Mening gevraagd

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:33

@Johanna:
Mac schreef:
Toch nog even een nuancering mucho. Het OLWS gen op zich hoeft niet uitgeroeid te worden. Het gen is nl. alleen fataal als het door beide ouders wordt doorgegeven aan het veulen. Een homozygote frame overo dus. Een heterozygote frame overo, dus die 1 frame overo gen heeft, is volkomen 100% gezond en heeft (meestal Tong uitsteken) een prachtig vlekkenpatroon. Het is gewoon een kwestie van testen.

Derde berichtje van boven op de vorige blz Bloos .

Waarom geen patronen met elkaar kruisen Aafke? Da's toch juist gaaf (voor de liefhebber Tong uitsteken )?? Alleen niét frame x frame . Het gros van de frames is overigens ook sabino. Sabino komt ontzettend veel voor, ook bij niet-Paints. Zou wel heeeeel jammer zijn als je daar niet nog een vlekje onder kon stoppen Vingers aflikken Knipoog.

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:37

Mac schreef:
@Johanna:
Mac schreef:
Zou wel heeeeel jammer zijn als je daar niet nog een vlekje onder kon stoppen Vingers aflikken Knipoog.


Doe jij dat even vanacht........ ROFL

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:42

Clown !
Ik was aan het geeken. Had eigenlijk geschreven dat het jammer zou zijn als je er geen overo overheen kon doen. Afgezien van het feit dat dit een beetje ordinair klinkt Bloos besefte ik dat ik tijdens mijn kleurengenetica-clinic heb geleerd dat sabino aan ander wit "vastplakt" dus technisch gezien zou deze opmerking niet juist zijn geweest Slim Nerd

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:46

@Aafke, dat wordt lastig wat jij voorsteldt... Knipoog Want zelfs de experts zijn er niet eens over uit hoeveel patronen er zijn en waar ze precies aan te herkennen zijn. Jij kan veel wit wel niet mooi vinden, maar das geen reden voor de Paint fokkerij om geen patronen met elkaar te kruisen.

Verder begrijp ik dat veel mensen niet willen fokken met erfelijke aandoeningen. Ik ben het aan de ene kant helemaal mee eens, maar, laten we ook eerlijk wezen, hoeveel van ons hebben onze merries rontgelogisch laten keuren op erfelijke aandoeningen? Hoeveel van ons fokt, bijvoorbeeld, NIET met een onderstandig staand paard wetende dat dat een van de grootste veroorzakers is van bijvoorbeeld Spat? Om maar even een knuppel in het hoenderhok te gooien... Clown

Wat dat betreft vind ik dus dat de verantwoording bij de fokkers moet blijven, en dat er geen "regeltjes" moeten komen. OF, er moeten wel regels komen, maar laten we dan wel gelijk hengstenkeuringen enz gaan doen.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:03

Dat blijft altijd weer het probleem, maar in het geval van OLWS vind ik dat het stamboek er wel goed aan zou doen als ze de informatieverstrekking wat verder lieten gaan dan een vermelding ergens ver weggestopt op de website. Het is -ook al komt het in mindere mate ook bij Quarters voor- toch een rasgebonden probleem, in tegenstelling tot een verkeerde beenstand of spat.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:08

Jep! Helemaal mee eens! Er mag zeker wel meer aandacht aan gegeven worden door het stamboek!
Overigens komt het ook bij TB's voor!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:29

@Jeddah: jij mag onderstandig dan als een fokprobleem zien, de reiners zien het graag, want dit soort paarden glijdt beter (heb ik me laten vertellen).
Dus er worden konstant konsessies gedaan aan 'hoe het hoort' en 'wat is nuttig'.
Niet dat ik het er mee eens ben hoor Knipoog

@mac: de oude 'wit'regel (J227) bij de AQHA was er mede op gericht om OLWS-gevallen uit te sluiten. Door paarden met te veel wit niet op te nemen werd er ook niet mee verder gefokt nl.
Alleen wist men er toen nog geen naam aan te geven.
Des te vreemder is het dus dat veel 'chrome' weer graag gezien was in de showarena.

Ik ben er zondermeer voorstander van dat veulens van 2 bewezen OLWS-ouders niet worden ingeschreven. Hiervoor is testen wel verplicht en zou geregistreerd moeten worden. Maar aangezien de Paintclub al niets doet met Hypp-registratie/testen zal ook OLWS dezelfde weg wel volgen.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:35

Is het daarom niet vreemd dat bijvoorbeeld de DPHC helemaal geen enkele vermelding op de site maakt hierover? Dit is de eerste site die google bijvoorbeeld naar boven brengt als je, in het nederlands, googled op "Painthorse". Al zou het dan maar een korte omschrijving zijn met een verwijzing naar de OWLS site van Francis.

edit: ik zie dat er wel een link bij de links staat, maar ik bedoel dus bij de omschrijving van het ras. Waar tevens staat dat je kan laten testen op het tobiano-gen. Daar zou het zo ongeveer bij moeten.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:38

@Laika: dat is een hele goede opmerking en -denk ik- het simpelst om wat mee te doen.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:08

DubbelDun schreef:
@mac: de oude 'wit'regel (J227) bij de AQHA was er mede op gericht om OLWS-gevallen uit te sluiten. Door paarden met te veel wit niet op te nemen werd er ook niet mee verder gefokt nl.

Oeps Bloos! ! Zo heb ik het nog nooit bekeken, maar als je deze lijn even doortrekt, is de geboorte van een deel van het APHA dus gebaseerd op een vermoedelijk genetisch defect Nagelbijten / Gniffelen . Tests bestonden immers nog niet in die tijd en men wist al helemaal niet welk patroon "verdacht" was. Dat zou misschien de houding van het APHA in deze wel verklaren ...

@Laika: Heel goed punt idd! Aan het officiële gebeuren qua registratie ed kan de DPHC weinig doen, maar ze kan iig de voorlichtingskant van dit verhaal wat meer "pushen".

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:19

Mac schreef:
DubbelDun schreef:
@mac: de oude 'wit'regel (J227) bij de AQHA was er mede op gericht om OLWS-gevallen uit te sluiten. Door paarden met te veel wit niet op te nemen werd er ook niet mee verder gefokt nl.

Oeps Bloos! ! Zo heb ik het nog nooit bekeken, maar als je deze lijn even doortrekt, is de geboorte van een deel van het APHA dus gebaseerd op een vermoedelijk genetisch defect Nagelbijten / Gniffelen . Tests bestonden immers nog niet in die tijd en men wist al helemaal niet welk patroon "verdacht" was. Dat zou misschien de houding van het APHA in deze wel verklaren ...



Ojee!! Dus allemaal snel onze genetisch defect paarden verkopen!!! Iemand baat bij een zwarte houdini zonder vlekken maar wel genetisch defect op verschillende manieren?? Clown Oja, maar wel heeeeeeeeeeeeeel lief! Clown

Sorry, ben melig... Haha!

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:23

Jeddah schreef:
Ojee!! Dus allemaal snel onze genetisch defect paarden verkopen!!!

Nors opkijken Daggut nie Tong uitsteken !! Ik ben dol op mijn genetische defecten Pling .

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:59

Ik dacht het ook niet Ben gek op mijn, zeer waarschijnlijk, genetisch misbaksel Haha! Haha! Knipoog

Afbeelding

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:47

anika schreef:
Ik vind het jammer dat er nooit een goed verhaal wordt geschreven over OLWS. Ja er wordt geschreven over wat er gebeurt als je OLWS met OLWS kruist maar mensen denken nog steeds dat als je merrie geen OLWS heeft en je fokt met een OLWS hengst je Veulen met OLWS geboren wordt. Dat is dus niet zo! Ik ben van plan op onze website eens een verhaaltje te gaan schrijven hoe alles in elkaar zit. Francis heeft een mooie site gemaakt over OLWS. Maar ik wil toch ook andere dingen aan het licht brengen.


Dat staat wel degelijk ook op mijn site hoor... Even de hele text lezen, dan moet het volgens mij redelijk duidelijk zijn.. http://www.olws.nl

Mijn mening over het kruisen van twee OLWS-dragers mag bekend zijn neem ik aan.. ga verder geen woorden meer vuil maken aan dit soort mensen, compleet boycotten is de beste methode om deze mensen zo snel mogelijk out of bussiness te krijgen. Helaas zijn er nog steeds mensen die openbaar een grote mond hebben en hoog van de toren blazen, maar daarna net zo hard dezelfde kant op rennen voor een goedkoop veulen, een dekking of voor het inscharen van hun veulen... en zo steun je dat soort praktijken uiteindelijk toch weer.

nOekiiej

Berichten: 748
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Eindhoven

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:50

niet goed

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:57

Niet goed? wat niet goed?

Overo is een kleurmutatie die in Amerika ontstaan is, kennelijk is daar dus ook die letaal wit -fout door opgetreden.
Nou kan je pech hebben met bv een solid waarvan je niet weet dat íe overo-genen draagt, maar willens en wetens fokken en maar hopen dat het-wel-los-zal-lopen vind ik verwerpelijk.
En gezien de kennis die we nu hebben, en de techniek die ons ter beschikking staat, zouden in ieder geval Officieele fokkers behoorlijk op de vingers getikt moeten worden, ook door daar grote ruchtbaarheid aan te geven. En het beste; niet bij die mensen te kopen.

Anoniem

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:01

Aafke_ schreef:
En gezien de kennis die we nu hebben, en de techniek die ons ter beschikking staat, zouden in ieder geval Officieele fokkers behoorlijk op de vingers getikt moeten worden, ook door daar grote ruchtbaarheid aan te geven. En het beste; niet bij die mensen te kopen.


Helemaal mee eens! Fokkers die t bewust doen niet spekken en pleiten voor eerlijke en goede voorlichting! Bespaard een hoop ellende!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:18

Aafke_ schreef:
Ik vind ook niet dat je allerlei vlekkenpatronene met elkaar moet kruisen, bv tovero,
Als je al op kleur fokt moet je het zuiver houden: als je al die patronen doorelkaar mixed weet je helemaal niet meer wat je hebt.
Ik vind het ook niet mooi, meestal krijg je dan paarden met teveel wit.


Thanks... Knipoog Dot is Tovero, haar moeder is Tovero.. Mixen van patronen kun je niet voorkomen, soms dragen ze een patroon wel maar uiten het niet zelf.. komt het er bij een kind wel uit. Dot draagt Sabino.. valt haar voor leken niet aan te zien (voor mij wel, wijs't nog wel es aan als je in de buurt bent) Juist door het zgn. 'zuiver' willen houden van de kleurpatronen wordt er zoveel Frame/Frame gefokt.. in de US heb je complete 'kampjes' van de verschillende patronen. Zou ook een genetische verarming zijn trouwens... dan ga je dus 5 verschillende 'sub-rasjes' maken (als je rabicano en nog wat aparte patroontjes niet apart gaat tellen, dan worden het er nog meer).
Niet haalbaar én niet wenselijk dus in mijn ogen.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:48

ik heb je site bekeken van francis
ziet er goed uit.
handig is 4 talen.
en het is heel duidelijk.

wat zal jij er dan nog bij willen zetten anika ?

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:49

mixen met patronen lijkt me niks mis mee.
kan geen kwaad,
is alleen een kwestie van smaak Knipoog

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:43

Geen toevoeging de site is goed van francis daarom verwees ik er ook naar maar realiseerde me dat later dat het erop staat. Maar bedoel meer stuk op mijn site zetten zoals het eerste stukje van Francis en dan verwijzen naar de site.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:16

dat is idd een goed idee
hoe meer info op meer sites hoe beter. Ja

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:26

Iedereen is vrij en zelfs van harte uitgenodigd een link op hun site te zetten. OLWS-vrije hengsten mogen gratis mét foto en link op de site vermeld worden, wil alleen VAN DE EIGENAAR ZELF een mailtje met de gegevens en dat de hengst idd vrij is.. plaats dus geen hengsten 'van horen zeggen' en dus alleen Europese hengsten.
Dus ken je nog een Painthengst die OLWS-vrij is, spoor de eigenaar dan aan dit even te melden. Hoe langer die lijst wordt, hoe makkelijker het voor merriehouders wordt voor de veilige optie te kiezen.