Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sevke schreef:Zoals ik al zei : het is maar net waarvoor het paard moet dienen. Als ik een paard koop, met de bedoeling er de sport mee in te gaan, dan mag hij niet ouder zijn dan 2 - 2,5. Een niet ingereden 3-4 jarige zou ik al zeker niet kopen, want zoals ik al zei : die krijg je nooit op tijd klaar voor de jonge paarden, en het is toch fijn als ze hun eerste jaartje op snaffle bit mogen starten. Een finished show horse kopen is natuurlijk ook een optie, maar dat trekt mijn Bruin niet, helaas![]()
Is het voor recreatief gebruik, dan speelt het zoveel rol niet, al vind ik het beleren van een 2,5 jarige wel net iets makkelijker dan van een 3,5 jarige, en dan spreek je ook over andere prijzen.
Persoonlijk zou ik geen 7500 euro betalen voor een wandelpaard. Vanzelevennogniet.
En trouwens : waarom zou je met een showpaard geen strandritje kunnen maken ? Zelf ga ik regelmatig een ritje maken met mijn paarden. Is voor hen een leuke afwisseling, ze blijven fris in het hoofd en leren cool te blijven bij vanalles en nog wat.
Was dit WE op een NRHA show. In de limited open was er een paard wat zich een hoedje schrok van twee kinderen op de tribune met een hond. Paard draaide zich om en rende de andere kant uit. Dat zal ik met mijn paardjes nog niet zo gauw tegenkomen. Die zijn dat allemaal gewend, omdat er regelmatig mee buiten gereden wordt.
Dus : het ene hoeft niet het andere uit te sluiten !
HumbleTalent schreef:@ Sevke volgens mij is niet zo zeer het probleem dat fokkers hun kosten eruit willen halen. Dat is hun goed recht. Het wordt echter een probleem wanneer een fokker een prijs wil hebben voor een paard dat die prijs (wegens gebreken of iets dergelijks) niet waard is enkel om de kosten eruit te halen. You win some you lose some. Als je een slecht product hebt kan je natuurlijk niet verwachten nog steeds je kosten eruit te halen.
Als je een dekking van topsailwhiz weet te bemachtigen a la 10.000 dollar en je produceert vervolgens een veulen met kromme benen en een scheve bek kan je moeilijk verwachten dat je al je kosten eruit gaat halen.
Waar we volgens mij ook mee te maken hebben is dat er in Amerika meer geld is te verdienen met goede paarden. Hierdoor wordt een prospect gewoon veel meer waard omdat het de potentiële kansen op een grote smak geld ( bijv. $57.000 op de NRBC) groter zijn. Dit drijft de prijs op. Uiteindelijk ook voor andere quarters want die liften mee op het label "quarter". Volgens mij is namelijk een groot deel van de quarters die hier in Nederland verkocht worden (zonder talent of confirmatie etc.) bij voorbaat al te hoog geprijsd alleen omdat het een quarter is.
spicegirl schreef:Ik vind de vergelijking tussen een mix en een raspaard beter opgaan dan de vergelijking tussen een paard en een auto. Wat de gek er voor geeft, toch? Ik durf wel te beweren dat een goed opgevoede mix uiteindelijk meer opbrengt dan een raspaard met gedragsproblematiek bijvoorbeeld.geld verdienen doe je niet hoorzeker niet met een mix. dan ga je richting top, en dat soort paarden ging het hier niet over.
en het baasje die er geld in voor de verzorging steekt willen we allemaal.en of het dan voor wedstrijden is, of voor boshobbelen".het ik heb liever.. als... "kan je oneindig herhalen, en het een sluit het ander nooit uit. het is niet OF/of..
ik zou het liever terug zien op een show, als achteraf in een modderige weib.v.
Citaat:ik ga ervan uit, dat als je veel(al dan niet relatief ) geld voor een paardje uitgeeft, dat je er dan zuiniger op bent.en dat je het financieel kan bolwerken(mits er niets met b.v. je baan gebeurd ).al die zielige verhalen van ik kan geen paard betalen,maar wel onderhouden geloof ik geen klap van.
maar dat is weer een andere discussie.
Charon2808 schreef:@ Essiedepessie: Dat is dus ook de reden dat ik niet akkoord ben gegaan met de prijs die jouw kennissen boden. Ik heb haar anderhalf jaar geleden voor nog meer gekocht dus ga haar zeker niet voor € 5000,- weg doen.
spicegirl schreef:en waarom is het nu een raspaard met gedragsproblematiek ? waarom zulke kromme voorbeelden, waarin het alleen maar het 1, of het ander kan zijn ? ik heb liever een raspaard , die goed opgevoed is, als een mix, met gedragsproblematiek.in het voorbeeld bedoelde ik jouw situatie niet .maar er zijn verdomd weinig mixen, die geld verdienen bij de NRHA, of b.v. het tuigpaard circuit, of de renbaan.of uberhaupt een hippische tak, waarin geld verdiend kan worden.. ik zeg ; weinig - dat betekend niet dat er geen enkeling is..
en je trekt je alles zeer persoonlijk aan. tenzij ik je naam expliciet noem, is alles een voorbeeld, of algemeen bedoeld. ook over werk-ik bedoelde jouw situatie niet(al staan er in je profiel 3 beroepen, en zeg je geen baan te hebben ??- )..
Citaat:en geen klap van gelooft ; dat gaat niet over iemand zn mening, dat gaat over feiten. als je (in het algemeen bedoeld) een X bedrag kan reserveren voor onderhoud-stalling/smid/DA als je een paard hebt, kan je dat bedrag ook sparen als je nog geen paard hebt.
essiedepessie schreef:Charon2808 schreef:@ Essiedepessie: Dat is dus ook de reden dat ik niet akkoord ben gegaan met de prijs die jouw kennissen boden. Ik heb haar anderhalf jaar geleden voor nog meer gekocht dus ga haar zeker niet voor € 5000,- weg doen.
Ja.. en nu ga ik heel bot zijn.. wat me waarschijnlijk weer niet in dank afgenomen zal worden, maargoed.
Jouw merrie was 1,5 jaar geleden nog een prospect voor de sport.
Nu niet meer, ze kan waarschijnlijk leuke wedstrijden lopen, maar de snafflebit ga je met haar niet meer redden en de futurity ook niet.
Het is nu gewoon een recreatief sportpaard met een leuk papier.
Mijns inziens is 5000 een mooi bedrag op dit moment.
Ga er maar bij optellen hoeveel stalling je nu nog moet betalen voor je haar verkoopt, dan ga je uiteindelijk als je wel 6000 krijgt alsnog minder dan 5000 vangen.
superpony schreef:Waar je dus op uit komt is dat er best minder, maar vooral beter gefokt mag worden. In principe verdeelt voor 3 groepen; recreatie, recreatie/sport en topsport. Allemaal zo gezond en braaf mogelijk.
quarterH schreef:Spatter, de pleasure showruiters rijden nog wel vroeger in dan de reiners vaak hoor, dus denk dat je het verschil moet maken tussen ' serieus wedstrijd gericht' en 'niet serieus wedstrijdgericht' dan gaat je leeftijdsverhaal op maar heeft niks te maken met reining.
Alleen is de ' seriues pleasure gericht' wereld in nederland erg klein waardoor het minder opvalt.
Callisto04 schreef:superpony schreef:Waar je dus op uit komt is dat er best minder, maar vooral beter gefokt mag worden. In principe verdeelt voor 3 groepen; recreatie, recreatie/sport en topsport. Allemaal zo gezond en braaf mogelijk.
Waarom niet beperken tot 2 groepen? Bijvoorbeeld voor westernpaarden beperken tot "dagelijks gebruik" paarden (ranch horses) en sportpaarden. De ranch horses dienen naast het beschikken over de nodige fysieke capaciteiten ook over een betrouw-baar/trainbaar karakter te beschikken en zijn bijgevolg ook perfect bruikbaar voor recreatie en ook sport op lager niveau. Sportpaarden zijn, afhankelijk van hun niveau dan bruikbaar voor sport op lager niveau en topsport. Of recreatie, aangezien elk paard met een normaal karakter en vier rechte benen daarvoor volstaat. En dan nog zul je paar-den krijgen die niet geschikt zijn voor recreatie, sport of topsport.
Wat bedoel je met fokken voor recreatie vraag ik me dus af. Fokken voor iets dat ei-genlijk weinig kwaliteiten vraagt (recreatie) lijkt mij de lat te laag leggen. Elk paard dat in de recreatie belandt zou volgens mij als fokdoel moeten gehad hebben dat het ten-minste mee kan in de sport of ranch werk kan verrichten. Je kan nog zo'n beredeneerde keuzes maken en goed presterende merries en hengsten gebruiken, de meeste veu-lens uit die combinaties zullen nog steeds niet geschikt zijn voor topsport en een aantal zelfs niet voor de sport op lager niveau.
Wat volgens mij mee de prijs van de quarters/paints verklaart is dat er vooral kleine fokkers zijn. Iemand die 2 veulens per jaar fokt heeft sowieso maar 2 kansen op de hoofdprijs. Dit geldt dus voor de kwaliteit van de veulens en de prijs die ze ervoor vangen. Als je 50 veulens fokt met even goed bloedlijnen/presterende ouders heb je een veel grotere kans om een paar goeie veulens te fokken die voor een mooie prijs verkocht zullen worden en prestaties leveren.
Iemand stelde dat een fokker ongeveer ongeveer 2850 euro kwijt is als hij een veulen op een degelijke manier op de wereld wil zetten. Wel vergelijk dan het geval van de kleine fokker en de grotere fokker. Hoe veel variatie in hun prijs zal er zijn? Waarschijnlijk vraagt de kleine fokker met dergelijke kosten minimaal 3000 euro voor het veulen. De grotere fokker kan de prijs van de minst goede veulens lager houden. Bijvoorbeeld de 5 minst goede 1500 euro, de 10 iets minder dan gemiddeld 2250 en de 20 gemiddelde 3000. De 10 beter dan gemiddelde veulens kosten 3750 en de 5 besten verkoopt hij/zij voor 5000 euro. In dit fictieve voorbeeld is er voor elk wat wils. Mensen die iets leuk zoeken voor de recreatie dat toch op een verantwoorde manier is gefokt kunnen voor tussen 1500 en 3000 euro een veulen kopen. Mensen die eventueel iets in de sport willen doen betalen tussen 3000 en 5000 euro. Gemiddeld vangt deze fokker met deze cijfers 3050 euro per veulen. Daarbij moet je ook meenemen dat deze fokker globaal minder getroffen wordt als er een veulen geaborteerd wordt of sterft bijvoorbeeld. Hij zal de vaste kosten ook kunnen beperken. Een hoefsmid of dierenarts zal minder duur zijn als hij/zij 50 paarden op 1 locatie kan behandelen. Kosten voor voer in grotere hoeveelheden zijn lager, …
Gezien er weinig grote fokkers zijn in België en Nederland verklaart dit volgens mij naast reeds eerder aangehaalde redenen (zoals vraag en aanbod) voor een deel waarom de basisprijzen voor quarters en paints zo hoog zijn.