Interessant nieuws over PSSM

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 01:52

nou ja op onze huidige stalling is dat vooralsnog niet mogelijk, aangezien heel de kudde gelijk gevoerd wordt.
de weilanden zijn enorm, die zaai je ook niet zomaar in, en ik heb daar dus geen zeggenschap over. desondanks denk ik wel dat 'alle beetjes helpen', dus dan geef ik liever een voer erbij waar minder 'schadelijks' in zit.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:12

Mac schreef:
Er zijn idd wel gevallen bekend van paarden met zomerexceem die er van zijn "verlost" nadat krachtvoer uit het rantsoen werd geschrapt (oa op de site van Paard Natuurlijk, maar ik sprak vanmiddag ook nog iemand met dezelfde ervaring).

helaas is dat allemaal nogal makkelijk verzonnen. ik heb er ook 1 met zomereczeem die 2 jaar lang geen krachtvoer heeft gehad en toen net zo hard (harder) schuurde. wat bij de 1 helpt, helpt bij de ander nog niet... bij die van mij helpt een eczeemdeken meer...

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:06

Ik zeg dus ook niet dat het voor ALLE paarden geldt maar sommige zijn kennelijk gevoelig genoeg voor wat er dan ook in krachtvoer zit dat ze er WEL mee zijn geholpen. Paard van een vriendin van mij is bv allergisch voor een muesli van een bepaald merk. Dan krijgt hij bij de minste aanraking bobbels op zijn huid. Krijgt hij ander krachtvoer, dan heeft hij er geen last van.

Paardje: jij haalt aan wat ik al wilde vragen nav Sarah's post (hartelijk dank trouwens daarvoor!) : als PSSM paarden al geen appels of worteltjes mogen, kunnen ze dan wel op gras?

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:26

Nou Mac, dat laatste zou ik dus ook heel graag weten! Suikers is gras zijn zo wisselend, zelf op een met 'paardengras' ingezaaide wei. Zéker op een wei die niet bemest wordt. Daar is het suiker nog vele malen hoger!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:24

je kunt een monster opsturen en het laten onderzoeken. geen idee wat dat kost, en zeker als het zo schommeld moet je dat dan misschien iets te vaak doen...

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:27

Is de hoeveelheid suiker in gras niet afhankelijk van de temperatuur??
Met kruiden heb ik niet zulke beste ervaringen. Leuk voor één jaar, maar de lekkerste kruiden worden zo veel gegeten dat die volgens jaar niet meer terugkomen en de minder-lekkere kruiden blijven over en gaan woekeren.
Ik hou het dus maar bij 'gewoon' gras en voor wel kruiden bij, veel effectiever.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:03

Het klopt dat de hoeveelheid suiker (onder andere) met temperatuur te maken heeft, maar dus ook met bemesting. Gras gebruikt suiker én heeft mest nodig om te kunnen groeien. Een hoop paardenweides worden niet bemest, omdat mensen denken een schrale wei voor hun paard te moeten hebben. Als gras groeit, verbruikt het suiker. Gras dat niet groeien kan, omdat het geen voeding (mest) krijgt, zal nauwelijks groeien en al zijn suiker opslaan. Wat de paarden vervolgens vrolijk opeten Scheve mond

Het feit waar ik dan niet helemaal uitkom is dat ze zeggen dat er vooral smorgens, na een koude nacht die vervolgens over gaat in een zonnige dag, het suikergehalte het hoogst is. Maar als wij gaan gras maaien om in te kuilen (voor de koeien) hebben we het meeste suiker als we smiddags maaien. Het gras dat smorgens gemaaid is, bevat later als kuil het minste suiker, dus dat vind ik wel weer vreemd. Heb daar ook nog geen verklaring voor kunnen vinden.

Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:03

Niet goed uitgelegd, denk ik: ik meende zeker niet een schrale, onbemeste (paardengras-) wei. Moet je wel degelijk bemesten voor dezelfde redenen als hierboven werd uitgelegd, anders krijg je idd gestrest en gevaarlijk gras. En wij letten natuurlijk ook op de fructaan gehalte (van zover dat mogelijk is tenminste Verward ) , alleen is het net dat klein beetje veiliger dan koeiengras.

@ DubbelDun
Idd kruiden in je wei te zaaien heeft weinig zin, tenminste, is het iemand ooit gelukt die kruiden in leven te houden? Haha!
Buitenlandse kruidenhooi daarentegen komt uit weilanden waar beesten nooit op komen te grazen. De twee zijn blijkbaar niet anders te combineren, jammer genoeg.

Maar ben je tevreden met je eigen gras en hooi, dan is dat prima toch? Ja Ik geef aan wat bij mijn paard heeft geholpen. Zoals altijd, YMMV. Haha!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:18

nou, indi heeft vandaag haar martstrall vito met smaak opgegeten hoor. wel nog half gemengd met het ander voer, maar t maakte der niets uit Knipoog

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:16

Bij mij aten ze het ook gewoon Haha!
Ik merk eigenlijk geen verschil met wat ik nu geef (Nature's Best)

sarah1984
Berichten: 116
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:30

Mac schreef:
Dank je wel voor het checken Sarah! Wel nog een vraagje: geen appels en wortelen dus (kan ik begrijpen vanwege de suikers in fruit) maar hoe zit het dan met gras? Dezelfde richtlijnen als een hoefbevangengevoelig paard, neem ik aan?


Paarden met PSSM mogen zeker wel gras, maar hier geldt hetzelfde als voor alle andere paarden: een vette wei is nooit goed. Onze paarden staan op schrale weiden. Ze staan hele dagen buiten en gaan alleen 's nachts op stal.

Wat ik ook nog wilde zeggen: het paard met PSSM waar ik het over had, zat 10 jaar geleden in het onderzoeksprogramma van Dr. Stepanie Valberg zat, het dieet en trainingsprogramma zijn destijds door haar voorgeschreven en de bevindingen elke maand aan haar doorgegeven. Het is dus niet zo dat er maar het een en ander geprobeerd is. Het paard had wel degelijk PSSM en door de juiste informatie bij de juiste mensen te zoeken, heeft dit paard nergens meer last van!

Als laatste wil ik ook even duidelijk zeggen dat PSSM in geen geval overeenkomt met hoefbevangenheid, spierbevangenheid, maandagsziekte en alle andere ziektes die in dit topic genoemd zijn. Voor elke ziekte zal een andere behandeling gelden omdat elk van deze aandoeningen een andere oorzaak heeft.

Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:57

Als je echt precies alle ins en outs van het rantsoen etc. wil weten, raad ik aan eens contact op te nemen met een voedingsdeskundige. Ik heb 4 dagen les gehad van dr. Marc van den Top. O.a. hebben we PSSM behandeld (niet uitgebreid), ik raad dus iedereen die niet goed weet hoe of wat aan eens contact met hem op te nemen. Hij kan ook de onderzoeken doen naar samenstelling van voedingsstoffen etc.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:02

SusanW schreef:
Het gras dat smorgens gemaaid is, bevat later als kuil het minste suiker, dus dat vind ik wel weer vreemd. Heb daar ook nog geen verklaring voor kunnen vinden.

Zou het niet kunnen dat er met een hoger suikergehalte een grotere fermentatie waardoor het uiteindelijke suikergehalte lager uitvalt? Hebben we een chemicus/chemica in da house Haha! ?

Sarah, PSSM is uiteraard niet te vergelijken met bv. hoefbevangenheid of spierbevangenheid. Maar wat ik wel frappant vind, is dat de oplossing voor uiteenlopende "symptomen" vaak op hetzelfde neer komt: een graan- en suikerloos dieet ... (die hersensprong was het ongeveer Knipoog )

Eigenlijk best raar dat PSSM in NL inmiddels wel een bekend verschijnsel is, maar dat geschikt voer nog niet beschikbaar is Verward

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:12

wel genoeg bekend, niet genoeg erkend?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:30

@ mac, zo dacht ik dus inderdaad ook. daarbij drong zich bij mij de gedachte op dat het wellicht voor IEDER paard beter zou zijn om een dergelijk 'dieet' te volgen... voorkomen is beter dan genezen, en als zo'n dier dan verder toch alle nodige voeding binnenkrijgt....

Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:45

Met een dieet alleen kom je er niet...er spelen veel meer dingen mee. Helaas heeft t paardje van een vriendin van me weer een aanval gehad...erg gestressed geraakt tijdens t rijden en t was weer mis...Verdrietig Zo rot voor ze!
Maar neem eens contact op met bijv. Marc van den Top, hij is niet voor niets een voedingsdeskundie dierenarts en hij kan je goed helpen bij je rantsoen nakijken en eventueel opnieuw inrichten! Het is zeker mogelijk een dergelijk dieet samen te stellen! Knipoog

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:57

Mac schreef:
Zou het niet kunnen dat er met een hoger suikergehalte een grotere fermentatie waardoor het uiteindelijke suikergehalte lager uitvalt? Hebben we een chemicus/chemica in da house Haha!
Geen chemica Haha!, maar ik heb vroeger bij de grootste gistfabriek van NL gewerkt en suiker (melasse) was daar een produkt wat in grote hoeveelheden nodig was om de gist via fermentatie zijn werk te laten doen (alcohol maken).

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:55

Paardje532 schreef:
EPSM/PSSM paarden in de vs krijgen voer met een suiker/zetmeel gehalte ONDER de 20%, met toegevoegde olie. In nederland is dit moeilijk maar volgende komen in aanmerking:

Marstall "Vito" (10%)
http://www.marstall.nl/

HiPro "Flexible Move" (10%)
http://www.hipro.nl/
(staat nog steeds niet op hun website, dus bellen om te bestellen Tel. 0544-371397)

Spillers "Happy Hoof"
http://www.spillers-feeds.com/

Dodson and Horrell "Safe and Sound", "Leisure Mix", "Pasture Nuts"
http://www.dodsonandhorrell.com/

St. Hippolyt "Equigard"
http://www.hippolytshop.com/Hauptfutter/Equigard.htm

Agrobs
http://www.agrobs.de/de/produkte/pferde.htm

Ah hierna was ik op zoek Haha! ; hartelijk dank.

Deze voeders zijn namelijk ook zeer geschikt voor paarden met hoefbevangenheid(sverschijnselen door bijv. EMS) en daarom heb ik zojuist dit lijstje van "paardje532" gekopiëerd naar het centrale topic over hoefbevangenheid (onder medisch), waar ook vaak de vraag voorbij komt wat het beste voer is.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:57

DubbelDun schreef:
Geen chemica , maar ik heb vroeger bij de grootste gistfabriek van NL gewerkt en suiker (melasse) was daar een produkt wat in grote hoeveelheden nodig was om de gist via fermentatie zijn werk te laten doen (alcohol maken).

En is er daarna dan nog een aanzienlijke hoeveelheid suiker over in het eindproduct of wordt het echt "opgebruikt"?

Ik heb besloten -hopelijk volgende week- Optibeets en/of Lumbago (zie http://www.optimera.ch ) te gaan halen in Duitsland. Als er iemand mee wil bestellen om het te proberen, dan wil ik best een paar zakken extra meebrengen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:01

ik heb net 2 zakken martstall vito... die eerst maar eens proberen...

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:02

DubbelDun schreef:
Geen chemica , maar ik heb vroeger bij de grootste gistfabriek van NL gewerkt en suiker (melasse) was daar een produkt wat in grote hoeveelheden nodig was om de gist via fermentatie zijn werk te laten doen (alcohol maken).
Mac schreef:
En is er daarna dan nog een aanzienlijke hoeveelheid suiker over in het eindproduct of wordt het echt "opgebruikt"?
.
Op een bepaald moment wordt de fermentatie gestopt omdat het 'rijkste' punt bereikt is, bij doorgaan zou het alleen maar weer achteruit gaan.
Na fermentatie worden de overgebleven (arme)suikers er uit gecentrifugeerd en verkocht als veevoer. In hoeverre zich dit beperkt tot varkens en koeien durf ik niet te zeggen.

ieks
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-11-03

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:57

Ik heb een quarter die verdacht wordt van pssm maar ivm met de kosten voor onderzoek en het feit dat de onderzoeken volgens onze veearts geen 100 % duidelijheid geven hebben we het advies gekregen om te gaan experimenteren met voer .

We starten(advies van veearts) met 1 maal daags een 10 liter emmer subli lucerne en 50 gram subli em(energiekernmix) opbouwend tot 150 gram en verder onbeperkt hooi.De hoeveelheden moeten we aanpassen aan de hand van de resultaten.Zelf denk ik erover om toch ook nog een vitamine/mineralen preparaat bij tegeven maar volgens de veearts was dat niet nodig.

Wat vinden jullie hiervan ?

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:04

In de Energiekernmix zit dextrose ... daar zou ik voorzichtig mee zijn. Ik zou eerder proberen het oliegehalte op te krikken. Vitamines en mineralen zou ik zelf wel altijd bij willen voeren, maar dat is meer "gevoel" denk ik. Vitamine E is wel belangrijk, voor de spieren.

De harentest kost overigens omgerekend maar 42 Euro en is absoluut niet ingrijpend voor je paard (en voor je portemonnee Knipoog ) . Dan weet je binnenkort misschien meer.

ieks
Berichten: 271
Geregistreerd: 27-11-03

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:58

heb nu alle pagina's en de meeste linken doorgelezen en ga morgen de veearts eens bellen over die harentest.

dat er dextrose in em zat wist ik niet dacht dat het pure vetten waren

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:26

Zoals skippy al melde is mijn paardje niet in orde.. ze heeft dit weekend weer last gekregen. Er is bloed afgenomen en krijg vandaag de uitslag.. Dierenarts zei dat er misschien ook een spierbiopt genomen moet worden en dan niet alleen voor de epsm (omdat daar toch nog geen oplossing voor is) maar ook ivm andere afwijkingen in de spieren..
Ik blijf dit ook even volgen ivm met voeding en dergelijke..