan die rolback/spin achtige draai zo snel en soepel 8-)

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:04

ok, nu even zonder naar papier of wat dan ook te kijken, alleen puur technisch...

Wat kan Merlo, of een Azteca Horse, meer dan een goed gefokte Quarter of Lus/Anda?

Ik vind Merlo een mooi paard. Ik zou er ook ééntje kunnen fokken, maar geef me een goede reden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:18

castano schreef:
het is een mooie palomino of een perlino.En dat is voor haar natuurlijk wel een droom voor de fok, want zij kan dan nog enkel kleuren als buckskin en palomino geven.

Dat is niet waar, in combinatie met een zwart paard, kan er nog smokey black uit komen. En dat is vaak niet zomaar op het eerste gezicht als zodanig te herkennen.

Ik wens je iig succes bij je zoektocht. Misschien kun je ook een Azteca uit Mexico importeren?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:05

@ Seppe: Ik persoonlijk vind het een mooie combi van een Anda-voorkant en en QH-achterkant! :D

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 17:33

ja en zo nog heel veel mooie dingen maar volgens mij zijn die in deze topic ook al gezegt.

even voor Cassidy,dit zijn haar woorden ik zelf ben niet zo heel goed op de hoogte van de gene en kleuren i :o edergeval is zei er heel blij mee.
En tja ik geef zeker niet op hoor bedankt iedergeval hahah :D