sevke schreef:Hier wil ik toch ook nog een insteek doen : "fokken voor recreatie"![]()
??
Ik denk niet dat er ook maar één fokker is, die fokt "voor recreatie". Soms valt een product om de ene of andere reden wat tegen, dat kan zowel bij een grote als kleine fokker gebeuren, en dan kun je niks anders dan het product verkopen als recreatiepaard. Noodgedwongen, zeg maar.
Trouwens, ben ik nu alleen van mening dat ook een recreatiepaard goed, correct en gezond moet zijn ? Wij hebben ook een aantal "recreatiepaarden". Als je ziet wat we daar soms van verlangen (dagtochten maken van 25-30 km in de Ardennen, om maar iets te noemen), dan kun je er toch van uitgaan dat een dergelijk dier ook gezond moet zijn, goed in de benen en goed in het hoofd ? Of mis ik hier iets ?
Of worden we hier al zo elitair dat enkel diegenen die "sport" doen met hun quarters een degelijk paard moeten hebben, en de "recreatieruiters" maar moeten genoegen nemen met de kneusjes ??
En je hebt dan ook sport en sport. Wil je een proefje kunnen meerijden bij de beginners, of heb je ambities voor de futurities ? Een heel verschil, lijkt me. Ik vind de verdeling "sport" en "topsport" wel steek houden. Met een sportgefokt paard kun je ook recreatierijden. Aan een topsportpaard stel je nog heel andere eisen. Een recreatiegefokt paard vind ik je reinste bullshit. Fok dan slachtpaarden.
niemand stelt toch voor om te fokken voor de recreatie? Het zou alleen van lef getuigen om na de gok (om een potentiele topper te fokken) een schifting te maken in de paarden die inderdaad top potentieel (prospects) zijn en de paarden die dat niet zijn. Dan voorkom je ook dat mensen paarden die 'gewoon gemiddeld' zijn (en ja sommige quarters zijn dat, net als sommige exemplaren van andere rassen) gaan overvragen.