Toen heb ik kunnen ruilen voor een merrie, veel leuker karakter, lekker wakker en eigenwijs. Nu hoorde ik twee weken geleden dat haar moeder nooit 5 panel getest was, ik ging er vanuit dat alle ouders daar getest waren en dus ook die van deze merrie, niet dus. Nu heb ik haar laten testen en blijkt ze HERDA te dragen, dat moet ze van haar moeder hebben geërfd want de vader van mijn merrie was op alles N/N. Beide ouders kwamen uit Amerika, in de moederlijn zit Poco Bueno en daardoor heb ik ook laten testen, en nu draagt ze het nog ook.....
De moeder heeft nu dus wel heel veel veulen gehad, is nu ingeslapen omdat ze op was en deze merrie was het laatste veulen. Ik was van plan om een veulentje te fokken en ik wil niet nog een drager op de wereld zetten, want ook al heb ik dan een goede hengst er blijft een kans dat ik een paard op de wereld zet met een genetische afwijking en dat is mijn principe niet.
Ik heb het aan hun voorgelegd en mensen die ik ken met quarters en paints zeggen dat een paard wat iets draagt van 5-panel, ookal komt het niet tot uiting bij dat paard, veel minder waard is. Nu lijkt mij dat ook logisch omdat het niet verantwoord is om ermee door te fokken.
Nu zegt de verkoper dat ik maar de ruin terug moet ruilen want die ouders zijn wel getest, en ik had tenslotte eerst een ruin gekocht en daar kon ik toch ook niet mee fokken?! Lekker dan, dat paard spreekt mij in het echt niet aan en die wil ik gewoon niet, ik heb er geen klik mee en dat krijg ik hun niet aan het verstand.
Ze denken alleen aan het geld, de merrie mag niet goedkoper en ik krijg niks terug van het bedrag wat ik betaald heb (meer info via pb), ik verwacht toch wel van een paard van €4750 euro dat het op zijn minst gezond is, want er was ook nog niks mee gedaan (bijna 2 jarige) dus het was al een hoog bedrag, en nu komt dat HERDA er nog bij. Ik zocht juist een paard waar niks mee gedaan was, maar dit heb ik van meer mensen gehoord.
Sorry als het verkeerd staat, ik had nooit een paard bij daar moeten kopen, wat een mensen daar zeg! Ik ben toch wel erg gefrustreerd dat ze niet eerder gemeld hebben dat moeders niet getest was en dat ik die andere dan maar moet nemen.
Lang verhaal, maar ik wilde dit even met jullie delen, en als je naar de verkopers gaat, denk dan 3x na voordat je iets koopt en laat het paard helemaal binnenste buiten keren!
Er wordt maar wat bij elkaar gegooid, als er maar een verkoopbaar veulen uitkomt. Ik heb meer slechte ervaringen van andere mensen via via van deze verkoper, had ik deze maar voordat ik daar de eerste maal heen ging...... Wees gewaarschuwd! 
En wat moet ik nu verder?
en de tweede keer ging ik alleen en kreeg ik pas het idee dat het paard vergeleken met de rest erg raar op zijn benen stond, zonder naar die wond te kijken dan. Voor de liefhebber heb ik daar foto's van, er klopte gewoon iets niet aan die ruin daarom heb ik geruild, hij was zo levenloos.