Super start voor de Azteca A in Nederland

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 16:54

Vandaag is de eerste Azteca A merrie geboren in Europa
Neo ( azteca B) x Sheza Nuclear Rebel ( quarter)
Bij Stal Dos Mundos in Beets

Bela Carma Dos Mundos

door de komst van deze dame is er voor het Azteca stamboek een mogelijkheid op hele nieuwe bloedlijn van start gegaan!!

en dat dit al begint met een geweldig kleurtje maakt ons nog blijer

Afbeelding

namens het Stamboek AMCCRA gefeliciteerd Jos en roel

wat vinden jullie ervan?

Blanket

Berichten: 3852
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: NLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:15

Gaaf zeg! En wat een primeur, Jos en Roel. Gefeliciteerd! +:)+

Papegara
Berichten: 1841
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:17

Prachtig veulen, ben niet bekend binnen de lijnen. kan iemand vertellen wat er zo speciaal aan deze lijn is??

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:27


Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:04

Wow, die is mooi gelukt! +:)+
Gefeliciteerd Stal Dos Mundos!

Tezzy
Berichten: 4591
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:21

Erg gaaf dit soort primeurs in Nederland!
Gefeliciteerd voor Stal Dos Mundos!

lideli

Berichten: 2460
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:24

Stoer!
en wat is het een knap kleintje zeg! <3

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:44

Maar wat is er zo speciaal aan dit ras? ik zie net als bij de ''Quarab'' en ''Paintabian'' geen plus.
Als ik lees over de redenen in zuid amerika, denk ik, verbeter je eigen paarden met Iberisch bloed, maar voor in europa zijn er genoeg smaken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:52

Erg schattig veulen, gefeliciteerd!

En wat is er mis met het maken van een nieuw ras? De American Quarter Horse Association bestaat ook pas sinds 1940, de American Paint Horse Association bestaat sinds 1960 en de Azteca dan toevallig sinds 1972. Quarab Registry sinds 1982 en Pintabian sinds 1992.

Hoe oud moet een ras zijn en hoeveel vertegenwoordigers moeten er rondlopen voordat je van een ras kunt spreken?

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 20:08

hihi en de Azteca is al heeeeeeel oud!! alleen opnieuw in het leven geroepen en door de staat van Mexico geadopteerd als zijnde HUN ras .omdat dit paard al was gefokt door de azteeken..heel lang geleden

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:34

jammer dat er voor de Spanjaarden geen berijdbare paarden hebben geleefd,alleen mini oerpaardjes van dertig cm.

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 22:30

ihhi kan je nagaan hoe bijzonder :)

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:44

het is een leuk dier ,maar ik stel hier een normale vraag, en het enige wat ik terug krijg van de 47 jarige keurmeester van dit ras is een fabel en ihhi, als ik zo'n antwoord van de AQHA krijg op een openbaar forum zou ik bijna aan de goudvissen gaan, maar niet meer hun paarden.

quintusgl

Berichten: 4471
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:48

Gefeliciteerd met deze mooie dame Jos en Roel!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:13

ten tijde van de azteken waren er nog geen paarden, die kwamen met de spanjaarden mee ;)
alhoewel het een leuke/ interessante kruising is, kan je niet spreken van een ras.ten eerste word het gefokt uit 2 andere rassen, en dus een kruising is, en gezien de vele combinaties in bloedpercentages, zal het ook niet gauw een uniform ras /type worden.
maar goed, waar vraag is, komt aanbod.
iig geveuliciteerd, het is een poepie!

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 23:29

nou het is zo dat de opmerking ;
Maar wat is er zo speciaal aan dit ras? ik zie net als bij de ''Quarab'' en ''Paintabian'' geen plus.???

ik geen zin heb jou ergens van te overtuigen dus vandaar mn antwoord

maar als je het serieus wil weten
de wortels van het ras gaat veel verder terug, De azteken, de originele bewoners van Mexico, hebben eeuwen geleden de Spaanse paarden gebruikt om te fokken. Deze paarden werden mee genomen door de Spaanse veroveraars ("Conquistadores.")Deze paarden werden gebruikt voor het werk met kuddes koeien en voor de stierengevechten en hadden dus een zeer goede cow sense.

Onder andere die eigenschap hebben ze doorgegeven aan de Quarter Horses. Door terug te fokken met Spaanse/Portugese Paarden hopen de fokkers van de Azteca een paard (terug) te fokken met betere cow sense dan een quarter, en bovendien de veelzijdigheid en het losse van het andalusische/lusitano paard te behouden.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:36

maar als het spaans/portugese paard betere cow sense heeft, en veelzijdig en los is, wat is dan de meerwaarde van het quarter bloed hierin?

voor mezelf zie ik nu de quarter als betere cow sense, en veelzijdiger als het spaanse paard. maar dat is slechts mijn mening ;)

castano
Berichten: 402
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: hollandscheveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 23:39

castano schreef:
nou het is zo dat de opmerking ;
Maar wat is er zo speciaal aan dit ras? ik zie net als bij de ''Quarab'' en ''Paintabian'' geen plus.???

ik geen zin heb jou ergens van te overtuigen dus vandaar mn antwoord

maar als je het serieus wil weten
de wortels van het ras gaat veel verder terug, De azteken, de originele bewoners van Mexico, hebben eeuwen geleden de Spaanse paarden gebruikt om te fokken. Deze paarden werden mee genomen door de Spaanse veroveraars ("Conquistadores.")toen de Conquistadores kwamen en hun paarden meenamen werden er in de jaren erna paarden ontwikkeld, (ook door inbreng van andere landen.Deze paarden werden gebruikt voor het werk met kuddes koeien en voor de stierengevechten en hadden dus een zeer goede cow sense.

Onder andere die eigenschap hebben ze doorgegeven aan de Quarter Horses.die veel later ontstond. Door terug te fokken met Spaanse/Portugese Paarden hopen de fokkers van de Azteca een paard (terug) te fokken met betere cow sense dan een quarter, en bovendien de veelzijdigheid en het losse van het andalusische/lusitano paard te behouden.

maar nogmaals het is niet de bedoeling iemand te overtuigen van de Azteca, ook heeft het niks te maken met de kwaliteiten van de Quarter of lusitano/PRE of het verbeteren van....het is gewoon liefde voor een Ras

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:50

de conquistadores waren de eersten, die gedomesticeerde paarden meebrachten naar het continent. andere landen hadden toen nog geen paarden, die werden pas meegenomen door andere kolonisten.veel en ver werd er toen ook nog niet gereisd , zeker niet van noord, naar zuid-amerika.. dus de kruising quarter/spaans is van veel recentere datum.buiten dat het quarter ras nog niet zo oud is.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:51

Ik denk dan moet je geen cutting gefokte merrie gebruiken dan ? ivm de cowsense :o?
Of wil je een spanjaard met een quarter ass....

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:54

Buiten het feit da DE Azteken in 1521 door Cortez verslagen en na uitgeroeid waren, en dat de Quarter niet uit spaanse paarden is gekomen maar uit engelse volbloeden en koudbloed.
Gewoon jammer dat een vraag, door de azteca vertegenwoordiger bij uitstek, niet als serieus beantwoord kan worden.
wat is er zo speciaal aan dit ras?
als ik in uw schoenen zou staan ,nam ik elke kans aan om het van de daken te schreeuwen,maar ja gemiste kans.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:02

Er is een amerikaanse site die wel info geeft . De bedoeling is het beste van both worlds in conformatie en werkbaarheid samen te voegen. Maar dan zou je wel met geteste dieren moeten fokken.
Een mooi voorbeld van een azteca vind ik Merlin. Te vinden op U-tube.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:04

welke site is dat ?

oww, ik heb zeker eens een geslaagde kruising gezien ! :j een mooie buckskin hengst/ruin (?)

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Super start voor de Azteca A in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:11


MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:12

Hoe bedoel je geteste dieren?