[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:40

In de VS vonden ze me raar, ik liet mijn merrie (die in de VS stond) testen op Herda (zij was N/N), zij was gedekt door onze Flash die Herda N/N was dus ik wist zeker dat het veulen N/N was. Toen ik haar weer liet dekken met een hengst in de VS kon ik alleen maar mijn vingers gekruisd houden en duimen. Het veulen was ook Herda N/N.

Het was toen, en nu nog steeds, NIET een 'interessant' onderwerp.

Dus nogmaals, zelfs al wordt er gezegd dat hengsten N/N zijn, ik zou altijd even een kopie van de test vragen.

Groetjes, Gisela

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:41

In de VS vonden ze me raar, ik liet mijn merrie (die in de VS stond) testen op Herda (zij was N/N), zij was gedekt door onze Flash die Herda N/N was dus ik wist zeker dat het veulen N/N was. Toen ik haar weer liet dekken met een hengst in de VS kon ik alleen maar mijn vingers gekruisd houden en duimen. Het veulen was ook Herda N/N.

Het was toen, en nu nog steeds, NIET een 'interessant' onderwerp.

Dus nogmaals, zelfs al wordt er gezegd dat hengsten N/N zijn, ik zou altijd even een kopie van de test vragen.

Groetjes, Gisela

flashyjac

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 23:15

Bij Oswood moesten ze lachen toen ik het over HERDA had. 'Daar hebben de Europeanen het altijd over, maar Amerikanen interesseert het niet', zeiden ze. Het bleek dat de HERDA 'hype' (zoals zij het noemden) al een jaar of zes voorbij was. Vorig jaar was het EVA, maar daar had dit jaar ook niemand meer naar gevraagd.
@Jos: Nee, op websites staat het heel erg vaak niet, daar heb je helemaal gelijk in. Met het idee 'als ze het willen weten, dan informeren ze er wel naar'. Een uitzondering hierin is Carol Rose die het netjes op haar website vermeld heeft staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:53

Hoeveel HYPP dragende dekhengsten hebben die informatie op hun dekadvertenties staan? Als ze negatief zijn, zul je de informatie vinden, zijn ze HYPP positief, negen van de tien keer niet. En zo denk ik dat het ook met OLWS is, en met Herda. De negatieve paarden worden als zodanig geadverteerd. Dragers niet.

Ik denk dat we wat Herda betreft nog maar het topje van de ijsberg zien. Als er in Amerika niet meer aandacht aan besteed wordt en men de resultaten angstvallig geheim houdt, zal het feit dat ze er toch redelijk snel bij waren en er open over waren waar de aandoening vandaan komt, uiteindelijk toch niet het voordeel opleveren waar ze op hebben gehoopt.

Ik ben iig erg blij dat ik mijn merrie voordat ik liet dekken heb laten testen. Zowel in haar bloedlijn en die van de hengst komt Poco Bueno voor, en het risico wilde ik gewoon niet nemen.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:31

SR instant chice N/N brightstone ranch
Mylanta lena N/N Estrella ranch
er waren eerst ook een aantal 'Cat'' nakomelingen en daar was ook een vermelding bij, dus toch veel ranches die het wel vermelden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:33

Maar nu de eigenaren nog die ook N/H erbij durven te zetten ;)

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:37

....noem je dat veel?
Ik zou liever zien dat bij iedere hengst gewoon testresultaten vermeld staan. Genoeg hengsten die voor multiple duizenden dollars worden aangeboden maar waar geen info over bekend is...
Met de 'Cat's snijd je meteen een onderwerp aan. Op de website van de Waggoner Ranch staat bij drie van de vijf hengsten: 'HERDA live foal guarantee' en bij twee van de hengsten 'HERDA N/N'

:\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:40

gera schreef:
'HERDA live foal guarantee' ...
Netjes van ze, maar dat kunnen ze ook makkelijk doen. De Afflicted HERDA-veulens openbaren het niet direkt, maar vaak pas als jaarling of bij het inrijden.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:43

DubbelDun schreef:
gera schreef:
'HERDA live foal guarantee' ...
Netjes van ze, maar dat kunnen ze ook makkelijk doen. De Afflicted HERDA-veulens openbaren het niet direkt, maar vaak pas als jaarling of bij het inrijden.
exactly my point...
en dan te bedenken dat het dekgeld van HBC 18.000 dollar is en je alleen op de ranch kunt laten dekken, want ze shippen niks. Lijkt me al best een onderneming, en dan met dat 'risico'...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:59

maar dan het probleem van de fokker.

je merrie is n/n. met wat voor hengst ga je dan dekken?
met een hengst die ook n/n is, maar dan is het aanbod beperkt, en is de kans groot dat je concessies moet doen aan je doelstelling om de merrie te verbeteren.
of dan toch maar de gok wagen , met de kans op een n/h veulen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:03

Een drager is niet ziek en kan heel goed voor bijv. de sport gebruikt worden, je kunt er later ook mee fokken, als je maar uitkijkt wat voor partner je gebruikt. Een N/H hengst gaat gerust zijn liefhebbers vinden. Een N/H merrie kan ook heel waardevol zijn voor de sport en voor de fok. Ik zou een potentiele perfecte combinatie niet laten schieten omdat een van de ouders toevallig drager is. Ga alleen geen drager met drager combineren, want dat is dan echt russische roulette spelen (zoals met OLWS).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:08

@Cassidy: met bovenstaande zou ik het eens kunnen zijn mits de eigenaren van N/H-paarden er ook eerlijk voor uit zouden komen. Dan wéét je tenminste waar je aan begint. Verder zou ik het graag op het stamboekpapier willen hebben staan (net als HYPP).
Nu worden er helaas nog te veel mensen mee gekonfronteerd die van niets weten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:16

Als ik een N/H merrie zou hebben zou ik nieteens naar potentiele vaderdieren kijken die niet getest zijn of waarvan de eigenaren de status verzwijgen. En als ze er niet eerlijk over zijn, en ik dan wel een HH veulen heb, hebben ze wel een rechtszaak aan hun broek hangen.

Zoals op de HERDA informatiepagina wordt geschreven is het op dit moment nog steeds een tipje van de ijsberg. De rasorganisatie heeft geleerd van HYPP wat betreft het bekend maken van de dragers, alleen zijn ze zelf erg traag geweest (en zijn het nog) met het weren van dragers uit het stamboek. En dan is HYPP een dominante aandoening. Het zal helaas bij Herda ook niet sneller gaan.

http://www.bringinglighttohypp.org/HERDA.html
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-06-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:19

Ik ben heel benieuwd hoe zo een proefproces zou gaan verlopen. Misschien schudt het de boel eens wakker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:23

Ik ben hobbyfokker en niet professioneel bezig, en fok in principe voor mezelf. Ik kan me veroorloven om ruzie te gaan maken en tegen zere benen aan te schoppen. Een professioneel fokker die binnen de Quarter industrie het hoofd boven water moet houden kan dat - vrees ik - niet. Dat zal dan wel prive geregeld worden en in de doofpot verdwijnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:33

Helaas zal dat vaak idd het geval zijn. Ondanks dat een privé-regeling niet slecht hoeft zijn (een fokker kán zoiets idd netjes afhandelen) zou ik toch liever zien dat degene die dit is overkomen het openbaar zou maken.
Voor smaad hoef je niet bang te zijn, want uit 'eerste hand'.
Wat je er wel mee bereikt is dat men eens te meer met de neus op de feiten gedrukt wordt en er meer broodnodige informatie komt om anderen voor een zelfde misstap te behoeden.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:35

Niet vervelend bedoeld, maar ik ben zelf pas echt wakkergeschud wat betreft erfelijke aandoeningen toen ik er in mijn omgeving mee te maken kreeg. Pas dan weet je dat het geen 'ver van je bed show' is en dat fokken echt geen gokken hoeft te zijn op dat gebied. Maar wordt het ook geen tijd voor rassenverenigingen e.d. om mensen er met klem op te wijzen en van meer informatie te voorzien? Ik bedoel, ik ben toch lang genoeg in de paarden om dingen te horen, maar bij EVA en GBED ging bij mij toch echt geen lampje branden.

Een fokker zei heel treffend tegen mij: Wij fokken bewust niet met HERDA dragers, want wij moeten ook de fokker tegen zichzelf en zijn eventuele onwetendheid beschermen. Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze op de hoogte zijn van alle erfelijke aandoeningen. Je wilt het wel, maar het is gewoon niet reeel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:40

@gera: het stamboek staat op het standpunt dat iedereen zelf aan achtergrondinfo moet komen. Die is op internet breed genoeg voorhanden.
Mensen hebben/nemen dus 'bewust' de keus c.q. de gok.
Sterker nog, in Amerika wordt er juist niet minder om gefokt want daar gaat het 'fabeltje' dat HERDA-paarden elastischer zijn en dus een nog grotere winkans hebben.

Het is dus aan de ongelukkigen die het is overkomen om eea wereldkundig te maken, want ook van de NL-wetgeving verwacht ik niet dat die regels gaat uitvaardigen zoals bijv. in Zweden met OLWS het geval is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:56

En wat er in Zweden wordt gedaan vind ik dus wel mateloos overdreven. Temeer omdat het frame overo vachtpatroon specifiek is voor het ras.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:00

gera schreef:
Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze op de hoogte zijn van alle erfelijke aandoeningen. Je wilt het wel, maar het is gewoon niet reeel.

Als je gaat fokken met een ras, zou je toch denken dat iemand zich gaat verdiepen in de ziektes/aandoeningen/erfelijke problemen binnen dat ras. Doen ze dat niet, betalen ze uiteindelijk zelf lesgeld.

“Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.”

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:05

@gera: Ik vind ook dat ze wat doorgeschoten zijn daar, maar als hier een hengst uit de dekdienst wordt teruggetrokken en zelfs geruind komt dat op hetzelfde neer. Ik vind dat een nette beslssing.
En dan nog liever zo als dat een bewezen N/H-hengst verkocht wordt naar een aangrenzend buurland en daar gewoon doorgaat met dekken.
Dan kun je alleen maar hopen dat bepaalde info netjes is meegeleverd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:14

De koper zou genoeg kennis van zaken moeten hebben dat, als de info niet is meegeleverd, hij opnieuw laat testen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:15

En als die het niet interesseert, maar gewoon voor de €€ gaat die de dekkingen/veulens opleveren ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:18

Dan hoop ik voor hem dat hij goed verzekerd is. En wie als fokker zo kortzichtig is, zal het niet lang redden, en heeft geen liefde voor de dieren die hij de wereld inzet. Dan kan hij maar beter auto's gaan verkopen...

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:47

Ik heb mijn hengstje ook gekocht met het doel de fokkerij te dienen als blijkt dat hij idd talent heeft. Hij heeft 3 x Poco Beuno in zijn pedigree dus laten testen. Hij is gelukkig N/N! Ik vind het niet meer dan je plicht te zorgen dat je met een gezonde hengst verder gaat!!