[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:47

Ik zou niet aangetekend versturen, vooral niet als je naar een Postbox stuurt. Die fout maken velen, het probleem is dat er bij aangetekend iemand moet tekenen voor ontvangst van de brief en dat is bij Postbox niet altijd het geval.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:52

Hmm ik moest niet naar een postbus versturen, maar gewoon naar de UC Davis facility, er stond gewoon een straatnaam bij dus geen boxnummer of iets dergelijks. Ik neem dus aan en hoop maar dat het goed komt, want ik heb de meeste priority op mijn zending gezet :\

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:58

Je krijgt een berichtje per mail dat je zending is aangekomen als hij is aangekomen, dus daar zou ik op wachten.
Gaat vast helemaal goed komen...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:49

Net de papieren online ingevuld.Ik had eerst van alles uitgeprint en zag door de bomen het bos niet meer,maar het online invullen is eigenlijk heel simpel en zo gedaan.Nu opsturen en afwachten.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:13

Je moet van die hersluitbare plastic zakjes gebruiken om je papierwerk in te doen, zoals in/uitvoer permits
De douane heeft er namelijk een hekel aan om dingen open te moeten scheuren of snijden.
en deze zakjes mag je bij mijn weten wel op de enveloppe plakken ,zolang ze er maar makkelijk in kunnen komen om te kijken wat er op staat en zoo.
Hier hebben ze bij de post office kant en klare verzend enveloppen en pakketten voor dit soort zendingen!

Playty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 01:40

Heb zelf ook vorige week de haren op de post gedaan.
Aan de telefoon zeiden ze dat ze het gewoon hier in nl ook konden onderzoeken. dus heb het op de post gedaan hier.
Nu leest ik hier dat ze het allemaal naar usa sturen.
Hoe kan dat dan. Waar zit het nu in.
Kunnen jullie mij daar antwoord op geven

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:12

het verschil zit em in de kosten.Hier kost de test 70 euro meen ik en ik Amerika maar 40 dollar ( zo'n 30 euro). Ik wil 4 paarden laten testen,dus dat scheelt dan wel aanzienlijk.

Playty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:47

Ja als je 4 paarden hebt is dat zeker een leuk bedrag wat je in je zak kan houden.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:32

Komt HERDA eigenlijk ook bij arabieren voor.Iemand die daar iets over weet?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:36

Ja er zijn meerdere rassen bekend met Herda, Arabieren en Haflingers is wat ik uit het hoofd weet, er zijn meer rassen bekend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:37

De test die is ontwikkeld voor bijv. Herda is ontwikkeld op de bekende versie binnen de QH industrie. Het zou theoretisch best kunnen dat deze mutatie in het betreffende gen vaker voorkomt. Of de bestaande test daar dan op toe te passen is, blijft de vraag.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:39

catalyst1 schreef:
Komt HERDA eigenlijk ook bij arabieren voor.Iemand die daar iets over weet?

Voor zo ver ik weet heb ik tot nu toe nog nooit iets van Herda bij AV's gehoord. Uiteraard kun je het wel in de kruisingen met QH's en PH's aantreffen. De erfelijke ziekte SCID (aandoening van he immuunsysteem) steekt binnen de fokkerij van AV's de laatste tijd wel de kop op! |( http://nl.wikipedia.org/wiki/SCID_(ziekte)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:45

Er zijn meer huidziektes die lijken op HERDA.
Ik weet niet in hoeverre deze bekendere vormen ook bij andere rassen voorkomen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:54

Een vriendin van mij heeft arabieren.Een van haar merries heeft twee strepen op haar huid zitten.Gewoon dicht,maar wel wat korstig.Vandaar mijn vraag,hoewel ik ervan uit ga dat het bij haar iets onschuldigs is.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:44

De kans lijkt me vrij klein dat die arabier het heeft, maar ik las wel dit over Herda:
Citaat:
The disease (or something very similar) has also been reported in a cross-bred Arabian mare, a Thoroughbred gelding, a Hanoverian foal, and a Haflinger horse

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:43

Nou, ga ik ook dan maar eens wat zeggen.....

Er zijn een aantal mensen ,die ook vroegen of Footwork getest is voor Herda. Nou, nee dus! ;)
Footwork heeft zo'n 200 nakomelingen, waarvan de laatste 60 hier in Europa. Ik heb zelf geen melding gekregen dat er zieke veulens/ jaarlingen/tweejarigen van hem zijn en het lijkt me dat merriehouders toch ermee zouden komen, al is het maar om dekgeld terug te vragen. :P
Dus we hadden niet echt het idee dat hij drager zou zijn,....

...maar na al die verhalen en ook om een zeker-weten-antwoord naar merriehouders te kunnen geven, is hij deze week dus toch getest en wat?
Ja hoor , FOOTWORK IS N/N VOOR HERDA !!! *\o/* ........toch stiekum wel een opluchting.
Footwork kan dus geen Herda-zieke veulens maken en ,zou je dat principieel geen probleem vinden om met dragers te fokken, kan je ook een Hrd/N-merrie met hem dekken.

De UC-Davids testresultaat komt nog op zijn website, maar ik weet nog even niet hoe ik het erop krijg,moet dus even op hulp wachten. :D ;) ...maar daar is het dus te zien tzt.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:47

vanessa *\o/*
voor mensen die een merrie hebben die drager is, is het gewoon belangrijk om te weten dat een hengst geen drager is.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:49

gefeliciteerd vanes, ik zit nog te wachten op de uitslagen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:51

super vanes,goed dat je hem hebt laten testen.Ook al wist je het zelf al wel,het is in ieder geval een goed voorbeeld voor andere hengstenhouders!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:58

Gefeliciteerd met het positieven negatieve nieuws.
En ook al heeft een hengst of een merrie nog zoveel nakomelingen, het is geen garantie dat hij geen drager is. Laat ouderdieren testen, en als je een drager hebt, kies de partner zorgvuldig.

En ga niet liegen omtrend de status, het schaadt je naam als fokker alleen maar.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:41

Vanaf de 100 nakomelingen kan je wel heel wat zeggen hoor,...Moet je natuurlijk wel alle gegevens hebben! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:31

Ah fijn Vanessa!!! :):) Toch altijd erg prettig om te weten en nu een mooi resultaat voor zijn site! :j Enne...top dat je hem hebt laten testen!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:13

Helaas nog steeds geen stukken van Nena ontvangen omdat haar computer half in de fik heeft gestaan. Ze doet haar best voor ons allemaal.

Daarbij wel het nieuws dat onze Montana's Enterprize (Mister Montana Nic x My Private Enterprize) Herda vrij is.!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:40

ik heb de uitslagen ook binnen:
Jamanicinjac :N/N
PW Doc Tom Dunit : N/N
MI future Champ : N/H
best wel een kleine domper, maar toch 2 hengsten herda vrij.

de volgende stap is, mijn 4 fokmerrie's testen.
en champ.... hij blijft gewoon hengst maar wordt niet meer ingezet voor dekdiensten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:53

Toch een mooi resultaat PJ! :j Al kan ik me de domper van Champ goed voorstellen! Wat een prachtig dier zeg! :j