[WN] prijs voor een quarter anno 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: prijs voor een quarter anno 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:25

Gelijk heb je. En inderdaad, genoeg paarden die bij kneuzen terecht komen die niet goed nadenken wat ze doen, héél jammer.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:29

Zoals deze topic al aangaf was ik dus ook niet over 1 nacht ijs gegaan. Nadat ik die prijs over de merrie te horen had gekregen ben ik eerst eens verder gaan kijken en zeker ook na gaan vragen of de prijs wel redelijk zou zijn. Zelf ben ik een leek in dit soort dingen, dus wilde niet meteen "ja" zeggen. Ik heb gelukkig de tijd om rustig op zoek te gaan naar een leuk geschikt paardje waarbij ook de klik er is. Ik denk dat de keuze voor een quarter ook een beetje afhangt van wat je ermee wilt gaan doen en wat je ervan verwacht. Mocht je graag de sport in willen gaan dan kan ik me voorstellen dat je meer geld ervoor over hebt en dat je meer en hogere eisen stelt aan dingen. Maar voor een recreant denk ik dat hele andere eisen heeft. In mijn geval zoek ik een paardje dat reining geschikt is en een cool karakter heeft. Ik wil er ook lekker mee over het strand en door het bos mee rijden. Maar iedereen wil een gezond dier hebben lijkt me. En als ik dan terug kijk naar het onderwerp van dit topic vroeg ik me ook af wat nou een redelijke prijs zou zijn voor "mijn type paardje". Wat is normaal voor deze periode en wat is nou echt TE hoog qua prijs. En waar zouden de diverse eigenaren (particulier of fokker) nou hun prijzen op kunnen bazeren? Ik moet zeggen dat ik, door de reacties hier te lezen, toch een goede beslissing heb gemaakt door niet in te gaan op de 7500 voor die merrie!! :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:50

@misspiggy-wss voelde de eigenaar van de merrie je interesse aan, en besloot er een slaatje uit te slaan. de helft is al genoeg voor een oudere merrie.
@sallandval - als fokker maak je al genoeg kosten. de aanschaf en onderhoud van de merrie, evt. reis kosten , en /of inseminatiekosten, de veulen enting, wei voor 2.je kan niet alles afrekenen in een veulen. dus kosten heb je altijd.daarom hoeft het niet nog eens extra te kosten, door je veulen onder kostprijs te verkopen.als je zo 'n paardje nog een paar jaar aan moet houden, word ie alleen maar duurder, en daar komt de prijs dan vaak vandaan.
ben het geheel eens met sevke, die zegt het wat beter als ik _/-\o_

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:58

Zoals ik al zei : het is maar net waarvoor het paard moet dienen. Als ik een paard koop, met de bedoeling er de sport mee in te gaan, dan mag hij niet ouder zijn dan 2 - 2,5. Een niet ingereden 3-4 jarige zou ik al zeker niet kopen, want zoals ik al zei : die krijg je nooit op tijd klaar voor de jonge paarden, en het is toch fijn als ze hun eerste jaartje op snaffle bit mogen starten. Een finished show horse kopen is natuurlijk ook een optie, maar dat trekt mijn Bruin niet, helaas :P
Is het voor recreatief gebruik, dan speelt het zoveel rol niet, al vind ik het beleren van een 2,5 jarige wel net iets makkelijker dan van een 3,5 jarige, en dan spreek je ook over andere prijzen.
Persoonlijk zou ik geen 7500 euro betalen voor een wandelpaard. Vanzelevennogniet. :D
En trouwens : waarom zou je met een showpaard geen strandritje kunnen maken ? Zelf ga ik regelmatig een ritje maken met mijn paarden. Is voor hen een leuke afwisseling, ze blijven fris in het hoofd en leren cool te blijven bij vanalles en nog wat.
Was dit WE op een NRHA show. In de limited open was er een paard wat zich een hoedje schrok van twee kinderen op de tribune met een hond. Paard draaide zich om en rende de andere kant uit. Dat zal ik met mijn paardjes nog niet zo gauw tegenkomen. Die zijn dat allemaal gewend, omdat er regelmatig mee buiten gereden wordt.
Dus : het ene hoeft niet het andere uit te sluiten !

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:05

sevke schreef:
Zoals ik al zei : het is maar net waarvoor het paard moet dienen. Als ik een paard koop, met de bedoeling er de sport mee in te gaan, dan mag hij niet ouder zijn dan 2 - 2,5. Een niet ingereden 3-4 jarige zou ik al zeker niet kopen, want zoals ik al zei : die krijg je nooit op tijd klaar voor de jonge paarden, en het is toch fijn als ze hun eerste jaartje op snaffle bit mogen starten. Een finished show horse kopen is natuurlijk ook een optie, maar dat trekt mijn Bruin niet, helaas :P
Is het voor recreatief gebruik, dan speelt het zoveel rol niet, al vind ik het beleren van een 2,5 jarige wel net iets makkelijker dan van een 3,5 jarige, en dan spreek je ook over andere prijzen.
Persoonlijk zou ik geen 7500 euro betalen voor een wandelpaard. Vanzelevennogniet. :D
En trouwens : waarom zou je met een showpaard geen strandritje kunnen maken ? Zelf ga ik regelmatig een ritje maken met mijn paarden. Is voor hen een leuke afwisseling, ze blijven fris in het hoofd en leren cool te blijven bij vanalles en nog wat.
Was dit WE op een NRHA show. In de limited open was er een paard wat zich een hoedje schrok van twee kinderen op de tribune met een hond. Paard draaide zich om en rende de andere kant uit. Dat zal ik met mijn paardjes nog niet zo gauw tegenkomen. Die zijn dat allemaal gewend, omdat er regelmatig mee buiten gereden wordt.
Dus : het ene hoeft niet het andere uit te sluiten !

Ook mee eens hoor. Het is zoveel veel fijner om met een paardje dat ook in wedstrijden meeloopt heerlijk in het bos en over het strand te rijden om heerlijk hun kop leeg te maken en te ontspannen. Absoluut mee eens! Ik hoef persoonlijk niet perse met wedstrijden mee te doen. Tenminste, dat zeg ik nu, nu ik nog geen eigen paardje heeft. Maar misschien denk ik daar straks als trotse eigenaar van "mijn kanjer" wel heel anders over :D En daarom ben ik op zoek naar een paardje dat dit ook in zich heeft. Maar ik wil dan ook weer niet helemaal in de top mee te doen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:15

HumbleTalent schreef:
@ Sevke volgens mij is niet zo zeer het probleem dat fokkers hun kosten eruit willen halen. Dat is hun goed recht. Het wordt echter een probleem wanneer een fokker een prijs wil hebben voor een paard dat die prijs (wegens gebreken of iets dergelijks) niet waard is enkel om de kosten eruit te halen. You win some you lose some. Als je een slecht product hebt kan je natuurlijk niet verwachten nog steeds je kosten eruit te halen.
Als je een dekking van topsailwhiz weet te bemachtigen a la 10.000 dollar en je produceert vervolgens een veulen met kromme benen en een scheve bek kan je moeilijk verwachten dat je al je kosten eruit gaat halen.

Waar we volgens mij ook mee te maken hebben is dat er in Amerika meer geld is te verdienen met goede paarden. Hierdoor wordt een prospect gewoon veel meer waard omdat het de potentiële kansen op een grote smak geld ( bijv. $57.000 op de NRBC) groter zijn. Dit drijft de prijs op. Uiteindelijk ook voor andere quarters want die liften mee op het label "quarter". Volgens mij is namelijk een groot deel van de quarters die hier in Nederland verkocht worden (zonder talent of confirmatie etc.) bij voorbaat al te hoog geprijsd alleen omdat het een quarter is.

Inderdaad daar begon het topic ook mee; dat iemand iets in het NL of BE 'deftigs' wil fokken dat is natuurlijk helemaal aan die persoon. Maar men hoeft niet beledigd gaan doen als een paard dat b-keuze blijkt (door fok-pech of blessure) uiteindelijk in 2012 minder oplevert dan het gekost heeft of ooit opgeleverd zou hebben. En dan heb ik het dus vooral over paarden waar iets mee is (zoals niet meer geschikt voor de sport) maar die wel nog duizenden euro's moeten opleveren. Kijk: ik vind dat de paarden bij mij een heerlijk leventje hebben, 250.000 m2 weiland, inloopstal, winterboxen voor de merries, in kuddeverband leven, per paard uitgepuzzelde voeding, alle verzorging etc. Ik kan het betalen maar heb geen sportambitie, nooit gehad ook. Maar ik zou best een ex-sportmerrie willen hebben om een beetje recreatief op te rijden en om naar te kijken. Ze hoeft geen veulens te kunnen krijgen maar ik hou van merries, ik hou toevallig ook van amerikaanse rassen omdat ik daar nu eenmaal liever op rij en naar kijk :) . Maar met die doelstellingen ga ik toch geen 4000 a 5000 euro voor zo'n merrie uitgeven? Dán geef ik dus liever 10.000 euro uit voor een gezonde TWH, hoewel ik 10.000 euro eigenlijk belachelijk vind voor een hobby die bij mij ná mijn werk en mijn 'gezin' komt.

Veel mensen vinden hun huis ook datgene waard dat ze er 10 jaar geleden aan uitgegeven hebben, alleen krijgen ze dat niet: gevolg... huizen staan soms vele jaren te koop. Hey voor mijn eigen mix-veulen (of jaarling dan) is ook al het eea geboden, omdat ze nou eenmaal erg opvalt tussen d'r zusjes omdat ze mooi gelukt is en een bijzonder kleurtje, handige maat (d-pony) en een uitzonderlijk goed karakter (of opvoeding, zeg het maar) heeft- alleen tja; bepaald geen western type :+ - . Aangezien ik haar makkelijk kan aanhouden krijg je d'r nog niet mee voor 20.000 euro. Maar als ik d'r wél zou (moeten) verkopen weet ik ook wel dat een hoge prijs niet reeël is in deze tijd en geef ik haar liever voor 100 euro aan een liefhebber die zijn geld steekt in de huisvesting en verzorging dan aan iemand die d'r geld mee denkt te kunnen verdienen in weet ik welke tak.

Maar misschien ben ik een uitzondering, dat weet ik niet. Ik zou het haast gaan denken in dit topic.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:24

geld verdienen doe je niet hoor ;)zeker niet met een mix. dan ga je richting top, en dat soort paarden ging het hier niet over.
en het baasje die er geld in voor de verzorging steekt willen we allemaal.en of het dan voor wedstrijden is, of voor boshobbelen".het ik heb liever.. als... "kan je oneindig herhalen, en het een sluit het ander nooit uit. het is niet OF/of..
ik zou het liever terug zien op een show, als achteraf in een modderige wei ;) b.v.
ik ga ervan uit, dat als je veel(al dan niet relatief ) geld voor een paardje uitgeeft, dat je er dan zuiniger op bent.en dat je het financieel kan bolwerken(mits er niets met b.v. je baan gebeurd ).al die zielige verhalen van ik kan geen paard betalen,maar wel onderhouden geloof ik geen klap van.
maar dat is weer een andere discussie.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:40

@sallandval

Je bent geen uitzondering! Ik denk dat stiekem veel mensen denken zoals jij.
:)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:47

spicegirl schreef:
geld verdienen doe je niet hoor ;)zeker niet met een mix. dan ga je richting top, en dat soort paarden ging het hier niet over.
en het baasje die er geld in voor de verzorging steekt willen we allemaal.en of het dan voor wedstrijden is, of voor boshobbelen".het ik heb liever.. als... "kan je oneindig herhalen, en het een sluit het ander nooit uit. het is niet OF/of..
ik zou het liever terug zien op een show, als achteraf in een modderige wei ;) b.v.
Ik vind de vergelijking tussen een mix en een raspaard beter opgaan dan de vergelijking tussen een paard en een auto. Wat de gek er voor geeft, toch? Ik durf wel te beweren dat een goed opgevoede mix uiteindelijk meer opbrengt dan een raspaard met gedragsproblematiek bijvoorbeeld.

Citaat:
ik ga ervan uit, dat als je veel(al dan niet relatief ) geld voor een paardje uitgeeft, dat je er dan zuiniger op bent.en dat je het financieel kan bolwerken(mits er niets met b.v. je baan gebeurd ).al die zielige verhalen van ik kan geen paard betalen,maar wel onderhouden geloof ik geen klap van.
maar dat is weer een andere discussie.

Voor iemand die zegt dat ze iets tegen oordelen heeft ben je wel snel in je oordeel als je zegt dat je van de mening van een ander 'geen klap gelooft'. Waarom zou iemand die iets kan betalen het ook willen betalen? Wat is veel geld? 5000?, 20.000?, 100.000? 1000.000? Ik denk dat de mensen die op eigen kracht geld verdiend hebben vaak ook de waarde wel in weten te schatten, en daarmee ook herkennen als iets het geld gewoonweg niet waard is. Een paard is per definitie geen investering die financieel gezien iets oplevert.

Overigens weet ik zelf niet wat ik zou doen als ik een baan kwijt zou raken want die heb ik niet :+

ps; er zijn meer manieren om geld te verdienen met paarden dan in de western(-top)sport he? ;)

Charon2808

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:01

Ik zou graag als eigenaresse van de 4-jarige Little Gump merrie ook even willen reageren aangezien er een aantal dingen gezegd zijn die niet kloppen!
@ Denise04: Mijn vraagprijs is zeker geen € 5000,-. Op marktplaats heb ik gezet bieden vánaf € 5000,- aangezien ik gek werd van de onzin biedingen van € 100,-.
@ Essiedepessie: Dat is dus ook de reden dat ik niet akkoord ben gegaan met de prijs die jouw kennissen boden. Ik heb haar anderhalf jaar geleden voor nog meer gekocht dus ga haar zeker niet voor € 5000,- weg doen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:23

en waarom is het nu een raspaard met gedragsproblematiek ? waarom zulke kromme voorbeelden, waarin het alleen maar het 1, of het ander kan zijn ? ik heb liever een raspaard , die goed opgevoed is, als een mix, met gedragsproblematiek.in het voorbeeld bedoelde ik jouw situatie niet .maar er zijn verdomd weinig mixen, die geld verdienen bij de NRHA, of b.v. het tuigpaard circuit, of de renbaan.of uberhaupt een hippische tak, waarin geld verdiend kan worden.. ik zeg ; weinig - dat betekend niet dat er geen enkeling is..
en je trekt je alles zeer persoonlijk aan. tenzij ik je naam expliciet noem, is alles een voorbeeld, of algemeen bedoeld. ook over werk-ik bedoelde jouw situatie niet(al staan er in je profiel 3 beroepen, en zeg je geen baan te hebben ??- )..
als iemand een paard koopt, voor RELATIEF !! veel geld,neem ik aan, dat ze dat paard ook met enig fatsoen financieel kunnen onderhouden.TENZIJ BIJVOORBEELD iemand een baan verliest.dan kan het heel anders worden.

en in het bovenstaande stukje zei ik ook al "Relatief veel geld " relatief houd in, dat dat voor iedereen anders ligt. veel geld is voor een bijstandsmoeder wat anders, als voor een topgraaier.behalve als het over miljoenen gaat, dat blijft veel geld :D

en geen klap van gelooft ; dat gaat niet over iemand zn mening, dat gaat over feiten. als je (in het algemeen bedoeld) een X bedrag kan reserveren voor onderhoud-stalling/smid/DA als je een paard hebt, kan je dat bedrag ook sparen als je nog geen paard hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:51

Waar je dus op uit komt is dat er best minder, maar vooral beter gefokt mag worden. In principe verdeelt voor 3 groepen; recreatie, recreatie/sport en topsport. Allemaal zo gezond en braaf mogelijk.

De kopers zouden moeten sparen, desnoods langer voor een goede koop die bij hun past.

Dit zou veel problemen wegnemen, want het vermeerderen is niet nodig. En fokken om mensen een paard van 500 euro te laten kopen is niet bevorderlijk voor veel paarden en eigenaren.

Zoals spicegirl al zegt; Als je maar 500 euro wilt of kan besteden, kun je da wel de stal, het voer, de veearts etc betalen?
En wat voor paarden kunnen voor 500 euro verkocht worden? Ze gaan weg vanwege de prijs, maar een ander goed paard blijft ervoor staan. Zou aanstaande koper even meer rekenen en sparen, kan het bewust gefokte paard ook verkocht.

je zou mensen dus wakker moeten schudden. Fok niet zomaar raak en koop niet zomaar!!

Ik las ook iets over een 4 jarige die niet ingereden is? Dat zou kunnen en als je verder geen ambities hebt, heb je alle tijd van de wereld om er jaren leuk mee te rijden. Maar een 4 jarige is waarschijnlijk al eens ingereden en ik zou echt heel goed doorvragen. Maar het zou niet onze keus zijn in eerste instantie.

Toch heb ik al hier en daar wat 2 jarige gezien, wat ik zelf wel een fijne leeftijd vind. Ik heb al wat afwijkingen, narigheid en gedragsproblemen gezien op die leeftijd en toch werd er een ''quarter'' prijs gevraagd. Je moet je er gewoon bij neerleggen dat als je minder fokt, je minder vangt ongeacht het merk. En als je een beetje de mist in bent gegaan met de opfok, het opvoedverhaal of de training, dan moet je ook jezelf erbij neerleggen dat een ander er meer werk aan heeft, risico's neemt en de prijs zakt. Aan kwaliteit hangt een prijskaartje, amar aan rotzooi niet.....

Als er wat mis is gegaan, zou ik misschien eerder kiezen voor een paar maanden trainen of in goede training doen en dan verkopen.

Mixjes kunnen leuk lopen, soms zelfs veel leuker dan een mindere quarter. Maar je hebt er verder weinig aan. Mijn western gereden new Forest is alleen wat waard als iemand echt zoiets zou zoeken.

Onze shet echter heb ik 2 keer echt een hoog bod op gehad, omdat hij een beetje leuk western gereden is en superbraaf. ( dit is puur training en consequent zijn van onze zoon )

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:55

Charon2808 schreef:
@ Essiedepessie: Dat is dus ook de reden dat ik niet akkoord ben gegaan met de prijs die jouw kennissen boden. Ik heb haar anderhalf jaar geleden voor nog meer gekocht dus ga haar zeker niet voor € 5000,- weg doen.

Ja.. en nu ga ik heel bot zijn.. wat me waarschijnlijk weer niet in dank afgenomen zal worden, maargoed.

Jouw merrie was 1,5 jaar geleden nog een prospect voor de sport.

Nu niet meer, ze kan waarschijnlijk leuke wedstrijden lopen, maar de snafflebit ga je met haar niet meer redden en de futurity ook niet.

Het is nu gewoon een recreatief sportpaard met een leuk papier.

Mijns inziens is 5000 een mooi bedrag op dit moment.

Ga er maar bij optellen hoeveel stalling je nu nog moet betalen voor je haar verkoopt, dan ga je uiteindelijk als je wel 6000 krijgt alsnog minder dan 5000 vangen.

Of, en nou komt de commercieële crux...

zet een paar mooie foto's van haar neer, stand en rij.. en zorg er voor dat je haar goed voor kunt rijden, plates eronder zodat mensen die harde stops ook kunnen zien... etc.

Foto's in een advertentie doen een hele hoop.

Verkopen is nooit het verkopen van producten, maar het verkopen van DROMEN!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:30

spicegirl schreef:
en waarom is het nu een raspaard met gedragsproblematiek ? waarom zulke kromme voorbeelden, waarin het alleen maar het 1, of het ander kan zijn ? ik heb liever een raspaard , die goed opgevoed is, als een mix, met gedragsproblematiek.in het voorbeeld bedoelde ik jouw situatie niet .maar er zijn verdomd weinig mixen, die geld verdienen bij de NRHA, of b.v. het tuigpaard circuit, of de renbaan.of uberhaupt een hippische tak, waarin geld verdiend kan worden.. ik zeg ; weinig - dat betekend niet dat er geen enkeling is..
en je trekt je alles zeer persoonlijk aan. tenzij ik je naam expliciet noem, is alles een voorbeeld, of algemeen bedoeld. ook over werk-ik bedoelde jouw situatie niet(al staan er in je profiel 3 beroepen, en zeg je geen baan te hebben ??- )..

ik schrijf ook algemeen hoor, maar ben nu eenmaal gewend aan de ik-vorm op fora... dat is minder omslachtig dan 'men' of 'zullen'...toevallig reageer ik een aantal keer op jouw antwoorden omdat die bij mij een antwoord uitlokken, daar bedoel ik verder niets mee hoor. Ik heb inderdaad geen baan; ben zelfstandige, of was die opmerking over mijn profiel ook niet rechtstreeks voor mij bedoeld? }>

{quote]als iemand een paard koopt, voor RELATIEF !! veel geld,neem ik aan, dat ze dat paard ook met enig fatsoen financieel kunnen onderhouden.TENZIJ BIJVOORBEELD iemand een baan verliest.dan kan het heel anders worden.

en in het bovenstaande stukje zei ik ook al "Relatief veel geld " relatief houd in, dat dat voor iedereen anders ligt. veel geld is voor een bijstandsmoeder wat anders, als voor een topgraaier.behalve als het over miljoenen gaat, dat blijft veel geld :D [/quote]
je schreef nu juist 'al dan niet relatief', vandaar mijn reactie. Als je het hebt over relatief dan is het een ander verhaal idd.

Citaat:
en geen klap van gelooft ; dat gaat niet over iemand zn mening, dat gaat over feiten. als je (in het algemeen bedoeld) een X bedrag kan reserveren voor onderhoud-stalling/smid/DA als je een paard hebt, kan je dat bedrag ook sparen als je nog geen paard hebt.

Volgens mij gaat het dan om keuzes en zeker niet om feiten. Als ik (sorry íemand) 100 miljoen heeft en daar best een deel van wil uitgeven aan gouden stallen kan hij 4000 euro nog steeds weggegooid geld vinden aan paard dat wegens blessure niet meer intensief te rijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:35

essiedepessie schreef:
Charon2808 schreef:

Ja.. en nu ga ik heel bot zijn.. wat me waarschijnlijk weer niet in dank afgenomen zal worden, maargoed.

Jouw merrie was 1,5 jaar geleden nog een prospect voor de sport.

Nu niet meer, ze kan waarschijnlijk leuke wedstrijden lopen, maar de snafflebit ga je met haar niet meer redden en de futurity ook niet.

Het is nu gewoon een recreatief sportpaard met een leuk papier.

Mijns inziens is 5000 een mooi bedrag op dit moment.

Ga er maar bij optellen hoeveel stalling je nu nog moet betalen voor je haar verkoopt, dan ga je uiteindelijk als je wel 6000 krijgt alsnog minder dan 5000 vangen.

Beter een snelle gulden dan een trage daalder.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:04

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:27

het is wel een grappig topic geworden

laten we er wel bij denken dat de meeste posters in dit topic reiners zijn die in hun straatje denken
zogauw je die richting helemaal niet op wil hoef je ook niet voor het derde jaar in te rijden(hoeft natuurlijk nooit maar reiners schijnen een hoognodige reden te hebben)

verder is het leuk om een dure bladiebla Quarter te kopen maar bedenk ook wat je zelf kwa capaciteiten hebt
haal je dat er zelf wel uit of moet je je paard steeds terug in training brengen bij een goede trainer voor dat niveau en kun je dat wel blijven opbrengen?

wat betreft de reiner die 62 loopt, sorry, maar of de ruiter zit het paard gruwlijk in de weg of het paard kan niet reinen want dat is geen score voor een reiningpaard met mogelijkheden in de sport

als allerbelangrijkste moet je eerst beslissen wat je nu eigenlijk met het paard wil
boshobbelen kan met ieder paard maar welke richting wil je op kwa training/wedstrijden

dan eerlijk zijn wat betreft je eigen capaciteiten
kun je zelf weinig en wil je toch hoog in de sport, heb je een goed kwalitatief paard nodig wat het al kan, een goede trainer en veel goede lessen

vaak gaat het hier mis
mensen beginnen met recreatief en een keertje een wedstrijdje en uiteindelijk moet het paard eenmaal gekocht ineens een leuke wedstrijd reiner worden
reining is een vergevorderd onderdeel in de westernsport en dat gaat niet door bos te hobbelen en af en toe eens een stop eruit trekken, dat vergt veel training, een goede opbouw, goede lessen en een paard met aanleg
wil je toch boshobbelen en af en toe een wedstrijdje, hou je dan bij horsemanship en trail
dan kun je je ook nog afvragen of je daarvoor dan een "dure" Quarter nodig hebt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:58

Leuk verwoordt door spatter.
Heb een glimlach die veel warmte geeft.

:7

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:32

Spatter, de pleasure showruiters rijden nog wel vroeger in dan de reiners vaak hoor, dus denk dat je het verschil moet maken tussen ' serieus wedstrijd gericht' en 'niet serieus wedstrijdgericht' dan gaat je leeftijdsverhaal op maar heeft niks te maken met reining.
Alleen is de ' seriues pleasure gericht' wereld in nederland erg klein waardoor het minder opvalt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:19

superpony schreef:
Waar je dus op uit komt is dat er best minder, maar vooral beter gefokt mag worden. In principe verdeelt voor 3 groepen; recreatie, recreatie/sport en topsport. Allemaal zo gezond en braaf mogelijk.

Waarom niet beperken tot 2 groepen? Bijvoorbeeld voor westernpaarden beperken tot "dagelijks gebruik" paarden (ranch horses) en sportpaarden. De ranch horses dienen naast het beschikken over de nodige fysieke capaciteiten ook over een betrouw-baar/trainbaar karakter te beschikken en zijn bijgevolg ook perfect bruikbaar voor recreatie en ook sport op lager niveau. Sportpaarden zijn, afhankelijk van hun niveau dan bruikbaar voor sport op lager niveau en topsport. Of recreatie, aangezien elk paard met een normaal karakter en vier rechte benen daarvoor volstaat. En dan nog zul je paar-den krijgen die niet geschikt zijn voor recreatie, sport of topsport.

Wat bedoel je met fokken voor recreatie vraag ik me dus af. Fokken voor iets dat ei-genlijk weinig kwaliteiten vraagt (recreatie) lijkt mij de lat te laag leggen. Elk paard dat in de recreatie belandt zou volgens mij als fokdoel moeten gehad hebben dat het ten-minste mee kan in de sport of ranch werk kan verrichten. Je kan nog zo'n beredeneerde keuzes maken en goed presterende merries en hengsten gebruiken, de meeste veu-lens uit die combinaties zullen nog steeds niet geschikt zijn voor topsport en een aantal zelfs niet voor de sport op lager niveau.

Wat volgens mij mee de prijs van de quarters/paints verklaart is dat er vooral kleine fokkers zijn. Iemand die 2 veulens per jaar fokt heeft sowieso maar 2 kansen op de hoofdprijs. Dit geldt dus voor de kwaliteit van de veulens en de prijs die ze ervoor vangen. Als je 50 veulens fokt met even goed bloedlijnen/presterende ouders heb je een veel grotere kans om een paar goeie veulens te fokken die voor een mooie prijs verkocht zullen worden en prestaties leveren.

Iemand stelde dat een fokker ongeveer ongeveer 2850 euro kwijt is als hij een veulen op een degelijke manier op de wereld wil zetten. Wel vergelijk dan het geval van de kleine fokker en de grotere fokker. Hoe veel variatie in hun prijs zal er zijn? Waarschijnlijk vraagt de kleine fokker met dergelijke kosten minimaal 3000 euro voor het veulen. De grotere fokker kan de prijs van de minst goede veulens lager houden. Bijvoorbeeld de 5 minst goede 1500 euro, de 10 iets minder dan gemiddeld 2250 en de 20 gemiddelde 3000. De 10 beter dan gemiddelde veulens kosten 3750 en de 5 besten verkoopt hij/zij voor 5000 euro. In dit fictieve voorbeeld is er voor elk wat wils. Mensen die iets leuk zoeken voor de recreatie dat toch op een verantwoorde manier is gefokt kunnen voor tussen 1500 en 3000 euro een veulen kopen. Mensen die eventueel iets in de sport willen doen betalen tussen 3000 en 5000 euro. Gemiddeld vangt deze fokker met deze cijfers 3050 euro per veulen. Daarbij moet je ook meenemen dat deze fokker globaal minder getroffen wordt als er een veulen geaborteerd wordt of sterft bijvoorbeeld. Hij zal de vaste kosten ook kunnen beperken. Een hoefsmid of dierenarts zal minder duur zijn als hij/zij 50 paarden op 1 locatie kan behandelen. Kosten voor voer in grotere hoeveelheden zijn lager, …

Gezien er weinig grote fokkers zijn in België en Nederland verklaart dit volgens mij naast reeds eerder aangehaalde redenen (zoals vraag en aanbod) voor een deel waarom de basisprijzen voor quarters en paints zo hoog zijn.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:41

@Ariebren: Sorry dat ik het zeg, maar de foto's die in je link staan zijn zo vreselijk slecht qua timing, positionering en belichting, dat het hele paard er slecht door afsteekt. Dit soort foto's zie je dus ook bij advertenties en ik snap daar echt NIKS van!! In het verleden wilde ik nog wel eens mensen aanschrijven hierover, maar dat heb ik opgegeven |(

Als je mooie foto's zet en een nette tekst (spelling en grammatica), trek je toch eerder mensen aan. Als je een paard wil verkopen, moet je ze in eerste instantie tóch naar je toe krijgen om te komen kijken. Ik denk dan: Investeer een paar eurootjes in wat mooie foto's!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:42

quarterH schreef:
Spatter, de pleasure showruiters rijden nog wel vroeger in dan de reiners vaak hoor, dus denk dat je het verschil moet maken tussen ' serieus wedstrijd gericht' en 'niet serieus wedstrijdgericht' dan gaat je leeftijdsverhaal op maar heeft niks te maken met reining.
Alleen is de ' seriues pleasure gericht' wereld in nederland erg klein waardoor het minder opvalt.

Helemaal mee eens. Zie bijv. filmpjes Mark Shaffer, ook uit NL

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:23

Callisto04 schreef:
superpony schreef:

Waarom niet beperken tot 2 groepen? Bijvoorbeeld voor westernpaarden beperken tot "dagelijks gebruik" paarden (ranch horses) en sportpaarden. De ranch horses dienen naast het beschikken over de nodige fysieke capaciteiten ook over een betrouw-baar/trainbaar karakter te beschikken en zijn bijgevolg ook perfect bruikbaar voor recreatie en ook sport op lager niveau. Sportpaarden zijn, afhankelijk van hun niveau dan bruikbaar voor sport op lager niveau en topsport. Of recreatie, aangezien elk paard met een normaal karakter en vier rechte benen daarvoor volstaat. En dan nog zul je paar-den krijgen die niet geschikt zijn voor recreatie, sport of topsport.

Wat bedoel je met fokken voor recreatie vraag ik me dus af. Fokken voor iets dat ei-genlijk weinig kwaliteiten vraagt (recreatie) lijkt mij de lat te laag leggen. Elk paard dat in de recreatie belandt zou volgens mij als fokdoel moeten gehad hebben dat het ten-minste mee kan in de sport of ranch werk kan verrichten. Je kan nog zo'n beredeneerde keuzes maken en goed presterende merries en hengsten gebruiken, de meeste veu-lens uit die combinaties zullen nog steeds niet geschikt zijn voor topsport en een aantal zelfs niet voor de sport op lager niveau.

Wat volgens mij mee de prijs van de quarters/paints verklaart is dat er vooral kleine fokkers zijn. Iemand die 2 veulens per jaar fokt heeft sowieso maar 2 kansen op de hoofdprijs. Dit geldt dus voor de kwaliteit van de veulens en de prijs die ze ervoor vangen. Als je 50 veulens fokt met even goed bloedlijnen/presterende ouders heb je een veel grotere kans om een paar goeie veulens te fokken die voor een mooie prijs verkocht zullen worden en prestaties leveren.

Iemand stelde dat een fokker ongeveer ongeveer 2850 euro kwijt is als hij een veulen op een degelijke manier op de wereld wil zetten. Wel vergelijk dan het geval van de kleine fokker en de grotere fokker. Hoe veel variatie in hun prijs zal er zijn? Waarschijnlijk vraagt de kleine fokker met dergelijke kosten minimaal 3000 euro voor het veulen. De grotere fokker kan de prijs van de minst goede veulens lager houden. Bijvoorbeeld de 5 minst goede 1500 euro, de 10 iets minder dan gemiddeld 2250 en de 20 gemiddelde 3000. De 10 beter dan gemiddelde veulens kosten 3750 en de 5 besten verkoopt hij/zij voor 5000 euro. In dit fictieve voorbeeld is er voor elk wat wils. Mensen die iets leuk zoeken voor de recreatie dat toch op een verantwoorde manier is gefokt kunnen voor tussen 1500 en 3000 euro een veulen kopen. Mensen die eventueel iets in de sport willen doen betalen tussen 3000 en 5000 euro. Gemiddeld vangt deze fokker met deze cijfers 3050 euro per veulen. Daarbij moet je ook meenemen dat deze fokker globaal minder getroffen wordt als er een veulen geaborteerd wordt of sterft bijvoorbeeld. Hij zal de vaste kosten ook kunnen beperken. Een hoefsmid of dierenarts zal minder duur zijn als hij/zij 50 paarden op 1 locatie kan behandelen. Kosten voor voer in grotere hoeveelheden zijn lager, …

Gezien er weinig grote fokkers zijn in België en Nederland verklaart dit volgens mij naast reeds eerder aangehaalde redenen (zoals vraag en aanbod) voor een deel waarom de basisprijzen voor quarters en paints zo hoog zijn.

Briljante ingeving!!! *\o/* En dan bij de te koop site ook een onderscheid maken; en niet alle jonge paarden 'reining prospects' noemen maar van mijn paard ranch colt/philly }:0

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:16

Hier wil ik toch ook nog een insteek doen : "fokken voor recreatie" :? :\ ??
Ik denk niet dat er ook maar één fokker is, die fokt "voor recreatie". Soms valt een product om de ene of andere reden wat tegen, dat kan zowel bij een grote als kleine fokker gebeuren, en dan kun je niks anders dan het product verkopen als recreatiepaard. Noodgedwongen, zeg maar.
Trouwens, ben ik nu alleen van mening dat ook een recreatiepaard goed, correct en gezond moet zijn ? Wij hebben ook een aantal "recreatiepaarden". Als je ziet wat we daar soms van verlangen (dagtochten maken van 25-30 km in de Ardennen, om maar iets te noemen), dan kun je er toch van uitgaan dat een dergelijk dier ook gezond moet zijn, goed in de benen en goed in het hoofd ? Of mis ik hier iets ?
Of worden we hier al zo elitair dat enkel diegenen die "sport" doen met hun quarters een degelijk paard moeten hebben, en de "recreatieruiters" maar moeten genoegen nemen met de kneusjes ??
En je hebt dan ook sport en sport. Wil je een proefje kunnen meerijden bij de beginners, of heb je ambities voor de futurities ? Een heel verschil, lijkt me. Ik vind de verdeling "sport" en "topsport" wel steek houden. Met een sportgefokt paard kun je ook recreatierijden. Aan een topsportpaard stel je nog heel andere eisen. Een recreatiegefokt paard vind ik je reinste bullshit. Fok dan slachtpaarden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:21

nou..iemand met een "goedkope" kneus-quarter meldt zich... :D

Ik was op zoek naar een maatje voor mijn paard odat hij alleen aan huis kwam te staan.
Budget voor leuk rijpaard heb ik niet dus zocht op pony/ezel/ander paard op marktplaats.
Kwam Cody tegen..... leuke foto's ( niet onder zadel), knap ding en "t.e.a.b" ! Hij is van Hollywood Reckless en een Brenna Kid moeder.
Eigenaresse meldde eerlijk dat hij hanetred had, een luchtzuiger was maar wel aardig kon bewegen.

Ben erheen gegaan met trailer en heb hem gezien op stal, in roundpen, hij is voorgereden en ik ben er zelf opgestapt.
Heb €1500 geboden en heb hem meegenomen. Ik heb hem voor dat bedrag bewust niet laten keuren, ik zie wel waar het schip gaat stranden.

Ik heb hem nu bijna 3 jaar, rij dagelijks op hem in de bak, training pakken we langzaam op ( hij bleek achteraf toch aardig "beschadigd" in zijn koppie) en dat gaat prima als je weet wat je doet! Rij buitenritjes met hem en ga soms een koeienclinic doen.
Het is zeker geen paard voor een beginner en iemand met een kort lontje.... hij is wel verschrikkelijk lief.
En komt de dag dat hij om wat voor reden dan ook niet meer bereden zou kunnen worden heb ik een grasmaaier erbij.
Dit paard verkoop ik niet.

Let wel: ik zocht geen wedstrijd-prospect, ik heb 30 jaar ervaring in de paarden dus ik heb denk ik een redelijke kijk op wát ik koop en met welke reden.
Maar een goedkope quarter is er wel....alleen wees je dan bewust dat het niet voor niets een goedkope Quarter is....en dat je voor vreemde verrassingen kunt komen te staan..

Afbeelding

Afbeelding