[WN] prijs voor een quarter anno 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:24

quarterH schreef:
7.500 voor een goed gereden 3/4 jarige gump is zelfs niet veel geld. dan vraag ik me al af waarom die redlijk goedkoop is. te laat gestart niet veel talent (kunnen redenen zijn die jij niet belangrijk vind) of misschien lichamelijk een gebrek? zou dat gewoon even goed checken.

Hij moet nog ingereden worden. Zal het hier misschien in zitten??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:26

en waarom is het een rare gedachte om op zn minst quitte te willen spelen met fokken ? ik vind dat een normale gang van zaken. ik vind het raar, dat iemand die een goedkoop paardje zoekt,maar verwacht dat fokkers verlies willen lijden.
dat gokgedeelte slaat op het feit, dat je geen garantie hebt op wat er uit komt, niet dat je al je geld verliest.
je gaat geen 1500 euro dekgeld uitgeven, als je weet dat je voor het veulen een honderdje of 8 krijgt.dan blijven alleen de fokkers met genoeg geld over (en dus wereldprijzen vragen )of de vermeerderaars, die hun nix presterende merrie onder de goedkoopste hengst doen.

quarterH

Re: prijs voor een quarter anno 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:28

owja dat is zeker een reden. dan is ie dus niet alleen erg laat met inrijen 9als hij dit jaar al 4 wordt) maar dus ook nog groen en je hebt geen idee hoe hij onder het zadel gaat zijn. dan vind ik persoonlijk de prijs eerder alweer hoog....

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:29

MissPiggy78 schreef:
quarterH schreef:
7.500 voor een goed gereden 3/4 jarige gump is zelfs niet veel geld. dan vraag ik me al af waarom die redlijk goedkoop is. te laat gestart niet veel talent (kunnen redenen zijn die jij niet belangrijk vind) of misschien lichamelijk een gebrek? zou dat gewoon even goed checken.

Hij moet nog ingereden worden. Zal het hier misschien in zitten??

Die zou ik dan ook al niet meer hoeven. Een 3/4 jarige ruin die nog moet ingereden worden ?? Dat is veel te laat. Ofwel is hij al "geprobeerd" en is er iets mis gelopen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:29

en dan vraag je je af, als dat paard potentie zou hebben, waarom ze nog niet rijden ?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:29

sevke schreef:
@Sallandval : Pfff, denk jij dat mensen fokken om hun eigen hobby te compenseren ? Wat een onzin. Ik fok zelf ook af en toe een veulen. Omdat de merrie een mooie bloedlijn heeft. Omdat het leuk is om met veulens bezig te zijn. Omdat je dénkt, hoopt, wenst, een beter paard dan de merrie te fokken. (wat niet wil zeggen dat je moet fokken met mindere merries, laat mij daar duidelijk in zijn. Maar het is de uiteindelijke bedoeling het ras te verbeteren, niet te vermeerderen. )En altijd verkoop ik met tegenzin de producten. Of houd ik ze zelf. Of staan de potentiele kopers mij niet aan enz enz.

Nee dat denk ik niet, waar lees je dat dan? Ik zeg hetzelfde als jij:
Citaat:
Ik fok zelf ook af en toe een veulen. Omdat de merrie een mooie bloedlijn heeft. Omdat het leuk is om met veulens bezig te zijn. Omdat je dénkt, hoopt, wenst, een beter paard dan de merrie te fokken.
dat is dus wat je leuk vind... en dat kost nu eenmaal geld.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:33

Inderdaad. Maar je kunt wel net zo goed min of meer uit de kosten proberen te komen. De mensen willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
@SG : inderdaad. Ik zou hem niet hoeven. Er ontbreekt een deel van het verhaal, zeg maar...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:33

3/4 jarige die nog moet worden ingereden moest ik al niet...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:34

_/-\o_ inderdaad. Zoals ik al zei : daar ontbreekt een deel van het verhaal...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:37

spicegirl schreef:
en waarom is het een rare gedachte om op zn minst quitte te willen spelen met fokken ? ik vind dat een normale gang van zaken. ik vind het raar, dat iemand die een goedkoop paardje zoekt,maar verwacht dat fokkers verlies willen lijden.

Dat kun je raar vinden, toch is het de realiteit. Bovendien; waarom zou de ene hobby geld kosten (rijden) en de andere hobby (fokken) niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:39

hollywood86 schreef:
spicegirl schreef:
@hollywood86- daarom zei ik ook : VAAk door onkunde. ;)

Onzin.

Ik ben wel benieuwd waarom dat onzin is volgens jou.

Krijgt een paard dan spontaan blessures? Nee, paarden die op een goede manier gereden worden en niet intensief ingezet worden in de sport (dan doel ik met name op reining, maar dit geldt net zo goed voor andere takken van de sport én voor de Engelse sport) zullen minder gauw blessures oplopen. Tuurlijk zal ieder paard, naarmate deze ouder wordt, sneller blessures of andere kwetsuren oplopen, dat geldt voor alle dieren en mensen (in mijn ogen), al HOEFT het niet voor allemaal te gelden.

Reining vergt inderdaad veel van paarden, er bestaan weinig reiners die geen overvulde sprongen hebben. En zo leg ik weer de link naar dit topic... dan moet je goed fokken om een Quarter te krijgen met GOED degelijk beenwerk. Daar zou ik nou geld voor over hebben, er loopt zoveel rond dat gefokt is uit merries met (erfelijke) blessures... dat is een reden waarom ik weer niet snap waarom Quarters zo duur zijn.

Essiedepessie, met 3-4 inrijden wil je niet hebben, welke leeftijd dan wel? Ik kan me bijv. ook voorstellen dat inrijden voor 2,5 jarige leeftijd (wat toch vrij gewoon wordt gevonden voor Quarters), iets waarvan wetenschappelijk bewezen is dat dit op de lange termijn leidt tot een grote kans op beengebreken en blessures, ook niet heel wenselijk is. (Dit zegt niks over mijn persoonlijke mening, ik vraag me puur af wat je dan wil zien en waarom.)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:43

sevke schreef:
Inderdaad. Maar je kunt wel net zo goed min of meer uit de kosten proberen te komen. De mensen willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
@SG : inderdaad. Ik zou hem niet hoeven. Er ontbreekt een deel van het verhaal, zeg maar...

sommige mensen willen helemaal niet op de eerste rij zitten. Daar gaat dit topic juist over.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:52

Ik fok ook honden. Sometimes you win, sometimes you lose. Als je een grote nest hebt met gezonde puppies heb je geluk. Soms heb je een hele kleine nest, of sterven ze, of verwerpt de teef, of zijn ze niet rasconform en dan is het pech.
Ik vind er niets verkeerds aan om ten minste te proberen uit de kosten te komen. Als bij mij een potentiele koper zou beginnen over het feit dat ik maar moet aanvaarden dat mijn hobby (af en toe een veulen fokken) geld moet kosten, die krijgt meteen een kaartje retour. Je probeert iets deftigs te fokken, verzorgt het, voert het, betaalt de kosten voor DA en hoefsmid en eventueel tandarts, training en opfok, en dan zou je ze zo goed als gratis moeten weggeven ? Geef mijn portie maar aan fikkie.
Ik aanvaard dat ik er niets aan overhoud, maar het is ook een zeker respect naar de fokker toe om bereid te zijn een eerlijke prijs te betalen. Dat heeft niets te maken met op de eerste rij zitten of niet, maar wel met een eerlijke prijs willen betalen. Bepaal eerst wat je nodig hebt, en dan wat je ervoor veil hebt. Als je wilt verkopen krijg je altijd te weinig en als je moet kopen betaal je altijd teveel.
Mensen betalen wel exuberante prijzen voor zogenaamde prospects bij respectabele stallen die geen halve prijs ooit lopen, maar als ik een min of meer eerlijke prijs voor mijn veulens vraag dan ben ik uit op geldgewin ? Rare redenering, hoor.
@ffortuna : als ik een paard koop, is het ALTIJD een onbeleerde. En dan eentje die jong genoeg is. Maximum 2 jaar. Ik laat ze beleren op 2,5. Na zes maanden basistraining mogen ze een zomer op de wei. In het najaar van hun derde jaar beginnen we de manoeuvres aan te leren. En DAN PAS weet je of je een goeie vast hebt of niet. Op 3/4 jaar beginnen beleren is veel te laat omdat je het paard niet meer tijdig klaar krijgt om in de novice horse te starten. Het systeem is nu eenmaal zo. Take it or leave it.
edit : trouwens : (top)sport is altijd schadelijk. In elke tak van de sport, of je het nu hebt over rennen, springen, dresssuur of reining. Vanaf een bepaald niveau wordt het schadelijk. Als je dat niet kunt aanvaarden, ga dan bosritjes maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:59

Mijn paard is 17 en loopt nog gewoon vrolijk zijn rondje in de novice, dus ik ben benieuwd hoeveel tijd je van plan bent te nemen om dat te starten.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:59

Bij de jonge paarden ???? Bij ons kan dat maar tot maximum 5 jaar, hoor...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:00

sevke schreef:
Ik fok ook honden. Sometimes you win, sometimes you lose. Als je een grote nest hebt met gezonde puppies heb je geluk. Soms heb je een hele kleine nest, of sterven ze, of verwerpt de teef, of zijn ze niet rasconform en dan is het pech.
Ik vind er niets verkeerds aan om ten minste te proberen uit de kosten te komen. Als bij mij een potentiele koper zou beginnen over het feit dat ik maar moet aanvaarden dat mijn hobby (af en toe een veulen fokken) geld moet kosten, die krijgt meteen een kaartje retour. Je probeert iets deftigs te fokken, verzorgt het, voert het, betaalt de kosten voor DA en hoefsmid en eventueel tandarts, training en opfok, en dan zou je ze zo goed als gratis moeten weggeven ? Geef mijn portie maar aan fikkie.

Ik denk dat 'm daarin het verschil zit; iets 'deftigs' fokken daar heb ik niets mee. Doe mij maar gewoon iets gezonds. Als ik me deftig wil voelen kijk ik wel naar mijn handtas ;) op stal wil ik me graag bezig houden met mest, bevallingen en voeren; niets deftigs aan :o
Laatst bijgewerkt door sallandval op 24-04-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:00

NRHA novice horse uiteraard. Grens 5000$ en 25.000$ lte.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:03

@ Sallandval : Dat is Belgisch voor "iets degelijks" :D :')
@HJ86 : je kunt ook moeite doen om elkaar niet te verstaan, he. Uiteraard bedoel ik bij de JONGE paarden. Die op snafflebit mogen gereden worden. Die maximum 5 jaar mogen zijn.
Of krijg jij een paard wat op 3/4 jarige leeftijd zadelmak is gemaakt showklaar om bij de jonge paarden een degelijke prestatie neer te zetten ? Nu, wij niet. Maar dat zal dan wel aan ons liggen. :j
OK : ik had moeten schrijven : de "snaffle bit/hackamore-klasse." Mijn fout. 8)7

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:50

Ik heb mijn paard met 2.5 gekocht en toen is ze ook beleerd.

Later dan dat zou ik zelf niet willen.

Vooral ook met oog op eventuele verkoop. Ik ga er van uit dat mijn paard altijd kan blijven, maar mocht het zo zijn dat ik om welke reden dan ook mijn hobby niet meer kan bekostigen dan heb ik toch graag een dier dat een beetje appeal heeft op kopers.

Dus een 5 jarige waar net 7 maanden training op zou zitten, valt daar imo niet onder.

Die zou ik namelijk zelf ook nooit kopen voor de sport.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:52

@ Sevke volgens mij is niet zo zeer het probleem dat fokkers hun kosten eruit willen halen. Dat is hun goed recht. Het wordt echter een probleem wanneer een fokker een prijs wil hebben voor een paard dat die prijs (wegens gebreken of iets dergelijks) niet waard is enkel om de kosten eruit te halen. You win some you lose some. Als je een slecht product hebt kan je natuurlijk niet verwachten nog steeds je kosten eruit te halen.
Als je een dekking van topsailwhiz weet te bemachtigen a la 10.000 dollar en je produceert vervolgens een veulen met kromme benen en een scheve bek kan je moeilijk verwachten dat je al je kosten eruit gaat halen.

Waar we volgens mij ook mee te maken hebben is dat er in Amerika meer geld is te verdienen met goede paarden. Hierdoor wordt een prospect gewoon veel meer waard omdat het de potentiële kansen op een grote smak geld ( bijv. $57.000 op de NRBC) groter zijn. Dit drijft de prijs op. Uiteindelijk ook voor andere quarters want die liften mee op het label "quarter". Volgens mij is namelijk een groot deel van de quarters die hier in Nederland verkocht worden (zonder talent of confirmatie etc.) bij voorbaat al te hoog geprijsd alleen omdat het een quarter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:00

essiedepessie schreef:
Dus een 5 jarige waar net 7 maanden training op zou zitten, valt daar imo niet onder.

Dat zou ik ook niet doen, maar er is een groot verschil tussen met 2 inrijden of met 4,5 :D (Overigens, en dan geef ik wel mijn persoonlijke mening, vind ik 2,5 helemaal niet zo´n probleem, mits het goed gebeurt. Er zijn teveel mensen die zelf gaan zitten kloten.)

En wat betreft een paard met appeal zit jij wel goed ;) hoewel ik denk dat het ook een kwestie is bij veel mensen hoe ze hun paard neerzetten. Slechte foto´s bij verkoopadvertenties (zie je vaak), is gewoon killing voor de prijs. Dan is het labeltje ´Quarter´ hartstikke leuk maar als je paard niet goed op de foto staat komt er geen hond kijken.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:08

blijkbaar ben ik dan de enige die het net een meerwaarde zou vinden dat een 3jarige nu eens NIET al beleerd is. Ik heb me onozel gezocht naar een quarter of paint waar ze niet al zo vroeg mee aan de slag zijn gegaan. Uiteindelijk hebben we een veulen aangeschaft omdat dat gewoon bijna niet vindbaar is!

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:08

Ffortuna schreef:
essiedepessie schreef:

Dat zou ik ook niet doen, maar er is een groot verschil tussen met 2 inrijden of met 4,5 :D (Overigens, en dan geef ik wel mijn persoonlijke mening, vind ik 2,5 helemaal niet zo´n probleem, mits het goed gebeurt. Er zijn teveel mensen die zelf gaan zitten kloten.)

En wat betreft een paard met appeal zit jij wel goed ;) hoewel ik denk dat het ook een kwestie is bij veel mensen hoe ze hun paard neerzetten. Slechte foto´s bij verkoopadvertenties (zie je vaak), is gewoon killing voor de prijs. Dan is het labeltje ´Quarter´ hartstikke leuk maar als je paard niet goed op de foto staat komt er geen hond kijken.

Nou daar ben ik het ook wel mee eens. Toevallig ben ik een hobbyfotograaf die voornamelijk paarden fotografeert. Ik zie soms advertenties staan op het internet waarvan ik denk: op die manier verkoopt het paard erg moeilijk. Maar je moet op een foto ook niet gaan overdrijven qua bewerken enz. Gewoon zoals het dier is en dan wel met goeie plaatjes waar een klein beetje zijn gang en stand enz is.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:11

kynshiri schreef:
blijkbaar ben ik dan de enige die het net een meerwaarde zou vinden dat een 3jarige nu eens NIET al beleerd is. Ik heb me onozel gezocht naar een quarter of paint waar ze niet al zo vroeg mee aan de slag zijn gegaan. Uiteindelijk hebben we een veulen aangeschaft omdat dat gewoon bijna niet vindbaar is!

Ik vind dit zelf ook niet zo'n heel erg probleem als dit nog zou moeten gebeuren. Maar ik ben een leek in een prijskaartje hieraan hangen.
Zoals ik hier lees zijn er diverse mensen die een 3 jarige die nog niet ingereden is niet zouden kopen. En natuurlijk moet er goed gekeken worden of er geen geschiedenis aan vast zit. Maar is dit niet bij alle paarden zo, ongeacht hun leeftijd?
Je ziet namelijk ook wel eens gebeuren dat paarden die op jonge leeftijd worden ingereden ook sneller versleten zijn. Niet bij alle paarden, maar het komt zeker voor. Dan zou ik persoonlijk zeggen, laat ze eerst lekker paard zijn en zodra ze en beetje uitgegroeid zijn het dan gaan inrijden. Maar dit is mijn persoonlijke onervaring mening hoor ;)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:19

Net drie jaar en niet ingereden zou ik nog wel overwegen, maar liever niet, want je periode om het paard klaar te krijgen is heel kort.

Toen die van mij 2,5 was kon er op zitten, ik kon zien hoe ze was met haar trainer en op basis daarvan heb ik haar gekocht.

Zo'n trainer kan je dan het karakter vertellen van het dier, hoe ze was met zadelmak maken etc, en je kunt zelf voelen of het voor jou vertrouwd voelt.

tegen de 4 aan en nog niet ingereden, maar wel met een "sport" papier, geeft voor mij aan dat er of iets met het paard aan de hand is geweest, of dat die mensen die het in bezit hebben gehad "kneuzen" zijn. En ik wil geen paard dat opgevoed is door kneuzen...

Ik ben zelf bovendien ook echt op zoek gegaan naar een paard met een HELE goede opfok achtergrond.