[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:16

piggeljay schreef:
en champ.... hij blijft gewoon hengst maar wordt niet meer ingezet voor dekdiensten.

Jammer, dat is dan weer niet nodig (hem niet meer inzetten). Maar als jullie daar wel toe beslissen, moet je het ook in je onderschrift weghalen...:x

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:30

PJ balen van Champ maar misschien erbij zetten voor passende merries wel beschikbaar? ;)
Wel superfijn dat de andere twee vrij zijn zeg! +:)+

Vera

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:48

Diep respect voor jullie besluit! :(:)

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:36

Cassidy schreef:
Maar als jullie daar wel toe beslissen, moet je het ook in je onderschrift weghalen...:x
Wat een k*topmerking naar iemand die net een stuk openheid van zaken geeft!

PJ Super dat je het meld en dat je de merries nu ook laat testen, jammer voor Champie....... :(:) Gelukkig heeft-ie zelf geen last! Het zit je niet mee deze week....... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:42

Balen PJ! Toch hartstikke goed dat jij zo eerlijk bent en maatregelen neemt! +:)+
Gelukkig zijn je andere hengsten wel HERDA-vrij!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:07

@cassidy: we bieden hem alleen nog aan als de mensen er om vragen en ze mij een papier kunnen overleggen dat ze hun merrie ook hebben laten testen.
hij heeft al wel 4 kinderen rondlopen die gezond zijn ( op het oog ) alleen van 2 weet ik dat het ruinen zijn en of ze de andere twee hebben laten testen? in iedergeval ze lopen nog rond en mankeren op het oog niets.
om risico's uit te sluiten wordt er alleen nog op verzoek mee gedekt en dan moeten ze ook een goede en geldige reden hebben en niet omdat het in zijn prijsklasse een goedkopere hengst is.
we hebben deze hengst voornamelijk voor de cutting en we hoeven het gelukkig niet te hebben van zijn dekkingen.
zie op mijn onderschrift :*
@pannenkoek ja het is een k.u.t. week voor me maar er is allemaal mee te leven.
zowel ik als Champ zijn kreukelaartjes :P

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:34

@Piggeljay: Vervelend dat Champ Hrd/n is, idd een kwestie van opletten en alleen N/N geteste merrie's accepteren. ;(

*website bijgewerkt*

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:31

Noem mij maar blond, maar als je een N/H paard gaat kruisen met een N/N paard heb je 50% kans op een N/H paard en daarmee dus weer een drager. Als dit paard in handen komt van mensen die niet goed thuis zijn in het hele Herda gebeuren en ermee gaan fokken loop je weer het risico op Herda nakomelingen. Naar mijn mening zou een N/H paard uit de fokkerij genomen moeten worden hoe vervelend dit ook is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:15

Jolande schreef:
Naar mijn mening zou een N/H paard uit de fokkerij genomen moeten worden hoe vervelend dit ook is.

Dan maak je in mijn ogen de genetische basis voor het Quarterras onnodig klein. En een drager heeft ook nog altijd kans op 50% nakomelingen die "schoon" zijn.

Is je glas half vol, of is je glas half leeg?

Een drager is niet ziek, in tegenstelling tot bijv. HYPP, waar al generaties lang mee wordt doorgefokt, en bewust mee wordt doorgefokt.
En een Herda affected paard hoeft ook niet meteen dood (ligt aan de ernst van de aandoening), er kan alleen niet op gereden worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:51

piggeljay schreef:
@cassidy: we bieden hem alleen nog aan als de mensen er om vragen en ze mij een papier kunnen overleggen dat ze hun merrie ook hebben laten testen.

Yep, zou ik ook doen, en dat klinkt al heel anders dan hem definitief uit de dekdienst terugtrekken. Zou ik ook zo doen.

@ Pannekoek, mag dan wel een "*opmerking" zijn, maar dat is hoe ik er over denk. En misschien komt er tzt nog wel een veulentje van (al mijn merries zijn N/N, en getest :j)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:18

Jolande schreef:
Noem mij maar blond, maar als je een N/H paard gaat kruisen met een N/N paard heb je 50% kans op een N/H paard en daarmee dus weer een drager. Als dit paard in handen komt van mensen die niet goed thuis zijn in het hele Herda gebeuren en ermee gaan fokken loop je weer het risico op Herda nakomelingen. Naar mijn mening zou een N/H paard uit de fokkerij genomen moeten worden hoe vervelend dit ook is.

jou stelling is inderdaad hoe ik er ook in eerste instantie over dacht.
alleen dan blijven er maar heel weinig hengsten over, waar wel mee gedekt kan worden en de inteelt basis wordt dan ook weer groter met alle gevolgen vandien.

ik heb daarom besloten dat er alleen nog gedekt wordt met merrie's die Herda vrij zijn en bewezen herda vrij.
als ik dek met deze hengst moeten de merrie houders de veulens ten alle tijden laten testen op het herda gen en de hengstjes laten ruinen als die het hebben.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:00

Jolande schreef:
...als je een N/H paard gaat kruisen met een N/N paard heb je 50% kans op een N/H paard en daarmee dus weer een drager.

Je hebt ook 50% kans op een N/N paard ;)

Zoals altijd moet je je als fokker afvragen of iets een goeie combinatie is en of het waard is deze combinatie te maken. Zonder de discussie te maken wat goed of slecht is vind ik een combinatie maken waarvan het veulen een 50% kans heeft op drager te zijn alleen nodig als het een waardevolle combinatie is. Daarvoor hoef je het niet te laten. Die zelfde fokker is ook verantwoordelijk om de juiste informatie mee te geven bij verkoop. Dwz bv een veulen getest mee te geven aan de nieuwe eigenaren en bij een drager de juiste informatie door te geven.

Net als bij OLWS geeft het fokken met dragers geen problemen zolang men maar goed geinformeerd is wanneer de paarden verkocht worden en daarmee begin je als fokker zijnde ;) Het enige 'gemakkelijke' van OLWS is dat deze zichtbaar is en Herda dragers niet.

Oak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:39

Ook goed nieuws vanuit Friesland :

onze ARC GENUINE OAK is getest en is HERDA N/N, dus geen drager ! +:)+ +:)+

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:17

Als ik het zo volg dan valt het aantal Herda dragers tot nu toe reuze mee als je naar de totale populatie kijkt. Ik zie ook in de QHJ steeds meer bij advertenties Herda N/N verschijnen (erg positief overigens dat ook daar de fokkers hun paarden laten testen).
Je weet gewoon nooit van te voren waar nakomelingen terecht komen, ze worden verkocht en doorverkocht. Geen haan die er dan nog naar kraait of het een drager is of niet. Je kunt natuurlijk altijd van het goede van mensen uit gaan en dat ze tot in detail uitzoeken of er genetische problemen in het spel kunnen zijn, maar ik denk dat dat kortzichtig is. Er zijn legio paardeneigenaren die voor de fun een veulen fokken en niet alles tot de draad uitzoeken.
Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening, het hoeft natuurlijk niet de regel te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:20

Jolande schreef:
Als ik het zo volg dan valt het aantal Herda dragers tot nu toe reuze mee als je naar de totale populatie kijkt. Ik zie ook in de QHJ steeds meer bij advertenties Herda N/N verschijnen (erg positief overigens dat ook daar de fokkers hun paarden laten testen).

Heel positief idd, als betreffende eigenaren eerlijk zouden zijn. Ik weet er zo al van een die dat NIET is, ook na telefonisch contact blijft beweren dat zijn hengst negatief is, terwijl er Herda affected nakomelingen van hem rondlopen, die parentage verified zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:21

Oak schreef:
Ook goed nieuws vanuit Friesland :

onze ARC GENUINE OAK is getest en is HERDA N/N, dus geen drager ! +:)+ +:)+

Ik had jullie al telefonisch gefeliciteerd, maar bij deze nogmaals, dat is echt heel goed nieuws!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:25

piggeljay schreef:
als ik dek met deze hengst moeten de merrie houders de veulens ten alle tijden laten testen op het herda gen en de hengstjes laten ruinen als die het hebben.

En de merries dan?
En op het moment dat er veulentjes van komen heb je geen invloed meer of een hengstje geruind wordt of niet. Ook Champ kan H/N nakomelingen geven die het goed gaan doen in de sport. Ik vind het overigens een beeldschoon paard!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:33

Cassidy schreef:
@ Pannekoek, mag dan wel een "*opmerking" zijn, maar dat is hoe ik er over denk. En misschien komt er tzt nog wel een veulentje van (al mijn merries zijn N/N, en getest :j)
Het ging mij alleen over de opmerking over het onderschrift.

Gefeliciteerd Joke! En OAK natuurlijk.......... 8-)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:13

Jolande schreef:
Je kunt natuurlijk altijd van het goede van mensen uit gaan en dat ze tot in detail uitzoeken of er genetische problemen in het spel kunnen zijn, maar ik denk dat dat kortzichtig is. Er zijn legio paardeneigenaren die voor de fun een veulen fokken en niet alles tot de draad uitzoeken.

Ik ga zeker niet altijd uit van het goeie van mensen ;)

En zeker zullen er altijd mensen zijn die niets tot nauwelijks iets uitzoeken. Ik ga er wel vanuit dat een hengstenhouder zijn verantwoordelijkheid neemt, zeker omdat hij/zij er geld aan verdient.

En je houd altijd een percentage lui die gewoon lekker doorgaan met waar ze mee bezig zijn. Ongeacht regels/verbiedingen/informatie. Of je nou streng selecteert of niet, die lui 'verpesten het toch'! Voor de fun een veulen fokken zoals je zegt is ook je verantwoordelijkheid nemen ;)

Het is wel vreselijk te horen dat er mensen om liegen, daar kan ik echt geen respect voor hebben :n

piggeljay schreef:

Andere knuppel in het hok... waarom zou jij wel mogen fokken met je hengst Piggeljay en zijn drager veulentjes niet? ;)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:43

Oak: ook hier nog even gefeliciteerd :D

jolande: als je het hier zo leest, valt idd het aantal herda dragers wel mee.
maar dat komt omdat mensen meestal alleen hun N/N paarden bekend maken .
behalve PJ.
als iedereen alles laat testen en dan ook de N/H paarden vermeld, krijg je een heel ander beeld
over 11 paarden (veulens meegerekend) heb ik 4 x N/N, 5 x N/H en 1xH/H.................
en ik denk echt niet dat ik de enige ben .

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:56

Ik heb dus echt het idee dat Jos gewoon veel pech heeft met haar paardenpopulatie. :j (of ik heel veel geluk, daarin dan! :P )

Hoeveel Herda H/H zijn er nu eigenlijk op de hele populatie van ??? (ik weet totaal 4 miljoen QH's, maar die zullen niet meer allemaal leven)....En hoeveel op de 4 miljoen zijn dan H/N?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:59

ik heb alles getest. als iedereen zijn merries en veulens laat testen , zouden daar ook wel N/H paarden bij kunnen zitten

belle is drager, dat komt bij haar vader vandaan. en van die vader lopen er ook weer wat in het rond.
maar als je niet fokt, of een ruin hebt , heeft het geen nut om te testen, dus is het ook niet bekend of dat paard drager is.
en zo ken inmiddels wel meer N/H paarden , waar kinderen van zijn.
tja en of die het doorgegeven hebben, dat weet je niet............
bij Champ van PJ is het ook niet zo moeilijk te zien waar het vandaan komt
je krijgt alleen een goed beeld als je alles laat testen.
en dan ben je eigenlijk ook meteen van het probleem af.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:18

Jos, in hoeverre hebben jou paarden dezelfde ouders? Want dat telt dan natuurlijk mee. Ik heb twee meermaalse poco-bueno afstammelingen met verschillende ouders en beide zijn N/N getest (gelukkig).
Hoe dan ook, naar mijn mening moet je gewoon niet fokken met N/H paarden. Het risico dit toch te doen zit precies in de knuppel die Ods heeft genoemd.
Je kunt uiteindelijk als de koop rond is ook niet meer van mensen eisen dat ze hun hengstje ruinen. De poort is gepasseerd. En het fokken met de merrie-nakomelingen hou je al helemaal niet tegen, zeker niet als ze weer doorverkocht worden. Het is naar mijn idee een illusie te denken dat het geven van eisen voor een dekking op termijn gaat werken.
Dat de populatie te klein wordt om mee te fokken of bloedlijnen verloren gaan lijkt me hier niet echt van toepassing, er is meer dan genoeg vlees in de kuip en er zijn meer dan genoeg N/N paarden met gelijksoortige bloedlijnen als waar het hier nu over gaat.
Liegen over de uitslag is inderdaad schandalig. Eigenlijk zou een overzicht met testresultaten ergens gepubliceerd moeten worden (via officiele instanties).

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:23

bij Belle zit maar in 1 lijn poco bueno.
en dan ook nog niet de 'bekende' lijnen.
er zullen genoeg N/N paarden zijn , maar zoalng er nog zo weing getest worden. is er niet veel aanbod.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:35

verder denk ik dat een serieuze merrie houder. echt wel goed nadenkt om met een N/H merrie te fokken.
want uiteindelijk zit de verkoper van het veulen, de merrie houder dus, met het probleem.
de merrie moet wel degelijk waarde hebben voor de fokkerij, dus selecteer je daar ook al op.
belle bv. is een geweldig paard, en goede moeder en geeft mooie veulens. ze heeft dus eigenlijk alles mee. behalve dat ze n/h is.
haar papier echter, heeft niet echt een hele grote waarde voor de fokkerij, vandaar dus ook dat ik haar uit het fokprogramma heb gehaald.