[WN] Informatie omtrent HERDA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:17

Ik ben nu in samenwerking met Nena Winand een stuk aan het maken in engels en nederlands met alle info, foto's, levels van Herda, en formulieren om te testen. Dit ga ik verspreiden naar alle artsen in Nederland (zal proberen ook meer landen) maar dat kan ik nog niet beloven i.v.m. ook een druk leven en genoeg te doen. Zal proberen of wat bladen en sites die veel worden gelezen dit ook willen gaan plaatsen. Het gaat wel even duren voor alles klaar is. Nena en ik zullen ons best doen in iedergeval om het zoveel mogelijk te verspreiden en kenbaar te maken. Er zijn veel mensen in Europa op dit moment de dupe van Herda en dat is zeer spijtig!

Er zijn een aantal hengsten eigenaren die liegen dat hun hengst getest is en N/N is.! Ik wil dan ook in het artikel plaatsen dat mensen de hengsten eigenaren een kopie moeten vragen van het test resultaat. Ik ga mijn vingers niet branden om deze mensen/hengsten openbaar te maken. Dat is aan Nena Winand en collega mochten ze dat ooit naar buiten willen brengen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:26

+:)+ anika.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:39

Jos ik zeg het alleen maar zodat mensen dat ook kunnen herkennen. Herda is zoveel meer dan loslatende stukken huid wat niet meer helen wil. ;)

Fijn Anika! +:)+ Hopelijk tref je er daardoor nog meer mensen mee en als je hulp nodig hebt? Ik en vast meerdere mensen willen je er graag bij helpen!! :j

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:46

chexy ;( Ik vrees dat ik weet wat dit betekent...
Super initiatief anika, als je hulp nodig hebt, dan hoor ik het erg graag van je! Wie weet dat ik je nog van dienst kan zijn met mijn journalistieke achtergrond! Ik ben in ieder geval zeker bereid te helpen!
Wat betreft de hengsten waarover wordt gezegd dat ze N/N zijn... ik hoop dat Nena de noodzaak in ziet om deze namen aan het licht te brengen... Ik heb ook wat namen horen vallen.. :x
Ik heb net de HERDA resultaten van de hengst van mijn keuze opgevraagd :o ... ik ben erg benieuwd of ze die kunnen overleggen...

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:59

Nou, zo als jullie misschien al geraden hebben heb ik er dus ook een paard met Herda ;(
Het kwam er toevallig uit - heb al mijn paarden laten testen...
Ze is nu nog een jaarling en heeft gelukkig nog niet begonnen wondjes te krijgen maar elke keer dat ik het land op ga ben ik bang dat nu de dag is dat ik een beslissing moet nemen.
@anika
Ik heb er ook contact gehad met Nena Winand en die eigenaaren van de vader van mijn paard horen dus ook bij die mensen die er niet eerlijk daarover zijn dat hun paard (niet) getest is - ten minste tot vandaag...
Als er dierenartsen zijn die een voorbeeld willen bekijken - zo lang mijn merrietje er nog leeft zouden we iets kunnen afspreken.
De DA hier op stal had er ook nog nooit van gehoord - nou dat zal (vrees ik) snel veranderen ;(
Eigenlijk wilde ik niet echt bekennd maken, dat mijn merrie Herda heeft - haar vader is erg bekennd en zijn dekgeld is niet bepaald goedkoop.
Maar ja, ik heb de eigenaaren 2 weken de tijd gegeven om te reageeren en er komt helemaal niks van hun kant dus als zij het niet bekend willen maken, dan ik maar :\
Nena zelf mag de hengsteigenaaren niet bekennd maken - de tests zijn vertrouwelijke informatie en de eigenaaren van het getest paard zouden haar eerst hun toestemming moeten geven en die hengsteigenaaren zullen dat niet doen - maar wel misschien mensen met veulens van deze hengsten ;)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:15

Ja Chexy ik had het vernomen van jou merrie. Er zijn nog 4 gevallen betreft deze hengst incl. de jouwe. En ja dat is een van de eigenaren/trainers die er over liegen helaas. Maar niet alleen in USA is dit het geval ook in Europa.

Mijn merrie waar ik met hem mee gedekt heb is vrij maar ik moet mijn meisje ook testen voor de toekomst om te weten welke hengst ik wel en niet kan gebruiken. Nu heb ik haar ook gefokt voor mijzelf hopend op een merrie die ik met mijn eigen hengsten kan inzetten en die zijn gelukkig vrij dus dat is een geluk bij een ongeluk.

Mensen het is geen schande om een N/Hr te hebben en daar mee te fokken! Dat wil ik ook duidelijk maken dat je best kan fokken met een N/Hr maar dan wel moet weten welke hengst je wel en niet kan gebruiken. Dus kijk naar de hengsten die N/N zijn en vraag een raport!

En als je een N/Hr hengst hebt verplicht dan mensen met de merrie's die je krijgt dat ze die merrie moeten testen. Doen ze dat niet wordt er niet gedekt! Zo doen wij dat ook met OLWS..

Meiden Ik kan straks zeker wat hulp gebruiken! Ik laat het jullie weten! ;)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:18

Jemig chexy wat verschrikkelijk zeg... ;(

Ik vind het echt hardstikke goed van je hoe je met de dingen zegt om te gaan en over hoe je het aan wil pakken verder al zal dat ook echt niet makkelijk zijn..ik hoop dat het een voorbeeld kan zijn voor anderen die wel zwijgen en het zo dus blijkbaar maar doorgaat met gokken op een gezond paard....

Heel veel sterkte en succes met alles! :(:)

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:26

@anika
alleen dragers of ook nog andere H/H paarden???
Als ik dit zo hoor is het misschien beter om het echt zelf bekennd te maken ik heb het bewijs op het weiland staan, in twee labs getest en parentage verified... alleen ben ik ietsje bang voor de mafia 8-)
Ik heb deze hengst dit jaar zelf geboekt voor dat ik het wist maar gelukkig is die merrie wel N/N.
Mijn merrietje heb ik voor veel geld gekocht en geimporteerd, dat had ik tuurlijk nooit gedaan als de amerikaanen eerlijk waren geweesd over zijn status.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:36

Mensen die zeggen dat ze getest hebben maar dat absoluut niet gedaan hebben! Net zo erg dus!

Mensen moeten wakker gemaakt worden dat als ze een paardje kopen dit onder voorbehoud van testen moet doen en dus inderdaad dat de merrie eigenaren gaan waken wat wel en niet kan doordat hun merrie getest is.

Ben bang dat de meeste hengsten eigenaren alleen aan de poen denken. De meeste gaan echt niet eerlijk naar buiten brengen dat hun hengst N/Hr is.. (hoop dat er ook veel hengsten eigenaren anders zullen zijn maar de regel leert dus van niet) Dus moeten we proberen het op een andere manier te benaderen..

Helaas Chexy voor jou te laat en jou kleine meisje. Echt heel triest.. Het veulen straks uit je N/N merrie ook testen gewoon voor de toekomst om te zien wat wel en niet kan betreft fokkerij..

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:45

idd heel jammer dat hegsten eigenaen niet bekend maken of hun hengst NN of NH.
als het net zo zou gaan als OLWS.is er geen probleem meer.
gewoon testen , eerlijk zijn , en dan zijn er vele mooie combinaties voor de fokkerij mogelijk

Sann_e

Re: Informatie omtrent HERDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:45

Wij hebben een merrie in training gehad en die reden we max. 4 dagen in de week (Was al 6 jaar oud) met een goede bontsingel en een normaal snaffeltje, ze kreeg binnen een week singel wonden en bij de mondhoeken, deze wonden werden terwijl ze niet meer gereden werd steeds groter en groter en gingen ook niet meer dicht.
Ook deze merrie had vacht te veel op haar lichaam, kan dit ook Herda zijn geweest??
En waar kan ik vinden welke hengsten het allemaal bij zich dragen!?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:53

Sann_e schreef:
En waar kan ik vinden welke hengsten het allemaal bij zich dragen!?

De lijst is bij lange na niet compleet omdat niet iedere hengstenhouder er eerlijk over is. Maar in het eerste bericht van dit topic staat een link naar een pdf document met bekende dragers waarvan de eigenaren ook zo eerlijk zijn geweest om het door te geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:27

En aan de hand van de pedigrees van de hier genoemde paarden kun je ook een hoop dragers herleiden.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:39

Nog 1 rare vraag, ik wil onze paarden ook laten testen, nu heb ik het formulier hier voor me liggen maar hoe moet ik betalen?? gewoon in dollars contant in de envelop stoppen??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:44

Bij wie wil je laten testen? Als je in Amerika wilt laten testen heb je een creditcard nodig. Ik zou geen dollars in de envelop stoppen. Als je zelf geen creditcard hebt, heb je niemand in je omgegeving die dat zo voor je kan betalen?

Ik weet niet of ze aan Paypal doen, maar dat zou eventueel ook een optie zijn als je in Amerika wilt testen.

Van Haeringen in Wageningen test ook voor Herda. Heb je geen creditcard voor nodig, gaat gewoon via acceptgiro.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:45

wat kost de test bij Van Haeringen? ik kan nl geen prijslijst ontdekken op hun website

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:50

Een stalgenootje heeft bij Van Haeringen laten testen op Herda en was geloof ik 75 Euro kwijt, en het duurt daar 30 dagen. Ik heb zelf mijn merrie bij Davis Univerity van Californie laten testen, had met een week een mail met de uitslag binnen en een week later de officiele brief met de uitslag. Kosten via Davis: $40 plus verzendkosten. En je hebt een creditcard nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:55

DubbelDun schreef:
En aan de hand van de pedigrees van de hier genoemde paarden kun je ook een hoop dragers herleiden.

Correctie, potentiele dragers. Was het maar zo makkelijk om een blik op het pedigree te kunnen werpen en meteen te kunnen beslissen of een paard HYPP heeft of Herda drager is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:00

Als je weet dat een paard Hr/Hr is dan weet je ook dat beide ouders N/Hr zijn* en meestal kun je dan de pedigree wel verder volgen waar het vandaan is gekomen (tot aan PB toe dus).
Zitten er meerdere lijnen PB in de pedigree dan kun je dat idd niet herleiden.

*er van uitgaand dat er niet met Hr/Hr paarden is doorgefokt is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:10

In dat geval ga je uit van een Herda affected horse, en dan staat er een nakomeling en is het leed al geschied. Maar als ik een drager heb en ik zoek daar een hengst bij en wil zeker zijn dat die geen drager is, dan is een blik op zijn pedigree beslist niet voldoende om te voorkomen dat ik een Herda Hrd/Hrd de wereld in zet. Niet als ik geen gegevens heb over andere veulens van deze hengst. Op het moment dat er ineens wel Herda Hrd/Hrd paarden opduiken weet je genoeg.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:18

@Cassidy: bedankt
ik bezit wel een credit card dus denk dat ik Davis dan maar laat testen, scheelt weer een paar euries

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:21

Formulier bij Davis is online in te vullen en uit te printen (inlcusief alle documenten voor invoer van DNA materiaal). Creditcard moet bij het invullen ook aangegeven worden. Trek een paar haren uit het hoofd van je paard, plak ze op en opsturen maar.

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:24

OK duidelijk!

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:31

Ik doe het ook via hun, gaat ook sneller!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:33

Ik heb alle papieren voor UC Davis online ongevuld en moet vanavond minimaal 60 haren gaan trekken :x Dat wordt een fikse klus...
Mag je ook haren uit het hoofd gebruiken, Cassidy? Op het formulier staat 'mane or tail', maar zoveel haar heeft ze nou ook alweer niet... :\