[WN] prijs voor een quarter anno 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 13:35

sevke schreef:
Hier wil ik toch ook nog een insteek doen : "fokken voor recreatie" :? :\ ??
Ik denk niet dat er ook maar één fokker is, die fokt "voor recreatie". Soms valt een product om de ene of andere reden wat tegen, dat kan zowel bij een grote als kleine fokker gebeuren, en dan kun je niks anders dan het product verkopen als recreatiepaard. Noodgedwongen, zeg maar.
Trouwens, ben ik nu alleen van mening dat ook een recreatiepaard goed, correct en gezond moet zijn ? Wij hebben ook een aantal "recreatiepaarden". Als je ziet wat we daar soms van verlangen (dagtochten maken van 25-30 km in de Ardennen, om maar iets te noemen), dan kun je er toch van uitgaan dat een dergelijk dier ook gezond moet zijn, goed in de benen en goed in het hoofd ? Of mis ik hier iets ?
Of worden we hier al zo elitair dat enkel diegenen die "sport" doen met hun quarters een degelijk paard moeten hebben, en de "recreatieruiters" maar moeten genoegen nemen met de kneusjes ??
En je hebt dan ook sport en sport. Wil je een proefje kunnen meerijden bij de beginners, of heb je ambities voor de futurities ? Een heel verschil, lijkt me. Ik vind de verdeling "sport" en "topsport" wel steek houden. Met een sportgefokt paard kun je ook recreatierijden. Aan een topsportpaard stel je nog heel andere eisen. Een recreatiegefokt paard vind ik je reinste bullshit. Fok dan slachtpaarden.

niemand stelt toch voor om te fokken voor de recreatie? Het zou alleen van lef getuigen om na de gok (om een potentiele topper te fokken) een schifting te maken in de paarden die inderdaad top potentieel (prospects) zijn en de paarden die dat niet zijn. Dan voorkom je ook dat mensen paarden die 'gewoon gemiddeld' zijn (en ja sommige quarters zijn dat, net als sommige exemplaren van andere rassen) gaan overvragen.

quarterH

Re: prijs voor een quarter anno 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:43

Sorry maar je kunt me niet vertellen dat iedereen met een merrie die er de hengst van de buren op laat seeieus denkt een sporttopper te fokken! Natuurlijk fokken die voor recreatie. Zo naief en dom kunnen ze dus echt niet allemaal zijn

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:24

Spatter +:)+
Callisto04 +:)+
Sallandval +:)+
Ik begrijp jullie en ben van mening dat hier (veel) waarheid (in iedergeval realiteit) in zit.
Neemt niet weg dat andere bokkers een andere gedachten (mogen) hebben :j
Ook in deze gaat het niet om een gelijk hebben of krijgen maar om duidelijkheid en misschien wel het belangrijkste eerlijkheid naar jezelf en vooral naar de paarden toe.

Persoonlijk vind ik die tweedeling van Callisto wel duidelijk.
Zoals er ook geschreven wordt, niet alle veulens zijn per definitie reining prospects.(enkel en alleen op papier gebasseerd)

Neem het voorbeeld van eerder genoemde Gump merrie (4 jaar) die te koop staat. Ander half jaar geleden heeft de eigenaar er een X bedrag voor betaald, was toen een prospect... :? (en dat betaal je) Nu ander half jaar later is het label prospect eraf... :? Raar verhaal...zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden, goed verkopen omdat er een leuk (prospect?) papier bij zit. Uiteindelijk blijkt bij dit paard het label "Ranchhorse" beter op zijn plaats :D en hier is zeker niets mis mee :D Misschien heeft het gros uiteindelijk wel zo'n paard.. :? De echte Top $, zijn "op een hand te tellen" (reeel blijven) :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:34

quarterH schreef:
Sorry maar je kunt me niet vertellen dat iedereen met een merrie die er de hengst van de buren op laat seeieus denkt een sporttopper te fokken! Natuurlijk fokken die voor recreatie. Zo naief en dom kunnen ze dus echt niet allemaal zijn

Dat zijn geen fokkers, maar paardenvermeerderaars, een heel verschil ! Iedereen die ernstig fokt hoopt om een goed paard te fokken, niet een recreatiepaard. En ja, soms valt het product tegen en is het noodgedwongen een recreatiepaard, maar dit is nooit het doel op zich bij een fokker !
@sallandval : hoe weet jij, bij een veulen met goede afstamming wat correct in elkaar zit, of het een goed paard gaat worden of niet ? Knap van jou !
Ik heb al echt chique veulens gezien die er nooit niks van bakken en veulens die er middelmatig uitzien, maar toch toppers blijken te worden. Koop je een veulen, dan koop je een droom. Wil je zekerheid, dan moet je een ouder paard kopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:42

recreatie vind ik ook een krom woord

de meeste moeten in het weekend ineens tochten lopen van 15 tot 20 km of meer
moet je toch een degelijk paard hebben vooral omdat ze meestal niet dressuurmatig getraind worden

ik wil een gezond paard wat goed op de benen én hoeven staat(zonder goede hoeven heb je niks aan een paard)
daar moet een fokker als eerste voor zorgen en geloof mij dat is vaak al moeilijk genoeg
een goed karakter is ook zoiets, dan kan een mindere kwaliteit sportpaard ineens meer waard zijn en beter presteren als de super gebouwde maar zure knol die nooit eens wil meewerken

maar het blijft natuurlijk een feit
als je paard in vol pension staat en je komt alleen om te trainen en wedstrijden te rijden met je paard,kijk je heel anders als dat je dat dier iedere dag moet verzorgen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:49

@spatter : :j

Er speelt zoveel : hoe is het paard opgefokt, wat is ermee gedaan ? Een "prospect" wat ineens geen "prospect" meer blijkt te zijn, hoe komt dat ? Is ermee geknoeid ? Medisch probleem ? Karakterprobleem ? Ik ben ervan overtuigd dat er heel wat huis-tuin en keukenpaarden in andere omstandigheden wel goede sportpaarden zouden gebleken zijn, net zoals er heel wat potentiele toppers eigenlijk echte floppers bleken te zijn. We blijven hier met levende materie bezig, he.
Zet een veulen als tweejarige in een goede trainingsstal en je krijgt een heel ander paard op 2,5 dan datzelfde veulen in de achtertuin van de buren, wat tot zijn drie als grasmaaier diende en dan door het nichtje van de eigenaar eens even zadelmak gemaakt werd.
Zoiets heb je als fokker niet in de hand. Ik zie mijn paarden ook liever in de showring terug dan in een modderig veldje, maar ja, verkocht is verkocht, en dan heb je er per definitie niks meer over te vertellen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:03

spatter schreef:
recreatie vind ik ook een krom woord

de meeste moeten in het weekend ineens tochten lopen van 15 tot 20 km of meer
moet je toch een degelijk paard hebben vooral omdat ze meestal niet dressuurmatig getraind worden

ik wil een gezond paard wat goed op de benen én hoeven staat(zonder goede hoeven heb je niks aan een paard)
daar moet een fokker als eerste voor zorgen en geloof mij dat is vaak al moeilijk genoeg
een goed karakter is ook zoiets, dan kan een mindere kwaliteit sportpaard ineens meer waard zijn en beter presteren als de super gebouwde maar zure knol die nooit eens wil meewerken

als je paard in vol pension staat en je komt alleen om te trainen en wedstrijden te rijden met je paard,kijk je heel anders als dat je dat dier iedere dag moet verzorgen

Die super gebouwde zure knol stond in de stal naast dat "andere paard" waar sevke van sprak in die goede trainingsstal ;).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:03

sevke schreef:
Dat zijn geen fokkers, maar paardenvermeerderaars, een heel verschil ! Iedereen die ernstig fokt hoopt om een goed paard te fokken, niet een recreatiepaard. En ja, soms valt het product tegen en is het noodgedwongen een recreatiepaard, maar dit is nooit het doel op zich bij een fokker !
@sallandval : hoe weet jij, bij een veulen met goede afstamming wat correct in elkaar zit, of het een goed paard gaat worden of niet ? Knap van jou !
Ik heb al echt chique veulens gezien die er nooit niks van bakken en veulens die er middelmatig uitzien, maar toch toppers blijken te worden. Koop je een veulen, dan koop je een droom. Wil je zekerheid, dan moet je een ouder paard kopen.

Ik neem aan dat je ook wel veulens hebt gezien die niet over veelbelovend papier beschikken of er middelmatig uitzien en dan inderdaad niet geschikt blijken voor de sport, waarvan je dus op voorhand wel kunt voorspellen dat er niet meer dan een ranchpaard 'in zit'? Dan kan er een keer een 'diamond in the rough' verborgen blijven, maar daar heeft het paard niet zoveel last van toch? Het lijkt mij in elk geval een optie die heel wat leed zou kunnen voorkomen.

Ik denk trouwens dat, als je zekerheid wilt, je sowieso geen geld moet inzetten in paarden. Want ook het beste paard kan morgen iets mankeren en daar nooit meer bovenop komen, voorbeelden te over in de paardensport.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:10

DAT is een waarheid als een koe. Paarden is altijd gokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:48

mommy schreef:
Neem het voorbeeld van eerder genoemde Gump merrie (4 jaar) die te koop staat. Ander half jaar geleden heeft de eigenaar er een X bedrag voor betaald, was toen een prospect... :? (en dat betaal je) Nu ander half jaar later is het label prospect eraf... :? Raar verhaal...zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden, goed verkopen omdat er een leuk (prospect?) papier bij zit. Uiteindelijk blijkt bij dit paard het label "Ranchhorse" beter op zijn plaats :D en hier is zeker niets mis mee :D Misschien heeft het gros uiteindelijk wel zo'n paard.. :? De echte Top $, zijn "op een hand te tellen" (reeel blijven) :j

Dat hangt er ook weer vanaf wat je definitie is van de top. Is jouw definitie leuk meekomen in de DRHA, ben je dan serieus bezig met je sport? Of ben je pas lekker bezig als je je als amateur in de prijzen rijdt op het EK? In andermans ogen is leuk meekomen in de WRAN al serieus bezig zijn met de sport. Ieder z´n ding! ;) (Ben het overigens wel met je eens hoor!)

Daarbij vind ik jouw post behoorlijk treffend, waarom zou je minder betalen als een paard weliswaar niet jong is uitgebracht maar wellicht wel heel goed gereden is in de tussentijd? Ik heb liever een paard dat netjes rechtgericht is en dressuurmatig ook goed loopt dan een paard dat met amper 2 jaar al een ruiter op heeft gehad die serieuze spins en stops is gaan rijden. Nu komt dat ook weer omdat ik zie dat ´reiningruiters´ (dan doel ik m.n. op mensen die zich tot die groep rekenen maar het eigenlijk niet zijn) vaak niks anders trainen dan die stops en spins.

Ja, ik weet dat het mijn vooroordelen zijn. Ik vind mensen niet gauw goed rijden en ik geloof ook heilig dat veel paarden blessures hebben of dat er ´iets´ anders mis met ze is door hun toedoen van de ruiter. Ook vind ik dat de meeste particulieren hun paard niet of slecht opvoeden. En dan de toptrainers nadoen door hun eigen paarden ook maar vroeg in te rijden ´want dat doen zij ook´. Nee, ik heb niet gauw vertrouwen in mensen op dat gebied. Zelfs niet in reiningruiters die zich ´trainer´ noemen. Zolang er nog ´trainers´ rondlopen die een paard tot bloedens toe in de mond trekken en schoppen met hun sporen ga ik niet zomaar uit van de kunde van zo iemand.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:51

mommy schreef:

Dat is geen raar verhaal, dat paard is bij lange na niet klaar voor wedstrijden en al 4 jaar oud.

Dus geen futurity kansen voor dat paard.

Met 6 jaar moet je op 1 hand starten, dus dat wordt flink doorstomen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:02

en toch zegt dat nog niks

een paard wat echt kwaliteit heeft en heeft mogen uitgroeien kan heel veel leren in korte tijd
daar sta je soms versteld van

natuurlijk kan hij niet meer in bepaalde rubrieken meedoen maar als hij vervolgens echt de top bereikt verdient hij nog genoeg

verder leuk hoor die top maar welke RUITER beschikt nu over de kwaliteiten om die top te bereiken
de aanleg als ruiter, het geld om uit te geven aan paard en trainer en niet te vergeten de grote shows?
het klinkt allemaal zo mooi maar ik zie zat goede paarden die toch de top niet bereiken , simpel omdat de ruiter dat niet kan, om wat voor reden dan ook

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:07

Er zijn zelfs weinig western trainers die meedraaien in de top.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:10

Al 4 jaar... :? Geen futurity |( over twee jaar niet op een hand te rijden |( |(
Conclusie: prospect label eraf, zoiets...? Maar het is misschien wel een heel goed/gezond/lief paard *D
Waar je van alles nog mee kunt doen en op andere wedstrijden leuk mee kan komen. :j
En wie weet wat nog kunnen bereiken, zeker als ze al 4 zijn ;) (komt net kijken en hopelijk nog heeeeel lang)

Lees Ffortuna +:)+ en Spatter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:15

Ffortuna schreef:
Zolang er nog ´trainers´ rondlopen die een paard tot bloedens toe in de mond trekken en schoppen met hun sporen ga ik niet zomaar uit van de kunde van zo iemand.

Dus een trainer die een 230 rijdt, maar wel ''hard'' is, is niet kundig? Kom nou toch zeg, dan kunnen we de gehele wereldtop wel wegzetten als onkundig. Blijven de boshobbelaar over, maar die zetten nog geen 70 neer :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:31

Hollywood86, ik zeg niet dat een trainer niet hard (mits consequent en eerlijk) mag zijn. Wel dat er niet tot bloedens toe in de bek getrokken of geschopt mag worden, dat is in mijn ogen geen goed paardrijden. Daarbij is het zo dat met name trainers die dit uiten in mijn ogen een bepaalde mate van frustratie over zich hebben dat het principe van ´eerlijk paardrijden´ dan niet meer gebezigd wordt.

Overigens heb ik het met name over trainers in eigen land, die in het buitenland ken ik niet dus daar geef ik geen oordeel over.

mommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:44

Ik eet vanavond een balgehakt :9 lekker

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:11

sevke schreef:
Hier wil ik toch ook nog een insteek doen : "fokken voor recreatie" :? :\ ??
Ik denk niet dat er ook maar één fokker is, die fokt "voor recreatie". Soms valt een product om de ene of andere reden wat tegen, dat kan zowel bij een grote als kleine fokker gebeuren, en dan kun je niks anders dan het product verkopen als recreatiepaard. Noodgedwongen, zeg maar.
Trouwens, ben ik nu alleen van mening dat ook een recreatiepaard goed, correct en gezond moet zijn ? Wij hebben ook een aantal "recreatiepaarden". Als je ziet wat we daar soms van verlangen (dagtochten maken van 25-30 km in de Ardennen, om maar iets te noemen), dan kun je er toch van uitgaan dat een dergelijk dier ook gezond moet zijn, goed in de benen en goed in het hoofd ? Of mis ik hier iets ?
Of worden we hier al zo elitair dat enkel diegenen die "sport" doen met hun quarters een degelijk paard moeten hebben, en de "recreatieruiters" maar moeten genoegen nemen met de kneusjes ??
En je hebt dan ook sport en sport. Wil je een proefje kunnen meerijden bij de beginners, of heb je ambities voor de futurities ? Een heel verschil, lijkt me. Ik vind de verdeling "sport" en "topsport" wel steek houden. Met een sportgefokt paard kun je ook recreatierijden. Aan een topsportpaard stel je nog heel andere eisen. Een recreatiegefokt paard vind ik je reinste bullshit. Fok dan slachtpaarden.

Voor recreatie fokken bedoel ik dat er mensen zijn die een quarter willen om een klein beetje in de bak te rijden en te leren en bosritten te maken. Die mensen willen een heel braaf paard dat sterk en gezond is. Dus geen belangrijk papier of talent.

dat hoeven geen slechte paarden te zijn. Het ging ook om de prijsverdeling. Dus dat men went dat je voor die 3000 t/m 5000 alleen een lief gezond paard krijgt.
Er zit daarna heel veel tussen en dan pas de topsporters.

natuurlijk snapt mijn **** ook wel dat je met elk goed paard naar buiten kunt en elk paard gezond moet zijn. het gaat er nu om dat je weet dat je in de lage prijsklasse geen topper verwacht. Dat je daar tussen in een paardje koopt waar je mee kan starten, maar voor de lol en daarboven ene toppertje mag gaan verwachten voor internationaal bijvoorbeeld.

Nu zijn de paardjes die voor lage prijzen weg gaan vaak niet zo goed gefokt, mankeerd wat aan etc. Toch komen die mensen met laag budget en ( SOMS!! ) weinig eisen op die paarden af.

Dit schreef ik ook in de hoop dat dan de hengsteneigenaren en merrieeigenaren beter nadenken over de match die ze maken. je weet van tevoren wat je paardje waard kan zijn en hoeft geen fantasieprijs te vragen als je maar wat wild fokt. Als er genoeg paarden blijven staan, moet men wel bewuster worden. Zowel fokker, verkoper en koper.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:16

sevke schreef:
quarterH schreef:

meer dan genoeg mensen die er wle voldoende kijk op hebben. Aan de ouders en andere nakomelingen kun je ook al een beetje zien wat je kan verwachten. Maar ik weet dat er echt mensen zijn die een veulen kopen, omdat zij zien dat het een topper wordt. Ik zou die misschien idd laten staan en de mooiere, lievere etc kiezen. Puur omdat ik te weinig veulens heb gehad en heb gefokt.

Elk paard is een gok. dat oudere paard van 30.000 euro kan opeens een blessure hebben of toch minder presteren onder een wannabe trainer/ruiter. valt ie toch tegen.........

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:19

Ffortuna schreef:
mommy schreef:

Dat hangt er ook weer vanaf wat je definitie is van de top. Is jouw definitie leuk meekomen in de DRHA, ben je dan serieus bezig met je sport? Of ben je pas lekker bezig als je je als amateur in de prijzen rijdt op het EK? In andermans ogen is leuk meekomen in de WRAN al serieus bezig zijn met de sport. Ieder z´n ding! ;) (Ben het overigens wel met je eens hoor!)

Daarbij vind ik jouw post behoorlijk treffend, waarom zou je minder betalen als een paard weliswaar niet jong is uitgebracht maar wellicht wel heel goed gereden is in de tussentijd? Ik heb liever een paard dat netjes rechtgericht is en dressuurmatig ook goed loopt dan een paard dat met amper 2 jaar al een ruiter op heeft gehad die serieuze spins en stops is gaan rijden. Nu komt dat ook weer omdat ik zie dat ´reiningruiters´ (dan doel ik m.n. op mensen die zich tot die groep rekenen maar het eigenlijk niet zijn) vaak niks anders trainen dan die stops en spins.

Ja, ik weet dat het mijn vooroordelen zijn. Ik vind mensen niet gauw goed rijden en ik geloof ook heilig dat veel paarden blessures hebben of dat er ´iets´ anders mis met ze is door hun toedoen van de ruiter. Ook vind ik dat de meeste particulieren hun paard niet of slecht opvoeden. En dan de toptrainers nadoen door hun eigen paarden ook maar vroeg in te rijden ´want dat doen zij ook´. Nee, ik heb niet gauw vertrouwen in mensen op dat gebied. Zelfs niet in reiningruiters die zich ´trainer´ noemen. Zolang er nog ´trainers´ rondlopen die een paard tot bloedens toe in de mond trekken en schoppen met hun sporen ga ik niet zomaar uit van de kunde van zo iemand.

laatste is zo waar............Mensen immiteren. Maar goed. In Nederland moest men ook ergens beginnen en het zal heus wel betere kwaliteit worden door de jaren heen. Toen wij begonnen was het ook anders dan nu......

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:36

mommy schreef:
Al 4 jaar... :? Geen futurity |( over twee jaar niet op een hand te rijden |( |(
Conclusie: prospect label eraf, zoiets...? Maar het is misschien wel een heel goed/gezond/lief paard *D
Waar je van alles nog mee kunt doen en op andere wedstrijden leuk mee kan komen. :j
En wie weet wat nog kunnen bereiken, zeker als ze al 4 zijn ;) (komt net kijken en hopelijk nog heeeeel lang)

Lees Ffortuna +:)+ en Spatter ;)

in de westernwereld is het in dit geval idd AL 4 jaar. niet omdat dat dier met 7 afgedankt moet worden, maar omdat dat bepaalde kansen een stuk verminderd.

en idd prospect label eraf.

Daarom zie op westerninfo ook een hele berg van paarden van 4/5 die om welke reden dan ook achter zijn geraakt op schema voor een stuk minder te koop staan dan ze als 2 jarige zouden hebben gekost.

Als jij echter een fijn paard wilt met een werkwillend karakter (en het dier is niet met 2 jaar over de zeik gereden) dan kun je voor een tik terug een heel fijn dier kopen waar je op latere leeftijd heel fijn wedstrijden mee kunt rijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:19

spatter schreef:

1. hoe is dit relevant in dit topic?
2. het slaat (weer eens...) helemaal nergens op! alsof een paard in volpension niet verzorgt wordt door de eigenaar, die zich geen zorgen maakt, beste voor paard wilt enz.
sterker nog, waarschijnlijk heeft dat paard op die pensionstal het beter dan vele paarden die achter huis staan waar het allemaal 'lekker goedkoop' moet.

het is iig weer een opmerking die totaal nergens op slaat.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:02

@ Essedepessie en @ quarterH
Hoeveel mensen die in NL western rijden hebben zelf (als mens) een non pro futurity prospect (ik bedoel ruiterkwaliteiten :+ ) of het geld om een pro het te laten doen?
Dat is een puntje van de ijsberg. Daarna komen een heleboel ruiters die green as grass en rooky willen rijden. Daarvoor maakt het niet uit dat het paard later gestart is, als ie het maar netjes geleerd is.

En dan heb je nog een heleboel mensen die een leuk westernpaardje zoeken, toch graag een bekend papier zien. Misschien omdat ze willen groeien met het paard in de sport, misschien omdat ze het leuk vinden om iets van de ouders te weten over aanleg e.d.
(vergelijk: Adelinde Cornelissen kan echt niet alle Jazz nakomelingen rijden, hij heeft er zo'n 600 per jaar gehad, waar denk je dat die allemaal blijven? Die staan ook gewoon op de pensionstal om de hoek bij een "gewone" M-ruiter)

En deze mensen hebben voor een groot deel ook helemaal geen NRHA ambities, dus die gaan lekker AQHA en WRAN starten, ook allround. Dan is dit nog steeds een goed paardje, goed gefokt, gezond en voor iemand die een maatje voor 15 jaar wil hebben een zeer geschikt dier. En dan heeft ie nog steeds een bepaalde waarde. Ja, hij zal geen € 30.000,= prijsgeld winnen, dus € 25.000,= zal ie nu inde verkoop niet opbrengen, maar zo laag als jullie 'm inschatten vind ik te weinig.

En zoals eerder gezegt: je koop een droom
Maar jou droom is niet mijn droom......
(ik heb dus ook geheel geen futurity ambities, maar ben wel fanatiek wedstrijdruiter... :P )

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:19

Natascha dH schreef:
Hoeveel mensen die in NL western rijden hebben zelf (als mens) een non pro futurity prospect (ik bedoel ruiterkwaliteiten :+ ) of het geld om een pro het te laten doen?
Dat is een puntje van de ijsberg. Daarna komen een heleboel ruiters die green as grass en rooky willen rijden. Daarvoor maakt het niet uit dat het paard later gestart is, als ie het maar netjes geleerd is.

Dat lijkt mij nou ook! Ze zullen er wel zijn hoor, maar net als in de dressuurwereld (in de krant nog die jongen die voor Marokko naar de olympische spelen reed ondanks zijn niet al te beste scores in de dressuur) is het behalve talent ook een kwestie van genoeg geld en een groot netwerk. Als je die drie hebt is het niet moeilijk om aan een goed paard te komen denk ik.

Citaat:
En zoals eerder gezegt: je koop een droom
Maar jou droom is niet mijn droom......

Mooi samengevat; aan een droom is geen prijskaartje te hangen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:05

Natascha dH schreef:

En dan heb je nog een heleboel mensen die een leuk westernpaardje zoeken, toch graag een bekend papier zien. Misschien omdat ze willen groeien met het paard in de sport, misschien omdat ze het leuk vinden om iets van de ouders te weten over aanleg e.d.
(vergelijk: Adelinde Cornelissen kan echt niet alle Jazz nakomelingen rijden, hij heeft er zo'n 600 per jaar gehad, waar denk je dat die allemaal blijven? Die staan ook gewoon op de pensionstal om de hoek bij een "gewone" M-ruiter)

En deze mensen hebben voor een groot deel ook helemaal geen NRHA ambities, dus die gaan lekker AQHA en WRAN starten, ook allround. Dan is dit nog steeds een goed paardje, goed gefokt, gezond en voor iemand die een maatje voor 15 jaar wil hebben een zeer geschikt dier. En dan heeft ie nog steeds een bepaalde waarde. Ja, hij zal geen € 30.000,= prijsgeld winnen, dus € 25.000,= zal ie nu inde verkoop niet opbrengen, maar zo laag als jullie 'm inschatten vind ik te weinig.

Erg laag zitten met de waarde? Al heb je topsail whiz op de merrie, als het merriemateriaal verder van het niveau ''bospony'' is, dan wordt het paard gewoon niet meer waard.
Als het paard dan tenminste nog prestaties heeft, maar dat is ook niet het geval, integendeel, voor de fanatieke sportruiters loopt het paard achter op het schema. Voor eenzelfde prijs is een paard ook te koop wat nog wel op tijd kan zijn.

Je moet zeker niet vergeten dat de DRHA met de rookie en de gag tegenwoordig ook een aardig niveau heeft. Tegenwoordig moet je wel een 70 rijden om in de top te zitten. Daar heb je ook een bijbehorend paard voor nodig en dat haal je niet met de zoveelste bospony.