[WN] Reining of pleasurehengst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:32

Tad Rads zijn mooi maar erg moeilijk te trainen. Niet geschikt voor iedere ruiter. Er zijn al diverse trainers die er niet eens aan beginnen of willen verkopen. Zou ik dus niet doen.
Gezien de bloedlijn van je merrie en het "mooie" type zou ik toch voor een Reiner gaan met een bewezen cool karakter. Ze heeft best veel volbloed achter zich, dat kan best heet worden.
Er is niks mis met een goede allrounder!

dunemole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:37

Kay Cees checkmate is echt een schatje,heb er 2 veulens van gefokt,entermerrie van verleden jaar heb ik nog,kijk eens op de site van Europian Horsebreeders,of onder het topic,goede pleasure hengsten bij europian horsebreeders

Miss_Fancy

Re: Reining of pleasurehengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:46

Ik neem aan dat de redenen dat je haar recreatief rijd niet liggen in de erfelijke zwakheden.
Het is van belang dat de moeder goed gezond is. Bij fokken is de moederlijn erg bepalend voor het veulen, meer dan de vaderlijn.
Je merrie ziet er erg mooi uit, maar heeft geen superlijnen. Dit kan voor veel mensen, die echt op zoek zijn naar een topveulen, een reden zijn om het niet te nemen.
Ik zou voor een allround veulen gaan en zeker wat meer hoogte erin fokken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:58

als er al 100 tadrads rondlopen, en je hebt veulen nr. 20 dit seizoen, is de verkoop kans heel laag!
voor de verkoop moet je echt wat speciaals nemen...

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:09

het maakt niet uit vind ik hoeveel tadjes er rond lopen, ze presteren in de sport en ze worden naar mijn idee toch gewoon verkocht hoor? volgens mij is er juist best wel vraag naar Pleasure/hunter paarden maar het aanbod is er bijna niet omdat er hier in Nederland ook eigenlijk geen echte (grote) pleasure/hunter hengsten in Ned zijn!
En niet alle tadjes zijn moeilijk hoor ;) , ligt er ook aan hoe je er zelf mee omgaat en hoe de moeder is.
En aangezien haar Budget..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:14

ik zie een paar mogelijkheden:
- met een absolute tophengst erop verkoop je echt wel, ondanks de moederlijnen. maar dan heb ik het dus echt over hengsten a la invitation only, ZMGB ed echter dat is je budget niet zoals aangegeven.
- in amerika worden veel halterpaarden geshowt in roping ed, zijn bv veel kid clu nakomeling. Als ik daarnaar kijk zou een reininghengst ofzo of misachien cutting niet eens zo'n gekke combi zijn. Is dus ook een optie.

maar hoe dan ook, als je het doet met als doel geld verdienen: don't do it. doe je het voor de leuk? zeker doen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:07

ik ken een paar tads die niet verkocht raken, mede door hun moeilijke karakter.
maar voor de verkoop is een eenheidsworst gewoon geen goed idee...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:44

Ach, er zijn wel meer moeilijke paarden :D
Zo is mijn ervaring dat Invitation Only paarden ook niet altijd de makkelijkste zijn, maargoed, dat hoeft ook niet :) Beetje karakter mag best. Mijn ervaringen met Tad's zijn hartstikke goed. Ik ben een tijdje bij Karin v Bekkum in de leer geweest en heb met meerdere Tad's gewerkt en totaal geen problemen mee gehad :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:43

dat zijn paarden getraind door een pro.is heel wat anders. maar de paar die ik ken, zijn van gewone mensen, en die hebben er gewoon veel problemen mee.eentje heeft m in training gezet, maar er is geen land mee te bezeilen.maar er zijn zeker goede bij!
maar we gaan offtopic :+

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:01

@ Pien: Als ik een goeie reiningmerrie had om mee te fokken, dan zou ik misschien niet echt problemen hebben met zo'n bedrag neertellen voor een dek. Ik besef goed dat er uit haar geen topper te fokken is, en daarom wil ik niet bvb. 2500 euro geven voor een dek, omdat dat misschien zonde is.

Ik fok zeker niet om er geld aan te verdienen, maar voor het 'plezier' en om er ervaring over op te doen, omdat ik later toch wel graag zou doorgaan met fokken, maar dan niet met deze merrie.

Ik nijg ook steeds meer naar het kiezen van een reiner. Een allroundveulen wordt goedkoper verkocht, dus dat spreekt zoiezo meer aan. Maar dan heeft de koper toch een QH mét papier. En dat is dat de meeste mensen hier in de streek wel aanspreekt denk ik: een leuke recreatiequarter met papier erbij.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:14

spicegirl: nee hoor, meeste van die paarden waren net gebracht :D Daar had Karin op dat moment nog niet veel tijd in gestoken :) Maargoed, dit is muggenziften :+ én offtopic inderdaad :))

Hoe dan ook, ik denk dat het reuze meevalt met de Tad's, maar het is ook maar net wanneer je een paard 'onhandelbaar' of 'moeilijk' noemt en wat je gewend bent :) Ik ben wel karakters gewend en vind het al gauw meevallen :))

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:16

Ik rij Appaloosa's en ben dus ook zeker karakters gewend. Ik weet dat spicegirl gelijk heeft, ik ken er zo al 3 die niet te hanteren zijn en 1 die al een jaar bij een prof te koop staat en niet weg gaat. Als dit veulen voor de verkoop is zou ik er dus geen Tad Rad opzetten. Deze merrie heeft veel volbloed en ik denk dat het niet gaat passen.
Ik vind qua karakter Leos Diplomat wel wat voor deze merrie. Lekker stevige hengst met heel goed karakter. En de kids lopen best lekker!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:30

maar mensen die een echte reiner willen, en geld neer willen leggen, kopen er een uit een reining merrie, en niet een halter gefokt paard.als de merrie zelf nix gepresteerd heeft, en je niet veel dekgeld wil uitgeven-wat ik wel begrijp- blijf je met het veulen sowieso on de lagere prijsklasse.dan heb je meer aan een goede allrounder als een halve reiner.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:10

Wat is het verschil tussen een halve reiner en een allrounder? Volgens mij is dat hetzelfde. Kan in alles leuk meedoen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:18

een halve reiner en een allrounder is een groot verschil!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:25

Leg 's uit dan :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:47

een allround gefokt paard word niet specifiek op 1 onderdeel gefokt. dat is heel wat anders als een paard wat niet uitblinkt in hetgene waar die voor gefokt is.als ik een allrounder zoek, wil ik geen mislukte reiner! wil uiteraard niet zeggen dat ie dan niet mss wel geschikt is voor wat anders, maar daar kan je niet vanuit gaan.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:36

Dan verschillen we hierin van mening. Als je op deze merrie een Reining hengst zet komt er mijnsinsziens geen mislukte reiner uit. Meer een paard waar je meerdere kanten mee opkunt...een allrounder.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:47

dat weet je niet.kan een pure reiner worden, of juist een halter model.maar dat is wat anders als allround.
het blijft meestal gokken. als je een merrie met een lange rug kruist met een hengst met een korte rug (als voorbeeld), krijg je niet automatisch een perfecte rug. kan neigen naar ma-dan heb je weer een lange rug. kan kort zijn, of er idd tussenin.en dat is met prestatie-of doel- fokken ook.
maar dat is een andere discussie...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:07

Waarom kies je dan niet voor een correct gebouwde en bewezen allround hengst als Magic Power Special?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 09:14

Mac, dan fok ik liever met een reiner ipv allrounder. Ik denk ook niet dat veulens van Magic Power Special heel gewild zijn in België...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:06

waarom niet?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:47

Ik vind hem ook niet zo bijzonder. Maar wie ben ik dan... :D

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:39

Fokken blijft altijd gokken....

Onze Dutchs Peppy Flash komt uit een cutting vader (compleet King Ranch gefokt), vader van de moeder reining, moeder van de moeder Sir Quince Dan bloedlijn.
Flash is een Europees kampioen working cowhorse en nederlands kampioen reining. Toch zijn zijn bloedlijnen een 'allegaartje' maar om hem nou onder de 'all arounders' te scharen, nou nee.

Er zijn ook paarden die puur voor de cutting zijn gefokt en absoluut niets met een koe 'hadden'. Werden in reining training gezet en werden uitstekende reiners. Ook zijn er puur reining gefokte paarden die juist bijzonder goed waren in het 'all around circuit'.

Als je puur fokt voor de verkoop lijkt het me verstandig om OF een hele goede hengst op je merrie te zetten (om de verkoop aantrekkelijker te maken omdat je merrie niet zulke bekende bloedlijnen heeft) OF om iets te fokken waar je misschien zelf mee verder kunt want ongeacht wat je doet, er is altijd een kans dat je je nakomeling niet snel verkoopt (of niet zo snel als je zelf zou willen).

Groetjes, Gisela

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:15

Spicegirl: Magic Power Special spreekt mij gewoon niet aan, op geen enkel vlak eigenlijk. Voor die prijs heb ik ook al een goede reiner voor mijn merrie.

Gisela: Ik denk idd dat een reiner de beste keuze is. Uiteindelijk weet je het toch niet op voorhand. Uit een merrie met onbekende papieren kunnen ook goede paarden komen, en slechte paarden uit een topmerrie.
Ik besef zeker dat de kans bestaat dat het veulen niet verkocht raakt, maar dan blijft het gewoon wat langer... We hebben er plaats voor. Ik zou zeker kiezen voor een bekendere hengst, eentje die toch al iets bewezen heeft. Dat spreekt kopers meer aan.

Maar als ik fok met haar, dan zal het waarschijnlijk voor volgend seizoen zijn.