[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:35

Cassidy schreef:
Die uitslag van de merrie van je kennissen, hoe oud was het dier? Was ze al onder het zadel?
Het gaat om een 3,5 jarige merrie die nog niet zadelmak was of ingereden, wat haar juist positief verbaasde. Uiteindelijk is wel duidelijk waarom het paard nog niet was bereden...

@DubbelDun: Ik vatte je antwoord anders op dan je hem bedoelde. Ik dacht dat een HERDA resultaat niet werd vermeld tenzij je de test had laten afnemen door UC Davis... maar nu snap ik hem.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:05

Evelien, super dat je merrie's N/N zijn. gefeliciteerd.
nog even doorduimen voor de 'big chex to cash'
ik vind hem erg mooi

catalyst1

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:39

Vandaag heb ik ook de uitslagen binnen gekregen van mijn merries:Allemaal N/N!!!
Ben toch wel opgelucht na alle berichten hier.Nu ben ik weer een stapje dichter bij het fokken van een goede QH.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 10:01

Wat super dat de laatste tests allemaal hebben uitgewezen dat er geen aanwezigheid van het HERDA gen is. Ik zit nog steeds in spanning te wachten op de uitslagen, heb de resultaten van de red factor/agouti test al ruim anderhalve week binnen, maar de rest komt maar niet....

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 20:10

Ik heb de testresultaten van Scarlett binnen en ook al kan ik (zeer onverwacht) juichen om haar HERDA resultaat, die N/N is, ze is helaas wel N/H voor GBED, dat feitelijk nog gevaarlijker is dan HERDA, omdat je dan ogenschijnlijk een gezond veulen krijgt, die binnen een termijn van achttien weken na geboorte plotseling doodgaat...
En laat nou net geen enkele hengst van mijn lijstje GBED zijn getest... http://www.coxranch.com/tests.htm

Oke, ik besef me heel erg goed dat heel veel fokkers hun merries niet laten testen voordat ze hen laten dekken en ik eigenlijk het geluk heb te weten waar ik momenteel, gezien de testresultaten, op moet letten, maar goed, er zijn maar zo weinig hengsten GBED getest op dit moment dat ik alsnog een gok aan zal moeten gaan... of voor die enkele hengst moet gaan die wel N/N is op dit gebied. Wat me trouwens wel even liet schrikken is dat naar schatting ruim tien procent van de Quarter- en Paint Horses drager is van het GBED gen. Kortom, nog iets om onder de loep te gaan houden.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:18

Das weer een nieuwe voor mij..GBED.Ga meteen eens even googlen wat dat precies inhoudt.Maar vervelend voor jou dat je merrie drager blijkt te zijn.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:22

Gera in ieder geval hardstikke fijn dat ze wel Herdavrij is! :j Dat GBED kende ik ook helemaal nog niet maar idd ik schrok ook van die ruim 10% dragers! :oo
Ik ben blij dat ik zelf een ruin heb! ;) Succes met het maken van een keus van een hengst nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:24

Mooi resultaat! Over GBED heeft een tijd terug een artikel in de PHJ gestaan volgens mij. Heftig! :j Gelukkig laten hier in NL steeds meer mensen testen! Nu aan de andere kant van de oceaan nog! ;)
Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand hier al een linkje heeft naar een site met bloedlijnen waarin GBED voorkomt!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 20:33

GBED dragers schijnen voornamelijk bloed van King en Zantanon te voeren, begreep ik van UC Davis, maar goed, dat zijn dergelijke oude lijnen dat nog tamelijk veel paarden deze (ver weg) in de stamboom zullen hebben staan.
En o ja, ze konden me vertellen dat er veeeel dragers zijn, ze schatten eigenlijk bijna 15%. Ik ben hard aan het zoeken naar GBED N/N hengsten, maar deze vermelding wordt nog minder vaak bij een advertentie geplaatst dan de HERDA status -O- en nu ik qua tests en hengsten in real life bekijken zo ver ben gekomen en zoveel moeite heb gedaan, kan ik het me ook niet permitteren hierin dan maar wel een gok te nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:36

En hengstenhouders vragen om het testresultaat ivm je merrie? Zouden ze dat niet laten testen?
Geloof dat King idd zo'n 12 genereaties terug ook in mijn merrie zit...

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 20:49

Oh nee, de hengstenhouders in de VS zien echt allemaal het nut van testen niet in. Vandaar dat ik het in ieder geval vanaf één kant wilde laten doen: van mijn merrie. Met tweemaal N/N was ik redelijk veilig geweest, maar goed, het resultaat van de GBED test gooit toch even roet in het eten. Heb zelfs bijdehand voorgesteld dat ik de tests betaal voor de twee hengsten bovenaan mijn lijstje, maar geen gehoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:52

:n Slecht hoor! :j Zonde!!!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:47

gera: gefeliciteerd dat scarlet herda vrij is.

GBED.....is idd ook iets waar we ons in moeten gaan verdiepen.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:00

GBED is bijzonder ellendig, merk ik nu. Een aantal stallen gecontact, en ze hebben dus allemaal hun hengsten niet op GBED laten testen... :\
Je kunt ook zo denken: hoe vaak komt het nou eigenlijk voor dat een veulen een paar dagen/weken na de geboorte te zwak blijkt om te blijven leven... persoonlijk heb ik het nog nooit gehoord moet ik zeggen. Maar je zou maar net de verkeerde gok nemen

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:14

Ik ben heen en weer aan het mailen met UC Davis, maar ze kunnen me geen lijst geven met GBED N/N geteste hengsten, ook niet van de paarden van wie de eigenaren geen bezwaar hebben het openbaar te maken (immers lijkt mij een N/N testresultaat toch een reden om verheugd te zijn). Zij zijn namelijk een faciliteit waar alle resultaten vertrouwelijk worden behandeld en laten het aan de eigenaren van de geteste paarden over om de resultaten openbaar te maken... helaas

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:15

Gefeliciteerd met je negatieve uitslag voor Herda! Dat Scarlett H/N is voor GBED is een domper, en dat GBED niet leeft binnen de Quarter fokkerij in de USA is helemaal balen...
Ik hoop dat je snel antwoord krijgt van de eigenaren van de hengsten van je keuze...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:08

@Gerda: even googlen leverde mij al meteen deze hengst op
http://www.coxranch.com/nic.htm
Het zal niet je keus zijn, maar ze zijn er dus wel die er mee geadverteerd worden.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 10:22

DubbelDun schreef:
@Gera :D: even googlen leverde mij al meteen deze hengst op
http://www.coxranch.com/nic.htm
Het zal niet je keus zijn, maar ze zijn er dus wel die er mee geadverteerd worden.

Ik had die hengst inderdaad al gezien, en nog zo'n ruim tien, maar veel meer zijn het dan ook echt niet. Er wordt wel mee geadverteerd, maar echt heel mondjesmaat. Bovendien kan je voor dit soort hengsten frozen semen over het algemeen al helemaal wel vergeten en maakt het het aantal waar je uit kunt kiezen wel heeeeel miniem. Ik ben dus aan het twijfelen of dekken sowieso nog wel zin heeft. Ik had misschien beter Scarlett kunnen testen en op basis daarvan naar de USA kunnen gaan, dan had ik nog veel gerichter kunnen kijken en me niet 'lekker laten maken' door een aantal hengsten ik nu verstandigerwijs allemaal af moet laten vallen, maar laat het een dure les zijn...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:46

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald :)

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:23

..tja, zo kan je het ook zien, maar leuk is het niet, en vooral niet wanneer je vanuit Amerika eigenlijk totaal geen medewerking krijgt en dus nul op je rekest...

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:30

@Gera@ heeft Europa geen potentiele vader voor je Scarlet baby te bieden? Denk dat ze in Europa daar totaal niet moelijk over doen als je vraagt om de hengst te testen maar ze wel een garantie willen dat je dan ook dekt met hun hengst als ie vrij is. Wat niet meer dan terecht is.. Het is maar een idee! Ik zal namelijk van de meeste amerikanen en hun hengsten niks verwachten die denken teveel aan de poen en minder aan de gevolgen van..

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:48

Je hebt gelijk wat betreft de USA, Karolien. Er is zelfs een ranch die bijna al zuchtend antwoord als ik hen bel of mail... en dat is een heeeele grote ranch met absoluut grote namen op stal. Maar testen willen ze niet, want 'als je je merrie graag door een van onze hengsten wilt laten dekken dan neem je eventuele risico's op de koop toe. Fokken is gokken.' Heel frustrerend.

Gelukkig heb ik in de maand USA nog meer dingen kunnen doen dan hengsten bezoeken, maar het lijkt nu meer een leuke ervaring te zijn geweest dan een selectiezoektocht voor uiteindelijk de meest passende hengst... Achteraf gezien had ik misschien beter een rondje Europa kunnen doen :\ ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:01

Ach,je hebt er een leuke bezigheid aan! :P
Maaruh,..nu is het dus GBED?

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 14:13

_Vanes_ schreef:
Ach,je hebt er een leuke bezigheid aan! :P
Maaruh,..nu is het dus GBED?

Hmm heel eerlijkgezegd is het niet echt leuk :n Ik was er net uit, en dan nu dit.
En ja, het is dus GBED, HERDA was N/N.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:06

Had je specifiek op Herda laten testen en was GBED, een bijkomende uitkomst? Of had je ook op GBED laten testen?