[WN] aanvragen papieren jaarling paint

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole1975

aanvragen papieren jaarling paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:39

Hallo,

Ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar van een jaarling SBP merrie. Wat ik mij afvroeg hoe zit dat nu precies met die papieren?
Volgens de verkoper zijn die aangevraagd en duurt t enorm lang bij de APHA voordat ze binnen zijn. Ik heb de merrie gekocht en verder hebben we eigenlijk niks afgesproken. Het is echt op basis van goed vertrouwen gegaan.
Zijn hiervoor andere manieren om toch iets op papier te krijgen dat t mijn paardje is nu (heb ook geen koopovereenkomst o.i.d.)...of is dit vrij normaal en is t gewoon afwachten totdat de papieren binnen zijn??

[img][/img]

Anoniem

Re: aanvragen papieren jaarling paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:39

Nou, na een jaar denk ik niet dat ze nog komen.
1 jaar is wel extreem lang...

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:49

Ooow ok, hier word ik niet vrolijk van...

Hellup....weet iemand wat ik t beste kan doen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:42

Afhankelijk van de verkoper en diens betrouwbaarheid kun je idd pech hebben en een lange moeilijke weg voor je hebben om alsnog een papier bij je paard te krijgen.
Jammer dat je je niet verdiept hebt in de papierstroom vóór je iets kocht.

Als je de naam weet van de vader en de moeder kun je bij het stamboek in Amerika navragen of daar wel het dekbewijs en de aanvraag voor opname in het stamboek zijn binnen gekomen.
Is dat het geval dan is er misschien een probleem met de papieren waarom het zo lang duurt, zij kunnen je dan ook vertellen wát het probleem is.
Is dat niet het geval dan ben je ronduit bedonderd en zou ik er maar een zaak van maken. Je kunt het dier dan terugbrengen wegens niet nakomen afspraken of een deel van het aankoopbedrag terugvragen. Immers een paard zonder papier is beduidend minder waard als eentje met papier.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 03-07-08 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:47

In elk geval moet je een Transfer papier krijgen van de vorige eigenaar. Dit is zo'n formulier http://www.apha.com/forms/PDFFiles/05TransferReport.pdf Dat moeten jullie samen invullen en opsturen.
Voor jou geld dus dat je ook lid moet worden van de APHA.

Als ik jou was zou ik nog maar eens bij de verkoper na vragen hoe of wat en eens een mailtje naar de APHA sturen met de vraag of door hun wel een aanvraag ontvangen is. Je moet daar voor wel de namen van beide ouders weten en eventueel de naam van de fokker. Lijkt me erg gek dat het een jaar duurt en nog gekker dat je geen tranfer report hebt hoeven invullen

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:08

een koopcontract En een ondertekend transfer waar dan niet de naam van de jaarling opstaat ,maar verder wel alle andere gegevens , was ook handig geweest,mits de verkoper ook de eigenaar van de merrie (moeder) is.
Je loopt het risico, om met een papierloos paard te blijven zitten, tenzij de verkoper gewoon mee blijft werken natuurlijk, maar misschien vind je dit helemaal niet belangerijk! Knipoog

Oh ja, een papierloos paard is dus geen paint!

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 23:11

Ik heb meteen dat transfer papier uitgeprint en ga hier meteen achteraan. Ik weet wel wie de ouders zijn van mn merrie, dus ga ook eens bij de APHA checken.
Dit is voor mij allemaal nieuw , en ja stom dat ik t niet eerst uitgezocht had, voor ik r kocht!
Iemand nog tips hoe ik de APHA kan contacten, zitten hier in NL contacten of moet ik daadwerkelijk naar de US bellen/mailen...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:28

heeft de verkoper dit veulen zelf gefokt??
En ja, naar de USA bellen is het beste.......

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 08:07

jessiejanes schreef:
heeft de verkoper dit veulen zelf gefokt??
En ja, naar de USA bellen is het beste.......

Ja, t veulen heeft ie zelf gefokt maar inmiddels is de moeder enige tijd geleden ook al verkocht.
Ik ga us eerst de usa maar ff bellen...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:28

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:49

Als de papieren idd een jaar geleden al aangevraagd zijn, hadden die al láng binnen moeten zijn, zo lang duurt dat echt niet. Normaal heb je't binnen een maand of drie in huis, kán es wat langer duren in de drukke periodes, maar zeker geen jaar.
Ik zou eerst APHA bellen om te checken wat er wel en niet is. Als de dekking officieel is gegaan heeft de hengsthouder dat ingevuld in zijn Stallion Breeding Report. Daar kun je dus ook naar vragen (of jouw merrie op het stallion breeding report van die hengst staat). Is dat laatste niet het geval, dan wordt het wel héél moeilijk om er nog papier bij te krijgen en zou ik eerst maar es gaan bedenken wat je dan wilt. De verkoper heeft jou dan nl. een leuke bonte pony verkocht voor de prijs van een paint met papieren en dan zou ik eerst daar nog maar es over gaan babbelen met de verkoper...

Heel veel succes, ik hoop voor je dat 't er gewoon ergens tussen geglipt is en het mee valt allemaal.
Met APHA bellen is trouwens niet 'eng', zijn heel aardige en behulpzame mensen daar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:00

Nicole1975 schreef:
Ik heb meteen dat transfer papier uitgeprint en ga hier meteen achteraan. Ik weet wel wie de ouders zijn van mn merrie, dus ga ook eens bij de APHA checken.
Dit is voor mij allemaal nieuw , en ja stom dat ik t niet eerst uitgezocht had, voor ik r kocht!
Iemand nog tips hoe ik de APHA kan contacten, zitten hier in NL contacten of moet ik daadwerkelijk naar de US bellen/mailen...

Als je de naam van de moeder weet is het handig om te checken of de eigenaar idd als haar laatste eigenaar bij de APHA bekend is.
Als dat NIET zo is dan heb je echt een probleem en is het wel te verklaren waarom er bij het veulen geen papier zat.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:05

Francis schreef:
De verkoper heeft jou dan nl. een leuke bonte pony verkocht voor de prijs van een paint met papieren en dan zou ik eerst daar nog maar es over gaan babbelen met de verkoper...

Een leuke niet bonte pony dan Tong uitsteken In de openeninspost heeft TS het over een SPB Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:07

Dus zelfs nog geen vlekken ook Cool Haha!

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:17

Citaat:
******[i]Heel veel succes, ik hoop voor je dat 't er gewoon ergens tussen geglipt is en het mee valt allemaal.
Met APHA bellen is trouwens niet 'eng', zijn heel aardige en behulpzame mensen daar.
[/i]*****[/quote]

Ik heb de APHA zojuist een mail gestuurd vast...bellen is niet mn ding, zeker als je geen vloeiend engels spreekt Verdrietig

Alvast bedankt iedereen voor jullie hulp, hopelijk heb ik straks toch echt een (solid) paint en geen wannabee pony!!
Kent iemand trouwens de moeder: White Calamity B sorrel paint ??
Paps is Comm. Flit Fritz
Laatst bijgewerkt door Nicole1975 op 04-07-08 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:21

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:48

DubbelDun schreef:
De vader van de moeder is iig niet verkeerd
http://www.allbreedpedigree.com/white+calamity+b
Je paard komt van zowel vaders als moederszijde behoorlijk uit de buurt van Vorstenbosch. Dus dat zou ook nog een 'ingang' kunnen zijn.

Oeps..had de helft maar gelezen... maar idd de afstamming is niet onaardig dacht ik zo..maar ja dan moeten er
wel papieren bij komen.. Verdrietig

Das wel een goeie ja van Vorstenbosch...

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:52

Ik heb met de vorige eigenaar gesproken en deze zegt dat zolang de papieren niet binnen zijn van de merrie, je dus ook geen transfer report kan opsturen...En zo lees ik het ook in het APHA gidsje..
Stel dat t op een of andere manier is fout gegaan met de papieren aanvragen, kan je dan niet "gewoon" opnieuw de papieren aanvragen dan?
Ik snap t allemaal niet meer...maar goed.
Ik wacht nog even af...ben iemand met een te hoog positief gehalte die denkt dat t nog goed gaat komen Ach gut

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:58

@Nicole1975 : als de papieren nog in Amerika zijn zou je makkelijk de tranbsfer er achteraan kunnen sturen, dat scheelt iig weer een keer extra op- en neer sturen van de originele papieren. Dus dat is een kul-verhaal. Wél moet jet het heel duidelijk met de APHA afspreken zodat ze niet de papieren net weer terug gaan sturen terwijl de transfer de andere kant op is Haha!
Vraag is of je wel of niet een transfer hébt??

Als de papieren zijn zoekgeraakt kun je ze wel opnieuw aanvragen. Daar komt dan wel een notaris aan te pas om een verklaring van authentisiteit (in het engels) te ondertekenen.
De APHA gaat dan wel uit van de op papier laatst bekende eigenaar en dat is ook de persoon die via de notaris het papier moet aanvragen.
Dat ben jij als TS dus niet.

Ik hoop dat je snel antwoord krijgt van de APHA en mocht dat een standaard antwoord met een telefoonnummer zijn dan kun je best iemand van de DPHA inschakelen om je verder te helpen als je engels niet zo goed is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:55

Ik heb een paint van 5 laten registreren (had wel een stallion breeding report en een transfer), waarvan de moeder en de eigenaar van de moeder overleden was. Hebben uiteindelijk een notarieel iets van de erfgenaam van de eigenaar moeten achterhalen om alsnog papier bij het paard te krijgen, maar het is gelukt!

Er is dus heel wat mogelijk bij de APHA. Ik zou de vorige eigenaar even bellen met de vraag of hij een breedingstallion report heeft opgestuurd, misschien is er nog een kopie van? En een transfer report aan hem vragen, die moet hij/zij ondertekenen namelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:48

Het scheelt dat jij een stallion breeding report had Xono, dat is het bewijs van de dekking en dat scheelt gewoon enorm. Heb je dat niet en ontbreekt er dan 't één of ander, dan wordt het al een stuk lastiger omdat het bewijs van de dekking er niet is.
Maar idd, er is wel 't één en ander mogelijk maar 't kan wel heel lastig zijn.
Ik denk dat het zaak is om nu eerst even te achterhalen of de aanvraag idd nog in Amerika ligt. Heeft de verkoper van het paard (of degene die het papier aangevraagd heeft) het kaartje met het dossiernummer niet bewaard? Dat krijg je nl. altijd toegestuurd op het moment dat je spullen binnen komen bij de APHA. Dan krijg je een kaartje als bevestiging dat het binnen is, en daar staat een dossiernummer op. Dat nummer kun je dan weer in je correspondentie gebruiken en weten zij over welk paard en welke papieren het gaat. Als de aanvrager dat kaartje nooit gehad heeft, is het spul waarschijnlijk nooit binnen gekomen.
Dan zou ik samen met de fokker opnieuw een registration application invullen (waarbij het hengstendeel dan ook ingevuld en getekend moet worden door de hengsteigenaar ten tijde van de dekking), en dan kun jij zelf direct als nieuwe eigenaar het eigenaarsdeel invullen. Dan hoef je maar 1 papier op te sturen en dus geen tranfer report. Jij komt dan direct als eigenaar bovenaan op het stamboompapier te staan en de fokker alleen als fokker.

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 22:04

Citaat:
="DubbelDunVraag is of je wel of niet een transfer hébt.
Ik hoop dat je snel antwoord krijgt van de APHA en mocht dat een standaard antwoord met een telefoonnummer zijn dan kun je best iemand van de DPHA inschakelen om je verder te helpen als je engels niet zo goed is.

Ik heb dus idd geen ondertekende transfer...maar daar zal de vorige eigenaar niet zo moeilijk om doen denk ik. Ik vind t gewoon errug vreemd dat er nog geen papieren bij de merrie zijn na ruim 1 jaar...Maar goed ik kan idd de DPHA eens om hulp vragen en kijken wat ze voor me kunnen doen.

Even wat anders....wat betekent TS..kom t vaak tegen maar kan nergens achterhalen waar t voor staat...zal ongetwijfeld iets supersimpel zijn dus voel me nu al een beetje blond Blond...

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 22:10

Francis schreef:
Ik denk dat het zaak is om nu eerst even te achterhalen of de aanvraag idd nog in Amerika ligt. Heeft de verkoper van het paard (of degene die het papier aangevraagd heeft) het kaartje met het dossiernummer niet bewaard? Dat krijg je nl. altijd toegestuurd op het moment dat je spullen binnen komen bij de APHA. Dan krijg je een kaartje als bevestiging dat het binnen is, en daar staat een dossiernummer op. Dat nummer kun je dan weer in je correspondentie gebruiken en weten zij over welk paard en welke papieren het gaat. Als de aanvrager dat kaartje nooit gehad heeft, is het spul waarschijnlijk nooit binnen gekomen.
Dan zou ik samen met de fokker opnieuw een registration application invullen (waarbij het hengstendeel dan ook ingevuld en getekend moet worden door de hengsteigenaar ten tijde van de dekking), en dan kun jij zelf direct als nieuwe eigenaar het eigenaarsdeel invullen. Dan hoef je maar 1 papier op te sturen en dus geen tranfer report. Jij komt dan direct als eigenaar bovenaan op het stamboompapier te staan en de fokker alleen als fokker.

Ok! das duidelijke taal...hier kan ik wel wat mee, weer iets om uit te zoeken.
Thanx

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:12

TS betekent Topic Starter.
en als je vragen hebt of hulp nodig hebt mag je me altijd PBen of mailen.

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 21:59

Francis schreef:
TS betekent Topic Starter.
en als je vragen hebt of hulp nodig hebt mag je me altijd PBen of mailen.

Bedankt!!
Echt super... OK dan!