[WN] Ons Overo lethal white veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Ons Overo lethal white veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:56

skippy1 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Jeetje , wat erg zeg ..
Weet helemaal niet wat olws is of inhoudt , maar begrijp uit de posts dat het gaat om n erfelijke afwijking die de dood van het dier betekend en ik vindt het echt verschrikkelijk als een hengst positief getest is dat er dan mee gedekt wordt bij een merrie die ook positief is ,
jammer dat zo,n hengsten eigenaar dan niet gelijk helemaal oprecht is

Verder hoop ik dat de merrie er gauw overheen gaat komen over haar verlies ,

OLWS komt alleen voor wanneer 2 paarden met het frame gen met elkaar gekruisd worden, en dan in 25% van de gevallen, anders niet. Fokken met het frame-gen is dus niet zielig of slecht, zólang je bewust fokt en geen frame x frame doet! Dit lijkt mij iets dat niet moeilijk te realiseren is...

Heb niet gezegd zielig of slecht alleen vreselijk als er een te grote kans bestaat op n spierwit veulen wat het niet overleefd ..zeker al;s je paard met olws positief X positief bewust kruist risico is dan erg groot, maar ga wel eens de site over olws bekijken en lezen , ben geen western ruiter , heb zelf ook geen quarter paint of wat voor western paard dan ook ( vindt ze wel heel erg leuk ) Maar wil wel weten wat dit inhoudt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:58

Als je verkeerde info geeft breng je mensen op het verkeerde been. Juist bij dit soort zaken is er al zoveel kul en onbegrip en dan zeg ik idd flink als het ene betekend een ziek paard en het andere een gezonde Ja Kijk maar nu bij OLWS, als iedereen precies weet hoe het werkelijk in elkaar steekt is er niets aan de hand Haha!

Ja hoor, bij een Hypp-drager had je het goed Rolleyes

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:01

Zinzi_jewel schreef:
Heb niet gezegd zielig of slecht alleen vreselijk als er een te grote kans bestaat op n spierwit veulen wat het niet overleefd ..

Een OLWS-veulen, welke niet levensvatbaar is hoeft niet perse spierwit te zijn. Er zijn ook veulens geboren welke één of enkele vlekken hadden.

Zo zijn er ook spierwitte veulens geboren welke geen vlekken (lijken te) hebben en WEL levensvatbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:02

Zinzi_jewel schreef:
Heb niet gezegd zielig of slecht alleen vreselijk als er een te grote kans bestaat op n spierwit veulen wat het niet overleefd ..zeker al;s je paard met olws positief X positief bewust kruist risico is dan erg groot, maar ga wel eens de site over olws bekijken en lezen , ben geen [discipline] ruiter , heb zelf ook geen quarter paint of wat voor [discipline] paard dan ook ( vindt ze wel heel erg leuk ) Maar wil wel weten wat dit inhoudt

Sorry! Bedoelde ook niet dat je dat gezegd had hoor! Knipoog Was een klein deel van mn uitlegje... Lachen

TS is de hengstenhouder inmiddels op de hoogte? Ben wel benieuwd wat hij te zeggen had, het is toch een kwalijke misser!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:50

Volgens de hengstenhouder kon dit bij alle paarden gebeuren.
Niet dus, maar goed ik ga niet meer met hem in discussie.
De merrie maakt het goed en wij zijn over de ergste schrik heen.
Weet alleen niet hoe ik het filmpje op internet kan zetten.
Heb ook nog een aantal foto,s waarop het veulen dood is.
Groetjes

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:54

Wat erg zeg.Het is zo jammer dat veel mensen het gewoon voor het geld doen en niet kijken wat ze een ander aan doen.Veel sterkte Lisa_pluisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:59

Jeetje...wat een e*kel! Nou ja, idd maar geen woorden meer aan vuil maken en hopen dat andere mensen gewaarschuwd zijn door je verhaal...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:25

ik heb inmiddels de site olws.nl bekeken en heb dus ook gezien dat zo,n veulen niet perse wit hoeft te zijn ..
zoals ik al eerder melde heb er geen verstand van heb zelf ook geen western paarden .. maar vindt dit soort dingen toch interessant
heb voorheen op n pensionstal gestaan waar redelijk wat quarters en paints stonden en waar ook driftig gefokt werd en je hoorde ze nooit over testen enzo , vandaar dat ik dcaht eens even in verdipen , want als er idd mensen zijn die het niet eens weten is het zeker jammer als er met positieve ouderdieren ( poss x poss gekruist gaat worden )

en wat TS zegt over de hengstenhouder jeetje als de hengst toch werkelijk negatief gestest is zou dit toch niet hebben kunnen gebeuren
veel sterkte met het verlies van het veulen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:29

Ik heb 't topic niet meer zo gevolgd omdat ik mijn zegje op m'n site al wel gezegd heb. Wil alleen even op deze uitspraak terug grijpen...
sarah1984 schreef:
Dat wil niet zeggen dat het gezond is! In de natuur kan ook niet getest worden en zullen deze paarden niet voorkomen.

Da's dus niet waar Sarah. OLWS is gekoppeld aan het frame-gen en dat is een bontpatroontje. Die bontpatroontjes zijn niet door mensen verzonnen of uitgevonden, die komen gewoon in de natuur voor, ook bij wilde paarden. In de natuur wordt dus gewoon af en toe een LW veulen geboren... simple as that. Wij kunnen dat voorkomen door te testen, dus waarom zouden we dan niet testen. Wij fokken op grotere/snellere schaal dan in de natuur gebeurt, dus moeten we ook wat dat betreft onze verantwoordelijkheid nemen en een fokdier niet laten lijden als dat niet nodig is (voor de merrie is't ook lijden nl.).
Dus daarom is het testen. Om te voorkomen dat je een dood veulen krijgt, wat in de natuur wel gewoon geboren zou worden... De natuur is echt niet altijd 'beter' dan wat wij doen.

Ik wordt altijd een beetje kriegel van 'back to nature' mensen... paarden zijn al eeuwen geen natuurlijke dieren meer en het gemiddelde paard zou in de natuur nog geen maand (ok, ik neem het ruim) overleven. Dat je dieren houdt op een voor hun zo diervriendelijke manier vind ik niet meer dan logisch, maar diervriendelijk houden is héél wat anders dan 'natuurlijk houden'... dat is hiet nl. niet mogelijk, daar is ons land niet eens geschikt voor. En bij dat diervriendelijk houden hoort in mijn ogen dus ook dat testen.

Dan nog even voor Lisa, Sorry meis, ik heb 't geprobeerd en een paar anderen ook, maar de een krijgt 't filmpje niet geopend en de ander niet op internet.. 't lukt met niet echt.
Ik kan wel aanbieden om de filmpjes door te mailen naar degenen die ze wil zien...

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:09

Hoi,

Ja hoor, degenen die geinterreseerd zijn in de filmpjes van het Overo lethal white veulen die kunnen zich melden met hun emailadres en dan stuur ik de filmjes door.
Ten overvloede, dit zijn niet zulke leuke filmpjes.
Groetjes

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:44

Francis, kan je het filmpje ook niet rechtstreeks uploaden via youtube?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:38

Jeetje lisa_pluisje, wat werkelijk vreselijk om dit mee te moeten maken! Zowel voor jullie als voor de merrie en het veulen. Dat er fokkers zijn (en ja, ik ken ze ook) die bewust OLWSxOLWS kruisingen maken vind ik onbegrijpelijk. Dat jullie de dupe zijn geworden van foutieve voorlichting vind ik des te schrijnender en getuigt maar weer van het monetair belang dat voor het belang van het paard en haar eigenaren wordt gesteld. Bah.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:41

http://nl.youtube.com/watch?v=HMZFDjAzPSQ
Met dank aan Mac. Hier dus een van de filmpjes van het veulen van Lisa_Pluisje. Het is niet heel erg schokkend, ik heb - helaas - al erger gezien, maar hier wordt al wel duidelijk dat je zo'n veulentje moet euthanaseren voor het te erg wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:45

Ach wat vreselijk om te zien, wat een naar beeld... Zo'n klein arm ding...kan me zó onwijs boos maken op de henngsteneigenaar, maar t heeft geen zin en wil mn energie liever gebruiken voor voorlichting geven...

Veel sterkte Lisa!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:42

lisa_pluisje schreef:
Volgens de hengstenhouder kon dit bij alle paarden gebeuren.
Niet dus, maar goed ik ga niet meer met hem in discussie.
De merrie maakt het goed en wij zijn over de ergste schrik heen.
Weet alleen niet hoe ik het filmpje op internet kan zetten.
Heb ook nog een aantal foto,s waarop het veulen dood is.
Groetjes

sja die 'hengsthouder' denkt ook dat als je een breedingstock hebt dat het dan een quarter is...... Gestoord dus heel veel verstand heeft ie niet....

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:25

Oh god, wat ontzettend naar om te zien hoe dat arme veulen daar ligt te lijden. Dat breekt echt je hart! Helemaal als ik dus in dit topic lees dat dit voorkomen had kunnen worden...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, voor ik dit topic las, vrij weinig tot niets wist van OWLS. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die bewust risico's nemen door te fokken met paarden waarvan bekend is dat ze drager zijn van het gen...

Heel veel sterkte aan de TS met het verwerken van het verlies van het veulen! IK hoop dat het met de merrie ook weer wat beter gaat.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:39

Bah, dat arme ding, dat prachtige veulen....... Lisa, nogmaals heel veel sterkte Ach gut

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:33

Veel sterkte hoor! Lijkt me vreselijk om mee te maken! Gelukkig gaat het wel weer goed met je merrie ....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:35

Ik had hier (als Friezen eigenaar) nog nooit van gehoord dergelijke afwijkingen (ben dus gelijk overal en nergens gaan lezen), wat vreselijk sneu!
Zeker als je er vanuit gaat door testen dat je geen kans hebt om zo'n veulen te krijgen. Gedver... wat vreselijk, arme merrie ook, nu zonder veulentje..

Heeft wel iets heel bijzonders, zo'n compleet wit veulen. Arm ding.... zo kort maar op de wereld Ach gut

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:05

woow wat een verhaal. zit gewoon met kippevel Boos!
had hier ook nog nooit van gehoord

lisa-pluisje heel veel sterkte

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:20

Lisa, heb je het veulen laten inslapen?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:22

griebels schreef:
Lisa, heb je het veulen laten inslapen?

Citaat:
Met angst en beven hebben we de dag afgewacht, ze kreeg inderdaad koliek en is gisteren
ingeslapen

Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:22

lisa_pluisje schreef:
Met angst en beven hebben we de dag afgewacht, ze kreeg inderdaad koliek en is gisteren
ingeslapen.

griebels, ja dat staat al in dr openingspost.

Lisa_pluisje veel sterkte

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:23

Ja ik las het ook al in het andere topic. Wist niet dat ik dat bericht al geplaatst had, wel dat ik het wilde plaatsen Schijnheilig

Toch bedankt!
Fijn voor het veulen dat het een lijdensweg bespaard is gebleven.

lisa, ga je de hengst aanklagen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:24

griebels schreef:
lisa, ga je de hengst aanklagen?
Daar zal hij niet warm of koud van worden. Cool