[WN] Interessant nieuws over PSSM

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:22

Kun je het niet scannen ikenindi Schijnheilig ?

Zout door het eten heb ik eigenlijk nooit geprobeerd maar de Vito ga ik sowieso niet meer voeren. Ik ga nu echt voor graan- en suikerloos. Het is dat NLs hooi niet gevarieerd genoeg (meer) is, anders zou ik ze helemaal niks meer bijvoeren .

Zitten hier trouwens mensen die dat doen? Hoe bevalt dat? Hoe is het energieniveau van paarden die alleen op gras leven?

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:53

Mac schreef:
Kun je het niet scannen ikenindi Schijnheilig ?

Zout door het eten heb ik eigenlijk nooit geprobeerd maar de Vito ga ik sowieso niet meer voeren. Ik ga nu echt voor graan- en suikerloos. Het is dat NLs hooi niet gevarieerd genoeg (meer) is, anders zou ik ze helemaal niks meer bijvoeren .

Zitten hier trouwens mensen die dat doen? Hoe bevalt dat? Hoe is het energieniveau van paarden die alleen op gras leven?

Zoals ik al eerder heb verteld ken ik een paardje met PSSM. Dit paardje kreeg alleen hooi, luzerne met een vitaminepreparaat en olie. Dus helemaal niks van krachtvoer. Daarnaast werd zij 3 a 4 keer per week getraind en ook op wedstrijden gestart. En dit paardje was echt niet mager of zonder energie! Dus het kan wel!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:55

Welke discipline(s) liep/loopt dat paard?
Paard moet dus energie uit olie gaan halen ... hoeveel olie krijgt het paard waar je het over hebt? Wat voor olie (je had het over slaolie?)?
En welk vitaminepreparaat?
Olie en vitaminepreparaat gaan door de luzerne?

Sorry voor alle vragen, maar nu wil ik het naadje van de kous weten Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:45

Nog een (wel bijvoer volgens de producent) voer optie : equifirst linamix = lijnzaadbrok vit. E en selenium zitten er al in.
Optie met Subli/Cebeco lucerne en vit.min. mix?

Voor de haflinger met hoefbevangenheid en vit.E supplement. De marge tussen teveel en te weinig vit. E is vrij klein. En ook in gras en hooi zit vit. E afhankelijk van de groei en leeftijd (vit. E neemt af in hooi tot vrijwel 0 na een jaar). Overgang naar vers gras of nieuw hooi kan dit dus ook veroorzaakt hebben.

Pavo heeft trouwens ook vit.min. brokjes. Pavo vital heten die. Ik ben er zeer tevreden over.

Knoflook in een voer is voor mij een reden om het niet te kopen. Het is giftig voor paarden bij grotere hoeveelheden en de veiligheid bij kleine hoeveelheden is niet bewezen. Voordelen zijn er ook niet uit dat onderzoek gekomen.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:45

Mac schreef:
Welke discipline(s) liep/loopt dat paard?
Paard moet dus energie uit olie gaan halen ... hoeveel olie krijgt het paard waar je het over hebt? Wat voor olie (je had het over slaolie?)?
En welk vitaminepreparaat?
Olie en vitaminepreparaat gaan door de luzerne?

Sorry voor alle vragen, maar nu wil ik het naadje van de kous weten Tong uitsteken

Je hoeft je niet te excuseren voor de vragen, heb je juist goed!
Dit paard liep voornamelijk reining en horsemanship. Hoeveel en welke olie en welke vitaminepreparaat weet ik zo niet, maar dat ga ik voor je navragen!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:07

tamary schreef:
Voor de haflinger met hoefbevangenheid en vit.E supplement. De marge tussen teveel en te weinig vit. E is vrij klein. En ook in gras en hooi zit vit. E afhankelijk van de groei en leeftijd (vit. E neemt af in hooi tot vrijwel 0 na een jaar). Overgang naar vers gras of nieuw hooi kan dit dus ook veroorzaakt hebben.

Klopt helemaal, het grappige is alleen dat hij al maanden geen gras van dichtbij heeft gezien (staat in een hit-actief met alleen zand) en de laatste paar weken is er geen nieuw hooi aangekocht.
Dat maakt het allemaal ook zo lastig. *LOL*

Ik zal eens navragen wat Bart nu aan muesli krijgt. Ik weet dat de manege een gesprek is aangegeaan met een levrancier en een deskundige, en op basis van wat de spierbevangen paarden hebben, is er een muesli samengesteld met zo min mogelijk suiker en veel vetten.
ben alleen totaal de naam vergeten. Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:17

ik heb geen scanner. sorry. als je intresse hebt moet je even je addres per pb sturen. dan moeten niet 100 mensen t willen, dan wordt mij t te gek (en te duur Knipoog )

er staat trouwens niets anders in dan mij al bekend was eerlijk gezegd. alleen alles in t nederlands, en de naam van de arts die het heeft geschreven Knipoog

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:39

Mac, hierbij het antwoord van de eigenaar:

Paarden met PSSM mogen dus absoluut niets met suikers, geen krachtvoer, wortels, appels, graan, etc. Twee keer per dag een half emmertje lucerne, met 1 x per dag daaroverheen een (koffie)kopje olie (maakt in principe niet uit wat voor soort olie, het gaat erom dat t paard de energie uit vet haalt), maar sommige paarden vinden de ene olie lekkerder dan de andere. Wij gaven gewoon zonnebloemolie. Maiskiemolie is erg smakelijk, maar wel duurder.
Hieroverheen (ook 1 x per dag) een vitaminepreparaat dat selenium en vitamine E bevat.
Erg belangrijk is dat paarden met PSSM niet hele dagen op stal staan: elke dag weidegang is noodzakelijk. Hiernaast moet een paard met PSSM op een trainingsschema gezet worden, waarbij geleidelijk spiermassa wordt opgebouwd. Een goede regelmaat in de training is van groot belang.
Als je je strikt aan het dieet plus de training houdt, zal de frequentie van de aanvallen afnemen. Bij ons paard stopten ze na verloop van tijd geheel (na ca. 2 jaar), op het laatst had ze alleen nog last in de herfst (de moeilijkste periode). In erge gevallen kreeg ze vaak een pijnstillertje.

Hier wil ik nog aan toevoegen dat het paard erg veel energie had en nooit ziek was!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:28

Ik voer Marstall Vito aan een oudere merrie en die is er enorm van opgeknapt. Een scheut lijnzaadolie maakt het lekker.
Nummer 2 krijgt het ook en alhoewel die er eerst niet zo op aanviel, eet die het nu een aantal maanden ook graag.
Geef dus niet te snel op als je paard dit (smaakloze omdat er geen suiker in zit) eten eerst laat staan.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:11

De mijne word nu Cavalor gevoerd, een speciale samenstelling die speciaal is gecreërd voor onze paarden. Maar of die zo geweldig is weet niet.

Kan een paard (Haflinger) van 450 kilo overleven op enkel luzerne (melassevrij), plantaardige olie en onbeperkt hooi als hij dagelijks een uurtje rijden moet?
Haalt hij daar genoeg energie uit?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:50

Ik ben van mening dat een paard zijn energie echt wel kan halen uit voldoende ruwvoer. Hoe zouden paarden dat gehad hebben in de tijd dat er nog geen krachtvoer was? Dat ene uurtje rijden dat wij met ze doen per dag stelt helemaal niets voor voor een paard. Daarvoor hebben ze die scheppen krachtvoer niet nodig.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:55

Nee daarom, zo zat ik ook te denken. Maar het líjkt zo weinig. *LOL*

Alleen las ik net op een site dat het een hoog eiwitgehalte heeft. Nou kan ik dingen door elkaar halen zo laat op de avond. Maar paarden met pssm en chronische spierbevangenheid, moeten die geen eiwit arm dieet?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:27

Jitske_ schreef:
Ik ben van mening dat een paard zijn energie echt wel kan halen uit voldoende ruwvoer. Hoe zouden paarden dat gehad hebben in de tijd dat er nog geen krachtvoer was? Dat ene uurtje rijden dat wij met ze doen per dag stelt helemaal niets voor voor een paard. Daarvoor hebben ze die scheppen krachtvoer niet nodig.

helemaal mee eens, maar vergeet niet dat het gras van tegenwoordig wel bepaalde mineralen mist, dus dat je dast wel bij moet voeren...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:28

Roane schreef:
Nee daarom, zo zat ik ook te denken. Maar het líjkt zo weinig. *LOL*

Alleen las ik net op een site dat het een hoog eiwitgehalte heeft. Nou kan ik dingen door elkaar halen zo laat op de avond. Maar paarden met pssm en chronische spierbevangenheid, moeten die geen eiwit arm dieet?

nee, suiker en zetmeel arm toch vooral?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:28

Jitske_ schreef:
Ik vrees dat je onze weiden niet mag vergelijken met 'vroeger' toen paarden nog vrij rond liepen.
Ik denk dat Roane daar een heel terechte opmerking maakt.
Als een paard toegang heeft tot een zoutblok en een mineralenblok en je houdt heel goed zijn algemene verschijning in de gaten (komt goed door de verharing heen, glanzende ogen en vacht, goede hoeven) dan zal het veelal wel goedkomen. Mocht je twijfelen dan kun je jaarlijks een bloedje laten onderzoeken op de standaardwaarden en wijken die af dan zal een vitaminispuit het tekort ook wel oplossen of kun je bewust een vitaminesupplement gaan bijvoeren.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:29

Ja, dat bedoel ik ook hoor, dat je er wel een mineralenblok en evt. vooral bij paarden in de groei, een vitaminen/mineralenbrokje bij geeft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:28

Ik heb nu 1 merrie (niet vanwege pssm maar is ooit hoefbevangen geweest) op de Safe and Sound van Dodson and Horrell overgezet. Moet zeggen ze vind het erg lekker en eet het goed.

Verder voeding is en blijft een lastig iets Haha! Er is zoveel te koop en zoveel tegenstrijdige info, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. En op sommige verpakkingen staat ook net niet de info die je wilt/moet hebben. Heb net even zitten spieken wat er nu in de Hippostar zit, maar kwa suikers kom ik er niet helemaal uit. Op het net staan alleen de Eiwitten enz.

Het olie verhaal brengt me wel op een idee. Ik heb er 1 tussen die niet dik wil worden. Die zal ik eens op de olie gaan zetten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:59

bedankt allemaal voor de reacties, wij voeren nu summerfit koeken maar die gooi ik dus (voor de haflinger zowiezo) de deur uit. zonnebloemolie krijgen ze al wel, maar in kleinere hoeveelheid.

ik ga dit eens even grondig bestuderen allemaal... verder zou ik graag willen weten of er ook een verband is met schuren en evt. zomereczeem bij het voeren van veel suikers en koolhydraten... aangezien je zomereczeem vaak tegenkomt bij paarden die ook een hoger hoefbevangenheidsrisico hebben (bepaalde rassen en paarden die te zwaar zijn bijv.).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:10

@merrieveulen : dat zou mij dus helemaal niet verbazen.

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:55

Erik Laarakkers is dit volop aan het onderzoeken, kijk maar eens op zijn site

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:15

Utrecht zou er ook al mee bezig zijn, omdat de laatste twee jaar spierbevangenheid opeens explosief is toegenomen. Daar schijnt ook al een onderzoek bezig te zijn. Lachen

Tja, dat eiwit. Sommige zeggen dat het slecht is voor spierbevangen paard, anderen zeggen juist dat ze het nodig hebben voor de spieropbouw.
Ik denk dat alles wat je voert wel íets slechts bevat, helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:04

Paarden hebben wel degelijk eiwit nodig, maar je hebt verschillende soorten eiwit en niet alles is even goed.
De kunst is om de goede te voeren en dan ook nog in de juiste hoeveelheid.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:17

Dank je wel voor het checken Sarah! Wel nog een vraagje: geen appels en wortelen dus (kan ik begrijpen vanwege de suikers in fruit) maar hoe zit het dan met gras? Dezelfde richtlijnen als een hoefbevangengevoelig paard, neem ik aan?

Er zijn idd wel gevallen bekend van paarden met zomerexceem die er van zijn "verlost" nadat krachtvoer uit het rantsoen werd geschrapt (oa op de site van Paard Natuurlijk, maar ik sprak vanmiddag ook nog iemand met dezelfde ervaring).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:51

precies, bij mij zijn er ook meerdere gevallen bekend waar de eczeem verband hield met het krachtvoer.

ik ga maar eens eea testen, de haflinger van mijn zusje is dus dik maar valt amper (tot helemaal niet) af, en schuurt geregeld met de manen. ze heeft geen eczeem (althans nog niet) en krijgt geen krachtvoer, behalve dus ene stukje summerfit en wat tarwezemelen, maar dat zou dus niet echt geschikt zijn.
dit paardje zit wel in de risicozone voor hoefbevangenheid, en ik denk ook voor zomereczeem maar dat is meer een gevoel wat ik erbij heb. nu ja, we zullen het zien. ik ga eens kijken of het lukt om haar dieet te veranderen, nadeel is wel dat ze hier in kuddes lopen die dus allemaal hetzelfde krijgen, in de winter wat gras (maar dan staat er niet veel) en voordroog, maar hooi zou zowiezo beter zijn voor haar. vóórdeel is dat ze hier arm gras hebben, echt van dat stengelige 'droge', niet van dat sappige koeiengras.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:14

Door echte paardengras zoals b.v. Barenbrug (http://www.barenbrug.nl) "Horsemaster" graszaad in te zaaien als weiland bouw je meer veiligheid in, en duits/frans kruidenhooi zoals van http://www.fourages.nl/ is ook minder belastend dan binnenlandse hooi. Dan mag de mijne wel af en toe wortels en zijn favoriet: een sinasappel. Vingers aflikken Het dieet is een totaal plaatje die van verschillende kanten moet worden aangepakt. Er zijn paarden die geen krachtvoer krijgen die spier- of hoefbevangen raken alleen op binnenlandse hooi, of alleen na een dagje grazen in de wei.