Mening gevraagd

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:49

Wat vinden jullie van bedrijven die paarden fokken waarvan wetende dat zij er 2 gaan kruisen waarbij zij het risico om een veulen te krijgen wat niet levensvatbaar is?

En dan gewoon zeggen : "ach 25% kans dat dit veulen niet goed is wij nemen gewoon deze gok want we werken met dieren en daar kan altijd iets mis mee gaan"

Wetende dat mocht dit veulen niet goed zijn dat het een lijdens weg heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:53

Dat zijn geen echte fokker, dat zijn broodfokkers van het ergste soort.
Ik denk zomaar dat je het hier hebt over OLWS? Daar is al eerder een discussie over geweest, zal even kijken of ik hem kan vinden.

Gevonden", kijk even hier:

viewtopic.php?f=129&t=723748

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:55

Ik ben het helemaal met Cassidy eens!

diola
Berichten: 53
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 09:01

Ik ben blij dat jullie mijn mening delen en vind het jammer dat er nog steeds bedrijven zijn die dit gewoon maar mogen doen Boos! ik hoop ook dat dit soort mensen gigantisch een keer onderuit gehaald zullen worden grrrrrrrrrrrr.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:27

Zolang er mensen zijn die paarden bij hun kopen, veulens in de opfok zetten en dekkingen kopen zal dit gedrag niet veranderen.
When money talks, principles go out the window.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38882
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:51

Het gezegde is eigenlijk Money Talks, Bullshit Walks Haha!

Je vraagt meningen Diola meningen krijg je hier wel, maar niet van de mensen die er voor kiezen (dus achter staan!!) deze kruizing te maken.

Het mag duidelijk zijn dat het niet mijn keuze zou zijn. Ik zou niet eens spreken van een keuze, het is uit den boze twee Frame positieve paarden te kruizen....

kaprice

Berichten: 298
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:07

ze zeggen vaak : " Fokken is Gokken " ! Knipoog
Maar persoonlijk vind ik dat de dieren of veulens er niet onder mogen lijden !

MartineOsuus
Berichten: 184
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:13

ik vindt het persoonlijk ook niet goed. Maar ook bij mensen gebeurt dit soms. Als bijvoorbeeld een vrouw een bepaalde afwijking heeft. proberen sommige vrouwen dan als nog een kind te krijgen. Ookal weten ze dan dat hun kind een verhoogd risico heeft. Dus ja. Maar ook ik vindt dat hier niet zo luchtig over gedaan mag worden

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:17

Gaat het toevallig om dit (recente) geval? http://groups.msn.com/EaglesRanchopTexe ... 2456950720
Kan ik echt pissig om worden Boos!

Het is natuurlijk niet de enige Paintvermeerderaar die dit soort praktijken bewust bezigt... Verdrietig
Eén is er al genoemd en een ander bedrijf is ook niet zo ****** bezig

[edit Romkabouter]woordspeling naar ander bedrijf weg gehaald. Deze heeft niets met deze zaak te maken[/edit]

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:33

Het is gewoon te triest voor woorden dat iemand dit een merrie bewust aan kan doen alleen om de eigen portemonnee te spekken.

Anoniem

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:15

Ik ga helemaal mee met de post van WB! Walchelijk! Misselijk Bedrijven als deze 2 zouden eigenlijk een voorbeeldfunctie moeten hebben, als ze dan toch zo graag mooie raspaarden willen fokken, geef dan t goed voorbeeld! Fok niet met risico's op in dit geval Lethal White veulens! Wat een ellende geeft dat! Arme beestjes, zowel mama als t veulen! Mensen die bewust fokken met risico's op OLWS zijn ook in mijn ogen broodfokkers van de ergste soort en hebben geen gevoel voor de intrinsieke waardes van de dieren! Walchelijk! Boos! Misselijk Hamer

Nee...voor mijn geen ********!!!

[edit Romkabouter]zinspelingen weg gehaald[/edit]

Anoniem

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:18

ik vind het ook belachelijk.. ik ga met skippy1 mee..

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:54

Tsja, het wordt vaak gezien als "bedrijfsrisico" maar persoonlijk vind ik het bedrijfsrisico van negatieve publiciteit dusdanig groot dat het alleen daarom al geen goed idee is om OLWS x OLWS te fokken.

Lien_Rocky
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:57

Ik weet toevallig waarover dit bericht gaat. Ik heb namelijk de discussie op het forum van de ranch waar onlangs een LWS veulen geboren (en overleden) is, begonnen. Eerst wou men me niet geloven dat dit een LWS veulen was, en zei men dat ik een onruststoker was. Even later liet de eigenares duidelijk overkomen dat het risico bij volle bewustzijn genomen is en diet 'iedereen zijn eigen keuzes maakt'. Ik weet niet of ik mag vermelden over wie of welke ranch dit gaat? Indien ja, dan zal ik het niet nalaten. Dit soort fokkers... ik zal maar niet zeggen wat ik over hen vind... Boos!

Nadat het veulen (vandaag) overleden is, heeft ze onmiddelijk mijn berichten verwijderd. En daarop heb ik er een nieuw geplaatst. Dit onderwerp wordt in de doofpot gestoken, en daar kan ik niet mee leven.
Mijn hart bloedt bij dit soort zaken.
Kunnen wij als paintliefhebbers, fokkers en eigenaars hier dan helemaal niets tegen beginnen?? Mag dit onrecht dan blijven geschieden??
Kunnen we niet zoiets als een petitie starten? Zo van: ieder veulen, gefokt uit niet-geteste overo paints, dat in leven blijft, wordt niet in het stamboek opgenomen. Of ben ik nou een idealist?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:15

Lien_Rocky schreef:
. Of ben ik nou een idealist?
Ja Haha! , maar wel met de juiste insteek.
In Zweden is het fokken met een OLWS-positief paard verboden, al is daar de achtergrond ook niet helemaal zuiver.
Natuurlijk zouden de rasstamboeken het voortouw kunnen nemen en Frame x Frame gewoon niet inschrijven. Dan is de lol er voor de fokkers al snel af.
Maar zoals eerder gezegd; money talks.

Misschien als je een brandbrief schrijft naar de Partij voor de Dieren dat die er iets mee doen.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:41

Ik sluit me helemaal bji de vorige berichten aan.
Zie ook mijn post in het topic over Herda.
Ik hoop dat mensen die zich fokker noemen 's nachts nog kunnen slapen.Of eigenlijk niet dus!!
Als je zo'n beslissing bewust neemt moet je het niet proberen te laten verdwijnen,als het toch fout afloopt.
Van mij mag je dan behoorlijk met de billen bloot.
Maar ja waar ''fokkers'' zijn gebeuren dit soort dingen,of het nou honden,paarden of wat voor dieren dan ook zijn.
De mens mag schijnbaar nog steeds voor god spelen.

Anoniem

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:52

Fokken met Frame-dragers vind ik wel okee, zolang t maar niet met een andere Frame-drager is! Frame x frame vind ik echt niet kunnen, maar Frame x iets anders kan geen kwaad. Ik ben er dus ook zeker voor om frame x frame gewoon niet in de stamboeken op te nemen!

En idd Mac: ze staan denk ik niet stil bij t bedrijfsdrisico van negatieve publiciteit...ik ga in elk geval nooit in zee met ******! En waar ik al helemaal niet tegen kan is het in mijn ogen respectloze omgaan met intrinsieke waardes en t gevoel van de dieren!

Nee, het moge duidelijk zijn, ik heb hier echt geen goed woord voor over!

Lien: we weten allemaal al over welke stal dit gaat hoor! Al was t alleen al uit de link van Jeddah! Maar ook de woordspelinkjes hier!

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:55

Wat on proffesioneel is dat.
Ik fok al jaren met Chex, maar er wordt geen merrie gedekt die niet getest is. Met uitzondering van de quarters dan.
Ik oordeel niet gauw over andere en wil dit ook niet, maar denk in dit geval goed na wat je doet.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38882
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:57

Chex, ook Quarters zou je moeten doen. Er zijn Quarters die het gen hebben.

Bij twijfel, testen!!

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:59

skippy1 schreef:
Lien: we weten allemaal al over welke stal dit gaat hoor! Al was t alleen al uit de link van Jeddah! Maar ook de woordspelinkjes hier!

Link staat in mijn bericht Bloos
Ze hebben hun straatje inmiddels al weer schoongeveegd, zag ik Boos!

Anoniem

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:03

Oops sorry WB!

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:06

sonita schreef:
De mens mag schijnbaar nog steeds voor god spelen.


Ze hebben iig altijd recht op hun eigen mening.. Als zij van mening zijn dat ze dat risico wel kunnen en willen nemen en dat er een percentage is wat gezond geboren wordt (waar misschien ook markt voor is) dan hebben zij die mening en handelen zij daarnaar...

Overigens ben ik van mening dat niet alle meningen meningen zijn, maar dat sommige meningen dikke onzin zijn (zo ook de mening van deze personen) maar dat is een ander verhaal..

anika

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:47

Ik heb me heel lang buiten dit soort topics gehouden maar steeds krijgen we weer dezelfde topic terug.

Ik wil me veder niet uitspreken over andere fokkers en wat ze wel en niet doen.

Ik vind het jammer dat er nooit een goed verhaal wordt geschreven over OLWS. Ja er wordt geschreven over wat er gebeurt als je OLWS met OLWS kruist maar mensen denken nog steeds dat als je merrie geen OLWS heeft en je fokt met een OLWS hengst je Veulen met OLWS geboren wordt. Dat is dus niet zo! Ik ben van plan op onze website eens een verhaaltje te gaan schrijven hoe alles in elkaar zit. Francis heeft een mooie site gemaakt over OLWS. Maar ik wil toch ook andere dingen aan het licht brengen.

Wat ik kan vertellen over ons bedrijf is dat ik al mijn paarden laat testen op OLWS kosten zijn iets van 30 euro en dan weet je precies hoe de vork aan de steel zit. Wij zullen dus nooit bewust OLWS met OLWS kruizen.

Groeten

Karolien
Caitewick Western Stables

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:53

@anika: een goed duidelijk verhaal is nooit weg natuurlijk, maar er wordt echt wel meer gezegd als wat jij schrijft.
skippy1 schreef:
Fokken met Frame-dragers vind ik wel okee, zolang t maar niet met een andere Frame-drager is! Frame x frame vind ik echt niet kunnen, maar Frame x iets anders kan geen kwaad. Ik ben er dus ook zeker voor om frame x frame gewoon niet in de stamboeken op te nemen!

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:57

diola schreef:
Wat vinden jullie van bedrijven die paarden fokken waarvan wetende dat zij er 2 gaan kruisen waarbij zij het risico om een veulen te krijgen wat niet levensvatbaar is?

En dan gewoon zeggen : "ach 25% kans dat dit veulen niet goed is wij nemen gewoon deze gok want we werken met dieren en daar kan altijd iets mis mee gaan"

Wetende dat mocht dit veulen niet goed zijn dat het een lijdens weg heeft.

Misschien ga ik mensen nu gruwelijk tegen me in het harnas jagen, maar de kans is zeer groot dat deze situatie binnen een paar jaar bij de fellponies zal ontstaan en JA, ik sta erachter dat er dan met drager x drager gefokt gaat worden waardoor je inderdaad 25% kans op een niet-levensvatbaar veulen hebt.

Situatie:
*fellponies zijn een zeldzaam ras
*bloedlijnen binnen dit ras zijn zeer nauw
*er is een erfelijke ziekte (fellpony veulensyndroom) in het ras aanwezig
*als er een veulen met dit syndroom geboren wordt is het binnen max. 3 maanden dood (kun je dus vergelijken met OLWS).
*op dit moment wordt er gewerkt aan een dragerstest, deze is nu nog NIET voorhanden.
*de kans is groot dat de toekomstige dragerstest gaat aantonen dat misschien wel de helft (!!!) van de ponies drager is.
CONCLUSIE: het ras gaat tenonder indien er niet meer met drager x drager gefokt zou worden, aangezien je dan misschien wel in 1 klap de helft van het ponybestand kwijt bent voor de fokkerij. In het kader van de zeldzaamheid en de toch al nauwe bloedlijnen is de kans groot dat je:
OF te weinig ponies overhoudt om het ras in stand te houden
OF door de bloedlijnen verder te vernauwen andere (ergere) ziektes, zwakheden etc gaat introduceren.

Dus: in het bovenstaande voorbeeld ben ik een VOORSTANDER van drager x drager fokken, ook al heb je dan 25% kans op een dood veulen. (je hebt overigens een even grote kans op een veulen dat geen drager meer is en dus juist weer een gezonde bijdrage aan de fokkerij kan gaan geven).

EDIT: zie nu pas dat dit topic bij Western staat, dus dat maakt mijn bijdrage wellicht minder relevant Vork