[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:54

20 tot 30 haren gera! ;) (per paard)

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:57

Als je echt wilt dat je paard je haat dan neem je haren van het hoofd ;)
staart is toch makkelijker en ook minder pijnlijk...

@gera,
waarom 60 haren? voor Herda alleen waren het maar 30, toch?

@sann_e
die situatie van je trainingspaard klingt niet echt als Herda omdat ze voor al wonden krijgen onder het zadel door de druk op de huid...
En het begint ook al op jongere leeftijd dus ik denk dat je zeker kunt zijn dat de redenen voor de plekjes niet Herda was.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:59

anika schreef:
20 tot 30 haren gera! ;) (per paard)

I know, maar ik laat meteen drie verschillende tests afnemen. Als je dan toch bezig bent, moet je gewoon op alle fronten zoveel mogelijk zekerheid proberen te genereren. Ik denk dat ik na vanavond heel wat in de strijd moet gooien om weer in de gratie te komen :o

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:42

euhhh... is het nou haar van manen/staart of gewoon vachthaar dat je moet opsturen? of als er maar een wortel aan zit...? :o? :o

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:43

Voor 3 dingen hoef je niet 3 keer zoveel haar hoor. Ze trekken 1 keer DNA van de helft van het aantal haren (zo doet van Haeringen het in ieder geval), ze houden de andere helft van de haren 'op archief' en op dat ene DNA monster kunnen ze verschillende dingen testen, net wat jij aangeeft.
Als je op drie dingen wilt laten testen hoef je dus niet 3 keer zoveel haar te trekken, zij kijken gewoon naar 3 verschillende markers in het DNA.

Rosanja, van manenhaar. Simpelweg omdat je dat het makkelijkst mét wortel en al trekt.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:47

Francis schreef:
Voor 3 dingen hoef je niet 3 keer zoveel haar hoor. Ze trekken 1 keer DNA van de helft van het aantal haren (zo doet van Haeringen het in ieder geval), ze houden de andere helft van de haren 'op archief' en op dat ene DNA monster kunnen ze verschillende dingen testen, net wat jij aangeeft.
Als je op drie dingen wilt laten testen hoef je dus niet 3 keer zoveel haar te trekken, zij kijken gewoon naar 3 verschillende markers in het DNA.

Dat stond er niet bij, maar zou wel stuk-ken handiger zijn.. en het klinkt ook wel logisch. Ik denk dat ik het dan maar mooi voor gezien houd bij dertig haren... dat vind ik wel mooi genoeg 8-)

Francis

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:58

Je hoeft ze ook echt niet te tellen hoor, het hoeven er niet precies 30 te zijn.
Het best kun je met een paar haartjes tegelijk wat manen trekken en dan elk klein plukje op een andere plek van de manenkam. Hoe minder haren tegelijk, hoe makkelijker het trekt, hoe minder zeer het bij je paard doet en hoe minder het ook opvalt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:51

10 haren is ook goed hoor, belangrijkste is dat er een wortel aanzit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:54

10 is echt te weinig.
Bij de test wordt de helft van de haren apart gehouden voor een 2e test als de eerste mislukt of als contra-test mocht dit nodig zijn. En het is geen CSI ;)
Dus gewoon een stuk of 30 als ze dat vragen en met 2 a 3 keer een klein bosje plukken alsin uitdunnen ben je er al.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:58

Ik moet vrij regelmatig veulens laten testen op dna.... en ik heb nog nooit te horen gekregen dat ik te weinig haren opstuurde.... ;)
Ik stuur gewoon tig op, kunnen er 10 zijn maar ook 20.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:11

Maar dat is al een 100% verschil ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:58

ow ja.... :D

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 03:04

Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA)

--------------------------------------------------------------------------------

Description

Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA) also known as Hyperelastosis Cutis (HC) is a genetic skin disease predominately found in the American Quarter Horse. Researchers at Mississippi State University and Cornell University believe that the origin of this genetic disorder may be the Poco Bueno's sire line. Symptoms of this disorder is a lack of adhesion within the layers of skin due to a genetic defect in the collagen that holds the skin in place. This defect causes the outer layer of skin to split or separate from the deeper layers sometimes tearing off completely. Areas under saddle seem to be most prone to these lesions often leaving permanent scares, preventing the horse from being ridden. The disorder is recessive, which means that a horse must be homozygous positive or have two copies of the defective gene to suffer from the disease. Consequently both the sire and the dam must possess at least one copy of the mutated gene in order for the offspring to be afflicted. Offspring born with one copy of the defective gene and one non-defective copy are considered a carrier and have a 50% chance of passing the defective gene on.

Although there is no cure for the disorder, Animal Genetics has developed a simple DNA test to detect a single nucleotide polymorphism (SNP) mutation with a high degree of association to this disorder.

HERDA Testing

Animal Genetics offers DNA testing and detection of the gene mutation responsible for Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA) also known as hyperelastosis cutis (HC).

Cost

$30.00 US per sample.

Sample Collection
Collect sample by pulling (not cutting) 20-30 mane or tail hairs with roots attached. It is important that you pull the hairs and confirm that the actual root of the hair is being collected. The root contains the genetic material of your horse that is needed for DNA testing. Therefore, cut hairs do not provide an adequate sample of your horse. Place the collected hairs of each horse in a separate zip-lock bag labeling the bags accordingly with the horses name or identification number. Download and complete a submission form for each sample and send along with payment to Animal Genetics for testing.

Submission Form -

Results

Results are given using the following symbolic notation:

HrdHrd The horse carries two copies of the HERDA gene and is homozygous for HERDA. The horse is affected with the HERDA genetic disorder.
nHrd Both the normal and HERDA alleles were detected. Horse tested heterozygous for HERDA and is a carrier of the HERDA gene.
nn Horse tested negative for the HERDA gene.

--------------------------------------------------------------------------------

Animal Genetics, Inc.
1336 Timberlane Rd - Tallahassee, FL 32312
Toll Free: 866-922-6436

Copyright © 1995-2005 Animal Genetics, Inc. All rights reserved.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 03:07

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:51

De kosten van Herda testen zijn echter 40$! ;)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:03

Een paar mensen hebben me gevraagd of ik mischien de formulier afhandeling wil doen voor mensen in Nederland. Ook Nena leek het geen goed idee aangezien er aardig wat mensen zijn die geen engelse taal begrijpen. Of geen creditcard hebben. Zo wordt het nog een lagere drempel. Uitslagen gaan naar de mensen zelf toe en dat is logies. De uitslagen van Herda zijn nog steeds vertrouwelijk. En ga ervan uit dat we eerlijk zijn over de uitslag als men die ontvangt.

Mits mensen graag zouden willen dat ik het bij houd op een speciale lijst dan dienen ze dit aan te geven bij het afsturen van hun gegevens en materiaal.

Ik ga dan ook zo spoedig mogelijk een Nederlands Formulier maken. We gaan ook nog uitzoeken wat de kosten zullen zijn betreft aangetekend versturen naar USA zodat er een totaal kosten plaatje is..

Administratie kosten zullen ook berekend worden omdat het wel werk met zich mee brengt. Daarbij moet je rekening houden dat de administratie kosten zo'n 3,50 euro kosten.

De rassen verenigingen krijgen ook info over Herda en formulieren die ze naar de leden kunnen versturen. Deze dienen ze wel zelf te kopieren maar neem aan dat het geen probleem is! :D

Nena is nog druk bezig met alle info bij elkaar te zoeken en heeft me beloofd het maandag naar me te versturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:38

Goed initiatief Karolien! :j Top!!!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:38

Ik heb de test in Wageningen laten doen. Ongeveer 10 haren opgestuurd en was 60 euro kwijt.
Maar dan weet je het wel en het is gewoon in Nederland.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:48

Ik heb begrepen dat van Hearingen het ook opstuurd naar USA? En is dus duurder dan wanneer je het naar USA stuurt zie ik..

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:55

Dat weet ik dan idd niet. Ik kreeg de uitslag na ongeveer een maand.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:20

ja Anika, ik heb gebelt met Hearingen voor ik het opstuurde naar Amerika en daar weten ze niets van herda af ( wel van horen zeggen) en kunnen er niets mee maar ze sturen het wel door voor je naar Amerika.
de extra kosten moet je wel bij betalen.
mijn adviseerde ze om als het even kan het rechtstreeks op te sturen omdat dat echt goedkoper zou zijn en minder omwegen tot gevolg had. ( en het zoek raken van testen )
bij mij zijn de testen nu een week weg dus ik zit met spanning te wachten op de uitslagen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:26

Anika dat is een goed intitiatief.Ik heb hier 4 paarden die ik wil laten testen,maar heb het nog niet gedaan omdat ik tegen het papierwerk aanhik.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:11

anika schreef:
De rassen verenigingen krijgen ook info over Herda en formulieren die ze naar de leden kunnen versturen. Deze dienen ze wel zelf te kopieren maar neem aan dat het geen probleem is! :D
Ik heb begin deze week contact gehad met de NQHA en die zal alle relevante informatie over Herda gaan plaatsen op hun site zodra anika deze voor publikatie geschikt acht/beschikbaar heeft. Hieruit blijkt maar weer dat de rasvereniging (in ieder geval op lokaal niveau) dit onderwerp wel degelijk serieus neemt, men had wel wat hulp nodig en die is nu geboden.

Super dat je toch hebt besloten om het voor Nederland naar je toe te trekken en diegene te helpen die hulp nodig heeft met het papierwerk! +:)+

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:24

+:)+ allemaal.
ik ben blij dat er in nederland aandacht aan wordt besteed en dat er mensen zijn die zich daarvoor inzetten.
voor mij persoonlijk voelt het dat babybel toch iets goeds heeft gedaan in haar korte leventje.
en wie weet verdwijnt straks het taboe rond Herda, zodat we allemaal weer veilig mooie en gezonde paardjes kunnen fokken.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:15

Vandaag is mijn brief met haren op de post gegaan, maar wat een gedoe zeg. De import permit die in een envelop op het 'pakket' moest worden geplakt, mocht er niet op worden bevestigd, want bij aangetekend versturen mag niets op de envelop zitten, en al helemaaal niet met plakband. Uiteindelijk 20 minuten bij het loket gestaan en de douane zelfs moeten bellen voor opheldering, want TNT snapte er niets meer van. Ik houd mijn hart vast en hoop dat hij gewoon binnen een paar dagen ongeschonden in de USA arriveert....

Nogmaals anika, mocht je hulp nodig hebben met het opstellen van teksten of vertalen van bestaande stukken, neem gerust contact met me op om mijn journalistieke vaardigheden te toetsen ;)