[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:35

Ods schreef:
piggeljay schreef:
als ik dek met deze hengst moeten de merrie houders de veulens ten alle tijden laten testen op het herda gen en de hengstjes laten ruinen als die het hebben.

Andere knuppel in het hok... waarom zou jij wel mogen fokken met je hengst Piggeljay en zijn drager veulentjes niet? ;)

ik weet niet waar jij mee bezig bent ods, maar ik wordt een beetje moe van jou, jij weet donders goed wat ik bedoel...
ik geef ze dat advies mee, ik heb al in eerdere berichten vermeld dat ik alleen bij hoge uitzondering nog zal dekken met deze hengst en als men verstandig is laat men de hengstjes die er uitkomen ruinen als er als veulen is gecontateerd dat hij drager is, of jij moet graag het gen is stand houden en toch gaan fokken met zo'n nakomeling.
merrie veulens daar ligt het wat moeilijker met castreren, maar men zou er geen veulens van moeten fokken als ze drager zijn.
ben ik nu duidelijk naar je toe of schrijf anders dat je graag ziet dat alle hengsten die het hebben uit de fokkerij gehaald moeten worden dan ben jij tenminsten duidelijk.

WillieB

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:53

is op "straffe van" een optie , bedoel dus contractueel vastleggen als er toch producten van komen met problemen de veroorzaker straffen,ik bedoel dus PJ als jij ze een contract laat tekenen en ze fokken er toch mee zijn ze in overtreding, zo kan jou hengst toch nog voor leuke bruikbare nakomelingen zorgen waar mensen nog wel wat plezier aan kunnen hebben.Ik denk dat je zo wel uit kan sluiten dat men er toch mee gaat fokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:58

Is een dergelijk contract rechtsgeldig? Ik ben geen jurist, maar al die extra clausules in contracten met recht van terugkoop bij doorverkoop van een eenmaal verkocht paard zijn ook het papier niet waard waar ze op geschreven zijn. Als jij een paard verkoopt met een dergelijk contract, je het paard aangeboden wilt krijgen in het geval van verkoop, en de koper verkoopt hem aan een derde door zonder je ook maar in te lichten, heb jij geen poot om op te staan.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:09

Geen contract op het paard maar met de koper,en wijs hem/haar er op dat bij verkoop hij /zij een risico loopt en dus ook een contract op moet stellen.
Moet toch wat mogelijk zijn om risico's uit te sluiten .
Ik kan de hengst niet van PJ maar als er nog mensen zijn die wel een veulen van hem willen hebben ,waarom hem dan terug trekken ,dat is een beslissing die hij/zij moet nemen en om uit tesluiten dat er problemen doorgefokt worden moet je creatief/contractueel te werk gaan .
Ik zou het risico niet nemen om met een nakomeling door te gaan maar er zijn helaas mensen die daar anders over denken ,maar dat kom je niet allen met Herda e.d. tegen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

ik denk dat als iedereen eerlijk is over N/H, dat er geen probleem meer is.
dan wordt het net als OLWS, daar heeft ook niemand meer een probleem mee.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:54

Het hoeft ook niet altijd bewust te gebeuren. Ik ken paardeneigenaren die nog nooit van Herda gehoord hebben maar gewoon een leuke hengst voor hun merrie zoeken. Vooral hobbyfokkers van de oudere generatie die niet veel op internet vertoeven komen nooit in aanraking met dergelijke afwijkingen. Je hoort er immers niet over op radio of tv.
Voor mij is het afsluiten van contracten en maken van afspraken enz enz. meer voor eigen gemoedsrust en leuk om achter te verschuilen, want mochten er later toch problemen ontstaan kun je daar in elk geval op terugvallen.
Maar goed, het is niet aan mij en iedereen moet dat doen waar ze zich prettig bij voelen. Het is best een moeilijk onderwerp in elk geval waar we nooit uit zullen komen ben ik bang.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:29

Piggeljay Ik probeer je een andere kant te laten zien van wat je zegt ;)

Ik ben dacht ik duidelijk genoeg geweest hoe ik erover denk. Ondertussen is het toch bekend dat ik met mijn Herda H/H merrie een veulen heb gefokt, daaruit kan je toch je conclusies trekken hoe ik erover denk?

Ik begrijp gewoon niet waarom jij wel met een drager zou mogen fokken (ook al is het maar een beperkt aantal keer) en de nakomelingen die drager zijn mogen niet voor de fok gebruikt worden. Als je er optegen bent dat er met dragers gefokt word zou jij je hengst ook moeten terugtrekken voor de fok. En mij hoor je niet zeggen dat je dat moet doen, dat is geheel aan jezelf. Persoonlijk heb ik er dus GEEN problemen mee mits men maar weet wat men doet (geen H/H x H/N of H/N x H/N).

Vanes, bij OLWS heb ik ooit eens een onderzoek gelezen waaruit is gebleken dat van een combinatie van twee OLWS paarden niet exact 25% OLWS veulens geboren worden maar een minder percentage veulens. Uit onderzoek is gebleken dat er meer merries aborteerde waardoor men denkt dat van de kans op 25% OLWS veulens minder is omdat er veel meer al in de baarmoeder het niet overleven. Mijn gedachte is dat dit misschien bij Herda ook zo zou kunnen zijn? Je zou toch denken dat er anders veel meer H/H paarden al zouden rondlopen.

Jolande dat is uiteraard ook helemaal zo, net als bij HYPP en OLWS.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:41

Maar bij OLWS kan het natuurlijk ook goed zijn dat niet alle gevallen bekend zijn, waardoor je statistisch een vertekend beeld krijgt?

Hoe wijdverspreid is HERDA eigenlijk? Beperkt het zich mn tot de reining/cutting bloedlijnen, waardoor het ontstaan is door lijnteelt? Of zijn ook andere disciplines aangedaan?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:47

Zippo Pine Bar is ook een drager Mac, daar kan het dus ook voorkomen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:59

piggeljay schreef:
als men verstandig is laat men de hengstjes die er uitkomen ruinen als er als veulen is gecontateerd dat hij drager is, of jij moet graag het gen is stand houden en toch gaan fokken met zo'n nakomeling.
merrie veulens daar ligt het wat moeilijker met castreren, maar men zou er geen veulens van moeten fokken als ze drager zijn.

Dat klinkt allemaal heel leuk maar als mensen dus jouw dragerhengst gebruiken voor de fok en daar komt een dragerveulen uit dan zouden verstandige mensen niet met het veulen fokken. Zeg je dan niet ook dat het verstandig is om niet met jouw hengst te fokken en dat het dus misschien ook verstandiger zijn om hem te castreren?

Vooral dan "of jij moet graag het gen in stand houden en toch gaan fokken met zo'n nakomeling." geef jij dan niet door het aanbieden van jouw hengst aan dat jij het niet eens bent met je eigen beweringen?

Overigens, ik vind het idee wel goed maar in de praktijk zou het zo kunnen zijn dat merriehouders zeggen "jaaahaaa als er een dragerveulen uit rolt zal ik er niet mee fokken" en dat uiteindelijk toch doen want je kan mensen daar natuurlijk niet aan houden (jah je zal in het vervolg misschien geen dekkingen meer verkopen aan die mensen maar dan is 't al te laat).

Ik ben an sich niet tegen het fokken met een dragerouder als het verstandig gaat, maar ik vind 't wel lichtelijk hypocriet om je eigen dragerhengst aan te bieden maar als er dragerveulens uit komen mag daar niet mee gefokt worden... Zo'n dragerveulen heeft toch ook weer 50% kans om een niet-dragerveulen op de wereld te zetten (icm de juiste merrie/hengst)? Je mag natuurlijk zelf een eigen mening hebben maar als je zelf letterlijk zegt dat mensen niet moeten fokken met een drager vind ik het wel raar dat jij een drager aanbiedt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:40

Sterker nog, een Herda affected horse (dus Hrd/Hrd) met een niet-drager (N/N)gecombineerd geeft weer 100% dragers, dus niet ziek. Combineer dat met niet-dragers, en je hebt 50% Herda vrije paarden....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:43

Mac schreef:
Hoe wijdverspreid is HERDA eigenlijk? Beperkt het zich mn tot de reining/cutting bloedlijnen, waardoor het ontstaan is door lijnteelt? Of zijn ook andere disciplines aangedaan?

Helaas zijn er ook andere disciplines aangedaan. Eigenlijk zou iedereen zijn paard, waar hij een veulen mee wil fokken, moeten testen.
En dan hoop ik dat mensen zo verstandig zijn om niet bewust op dragers te gaan mikken "omdat ze leniger zijn dan een niet-drager"...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:38

Misschien een rare vraag, kun je een merrie dan niet laten steraliseren?

Verder heb ik respect voor de mensen die hun paarden hebben laten testen op herda, en die dat ook bekend hebben gemaakt in dit topic.

Playty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:31

Ik heb vandaag de uitslagen binnen gekregen van mijn hengst.
Dat is voor mij gelukkig goed hij is getest en heeft N/N dus hij is geen drager van Herda.

Hij kan gelukkig voor volgend jaar voor nakomelingen zorgen.

Ben hier heel blij mee!!!

Gelukkig dat het nu eens goed over gesproken word dan weten we allemaal waar we aan toe zijn en wat het allemaal in hou.

Onze dierenarts wist er ook helemaal niks over.
Vroeg zelf of ik er meer info over had om het te geven aan hem.
We kunnen dit ook zelf allemaal doen.
We zullen toch niet allemaal dezelfde dierenarts hebben??

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:03

Hallo
ik kan gelukkig ook melden dat al mijn paarden n/n getest zijn op Herda . Al mijn fokmerries zijn getest en tevens onze eigen twee hengsten waar we in de toekomst mee willen gaan dekken . Mijn Big chex to cash jaarling word deze week getest maar zijn moeder is iedergeval n/n .
Onze dierenarts wist er inderdaad ook niks vanaf en met het schaamrood op de kaken :o wist ik er ook te weinig van af , na het paardje van Chexy ben ik ernstig wakker geschud en heb meteen de testen aangevraagd . Ik fok toch ook al jaren QH en Paints en let super scherp op dat ik Hypp en Lethal white vrij fok naast alle ander "problemen" , toch was Herda nieuw voor me ..........
Het lijkt mij ook de taak van het stamboek , AQHA , om hun leden veel beter voor te lichten over dergelijke ziektes en daar in hun fokprogramma beter rekening mee te houden . Elk Herda veulen is er een teveel .....

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:59

@frosty
dat zijn geweldig nieuws voor je, gefeliciteerd!
Ik duim voor je Big Chex veulen dat hij vrij is, had het hier nog niet echt openbaar gemaakt wie de vader van Chexy is :o
Je dierenarts zal er wel mee te maken krijgen - het zal bij Chexy toch in de loop van de tijd uit komen ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 01:06

Ik weet van tenminste een Bokker die er met een beetje puzzelen al zelf achter was gekomen.

Frosty, gefeliciteerd met het positieve negatieve resultaat, dat zal een hele opluchting zijn geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:37

Ods schreef:
Net als bij OLWS geeft het fokken met dragers geen problemen zolang men maar goed geinformeerd is wanneer de paarden verkocht worden en daarmee begin je als fokker zijnde ;) Het enige 'gemakkelijke' van OLWS is dat deze zichtbaar is en Herda dragers niet.

Laten we dit misverstand dan ook gelijk even de wereld uit werken... ;) OLWS ís niet altijd zichtbaar! Er bestaat ook nog zoiets als 'hidden overo'. Een voorbeeld daarvan is mijn merrie. Wel overo, maar je ziet t niet. Niemand had t verwacht. Godzijdank heb ik haar destijds laten dekken door een quarter en niet door een overo-paint...toen zoonlief met vlek geboren werd, wisten we genoeg. Ik wist zelf op dat moment niets over dat 'hidden overo' ook kon voorkomen, inmiddels pleit ik ervoor iedere paint te laten testen en ook de quarters met meer wit... :j

Fokken met N/H paarden ben ik ook niet op tegen, mits er maar altijd wordt gekruisd met een N/N en goede voorlichting wordt gegeven door hengstenhouder/verkoper/whatever...
Ik denk dat zoals jij t met Champ van plan bent PJ, een goeie is! :j

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:38

Goed van je Skippy, dat was me idd ontschoten, ik ben er wel bekend mee. Daarvoor is het geen goed voorbeeld geweest!! :o

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:23

Nog even een punt wat betreft HERDA:
Een kennisje van mij, die wist dat ik dit topic had gestart en door alle verhalen omtrent HERDA werd aangezet te testen, zou een merrie in de Verenigde Staten kopen die zij graag HERDA getest wilde hebben met oog op het gegeven dat haar 'opa' Great Pine is. In goed vertrouwen heeft ze haren laten trekken door de huidige eigenaar die deze naar een testlab zou laten sturen. Een hulp op dezelfde stal was echter zo eerlijk om te vermelden dat de merrie al eens eerder op HERDA is getest en deze resultaten hebben geleid tot de uiteindelijke verkoop van de goedgefokte merrie... Het rare is dat uit de tweede test geen bijzondere resultaten naar buiten kwamen, sterker nog, deze merrie was clean en N/N, oftewel, de haren zijn hoogstwaarschijnlijk, zoals de stalhulp al vermoedde, bij een ander paard getrokken. Nu is mijn vraag, als een paard al eerder HERDA is getest, wordt dat dan niet meegedeeld? Ik begreep dat er sowieso nog geen vermelding komt bij het papier of stamboek, maar zou er dan ook geen centraal systeem zijn waarin op basis van een stamboeknaam of eventueel chipnummer een eerder afgenomen test naar voren komt?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:26

Mmmm goed punt,maar ik denk niet dat de betreffende instanties onderzoeksresultaten met elkaar uitwisselen.Het is nu allemaal nog op vrijwillige basis en de gegevens zijn prive.Maar wel schandalig dat er zo gerotzooid wordt met testen,gelukkig is ze er op tijd achter gekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:29

Nee, bij HERDA wordt het niet op de papieren vermeld zoals bij HYPP wel het geval is MITS de test bij UC Davis is uitgevoerd en natuurlijk de haren ook van het bewuste paard zijn geweest.
@Gera: als niet per kerende mail een uitslag gestuurd kan worden liefst het origineel als attachment ingescanned zou ik al verder gaan kijken.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:40

DubbelDun schreef:
Nee, bij HERDA wordt het niet op de papieren vermeld zoals bij HYPP wel het geval is MITS de test bij UC Davis is uitgevoerd en natuurlijk de haren ook van het bewuste paard zijn geweest.
Je bedoelt dat UC Davis wel de uitslag aan het stamboek doorgeeft? Dat zou wel heel erg goed zijn. Ik weet namelijk dat één van de bewuste hengsten zijn DNA/haren richting UC Davis zijn gestuurd... Kan ik dat resultaat als 'buitenstaander' dan ook bij de AQHA opvragen?

DubbelDun schreef:
@Gera: als niet per kerende mail een uitslag gestuurd kan worden liefst het origineel als attachment ingescanned zou ik al verder gaan kijken.
Principieel ben ik het helemaal met je eens... maar het is alleen jammer dat dit al voor meerdere hengsten het geval is... Ik hoop maar dat ze het gewoon erg druk hebben in de USA (ook al loopt het dekseizoen volgens mij toch wel langzaam op zijn einde). Maar goed, ik wacht eerst even Scarletts testresultaten af, ook al reken ik eigenlijk op N/H

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:45

Gera, ik denk dat het alleen de HYPP status is die dan doorgegeven wordt, omdat HYPP dan toch op de papieren te staan komt.
Ik denk dat het met Herda anders gaat op dit moment.

Die uitslag van de merrie van je kennissen, hoe oud was het dier? Was ze al onder het zadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:50

@Gera: tegenwoordig is een HYPP-test verplicht als er ouders in de lijn voorkomen die afstammen van Impressive MITS de ouders niet al N/N getest zijn. De test wordt via de AQHA aan UC Davis opgestuurd en ook de uitslag gaat terug naar de AQHA. Natuurlijk krijgt ook de eigenaar-op-papier deze door.
Op de pedigree wordt dan de uitslag gedrukt en ook in de online files is de uitslag terug te vinden.
Laat je testen buiten de AQHA/UC Davis om dan hoort het stamboek er niets van, alleen de eigenaar die het heeft aangevraagd.