[WN] prijs voor een quarter anno 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: prijs voor een quarter anno 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:09

denise, ik denk dat ze een keuze oet maken. is het nu een reining prospect voor shows of is het een braaf all-around receatie paard? ze geeft nu namelijk gemixte signalen af in haar advertentie waardoor denk ik beide partijen er niet aan durven.
nakomelingen van deze vader gaan vaak voor een stuk meer weg maar dan wel reining gericht met ook die rij-basis en uitstraling (bv de fotos). is hij niet (goed) reining gereden vind ik 5000 een ok prijs.
heef ie wel een nette reining basis (op deze leeftijd dus kunnen stoppen spinnen en wisselen) kan de prijs een stuk omhoog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:31

Ffortuna schreef:
Denise, hoe bedoel je je verklaart haar voor gek. Vind je de prijs hoog of laag?

Waarom praat een aantal van jullie in vredesnaam over investeren, meen je nou werkelijk dat je al het geld dat je ´investeert´ in je paard eruit krijgt? Dus dat je paard elke maand die X-honderd euro die je betaalt aan stalling, meer waard wordt? Dat zou toch te maf voor woorden zijn!

Ik bedoelde daarmee wat de fokker investeerd of een trainer/handelaar. Je hebt dus de pony's van 500,00 waar mensen vanaf moeten. Daar is weinig geinvesteerd, amar beestjes kosten wel geld. iedereen beweerd dat bij quarters meer wordt geinvesteerd of dat het normale fokprijzen zijn. tel daar een evt training bij op en men denkt dan de prijs omhoog te kunnen gooien.
maar net wat gezegd wordt, er zijn veel merries die door willekeurige hengst van stal/trainer gedekt worden. Zelfs merries en of hengsten die nooit onder het zadel zijn geweest. Daar zit een hele sector die denkt; als het maar een quarter is, kunnen we wel min 5000 vragen.
Die mensen willen ook graag een gezond, braaf paard met evt een wedstrijd te rijden. En tussen de 5 en 10 duizen betalen voor een paard wat alles net niet is, doen mensen gewoon minder snel.
Er zijn nog altijd veel mensen die net beginnen in de western. Ik merk dat vooral die groep graag een leuk paardje willen, maar 3500 de max is, aangezien mensen die prijzen gewend zijn voor een beetje leuk paardje.
Dan wil je geen gezondheidsproblemen bijv.
Alleen als mensen meer ambitie hebben gaanz e verder kijken en worden soms gestuurd richting een duurder paardje. Mensen worden verliefd op een beestje en denken echt voor 5000 tot 7500 wel een goed paard te kopen. dat wordt ze ook verteld, want anders verkoop je nog steeds geen paard voor die prijs. Dat het achterkleinkinderen zijn van een bepaalde hengst, maakt niet uit, het staat op papier, dus moet een goeie zijn...........

Men vergelijkt het met auto's, maar daar zijn de prijzen wel veel duidelijker.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:37

Ffortuna, ik vind het weinig, maar dan neem ik in mijn mening mee dat ze er dik een jaar geleden meer voor heeft betaald...
QuarterH, het is een reining prospect, vader little gump (in België) doet het in België super en ook Kahlua (haar paardje) beheerst basis reining.
Ik denk dat wat ze aan probeert te geven is dat zij een reining prospect is maar dat ze ook recreatief te rijden is...

Edit, ze is een jaar geleden helemaal gekeurd, zowel klinisch als röntgen, weet niet of dit ook nog verschil zou maken (ben zelf 'maar' een recreatie westernhobbelaarster ;))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:39

Ik heb het een beetje door zitten lezen, en ik vraag me af.. wat moet je met een heel goed paard? Wat zijn je doelen, waarom doe je die investering?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:43

met auto's is het net zo min duidelijk.je kan 2 even oude auto's hebben, de 1 is afgeragd, en slecht onderhouden, de ander van een liefhebber, die er wat extra's op heeft gezet, en altijd netjes onderhouden is.in "het boekje "staat 1 prijs,maar de ene is het geld niet waard, de ander wel wat meer...
en zo is het met paarden ook.
als je voor max. 3500 een goed, en gezond paard wilt, zal je nog ff door moeten zoeken. en voor 5-7500 kan je heus wel een heel leuk paardje hebben.hangt er vanaf wat je ambities, en je talenten zijn.en of je verder wilt investeren in je hobby, aan goede tack, veel lessen, en evt. clinics.
ik had eens een leuk veulen gekocht, voor 3000 euro.2 jaar opfok a 150 per maand = 3600 euro.reken ik ff geen smid en ontwormen.toen 3 maanden prof training/beleren a 550 per maand.dus toen die net zadelmak/basis was, kostte het paardje al ruim 8250 euro.verdienen doe je er dan al niet aan, en je kan ook alle stalling niet meerekenen,maar je kan niet verlangen dat zo 'n paard dan verkocht word voor 3500 euro..dat kost een goed zadel al.
je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 23-04-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:44

denise, ik ken de hengst :-) ik heb zelf een paardje van beack.
dat bedoel ik als het echt reining prospect is kan de prijs omhoog. maar alleen een goede pappa maakt het geen reiningprospect.
als ze hem als reining prospect wil verkopen meot ze andere fotos toevoegen, deze laten nu 'braaf recreatie' zien en niet reining.
maar dit gaat off topic nu :p

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:48

Bedankt voor je advies QuarterH, zou jij misschien wat tips via PB kunnen sturen?
ik zal verder niet offtopic blijven ;)
* gaat weer in de meeleesstand*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:54

spicegirl schreef:
met auto's is het net zo min duidelijk.je kan 2 even oude auto's hebben, de 1 is afgeragd, en slecht onderhouden, de ander van een liefhebber, die er wat extra's op heeft gezet, en altijd netjes onderhouden is.in "het boekje "staat 1 prijs,maar de ene is het geld niet waard, de ander wel wat meer...
als je voor max. 3500 een goed, en gezond paard wilt, zal je nog ff door moeten zoeken. en voor 5-7500 kan je heus wel een heel leuk paardje hebben.hangt er vanaf wat je ambities, en je talenten zijn.en of je verder wilt investeren in je hobby, aan goede tack, veel lessen, en evt. clinics.
ik had eens een leuk veulen gekocht, voor 3000 euro.2 jaar opfok a 150 per maand = 3600 euro.reken ik ff geen smid en ontwormen.toen 3 maanden prof training/beleren a 550 per maand.dus toen die net zadelmak/basis was, kostte het paardje al ruim 8250 euro.verdienen doe je er dan al niet aan, en je kan ook alle stalling niet meerekenen,maar je kan niet verlangen dat zo 'n paard dan verkocht word voor 3500 euro..dat kost een goed zadel al.

Ik ben dit met je eens hoor.

Maar... wat maakt dan dat KWPN-ers etc. zoveel goedkoper zijn? De meesten gaan toch ook naar een instructeur etc. toe om beleerd te worden. Da´s ook prijzig. En een goed Engels zadel heb je ook niet voor een paar tientjes. Opfok voor KWPN-ers etc. is net zo duur als voor Quarters. Maakt puur het feit ´dat het Quarters zijn´ dan dat daar wel een hogere prijs voor kan worden gevraagd, m.a.w. ze zijn zeldzamer (in NL dan) dan KWPN-ers?
Ik heb de KWPN-er even als voorbeeld genomen he, er zijn nog zat andere rassen waar dit ook voor geldt.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:59

denise04 schreef:
Bedankt voor je advies QuarterH, zou jij misschien wat tips via PB kunnen sturen?

Toch apart...

gisteren zijn kennissen van mij daar geweest, die wilde 5 betalen, en dat deed ze niet..

het absolute minimum was zes...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:01

spicegirl schreef:

Ik bedoelde bij nieuwe auto's en evt goede 2e hands bij dealers. Man werkt bij dealer en prijzen staan redelijk vast van jonge 2e hands. Rest gaat naar de handel........
Kom je iets inruilen waar wat aan mankeerd, willen ze hem wel, maar krijg je minder. Dat weet je en moet je realistisch in zijn. Als je genoeg besteed krijg je nog wel nette inruil.
Ik denk daarom dat mensen bij auto's beter weten waar ze aan toe zijn als ze nieuw of jong bij dealer kopen. Voor paarden is er een groot vaag gebied. Vooral als mensen zomaar blijven fokken en meer vragen dan hun paard waard is. Zij vinden zichzelf een goede quarter fokker en willen die prijzen, maar dan moet je echt soms een gek vinden die dat ervoor geeft of een naief iemand die net begint en zich van alles laat aankletsen. Dat gebeurt nog op grote schaal en houdt zo ook de prijzen van de recreatie paardjes hoog.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:06

essiedepessie schreef:
denise04 schreef:

Toch apart...

gisteren zijn kennissen van mij daar geweest, die wilde 5 betalen, en dat deed ze niet..

het absolute minimum was zes...

Ik vind het ook vreemd dat ze de advertentie nu aangepast heeft.... Was volgens mij niet het plan...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:09

Ffortuna schreef:
spicegirl schreef:

Ik ben dit met je eens hoor.

Maar... wat maakt dan dat KWPN-ers etc. zoveel goedkoper zijn? De meesten gaan toch ook naar een instructeur etc. toe om beleerd te worden. Da´s ook prijzig. En een goed Engels zadel heb je ook niet voor een paar tientjes. Opfok voor KWPN-ers etc. is net zo duur als voor Quarters. Maakt puur het feit ´dat het Quarters zijn´ dan dat daar wel een hogere prijs voor kan worden gevraagd, m.a.w. ze zijn zeldzamer (in NL dan) dan KWPN-ers?
Ik heb de KWPN-er even als voorbeeld genomen he, er zijn nog zat andere rassen waar dit ook voor geldt.

vraag en aanbod he. quarters zijn in trek en wil men wel graag hebben.

kwpn schijnbaar niet/minder. de vraag-aanbod verhouding is daar gewoon slechter.
hele simpele marktwerking heet dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:20

Precies. Maar dan gaat het principe van wat je eerder stelt toch niet meer op, dus dat je er zoveel in steekt dat je mensen niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan laten zitten. Want met een ander ras kan het dus wél. :)

(Neemt niet weg dat ik het met je eens ben hoor, nogmaals.)

Overigens is het volgens mij gewoon zo simpel als je nu stelt, dat het een kwestie is van vraag en aanbod. Als je een niet-zo-heel-goed paard voor veel kan verkopen omdat mensen het betalen (ik ken een handelaar en ik schrik altijd wat hij vraagt voor zijn -in mijn ogen niet goede- paarden. Maar mensen betalen het maar wat graag!), zou ik het ook doen. Klaar. Dus niks geen ´ja de opvoeding etc. is duur´, want dat IS zo ja, dat klopt, maar dat geldt voor elk paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:24

ja ik snap ook niet hoe ze die paarden zo goedkoop kunnenv erkopen en het nog handel kunnen noemen want daar kun je niks op verdienen.
maar dat het in de engelse sport zo slecht gesteld is dat men verliezen neemt wilt natuurlijk niet zeggen at de western sport dat dan ook moet gaan doen.

en heel eerlijk, je kan me een kwpner kado geven en ik hoef hem niet hoor (ok, misschien voor de slachtprijs :p ) en een quarter zou ik zo nemen, zelfs een slechte 9zit meer vlees aan haha nee grapje!).

het is namelijk nog steeds ook het karkater waar je voor betaald en de voordelen van een ras. daarop zijn uberhaupt verschillen in prijzen per ras op gedefinieerd. dus ik snap niet waarom die ineens hiervoor zouden wegvallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:28

QuarterH, ik zou ook geen KWPN-er willen hoor. Maar het zal blijkbaar toch wel te doen zijn voor handelaren om daar winst op te maken op die manier. Voordeel daarvan is ook dat ze weer heel goedkoop in te kopen zijn. Hoewel ik een tijdje terug met een handelaar in Quarters en Paints heb staan praten en die koopt ze ook in voor een appel en een ei.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:38

ja maar bv opfok, dan kan goedkoop en dat kan goed.
je kan een eigen hengst op een eigen merrie zetten, merries op een grote wei allemaal bij elkaar, geen mensen die er echt naar omkijken, niet bijvoeren van krachtvoer maar ze doen het maar met gras en misschien wat hooi, geen hoefsmid, geen entingen enz enz. als je land hebt kun je ze zo heeeel goedkoop groot laten worden. en ja, dan kun je er wat op verdienen. maar of je dan een kwalitatief goed paard heb gekocht is natuurlijk een andere vraag (gezond, sterk, mentaal sterk, opvoeding van jongs af aan...)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:40

quarterH schreef:
maar dat het in de engelse sport zo slecht gesteld is dat men verliezen neemt wilt natuurlijk niet zeggen at de western sport dat dan ook moet gaan doen.

Is dat zo?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:43

quarter is nu eenmaal hier minder in aantal als de KWPN. in de VS is het net andersom, zowel de aantallen, als de prijzen..
ik vind meer amerikaanse rassen mooi, zoals de TWH, en de Morgan.beide zijn hier te koop, al is het in een heel laag aantal.beide overtreffen de prijs van een goed quarter flink, terwijl de meeste niet prestatie gefokt zijn.op een enkele na, zijn het allemaal weide-versieringen. vanwaar die prijs ? omdat er maar weining te koop zijn hier..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:51

quarterH schreef:
ja maar bv opfok, dan kan goedkoop en dat kan goed.
je kan een eigen hengst op een eigen merrie zetten, merries op een grote wei allemaal bij elkaar, geen mensen die er echt naar omkijken, niet bijvoeren van krachtvoer maar ze doen het maar met gras en misschien wat hooi, geen hoefsmid, geen entingen enz enz. als je land hebt kun je ze zo heeeel goedkoop groot laten worden. en ja, dan kun je er wat op verdienen. maar of je dan een kwalitatief goed paard heb gekocht is natuurlijk een andere vraag (gezond, sterk, mentaal sterk, opvoeding van jongs af aan...)

Maar ze vragen het, omdat het quarter heet en ze altijd denken dat er toch wel iemand intrapt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:54

en waarom is het erin trappen ?
als je een leuk paardje hebt, is toch iedereen tevree ?

dll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:02

J01andA schreef:
De discussie vind ik interessant genoeg om eens te volgen.
Ik vind de prijzen van een Quarter in de huidige markt zoals bedoelt door ts ook (te) hoog.
Een leuk en braaf recreatief gereden paard (bijv. ruin), zijn in andere rassen te koop tegen heel andere prijzen. Wat maakt dat Quarter eigenaren van mening blijven dat hun Quarter meer waarde zou vertegenwoordigen? Is het omdat zij hun paard destijds tegen (veel te) hoge aanschafprijs hebben aangeschaft en nu bij verkoop hiervoor een soort compensatie proberen te verwerkstellingen? Hoe reeel is deze verwachting?

Ik ben erg benieuwd naar hun (verkopende partijen) visie hierop.

Dat laatste kan zeker waar zijn, quarters en paints moesten vroeger geimporteerd worden en daarom hing er zo'n hoog prijskaartje aan. Maar die schade is natuurlijk al lang ingehaald. Ik ben wel van mening dat een goede quarter/paint lichamelijk veel kwaliteiten als souplesse en schoonheid (kwestie van smaak ook natuurlijk) bij zich kunnen dragen die naast hun coole karakter hun waarde bevestigen...rijden op een goede quarter/paint ervaar ik vaak als een verademing ivt andere rassen en dan zal ik geen namen noemen. Bovendien zijn ze heel veelzijdig inzetbaar..de quarters en paints die ik heb, kun je ook heel goed een dressuurproef laten lopen of een springwedstrijdje laten doen naast alle westerndisciplines en dat maakt ze voor mij hun geld waard

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:02

ja precies. een quarter is per definite meer waard dan een aantal andere rassen, dat klopt ja.
net zoals bv een fries ook meer waard is dan een tinker. als ze beide geen bijzonder papier hebben, waarom is dat dan? tja...
marktwerking heet dat.

dan kun je ook zeggen 'ja maar die fries kost alleen meer dan die tinker omdat het een fries is' en ja, dat klopt.
zelfde als de quarter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:57

spicegirl schreef:
en waarom is het erin trappen ?
als je een leuk paardje hebt, is toch iedereen tevree ?

Kopen is je eigen verantwoordelijkheid, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar als men net komt kijken en zich van alles laat wijsmaken en uiteindelijk meer betaald voor een paardje dan die waard is of boven zijn eigen budget gaat vind ik dat wel een beetje erin trappen. Diezelfde mensen kopen een merrie evt met dekking en denken dat hun veulen weer veel waard is, vanwege het merkje.

Als je goed om je heen kijkt is er vaak te weinig prijsverschil tussen een goed gefokte quarter en een paardje dat veel minder is, maar vanwege het merkje zelfde prijsje krijgt.

@QuarterH, die tinkers en Friezen zijn best duur. Ik schrik ervan wat ze kosten. ben zelf geen koudbloedfan, maar het lijkt wel dat zeker tinkers ''in de mode'' zijn.

@dll, dat werd ons destijds ook verteld. Toen betaalden we de helft van de aankoop voor de importkosten. dat zou wel veranderen door de loop der jaren. daarna zei men dat Amerika alleen de mindere paarden deze kant op lieten gaan en nu we betere paarden kregen, de prijzen daar naar waren.
Nu is het gewoon geaccepteerd.

bedenk wel dat er ook heel veel rotzooi tussen loopt. natuurlijk is de ideale quarter cool en heeft de goede bouw en bewegingen. Maar heel veel voldoen niet aan dit plaatje. Veel beengebreken helaas en er gaat nog heel veel mis in de opfok, opvoeding en (basis ) training.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:06

en wie bepaald dat dat paard boven zn waarde is ? als IK dat er voor over hebt, is ie mij dat waard ! en de verzekering doet ook nooit moeilijk over de waarde.als "ik "(voorbeeld ) tevreden bent met een paardje van 7000 euro, wie ben jij dan om te zeggen dat ik erin ben getrapt ? dat vind ik van mensen die minder betalen, voor een ras wat ik oerlelijk vind, en nergens voor deugd.maar ook dat vind hun pakkie an. je bent tevreden met je paard, en als je dat niet bent, is ieder bedrag in principe te hoog.maar waar maak je je druk om ? leven, en laten leven. die betaald, die bepaald.jij wilt er toch geen ?
en als je boven je budget koopt, is je eigen verantwoording. ik zou het nooit doen,maar ik zou het voor een ander ook niet willen bepalen of ie het wel of niet moet doen.daar heeft een buitenstaander niets mee te maken vind ik.
en qua opvoeding gaat het niet zo vaak mis bij de quarters, integendeel ! dat zijn vaak de best gemanierde / opgevoede paarden.waar je met een KWPN-er vaak door de bak stuitert, of ruiters aan de hand meegesleurd worden..
en als je 2 paarden importeerd, en het veulen word hier geboren, wil je nog iets van die importkosten terug.veulens uit importpaarden zijn toch altijd wat duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:19

Ik snap ook niet waarom het erg zou zijn om ´boven de waarde´ (die natuurlijk zwaar subjectief is) te betalen voor een paard (er vanuit gaande dat je dat paard lang wil houden). Stel, je betaalt nu 5000 voor een paard dat 3500 waard zou zijn, maar het is wel HET paard dat jij zoekt. Je hebt er minstens 10 jaar plezier van, etc. ... wat maakt die 1500 dan nog uit? Da´s een paar maanden stalling, of een fikse DA-rekening... in de loop der jaren heb je dat er echt al lang uit en merk je dat echt niet meer.