Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Dit is precies de reden waarom ze al zeggen dat je zelf de haren moet trekken van het paard dat je aan gaat schaffen, en niet perse moet geloven in schone hengsten en schone merries.. hoe erg het ook is.
Mac schreef:Sterkte daarmee Jan.
Dat de fokker vanaf nu zijn paarden met 5 panel test erbij gaat verkopen vind ik een erg positieve wending. Ik hoop dat het standaard wordt bij alle te koop aangeboden QPA's .
Als fokker heb je natuurlijk een groot probleem als je erachter komt dat je PSSM positieve fokdieren rond hebt lopen. Het geeft je de verantwoordelijkheid hier zinnig mee om te gaan. Eigenlijk zou je de positieve hengstjes standaard moeten ruinen voor je ze verkoopt om toekomstige fok te voorkomen. Bij de merrietjes ligt dat al wat lastiger. Verkopen met vermelding "PSSM positief" doet de waarde natuurlijk kelderen - als je ze al ooit verkoopt. Weggeven is dan de enige optie, maar wat voor leven gaat zo'n dier dan tegemoet? En komt het dan later niet toch in de fok terecht in het geval het een merrie betreft? Alles bij elkaar opgeteld is euthanasie in dit soort gevallen misschien helemaal geen verkeerde en zelfs de meest verantwoorde keuze - hoe hard dit ook klinkt voor sommige mensen.
spider1905 schreef:
spider1905 schreef:
Tinniie schreef:spider1905 schreef:
Aaaaargh, die vent! Ik werd er gek van!!En hier ging hij oppeens de farizeeër uithangen:
http://paardenpraatjes.forum2go.nl/fokbeleid-t2176.html
Ging hij het fokbeleid ff aanklagen, maar wel met zijn ongeteste, papierloze hengst dekken.
Ik heb daar geprobeerd zo kalm mogelijk op een simpele en makkelijke manier alles uit te leggen.... Maar ik werd er echt helemaal gek van
Hier in België is het allemaal nog veel minder bekend als in Nederland, dus ik haat het als zo'n dingen op internet komen. Mensen gaan googelen en gaan misschien de foute info geloven.
ringelberg schreef:Mac schreef:Sterkte daarmee Jan.
Dat de fokker vanaf nu zijn paarden met 5 panel test erbij gaat verkopen vind ik een erg positieve wending. Ik hoop dat het standaard wordt bij alle te koop aangeboden QPA's .
Als fokker heb je natuurlijk een groot probleem als je erachter komt dat je PSSM positieve fokdieren rond hebt lopen. Het geeft je de verantwoordelijkheid hier zinnig mee om te gaan. Eigenlijk zou je de positieve hengstjes standaard moeten ruinen voor je ze verkoopt om toekomstige fok te voorkomen. Bij de merrietjes ligt dat al wat lastiger. Verkopen met vermelding "PSSM positief" doet de waarde natuurlijk kelderen - als je ze al ooit verkoopt. Weggeven is dan de enige optie, maar wat voor leven gaat zo'n dier dan tegemoet? En komt het dan later niet toch in de fok terecht in het geval het een merrie betreft? Alles bij elkaar opgeteld is euthanasie in dit soort gevallen misschien helemaal geen verkeerde en zelfs de meest verantwoorde keuze - hoe hard dit ook klinkt voor sommige mensen.
Eens.
Er staat een drie jarige ruin op mp. Daar staat bij positief getest op pssm, maar hij heeft er geen last van..nee hij is ook pas drie, wacht nog ,maar een jaartje.
Tinniie schreef:Die 3 jarige ruin die te koop staat is van KCC
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/paarden/m818393251-lieve-3-jarige-quarter-horse-ruin-van-kay-cees-checkmate.html
Van waar zou de pssm daar komen?
DubbelDun schreef:Én .. heb je hem wijzer gemaakt of is het meer niet wíllen weten... ??