Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ffortuna schreef:Denise, hoe bedoel je je verklaart haar voor gek. Vind je de prijs hoog of laag?
Waarom praat een aantal van jullie in vredesnaam over investeren, meen je nou werkelijk dat je al het geld dat je ´investeert´ in je paard eruit krijgt? Dus dat je paard elke maand die X-honderd euro die je betaalt aan stalling, meer waard wordt? Dat zou toch te maf voor woorden zijn!
spicegirl schreef:met auto's is het net zo min duidelijk.je kan 2 even oude auto's hebben, de 1 is afgeragd, en slecht onderhouden, de ander van een liefhebber, die er wat extra's op heeft gezet, en altijd netjes onderhouden is.in "het boekje "staat 1 prijs,maar de ene is het geld niet waard, de ander wel wat meer...
en zo is het met paarden ook.
als je voor max. 3500 een goed, en gezond paard wilt, zal je nog ff door moeten zoeken. en voor 5-7500 kan je heus wel een heel leuk paardje hebben.hangt er vanaf wat je ambities, en je talenten zijn.en of je verder wilt investeren in je hobby, aan goede tack, veel lessen, en evt. clinics.
ik had eens een leuk veulen gekocht, voor 3000 euro.2 jaar opfok a 150 per maand = 3600 euro.reken ik ff geen smid en ontwormen.toen 3 maanden prof training/beleren a 550 per maand.dus toen die net zadelmak/basis was, kostte het paardje al ruim 8250 euro.verdienen doe je er dan al niet aan, en je kan ook alle stalling niet meerekenen,maar je kan niet verlangen dat zo 'n paard dan verkocht word voor 3500 euro..dat kost een goed zadel al.
je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
spicegirl schreef:met auto's is het net zo min duidelijk.je kan 2 even oude auto's hebben, de 1 is afgeragd, en slecht onderhouden, de ander van een liefhebber, die er wat extra's op heeft gezet, en altijd netjes onderhouden is.in "het boekje "staat 1 prijs,maar de ene is het geld niet waard, de ander wel wat meer...
als je voor max. 3500 een goed, en gezond paard wilt, zal je nog ff door moeten zoeken. en voor 5-7500 kan je heus wel een heel leuk paardje hebben.hangt er vanaf wat je ambities, en je talenten zijn.en of je verder wilt investeren in je hobby, aan goede tack, veel lessen, en evt. clinics.
ik had eens een leuk veulen gekocht, voor 3000 euro.2 jaar opfok a 150 per maand = 3600 euro.reken ik ff geen smid en ontwormen.toen 3 maanden prof training/beleren a 550 per maand.dus toen die net zadelmak/basis was, kostte het paardje al ruim 8250 euro.verdienen doe je er dan al niet aan, en je kan ook alle stalling niet meerekenen,maar je kan niet verlangen dat zo 'n paard dan verkocht word voor 3500 euro..dat kost een goed zadel al.
essiedepessie schreef:denise04 schreef:Bedankt voor je advies QuarterH, zou jij misschien wat tips via PB kunnen sturen?
ik zal verder niet offtopic blijven
* gaat weer in de meeleesstand*
Toch apart...
gisteren zijn kennissen van mij daar geweest, die wilde 5 betalen, en dat deed ze niet..
het absolute minimum was zes...
Ffortuna schreef:spicegirl schreef:met auto's is het net zo min duidelijk.je kan 2 even oude auto's hebben, de 1 is afgeragd, en slecht onderhouden, de ander van een liefhebber, die er wat extra's op heeft gezet, en altijd netjes onderhouden is.in "het boekje "staat 1 prijs,maar de ene is het geld niet waard, de ander wel wat meer...
Ik ben dit met je eens hoor.
Maar... wat maakt dan dat KWPN-ers etc. zoveel goedkoper zijn? De meesten gaan toch ook naar een instructeur etc. toe om beleerd te worden. Da´s ook prijzig. En een goed Engels zadel heb je ook niet voor een paar tientjes. Opfok voor KWPN-ers etc. is net zo duur als voor Quarters. Maakt puur het feit ´dat het Quarters zijn´ dan dat daar wel een hogere prijs voor kan worden gevraagd, m.a.w. ze zijn zeldzamer (in NL dan) dan KWPN-ers?
Ik heb de KWPN-er even als voorbeeld genomen he, er zijn nog zat andere rassen waar dit ook voor geldt.
quarterH schreef:ja maar bv opfok, dan kan goedkoop en dat kan goed.
je kan een eigen hengst op een eigen merrie zetten, merries op een grote wei allemaal bij elkaar, geen mensen die er echt naar omkijken, niet bijvoeren van krachtvoer maar ze doen het maar met gras en misschien wat hooi, geen hoefsmid, geen entingen enz enz. als je land hebt kun je ze zo heeeel goedkoop groot laten worden. en ja, dan kun je er wat op verdienen. maar of je dan een kwalitatief goed paard heb gekocht is natuurlijk een andere vraag (gezond, sterk, mentaal sterk, opvoeding van jongs af aan...)
J01andA schreef:De discussie vind ik interessant genoeg om eens te volgen.
Ik vind de prijzen van een Quarter in de huidige markt zoals bedoelt door ts ook (te) hoog.
Een leuk en braaf recreatief gereden paard (bijv. ruin), zijn in andere rassen te koop tegen heel andere prijzen. Wat maakt dat Quarter eigenaren van mening blijven dat hun Quarter meer waarde zou vertegenwoordigen? Is het omdat zij hun paard destijds tegen (veel te) hoge aanschafprijs hebben aangeschaft en nu bij verkoop hiervoor een soort compensatie proberen te verwerkstellingen? Hoe reeel is deze verwachting?
Ik ben erg benieuwd naar hun (verkopende partijen) visie hierop.
spicegirl schreef:en waarom is het erin trappen ?
als je een leuk paardje hebt, is toch iedereen tevree ?