Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jessica schreef:Ik snap wat je bedoelt.Ik vrees alleen wel dat het aantal homozygote pssm-ers erg laag ligt...waardoor je wellicht een topje van de ijsberg voorkomt. Alle beetjes helpen, dat absoluut!
ringelberg schreef:Ik begrijp het niet hoor. Waarom fokkers dit tegen houden, straks is heel je bestand naar de spreekwoordelijke klote en komen mensen bij jou geen merrie meer dekken of paard kopen. Dat gaat je toch je boterham kosten. Veel mond op mond reclame zou ik zeggen.
Traiectum schreef:Ik ben het absoluut met je eens - dat als eerste. Als het aan mij lag, zou er alleen nog gefokt mogen worden met paarden die negatief op de 5 panel test zijn, en testresultaten zouden vrij toegangkelijk moeten zijn voor iedereen, met of zonder toestemming van de eigenaar van het dier. Maar dat is op dit moment niet haalbaar. Als dat als voorstel gedaan wordt, komen er nooit regels die PSSM en andere ziektes verbieden/terugdringen. De belangen van invloedrijke fokkers zijn daar simpelweg te groot voor. Dus dan liever voor nu 'the next best thing' - dieren uitsluiten die gegarandeerd ziektes doorgeven (de homozygoten). Dat is een regel die haalbaar zou kunnen zijn - voor HYPP is 'ie al ingevoerd. Ja, je hebt nog steeds 50% kans op een ziek veulen, en dat is 50% kans te veel. Maar het is iig geen 100% kans op een ziek dier meer.