[WN] [KG]Vraagje voor de kleuren kenners; welke kleur is/wordt di

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle

[KG]Vraagje voor de kleuren kenners; welke kleur is/wordt di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 17:51

Hoi, 2 maanden geleden is Breezy geboren...een red dun merrietje, dachten we....maar ze begint nu te verharen en daaronder is het toch echt wat donkerder! Wordt dit vanzelf weer lichter of blijft ze zo donker (bij de ogen zie je al wel weer de "gouden/gele haren wat donkerder terug)...?
Rararara welke kleur is/wordt ze nu? Wat denken jullie? Haha!

Voor foto's http://www.dehinnikers.nl/veulen/veulen.htm
Laatst bijgewerkt door Berdien op 22-08-08 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [KG]tag toegevoegd

Marielle

Re: Vraagje voor de kleuren kenners; welke kleur is/wordt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:00

O ja, moeder is dun en vader is sorrel. Ze heeft ook blonde plukken in haar manen...een donkere palo zou geweldig zijn...maar of dit ook zo is....

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:04

Koffievosje?

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:12

Alle veulens worden een stuk donkerder bij de eerste keer verharen. Mijn veulen werd als hele lichte bay geboren en werd chocoladebruin na de eerste verharing. Een paar maanden later was ze ineens roodbruin! Ze is nu een jaar en ze heeft een mahonie-kleur gekregen die ze waarschijnlijk ook blijft houden.
Tot aan hun eerste jaar kun je er weinig over zeggen. Ze zijn dan met recht toverballetjes! Haha! Knipoog Wat je wel zou kunnen doen is een kleurtest aanvragen in Amerika. Is niet duur en volgens mij kun je laten testen op het dun-gen.

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:37

Wie is de vader??

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:43

Als de moeder een homozygoot dun is, word het een dun Knipoog

Uit een bruin dun moeder en een Sorrel (ik neem aan dat je vos bedoelt) kan nooit een palomino komen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:04

Ik denk een palomino. Ik zie geen dun-kenmerken op de fotos zoals een aalstreep, zebra strepen op de benen of donkere vlek op de schouder, het is dus geen red dun. De maantjes en staart zullen in de loop van tijd wel lichter gaan worden. Het zou ook nog een hele lichte vos kunnen zijn, maar dat denk ik niet. Koffievos is het zeker niet, die zijn als veulen heel anders van kleur. Ik heb zelf een palo en die zag er op die leeftijd ook zo uit.
Afbeelding
en dit is ze nu:
Afbeelding

Maar hoe dan ook en wat voor kleur het ook uiteindelijk zal worden, je hebt een prachtig veulen! Proficiat Cool

Marielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:56

De vader is Tabasco Tari....en volgens mij heeft ze wel een aalstreep.
En Jolande verkleurde jouw veulen ook nog eerst donker voordat ze/hij weer lichter werd?
Foto voor de verharing;
[img]http://www.dehinnikers.nl/veulen/30-04tm05-05%20153.jpg[img]

Met aalstreep
[img]http://www.dehinnikers.nl/veulen/30-04tm05-05%20143.jpg[img]

Met verharing
[img]http://www.dehinnikers.nl/veulen/P1000858.JPG[img]

[imghttp://www.dehinnikers.nl/veulen/P1000866.JPG[img]

Marielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:59

Laatst bijgewerkt door Berdien op 09-07-08 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. twee foto's ter illustratie

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:30

De kleur 'dun' bestaat niet alleen uit een aalstreep, een dun heeft ook plekken op de schouders en heeft zeer zeker zebrastrepen op de benen die als veulen al zichtbaar zijn.

Onze red dun BamBam werd als cremekleurige dun geboren (red dun) en na de verharing kwam ze eronderuit in de donkere kleur van haar vader (Einstein, vos/chestnut). Op foto 1 zie je de zebrastrepen op haar sprong en knie gewrichten, op foto 2 zie je de duidelijke aalstreep.

BamBam 1 jaar oud, met wintervacht nog een stuk lichter dan haar zomervacht
Afbeelding

BamBam als veulen, heel licht van kleur
Afbeelding

Groetjes, Gisela

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:11

Mijn merrie is palomino en heeft 3 palomino veulens gehad. Jou veulen ziet er echt een tintje donkeder uit als die veulens die ik heb gehad, mar dat werden ook normale palomino's. Als ik naar de manen en staart van jou veulentje kijk ... en vooral naar de kleur ... denk ik dat het een mooie goudkleurige donkere palomino word.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:16

stalmiracle schreef:
Mijn merrie is palomino en heeft 3 palomino veulens gehad. Jou veulen ziet er echt een tintje donkeder uit als die veulens die ik heb gehad, mar dat werden ook normale palomino's. Als ik naar de manen en staart van jou veulentje kijk ... en vooral naar de kleur ... denk ik dat het een mooie goudkleurige donkere palomino word.

Als dit klopt, dan is moeder geen Dun, maar een Buckskin of Dunskin!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:19

Weet iemand het dan ook van mijn veulen?
http://stalmiracle.come2me.nl/index.php?id=684741
Eerste 3 weken was ze ezel kleur, tot haar 6e week was ze meer aan de vos kant, maar nogsteeds met een rokerige kleur erdoorheen, nu is ze aan het verharen en heeft ze nogsteeds bruine manen en staart, maar de rest is zo donker vos ... bijna zwart en nogsteeds die rokerige gloed in dat haar.
Heel apart ook weer.
Denk zelf aan smokey black of grullo ... ook aan koffievos, maar daar vind k haar vaak een te rokerige gloed voor hebben.
Ook heeft ze een aalstreep.

Vader= donkerbruin
Vader van vader= lichte vos
Moeder van vader = donkerbruin

Moeder = lichte palomino
Vader van moeder = lichte vos
Moeder van moeder = vrij donkere palomino

Marielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:48

Moeder is geen buckskin want ze heeft duidelijke dun-kenmerken;aalstreep en strepen op de benen.
Ik weet niet wat een dunskin precies is?
2 jaar geleden heeft ze ook een veulen gehad...en toen heb ik ook zo lang lopen twijfelen...is het nou een bay of een buckskin?
Uiteindelijk is het een donkere buckskin geworden....maar het blijft altijd spannend welke kleur ze nu uiteindelijk blijken te hebben! Pling
Foto van Stukje moeder en zoon van 2 jaar geleden
Afbeelding

en zo is hij nu! Knap ventje trouwens geworden al zeg ik het zelf Haha! ....(vader is Burnt Starlight)
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:52

Het veulen is palomino. Tabasco is iig vos, dat cremegen moet van de moeder komen. Dun kenmerken kan ik niet zien. Een aalstreep kan ook countershading zijn. Een dun is pas een dun als er naast de aalstreep nog een donkere schaduw op de schouders te zien is, er cobwebbing op het hoofd te zien is, en het paard ook zebrastrepen op de benen en lichte puntjes aan de oren heeft.

Het is moeilijk om op grond van de veulenvacht de uiteindelijke kleur te geven. Kan ook een Dunalino zijn( Dunskin bestaat niet, dat noemt men dun of buckskin) lijkt me onwaarschijnlijk met die witte/lichte manen.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:41

Die zoon van 2 jaar terug had als veulen echt een mooie kleur zeg

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:51

De moeder moet een dunskin of buckskin zijn! (dunskin = buckskin met dun-gen, misschien niet erkend als bestaande kleur in het stamboek,maar wel mogelijk ) Dan alleen kan het veulen palomino of dunalino zijn.

Blijkt het veulen geen palomino/dunalino te zijn, is het weer een heel ander verhaal.

Wie was de vader van het veulen van vorig jaar, die een donker buckskin is geworden??

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:59

Ik heb absoluut geen verstand van die kleuren. Ben al blij dat ik vos en bruin uit elkaar kan houden (bijwijze van spreken hihihi)

Maar wilde wel even zeggen dat je een onwijs knap veulen hebt!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:55

Eerste gedachten bij het zien van de foto was dat de moeder een Dunskin was (buckskin + dun) en dat het veulen 'misschien' een dunalino (palomino + dun) zou kunnen zijn.
Zoals eerder gezegt is het heel moeilijk om van het veulen vacht bij deze combinatie de kleur af te lezen. Helaas zal je nog even moeten wachten tot ze helemaal 'kleur' bekend.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:57

stalmiracle schreef:
Weet iemand het dan ook van mijn veulen?
http://stalmiracle.come2me.nl/index.php?id=684741
Eerste 3 weken was ze ezel kleur, tot haar 6e week was ze meer aan de vos kant, maar nogsteeds met een rokerige kleur erdoorheen, nu is ze aan het verharen en heeft ze nogsteeds bruine manen en staart, maar de rest is zo donker vos ... bijna zwart en nogsteeds die rokerige gloed in dat haar.
Heel apart ook weer.
Denk zelf aan smokey black of grullo ... ook aan koffievos, maar daar vind k haar vaak een te rokerige gloed voor hebben.
Ook heeft ze een aalstreep.

Vader= donkerbruin
Vader van vader= lichte vos
Moeder van vader = donkerbruin

Moeder = lichte palomino
Vader van moeder = lichte vos
Moeder van moeder = vrij donkere palomino

Als de haren in de oren idd een stuk lichter zijn en blijven dan de vacht kleur (bijvoorbeeld geelachtig tov de rood-achtig vacht kleur) dan is het waarschijnlijk een smokey black.
Een grullo kan het niet zijn omdat geen van de ouders dun is en deze gen erft alleen in directe lijn van ouder op kind.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:29

Helaas heb ik niet echt een goede digitale foto bij de hand waar je het op kunt zien, toen Holly een veulen was had ik helaas nog geen digi Haha! Ik heb alleen deze
Afbeelding
maar daar is het niet echt duidelijk op. Ik zal kijken of ik er een in kan scannen als je wilt. Maar ze had inderdaad een iets donkerder hoofd toen ze in de rui ging.
De moeder van je veulen is een buckskin dun ook wel dunskin genoemd, je ziet duidelijk de dun-aftekening op haar benen. Deze mis ik dus op je veulen, maar als ik zo kijk op andere sites mis ik dat bij meer veulens waarvan ze zeggen dat het een red dun is. Hoewel ik twijfel bij een foto van je veulen lijken me haar maantjes niet rood genoeg.
Dit is een voorbeeld van een red dun veulen:
Afbeelding
Wat de aalstreep betreft, wie weet heb je een dunalino Cool

Misschien helpt deze site je verder? http://colormorgans.tripod.com/dun.htm

@stalmiracle: ik dacht gebaseerd op de laatste foto dat het een chestnut (koffie vos) was omdat ik niet duidelijk zwarte manen, staart en benen zie die lijken me de zelfde kleur als zijn vacht. Zijn vader is als ik zo google een bay, geen donkerbruine evenals de moeder van de vader. Een brown kan nooit zwart doorgeven. Maar je krijgt dan dus bay x palomino. Volgens de kleuren calculator heb je het meeste kans op een bucks en een bay, maar dat is ze geen van beide. Hierna komen palo en chestnut gevolgd door een kans van 4% op een smoky black en black.
Weet je misschien of je veulen de eerste weken lichter gekleurde ogen had, een beetje cremekleurig? Want dan draagt ze het creme gen en kan het wel degelijk een smoky black zijn.
Ook las ik op de grullablue site dit, typische karakteristieken voor een black:
- Brown of gray/charcoal bij geboorte met of zonder countershading (valse aalstreep)
- kan verharen naar leverkleurige chestnut of bay tijdens de zomer van het eerste jaar
- Ziet er vaak niet uit als een echte black tot de wintervacht er in groeid.
Aan deze punten voldoet ze tot nu toe ook geloof ik.

Marielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 14:27

De vader van mijn eerste veulen is Burnt Starlight

Hier zie je hem mer daarachter een echte "bruine".
Afbeelding

En hier samen met zijn halfzus
Afbeelding

En wat de kleur betreft...ik wacht wel af...ik zie wel steeds meer "goude haartjes"op de donkere plekken verschijnen....
Ik had ook nog even terug gespiekt...Mama haar moeder was een bay en vader ook een dun. En de ouders van die dun zijn palomino en sorrel/chestnut!

Marielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 14:46

Sorry, ik bedoel;

Mijn merrie is Dun;de moeder is Bay, de vader is ook Dun;zijn vader is palomino en zijn moeder is sorrel....

Kan uit een palomino en een sorrel een dun komen?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:50

Marielle schreef:
Kan uit een palomino en een sorrel een dun komen?
Nee, maar het zou kunnen dat de palomino ook dun had, en dus dunalino was Lachen, dan kan jouw merrie een dunskin (dun en buckskin) zijn. Dat verklaart haar buckskin (ik zie geen dunkenmerken) zoon, en dan zou je veulen een palomino of een dunalino kunnen zijn....maar ik ben niet zo'n geweldige expert Knipoog

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:52

Peterina schreef:
Als de haren in de oren idd een stuk lichter zijn en blijven dan de vacht kleur (bijvoorbeeld geelachtig tov de rood-achtig vacht kleur) dan is het waarschijnlijk een smokey black.
Een grullo kan het niet zijn omdat geen van de ouders dun is en deze gen erft alleen in directe lijn van ouder op kind.

oke dankjewel Haha!