Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
geertsa schreef:Geloof me ,ik hoef anderen niet te ontmoedigen om een dekhengst te hebben, dat heb ik helemaal niet nodig!is het voor jou broodwinning dat je daarom mensen ontmoedig een hengst te houden of is het ervaring ik kom er nog niet achter en zal eens in je profiel spieken hiervoor

...maaruh mijn insteek is om jou veel geld en teleurstelling te besparen en dan heb je nog het veiligheidsaspect voo rjou en je omgeving.CherokeeChum schreef:En Dus wat moet de gemiddelde amateur met een supersportpaard? afgezien van geld,talent,ambitie?
Er zijn ook veel mensen die willen recre-eren met een quarter,moeten die ook een duur sportpaard kopen?
geertsa schreef:spice girl ji schreef concurentie hoeft vanes zeker niet bang voor te zijn uit haar web site worrd ik niets wijzer whole is she /he en waarom is ze zo bijzonder
)
)zal je bij de friezen moeten zijn....
CherokeeChum schreef:Ik ben het grotendeels met je eens.
Maar ff over de paarden die het net niet halen,is dat volgens jouw mening omdat ze net het potentieel missen? Of omdat de klik met de ruiter niet gevonden word?
Ik neem tenminste gemakshalve ff aan dat je voor jouw paarden wel de ruiters uitzoekt?
Inhoudelijke zou dat dus inhouden dat zonder de juiste ruiter je nog zo'n goed paard kunt hebben maar dat het dier dan toch niet tot zijn volledig potentieel komt.
Citaat:Probeer je zelf in je fokprogamma wel eens wat nieuws of blijf je op vertrouwde bloedlijnen? Ook commercieel
lijkt me dat van wel,correct me if i'm wrong?
Mijn vraag is ben je dan niet een keer klaar met zo'n lijn omdat er teveel lijnteelt plaatsvind,en er inteelt depressie ontstaat?
De paarden die het dan niet halen ,is dat dan niet een soort van afval in jullie sportpaardenfokkers optiek die dan maar de handel ingaan als recreatie paard?
Niet banketstaaf bedoeld hoor!absoluut niet!
Maar ik kan me voorstellen dat zo'n paard vaak toch gepusht word tot het uiterste,vanwege het hoge dekgeld de afstamming,etc.
Je zadeld recreanten dan toch op met jullie ,,afval''.
Vanuit die optiek zou ik een aparte recreatie fokkerij nog niet eens zo gek vinden,ook vanwege de bereikbaarheid
prijstechnisch. Moeilijk en misschien i.d.d voer voor een ander topic.

__Suzanne__ schreef:Adrienne schreef:BegrijpelijkBij mij ligt de grens op dit moment bij of hij wel of niet hanteerbaar is en blijft. Zo dra hij niet meer het schatje is wat hij nu nog is en erg lastig wordt ... hakkie tjakkie.
Daar zal ik dan ook geen moment meer over na denken, lastig worden is voor mij ballen er af!, maar realiseerd je wel dat het dan, zoals dus bij mijn ruin, te laat kan zijn om het hengstengedrag naar andere paarden af te leren
Citaat:@Geertsma: Als paarden ,die sportgefokt zijn, maar de top niet halen "Afval " heten, hoe noem je dan de nakomelingen van jou hengst (en dito merrie)? Ik vind dat jullie niet aardig zijn over jullie paardjes, hoor!
Vera schreef:geertsa schreef:spice girl ji schreef concurentie hoeft vanes zeker niet bang voor te zijn uit haar web site worrd ik niets wijzer whole is she /he en waarom is ze zo bijzonder
http://www.footworksfinest.com/#4
Moge duidelijk zijn
_Vanes_ schreef:@Geertsma: Als paarden ,die sportgefokt zijn, maar de top niet halen "Afval " heten, hoe noem je dan de nakomelingen van jou hengst (en dito merrie)? Ik vind dat jullie niet aardig zijn over jullie paardjes, hoor!![]()
![]()
namelijk onbetaalbaar als hengst of geen hengstgeertsa schreef:_Vanes_ schreef:@Geertsma: Als paarden ,die sportgefokt zijn, maar de top niet halen "Afval " heten, hoe noem je dan de nakomelingen van jou hengst (en dito merrie)? Ik vind dat jullie niet aardig zijn over jullie paardjes, hoor!![]()
![]()
het woord afval heeft 2 betekenissen
afval wat je weg gooid en vernietigd
of afval wat net niet goed genoeg is alla de beroemde out lets omhet zo maar even duidelijk te maken
het is dus geens zin de bedoeling om op de manier te praten als paard niet goed slachten maar![]()
![]()
in deze zin is het niet negatief bedoeld maar om het verschil uit te drukken tussen goed en minder
dan kan je het dus zo op pakken dat alle niet top paarden als zijnde slecht worden omschreven nee,
als iemand een beter woord weet voor een paard van een plaatsje minder kom maar op
voor mij is mijn paard geen afval,want ik weet wat hij waard is voor mijnamelijk onbetaalbaar als hengst of geen hengst
daarnaast lees eens twee keer als je denkt dat het negatief is,
of iets zin vol is of niet weet ik niet het zijn ervaringen van mensen en meningen
en hoop nu dat ik niemand tegen de schenen heb geschopt
geertsa schreef:gribaldi schreef:nu wil ik niet zeggen dat ik hem niet laat helpen maar het beestje moet volgende maand een half jaartje worden, kan er nu nog niet veel over zeggen 1 jaar is toch eigenlijk te vroeg om hem te laten castereren of heb ik me verkeerd laten informeren?
Toch wel fijn dat je je gedachten kunt delen jullie hebben weer een hele andere kijk op dingen
en vandaar dat ik mijn vraag ook hier stel want ben niet tegen castereren
maar had graag meer info aangezien mij de nodige kennis ontbreekt over de ouders
vraag het kwpn en weet het antwoord wel,
daarnaast vind ik het zielig om hem zo een operatie aan te doen maar dat is omdat hij nog zo een kroel kont is ook vind ik dat langer hengst houden ze mooier door groeien
dit is kennis van andere hengsten en niet quarter
daarnaast nog niet geslachtsrijp dat kunnen ze toch al zijn vanaf een mnd of 6/7 is mij anders verteld