[WN] Ons Overo lethal white veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Ons Overo lethal white veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:21

Hallo allemaal,

We hebben eergisternacht een veulen gehad uit onze paint merrie, helaas heeft de
eigenaar van de hengst ons verteld dat zijn hengst OLWS negatief was, hij heeft daarbij gelogen
of hij heeft zich vergist.
Zijn hengst was positief en we kregen een prachtig wit merrie veulen.
Met angst en beven hebben we de dag afgewacht, ze kreeg inderdaad koliek en is gisteren
ingeslapen.
Filmpjes en foto,s volgen nog.

Liefs Lisa

Anoniem

Re: Ons Overo lethal white veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:22

Jeetje wat vervelend. Heel veel sterkte Ach gut

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:25

Wat ontzettend sneu voor jullie en de merrie Ach gut Vraag je ernaar, denk je goed te handelen, ben je nog de dupe En dan hebben jullie ook nog de pech precies bij dat percentage te horen waarbij het fout gaat, terwijl er ook bewust zo gefokt wordt en het dan goed gaat... Soms is het niet helemaal eerlijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:27

Heel veel sterkte. Ik zou niet weten wat je anders had kunnen doen dan voor die tijd vragen wat de OLWS status van de hengst is geweest. Ik ben nu wel benieuwd naar de naam van de hengst, mag ook via PB.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:28

zonde
erg jammer, maar dacht dat als en hengst negatief is hij dan ook getest is? en dan is het toch zeker dat hij het wel of niet heeft?? dus naar mijn idee heeft de eigenaar van de hengst je of voorgelogen of heeft hij er totaal geen verstand van... jammer

heel veel sterkte.. dit wil natuurlijk niemand Ach gut

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:57

vreselijk voor je! heel veel sterkte hiermee.

Idd erg vervelend dat de eigenaar van de hengst zo gelogen heeft (of het was onwetentheid).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:00

Misschien kan de merrie nog wat betekenen voor een veulen dat zijn moeder is kwijtgeraakt. Heb je al gebeld met de veulencentrale?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 12:20

De moederloze veulencentrale is al gebeld, ze hadden nog geen veulen voorhanden.
Onze merrie heeft de hele nacht radeloos door de wei gerend, nu staat ze eindelijk
rustig te grazen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:22

zo wat onwijs sneu zeg...en pijnlijk ook...je kiest er voor om zonder olws te fokken en dan blijkt achteraf...
Sterkte met het verlies en het nare gevoel bedonderd te zijn...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:27

Ah shoot Lisa, dus toch... Had niks meer van je gehoord dus was al wel benieuwd hoe het afgelopen was.
Helaas heb je er nu niets meer aan maar laat dit een les zijn voor iedereen...
ALTIJD OM EEN COPIE VAN DE TESTUITSLAG VRAGEN.
Hoe vervelend het ook is om wantrouwend te moeten zijn, nooit op iemands woord af gaan, je ziet dat dat niet altijd wat waard is. Als een dier getest is, krijg je een soort 'oorkonde' met de uitslag er op en daar moet je om vragen.
Ik heb nl. ook al mee gemaakt (krijg via OLWS.nl natuurlijk vaker mailtjes) dat een hengteigenaar zegt dat het dier getest is en dat men er door die uitspraak van uit gaat dat'ie ook vrij is... De hengsteigenaar liegt er geen woord aan maar zegt er niet bij wat de uitslag was...
Dus gewoon altijd een copie van de uitslag vragen en nooit op iemands woord afgaan.
Ik zou ook zeker nog stappen ondernemen naar deze hengteigenaar. Je krijgt je veulen er niet mee terug maar laat hem op z'n minst voor de gemaakte kosten opdraaien.

Sterkte er mee meis, hoop dat je merrie er vlot overheen is. Hebben jullie het veulen wel bij haar laten liggen? Merries moeten echt zelf afscheid nemen, dan accepteren ze het vaak beter...
Mocht ik nog iets voor jullie kunnen betekenen dan hoor ik dat graag.

Oh, als je wilt kan je veulen toegevoegd worden aan de rainbowbridge pagina van OLWS.nl (zodra ik zelf door heb hoe ik de site bij moet houden Bloos )

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:42

Hallo,

Wat lief dat je reageert, we hebben het veulen de hele middag en een gedeelte van de avond
bij de merrie laten liggen, nu is ze dan wel rustig, maar haar veulen van vorig jaar loopt er nu bij
en die heeft de overvolle melkbar ontdekt, da,s dan wel weer schattig.
Liefs Lisa

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:48

Nou ja.. even voor een paar daagjes kan dat niet zoveel kwaad denk ik.. als 't daarmee voor de merrie wat makkelijker wordt... Sommige merries zijn zulke 'kloeken' dat ze heel lang kunnen treuren om een dood veulen.
Ik heb 't zelf gelukkig niet mee gemaakt maar mijn oude merrie heeft bij haar vorige eigenaren ook een LW gehad (onwetendheid van hun kant, misleiding van de kant van de hengsteigenaar... dat was de hele aanleiding om de site te maken en me er in te verdiepen). Zij wisten echt niet wat het was, nog niet toen ze d'r aan mij verkochten. Door hun verhaal over 'naar de kliniek met een ziek veulen, zo mooi, helemaal wit, kon ik hun vertellen wat het geweest is...
Maar die merrie heeft dus ook vreselijk lang getreurd. Zo sneu...

Mocht je de indruk krijgen dat ze toch langer blijft treuren dan normaal, bijv. doordat ze in de wei blijft 'zoeken', dan kun je haar helpen met Bach therapie, door haar op de Honeysuckle te zetten. Dat helpt haar het verdriet te verwerken en er niet in te blijven 'hangen' zeg maar...
In ieder geval sterkte er mee...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:26

@lisa_P: heb je de hengst zelf ook in het echt gezien ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:28

Jammer, zeker omdat dit te voorkomen was.
Had jij jouw merrie wel getest?

Sowieso moet je toch een overo op een overo zetten als je niet heel zeker bent van de uitslagen, altijd een kopie vragen.

Sterkte met je merrie, is niet leuk voor dat arme paard.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:38

Mijn merrie was positief getest op OLWS.
De volgende keer gebeurt dit dus echt niet meer.
Ben nu aan het overwegen of ik haar weer wil laten dekken.
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:41

Tja, als je al weet dat je merrie positief is zou ik er zelf niet mee fokken, maar dat moet iedereen voor zich zelf weten.

Wel zou ik zorgen dat je zeker weet dat de hengst zelf OLWS vrij is.
Heb je op papier staan vd hengstenhouder dat ie vrij is van OLWS?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-08 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:44

oh vreselijk Huilen

heel veel sterkte!! Ach gut

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:55

er mee fokken kan toch gewoon, mits je er maar geen overo op zet als je er niet om wilt testen?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:58

Mijn merrie was positief getest op OLWS en ik heb gevraagd aan de hengstenhouder of zijn hengst
OLWS negatief was en hij zei van wel, jammer dat mijn vertrouwen zo beschaamd is.
Deze keer dus een normale hengst erop, liefst een breeding stock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:02

Cheveyo: Sowieso zou ik niet fokken met dragers van OLWS, je fokt het alleen maar door en door.

Pigino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:06

als ik me niet vergis heb je rb go ma chu chu gebruikt toch? dat had je me een tijdje geleden aan de telefoon verteld, tja die is echt heel erg frame overo en dat is gerelateerd aan olws, ook toen heb ik je gezegd dat deze hengst positief was en volgens mij kon je dit zelf ook weten!
geef niet de alleen de schuld aan de hengstenhouder ook jij bent verantwoordelijk voor wat je zelf voor hengst gebruikt op een merrie waarvan je zelf als zegt dat deze olws positief is!(ER IS INFO GENOEG TE VERKIJGEN) en als je klaas cozijnse geloofd nou dan geloof ik in sinterklaas Cool
er is een olws site gemaakt door francis waar een waslijst aan mooie overo hengsten op staan welke olws vrij zijn.(hoezo breedingstock of gewoon moeten gebruiken)

het verdriet voor je merrie is er niet minder om maar je bent zelf net zo verantwoordelijk voor deze gebeurtenis en waaorom moet je dit op deze wijze op bokt plaatsen?
je hebt met je keuze 11 maanden verspild

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:10

Laat het frame overo patroon (dat de veroorzaker is van OLWS) nou toch verantwoordelijk zijn voor het een van de kenmerkende vachtpatronen van het Paint ras....

De discussie, nielsd, hebben we vaker gehad, en voegt in mijn ogen niets toe aan het feit dat de eigenaar van de hengst gewoon:

1) Niet getest heeft
2) Wel getest heeft en de positieve uitslag heeft verzwegen
3) Helemaal niet wist wat OLWS inhield.

(doorhalen wat niet van toepassing is).

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:27

Ongelooflijk sneu dat dit jou en je merrie is overkomen. Het is zo walgelijk makkelijk te voorkomen. Nooit en te nimmer een overo- hengst op een overo- merrie zetten, ook al is ie negatief getest. Ook het kiezen voor een spb is link, die kan ook drager van OLWS zijn.
Helaas gaat het bij veel fokkers nog steeds goed zonder Lethal White- veulens en blijven ze die walgelijke gok van overo x overo steeds weer nemen.
Ook ik heb doodsangsten uitgestaan toen ik 2 jaar geleden mijn ouwe merrie weer terug had gekocht terwijl ze hoogdrachtig was door een overo- positieve hengst bij haar vorige baas. Wat was ik blij toen ik Lola's vlekken zag, ik heb staan janken van blijdschap!!

Heel veel sterkte met je merrie, hopelijk knapt ze snel op!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:02

Cheveyo schreef:
er mee fokken kan toch gewoon, mits je er maar geen overo op zet als je er niet om wilt testen?

Fout! Ook een tobiano, tovero, solid en zelfs een Quarter kan OLWS dragen. Als je met een drager fokt, wat op zich geen enkel probleem is, dan gewoon ALTIJD de partner laten testen. Wil de hengsteigenaar dit niet, ga je naar een andere hengst. 't Is zó simpel.
Alleen kun je dus duidelijk niet alleen op het woord van een eigenaar afgaan, vandaar dat ik zeg dat je ALTIJD om een copy van de uitslag moet vragen. Als een dier getest is héb je daar nl. een bewijs van. Is dat bewijs er niet, dan ook níet dekken.

lisa_pluisje schreef:
Deze keer dus een normale hengst erop, liefst een breeding stock.

Ook die kunnen een slipped pattern hebben en dus toch genetisch frame zijn (Rocky van Jeddah en Bieb van Skippy zijn daar twee mooie voorbeelden van) en dus OLWS dragen.
Ook een solid dus gewoon testen.

FH, dat nooit overo x overo is kort door de bocht, een frame x sabino DIE NEGATIEF GETEST IS kan geen kwaad, overo is meer dan alleen maar frame.
Het belangrijkste is gewoon dat je als merrieeigenaar het zekere voor het onzekere moet nemen en op safe moet spelen. En dús niet moet uitgaan van goed vertrouwen of het woord van de hengsteigenaar... hoe aardig je die persoon ook vind. Gewoon ALTIJD om de testuitslag vragen, dan weet je zeker dat'ie ook echt getest is én wat de uitslag is... En twijfel je aan de integeriteit van die eigenaar of aan de uitslag, dat gewoon weglopen. Als mensen er geheimzinnig over doen, weglopen... als mensen vragen wat dat betreft ontwijken... weglopen. OLWS is niks om geheimzinnig over te doen, mensen die dat wel doen zijn in mijn ogen bij voorbaat al niet ter goeder trouw.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 23:55

Pigino schreef:
als ik me niet vergis heb je rb go ma chu chu gebruikt toch? dat had je me een tijdje geleden aan de telefoon verteld, tja die is echt heel erg frame overo en dat is gerelateerd aan olws, ook toen heb ik je gezegd dat deze hengst positief was en volgens mij kon je dit zelf ook weten!
geef niet de alleen de schuld aan de hengstenhouder ook jij bent verantwoordelijk voor wat je zelf voor hengst gebruikt op een merrie waarvan je zelf als zegt dat deze olws positief is!(ER IS INFO GENOEG TE VERKIJGEN) en als je klaas cozijnse geloofd nou dan geloof ik in sinterklaas Cool
er is een olws site gemaakt door francis waar een waslijst aan mooie overo hengsten op staan welke olws vrij zijn.(hoezo breedingstock of gewoon moeten gebruiken)

het verdriet voor je merrie is er niet minder om maar je bent zelf net zo verantwoordelijk voor deze gebeurtenis en waaorom moet je dit op deze wijze op bokt plaatsen?
je hebt met je keuze 11 maanden verspild

Fok jij overigens niet met Hypp N/H paarden en wilde jij me niet een N/H merrie verkopen?
Zo ja, laat de onvriendelijke toon dan uit je berichten, dat is wel zo correct. Bloos
En het was overigens niet Go man chuchu.
Er is mij verteld dat de bewuste hengst negatief getest was, ik heb te goeder trouw gehandeld.
En hoezo 11 maanden verspild, dat heb jij toch ook met de geboorte van muis die Hypp N/H is?
En of ik het op Bokt zet is mijn eigen beslissing, wat ik niet vind kunnen is dat jij persoonlijke gesprekken
die ik met je gehad heb op Bokt zet, zoiets noemen ze discretie.
Groetjes