[WN] Fokadvies gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:31

Tsja het leven gaat gewoon door.
Listo is net bevallen van een mooi hengstveulen, en ik zou haar na 10 dagen graag opnieuw laten insemineren.
Nu had ik een hengst op het oog maar daar is waarschijnlijk alleen maar diepvries van beschikbaar.
Ik wil haar eigenlijk niet met zo'n jong veulen al vervoeren, wat betekent dat ze enkele malen per dag aan huis opgevoeld/gescand moet gaan worden.

Nu is de merrie een enorme stress kip dus dat wil ik haar eigenlijk niet aan doen.

Vervoeren naar de hengst is dus ook geen optie, vandaar dat ik nu op zoek ga naar vers gekoeld.

Wat ik zoek ?
het veulen zal voor de verkoop worden dus ietwat commercieel bloed, reining of all round. Een hengst die koel in de kop is en niet al te klein (Listo is denk ik 1.45 en een echt poppetje). Tot ongeveer
€ 1.000,--.

Verder AQHA en 5 panel getest. Ik houd niet van tobiano (sorry voor de liefhebbers) dus liever geen APHA. Voor een mooie solid of overo kan natuurlijk een uitzondering gemaakt worden.

Heeft iemand een idee ?

oja, standfoto staat in onderstaand topic...

Tinniie

Re: Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:27

Diepvries wordt normaal niet gedaan tijdens de veulenhengstigheid, dan is de baarmoeder nog te groot. Meestal worden ze dan na 21 dagen hengstig gespoten.

Is Shine N Mister niet iets? Das een combi die heel goed werkt met Listo merries, spreek de eigenaar van beide hengsten anders even aan, Yvette Saad, zij kan je heel goed helpen :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:40

O dat wist ik niet, daar zei de DA dan weer niets over ? Toevallig hadden vriendlief en ik het net in de auto over Shine N Mister ! Maar misschien dat we aankomende hengstigheid wel over slaan, het is voor ons allebei de eerste keer en we vinden het al spannend genoeg zo....

WSQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:53

ClauH, onze hengst BQ Catalyser vererft ook erg mooi.
Hij vererft wat hogere en blokkige paarden.
Qua karakter zijn ze allemaal zelfverzekerd maar fijn om mee te werken.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 21:15

Ik kijk er binnenkort even naar. Listo heeft hele dikke schijven onder haar uiers en geeft te weinig melk. Momenteel druk met uiers masseren en veulen checken of hij genoeg binnen krijgt. Morgen domperidon halen maar voor nu iedere 4 uur checken. Heb ook al melk in huis voor de zekerheid.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 12:12

Het gaat gelukkig goed met mama en kind, maar de 1e hengstigheid laten we even schieten. We hebben allebei ook de hele week moeten werken dus lopen op ons tandvlees. We willen even rust en genieten van het veulen. En ook geen overhaaste hengstenkeuze. Vriendlief heeft zijn oog laten vallen op Steppin on Sparks... En ik denk dat we toch weer voor een bijzonder kleurtje (proberen) te gaan.

Ik ben zelf gek op bay, maar ik merk dat er veel vraag is naar champagne enz. Als het veulen van dit jaar champie was geweest was ik hem ook al kwijt geweest nl. Niet dat we er haast mee hebben om hem te verkopen, maar ik heb geen tijd voor 2 volwassen paarden, dus zelf houden zit er niet in.

Shine n mister is ook nog in de race !

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:44

Ja inderdaad, best een maandje wachten dan :)

Ook een leuke die Steppin on sparks, maar ook wel een stevig prijskaartje :P Waar ergens hebben ze zaad van hem zitten in Europa?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 16:18

We zijn er nog niet uit hoor, behalve dat het vers moet zijn, ivm minder stress voor de merrie....
Iemand bekend met Magic on Ice ? En hoe vers is vers eigenlijk als het uit Duitsland komt, hoe werkt dat precies ?

Edit: ja ik weet het, hij is tobiano :') . Niets zo veranderlijk als de mens. En nee, ik ben nog steeds geen fan, maar het veulen is toch voor de verkoop.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:23

Ik heb vorig jaar met dat dekstation gewerkt, wel een andere hengst maar dat verliep allemaal heel vlot. :)

Ja hij wel leuk, je hebt dan wel een mooi kleurtje, maar spijtig genoeg niks noemenswaardig van papier, wat toch ook een beetje zonde is met een leuk gefokte merrie he?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:06

Kijk daar heb ik wat aan ;-).
Ik ben nog erg aan het leren, vind het ook super interessant allemaal, niet alleen de kleurengenetica maar ook de bloedlijnen. Vraag me wat over een dressuurhengst en ik weet het, maar dit zegt me allemaal nog niet zoveel. En ik moet ergens beginnen.

Bloedlijn gaat voor mij voor kleur, dus ik snap de hint. Fijn dat je me wilt helpen !

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:29

Gekoeld gaat vanuit Dld nu wel lastig worden. Regels daar zeggen dat de hengst in carantaine moet voor gekoeld. De meeste hanteren daarom ook een dekseizoen tot maar halfweg juni. Iets om rekening mee te houden. En heel veel doen om die reden ook alleen maar diepvries. Anders moet de hengst zo lang op station blijven.
Zijn de hengsten van Heidi SW Champagne Fantasy of Triple Jet Cee Jay niks. tenminste als je een apart kleurtje wilt :D

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:53

Die hengsten had ik vorig jaar op mijn lijstje staan rina, maar ik dacht dat dat alleen diepvries was. Ik zie nu dat het vers is... Of het is veranderd of ik ben abuis .... Ik gooi het in de groep !

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:02

Ik geloof Ceejay enkel diepvries, Copper enkel vers/gekoeld. Zijn ook erg leuk, maar ook weer vooral kleur ipv papier.

De hengst waar ik vorig jaar mee heb gedekt is ook heel leuk, DJ Tinselcash. Maar hij dekt dus niet meer via dat dekstation, en het is nogal moeilijk nu iets geregeld te krijgen... Maar hij is de enige hengst (bij mijn weten) waar je 100% een mooi kleurtje hebt én nog eens een leuk papier.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 11:05

And the winner is ......
John gotta gun !

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:24

+:)+ En nu maar wachten..... 11 maand wachten :D :+

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 19:37

Ohh nou die tijd gaat zo snel. Nog minstens 6 maanden genieten van de kleine Jay, en dan zijn we al weer over de helft :-)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:05

Spannend! Duimen dat het meteen pakt. Hoe is het ondertussen trouwens met je merrie? Melkprobleempjes volledig van de baan?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 21:16

Prima! Adviezen van de DA in de wind geslagen en om raad gevraagd bij vrienden die al 30 jaar paarden fokken. Het ging zooo tegen mijn gevoel in die DA. Merrie moest binnen blijven en domperidol geven en uier masseren. ..
Uiteindelijk op advies van die vrienden niets anders gedaan dan echt het kniehoog gras in gejaagd en het veulen zelf om melk laten vragen. Was met een halve dag al beter!
Vorig jaar heeft het ook in 1 sprong gepakt dus fingers crossed.
Al moet ik zeggen dat ik vorig jaar best zenuwachtig was omdat ik het laat in het jaar vond. Nu vind ik het eigenlijk wel prima zo. ..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:13

ClauH schreef:
And the winner is ......
John gotta gun !

Ah leuk! Daar heb ik ook net een dekking van gekocht :):)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 14:33

Wat leuk Wranglerbutt ! Ga je ook een topic openen in de Kraamstal ?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:25

Zodra mijn merrie drachtig is! B-)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 16:35

Dan kom ik volgen :-). Nu duimen dat het voor allebei goed uit pakt !

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:18

Mijn merrie is gisteren geinsemineerd :):)
Ik heb 'papa' Johnny ook irl ontmoet, hij is echt leuk!
Afbeelding

Nu fingers crossed voor een mei-baby <3

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 20:24

Spannend succes!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:55

Mijn merrie is vandaag drachtig gescand *\o/*