Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pigino
Berichten: 604
Geregistreerd: 06-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:17

ik heb in het verleden een aantal van mijn merries aan Leo verkocht en we hadden altijd een leuk contact (dacht ik )
Op het moment dat ik me op mijn fbook pagina uitliet over pssm en mensen wilde waarschuwen over de ziekte werd ik spontaan genegeerd , er werd niet meer gereageerd op appjes of telefoontjes naar hem toe.
Ik heb nooit zijn naam genoemd maar ik ben er nu zo ontzettend klaar mee .
Via zijn vriendin moest ik horen dat hij niet blij was met mijn fbook berichten
Nogmaals WIE DE SCHOEN PAST TREKT HEM AAN

ElCid

Berichten: 9254
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:18

jewel2 schreef:
Het wordt erg heet onder zijn voeten!! Beetje te laat zou ik zo denken.....


Het staat er echt net bij, ik heb een half uur geleden nog op de site gekeken, toen stond het er nog niet.......

IndianVegas

Berichten: 596
Geregistreerd: 16-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:19

Ben wel benieuwd welke hengst hij nu gebruikt dan.. Hij zal toch geleerd hebben van zijn fout neem ik aan..

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:22

Jessica schreef:
Ik snap wat je bedoelt. :j Ik vrees alleen wel dat het aantal homozygote pssm-ers erg laag ligt...waardoor je wellicht een topje van de ijsberg voorkomt. Alle beetjes helpen, dat absoluut!


Daar ben ik ook bang voor. Maar ik denk dat homozygoten uitsluiten ook helpt om mensen bewust te maken van de ernst ervan. Zodra er meer bewustwording is, gaan mensen strengere eisen stellen, en hopelijk is een strengere regelgeving dan ook mogelijk. Nu is er geen enkel signaal vanuit de stamboeken, waardoor mensen al snel denken dat het allemaal wel mee zal vallen.

Mocht ik in de toekomst gaan fokken, of een paard erbij kopen, is negatief testen een vereiste. Bij paarden waarbij dat niet getest mag worden, ga ik nog niet eens kijken.

Ik hoop maar dat mijn kereltje de genetische loterij gewonnen heeft ...

Ontzettend zonde dat er bewust gefokt wordt met zieke dieren. En ik vraag me serieus af waar FUF aan overleden is. Hij was toch nog behoorlijk jong?

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:25

Hij was vijf volgens mij

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:45

op de website staat het vermeld bij FUF.
op de advertenties op MP staat er niets van bij.
imo schandalig..

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:48

ringelberg schreef:
Ik begrijp het niet hoor. Waarom fokkers dit tegen houden, straks is heel je bestand naar de spreekwoordelijke klote en komen mensen bij jou geen merrie meer dekken of paard kopen. Dat gaat je toch je boterham kosten. Veel mond op mond reclame zou ik zeggen.

Precies dat is wat er nu dus ook gebeurt :-) . Marktwerking :D . En dat is goed :j .

Traiectum schreef:
Ik ben het absoluut met je eens - dat als eerste. Als het aan mij lag, zou er alleen nog gefokt mogen worden met paarden die negatief op de 5 panel test zijn, en testresultaten zouden vrij toegangkelijk moeten zijn voor iedereen, met of zonder toestemming van de eigenaar van het dier. Maar dat is op dit moment niet haalbaar. Als dat als voorstel gedaan wordt, komen er nooit regels die PSSM en andere ziektes verbieden/terugdringen. De belangen van invloedrijke fokkers zijn daar simpelweg te groot voor. Dus dan liever voor nu 'the next best thing' - dieren uitsluiten die gegarandeerd ziektes doorgeven (de homozygoten). Dat is een regel die haalbaar zou kunnen zijn - voor HYPP is 'ie al ingevoerd. Ja, je hebt nog steeds 50% kans op een ziek veulen, en dat is 50% kans te veel. Maar het is iig geen 100% kans op een ziek dier meer.

Het voordeel zou ook zijn dat de teststatus dan net als bij HYPP op het papier vermeld wordt - dat zet mensen dan hopelijk ook aan het denken. Hoewel dat voor de Paints ook al niet op gaat, omdat die met HYPP ook niks doen (de Quarters dan weer wel).

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:49

dat ben ik met je eens spicegirl

jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:49

Hij heeft idd net pas dingen verandert op de site, het wordt hem te heet onder de voeten!! Ik word echt kots misselijk van deze gang van zaken!! Had ook altijd goed contact met hem maar ben er nu wel klaar mee.....laat eerst je merries ook maar eens testen voordat je nog meer ellende veroorzaakt!!

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:51

Eens. Het blijkt ook wel weer dat het stamboek hierin haar verantwoordelijkheid moet nemen, want fokkers doen het niet (allemaal).

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:23

Echt erg dat het zo doodgezwegen wordt in de advertenties. En dat er geprobeerd wordt om ze te wisselen met onwetende mensen..

Ik merk wel dat er nog steeds heel weinig mensen er aandacht aan besteden. Als mensen hier komen kijken voor een dekking, worden er bijna nooit testresultaten gevraagd.

Toen wij begonnen te dekken met onze hengst hebben wij hem eerst genetisch, klinisch en röntgenologisch getest... Ik vind dat niet meer dan normaal, hoofdzaak is toch gezonde dieren fokken?


Alle paarden die niet 5-panel negatief zijn uit de stamboeken zwieren vind ik dan weer wat ver gaan, herda en gbed dragers zijn niet erg op zich, er moet gewoon verantwoordelijk mee gefokt worden en geen dragers kruisen. Als je de herda dragers eruit zwiert hou je nog maar een halve cutting-populatie over denk ik :p

Maar hypp en pssm moéten er idd echt gewoon uit!

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:26

Noujah, er is hier iemand op bokt die gewoon tegen het advies in toch is gaan dekken en
het allemaal maar onzin vond. Dan denk ik, ga je lekker? Wat is er nou belangrijker jij
met je veulenwens en je "voor een dubbeltje op de eerste rij mentaliteit" of het veulen zelf.
Als iedereen het advies geeft om een hengst te laten testen, sorry schiet mij maar lek dan.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:29

Waaraan is FUF dood gegaan? Ook ten gevolge van PSSM? Weet iemand dat?

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:32

Aangezien het al een hele tijd duurde voordat er uberhaupt vermeld werd dat hij overleden is, denk ik dat er nooit bekend gemaakt wordt waaraan. Persoonlijk vind ik het erg verdacht, jonge hengst met genetische aandoening die onverwachts overlijd.

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:33

Daar heb ik verschillende versies van gehoord. Ikzelf heb gehoord een koliek aanval, maar tegen de mensen die een nakomeling van hem hadden is vertelt een hartstilstand.
Ook dat is dus duister.

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:34

Coloured schreef:
Waaraan is FUF dood gegaan? Ook ten gevolge van PSSM? Weet iemand dat?


Ik vermoed zo dat hier nooit officiele uitlatingen over gedaan gaan worden.

En dat zegt mij dan weer het een en ander..

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:37

Maar wat een plaatje van een paard.. (heb net even gekeken).

Ik snap dat mensen voor deze hengst gaan, ook met zijn homozygoot voor tobiano enzo..

Dan snap je als fokker toch wel waar je mee bezig bent? Hoe groot het probleem is wat je veroorzaakt.
Ik vind dit echt een heel groot schandaal..

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:39

Het zegt voor mij al genoeg dat er bij de ene hengst een testresultaat bij zit en bij de ander niet.

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:46

Axel_Valerie schreef:
Maar wat een plaatje van een paard.. (heb net even gekeken).

Ik snap dat mensen voor deze hengst gaan, ook met zijn homozygoot voor tobiano enzo..


Klopt hoor! En schijnt daarnaast ook nog een ontzettend fijn karakter te hebben gehad. Echt ontzettend jammer voor alle partijen.

jewel2
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Golenkamp/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:47

Een hartaanval volgens de eigenaar, maar dit kan heel goed het gevolg geweest zijn van PSSM. Een jonge hengst die zomaar dood neervalt is natuurlijk wel vreemd...

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:48

ik hoorde ook koliekaanval.
maar dat kan ntl. ook een PSSM aanval geweest zijn.
wat ntl. niet word geopenbaard.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:43

PSSM is natuurlijk een spierziekte. Hart is ook een spier. Daar ligt misschien een link?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:45

Laatst bijgewerkt door Coloured op 17-07-14 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:49


Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:50

Vaak lijken PSSM en koliekaanvallen ook op elkaar voor mensen die niet bekend zijn met PSSM. Evenals hartproblemen.
Mijn vorige paardje is helemaal door de mallemolen gehaald omdat de dierenarts dacht dat ze hartritmestoornissen had.
Bleek PSSM en sinusaritmie en een lichte verstopping te zijn.

En om terug te komen op het verzekeringgebeuren. Er wordt niet uitgekeerd bij genetische aandoeningen ("dat staat echt in de voorwaarden hoor mevrouw!" Zei de verzekeringmevrouw tegen mij toen ik belde met de vraag wat ik moest doen als ik mijn paard in wilde laten slapen)
'gelukkig' was mijn paardje ook hoefbevangen en hebben ze bij mij wel uitgekeerd, maar anders had ik ook geen cent gekregen