Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 17:47

Ik heb een Amerikaanse Appaloosa merrie gekocht, Olans Attraction. Ze komt uit Belgie en ik weet alleen dat Olan staat voor de fokkerij waar ze vandaan komt. Die fokkerij zou inmiddels niet meer bestaan. Weet iemand meer over deze fokkerij of wellicht kent iemand deze merrie. Ze is de laatste 4 jaar als fokmerrie gebruikt maar ik wil haar weer gaan rijden. Ik merk met rijden dat ze alles weet, ben er alleen nog niet uit hoe ze ooit getrained geweest is want ik mag niet aan haar mond komen. Nekreining kent ze perfect en ook whoa en back-up doet ze perfect. Ze kan erg angstig reageren met longeren of rijden, ook als iemand naar me toekomt als ik erop zit. Dat komt niet bij de mensen vandaan waar ik haar van gekocht heb want die waren super voor hun paarden maar reden er niet op. Misschien dat 1 van de Belgische Bokkers iets over deze fokkerij weet?

Desapaints

Berichten: 170
Geregistreerd: 11-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:06


freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:47

je hebt PB.

odessaolan
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:25

Hoi hoi!
Het is al een tijdje geleden dat je deze topic plaatste,maar ik ben net op bokt.nl en zie dat je een paardje hebt staan met de naam Olan's Attraction.
Ik zelf heb een Appaloosa staan die Odessa Olan heet,heb haar nu bijna 1,5 jaar,in maart 2013 wordt ze 3.
Heb haar gekocht bij Wendy en Dimitri Props te Wetteren.Wat zijn de vader en moeder van jouw paardje?
Het zou leuk zijn als je reageert,ben benieuwd naar jouw paardje!

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 12:42

Hey hallo! Wat leuk! Had het al opgegeven om iets van haar te weten te komen. Olans Attraction is van vader Olan Wonderfull Luck en moeder Olan Beauty. Ik heb haar afgelopen augustus gekocht van de fokkerij Four Stars Appaloosa´s in Ham. Ik weet alleen dat Olan gebruikt werd door een hobby fokker genaamd D´Hollander. Die is overleden en zijn paarden zouden per veiling verkocht zijn omdat niemand er meer naar omkeek. Maar of er nog andere informatie is.....Zou leuk zijn als ik over deze paarden nog wat te weten kom. Mijn merrie heeft als stalnaam Aqua en zou ook in Belgie in training gestaan moeten hebben. Alle knopjes zitten er wel op. Ik heb haar drachtig gekocht en wil hierna nog 1 veulentje fokken en dan kijken of ik haar nog kan gaan showen.
Wat zijn jouw plannen?

dim
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:29

beste ik ben dimitri props uit belgie ik heb enkele olan paarden staan ik ben dan ook al lang bezig met de stam olan ikzelf ben hobby fokker van appaloosa paarden waaronder de stam olan
ik kende omer d'hollander en zijn persoon die de stam opvolgde.
ik heb twee merrie's staan die uit dezelfde vader komen als u olan attraction (olan wonderfull luck) heb ook deze pedigree ervan en weet hem ook staan ter dekking.
Het is een hele geschiedenis die olan.appaloosa paarden.
Indien u intresse hebt meer te weten kan u me altijd verder contacteren vriendelijke gr.

dim
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:37

Wees gerust DE STAM OLAN IS BELANGE NOG NIET VERGETEN WEES DAAR MAAR GERUST VAN !!!

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 00:28

Je hebt een pb!!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:37

Olan Wonderful Luck staat te koop, als je een link wil kan ik deze wel doorsturen.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 10:59

Oh graag!!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:11

Zie pb

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 00:35

Jeetje, ze vragen bijna niets voor hem......jammer dat ik nu geen 2 boxen kan betalen.....

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:22

Ik vind het nog niet zo weinig voor een 17 jarige hengst. Begint aardig op leeftijd te komen en is nu niet direct een presterende bloedlijn in de sport. Goed voor hobby fokkerij, maar ik denk niet dat daar op dit moment veel mensen mee bezig zijn.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:13

Ze hebben een prima karakter voor de sport, Aqua gaat ook zeker nog geshowed worden. Ik heb een goede vriendin die nog een Appaloosa zoekt en die gaat reageren. Dat die paarden uit de Olan fokkerij niet presteren komt toch voor een groot deel omdat ze niet geshowed worden. Er zit echt wel goed bloed achter, het is aan de ruiter er iets van te maken....

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:52

Waar zit dat “goed bloed” dan? Onderkant van stamboom stopt op allbreed bij Bel Perle (2 generaties terug). Buiten Kaskaskia Chico en Brother Luck (3 generaties terug) vind ik niks terug over presterende dieren in de stamboom van Olan Wonderful Luck. Erna lijkt vooral gefokt te zijn op het appaloosa patroon. Is het niet treffend dat de 2 dichtste presterende paarden in die stamboom overwegend van niet-appaloosa origine zijn? Kaskaskia Chico 5/8 TB, Brother Luck 6/8 QH – 1/8 TB.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 23:40

Ik kijk misschien naar andere dingen.Ik zie Joker 3 Bars, MJB, de Wieskamp lijn achter Panchita Hancock, Poco Bueno, Northers Dancer en Nowata Star....er zit zat achter! Ik ben zelf heel erg fan van paarden met Wieskamp bloed en dat probeer ik er ook in te zoeken. Ook zie ik graag Impressive erin om de bouw te krijgen die ik mooi vind, fokken blijft toch persoonlijk. Als ik naar het goede karakter kijk van Aqua, het mooie type wat ik vind dat ze heeft, dan denk ik dat ze nog een eind kan komen. Ik wil haar iig gaan proberen op de koeien, verder denk ik aan Trail en Horsemanship. Als ik naar de lijnen van Wonderfull Luck kijk zou die ook best voor Teampenning of Working Cowhorse geschikt geweest zijn. Maar is er ooit iets geprobeerd met hem?? Dat weet ik nml niet....

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:00

Oh maar ver terug zit er inderdaad veel moois in de stamboom. Probleem is alleen dat het dichterbij heel wat minder is en er vooral appaloosa x appaloosa is gedaan voor het patroon. Als je ver teruggaat zie je Leo, Navajo Britches, Three Bars, Poco Bueno, Sugar Bars, ...
Maar wat is de relevantie daarvan?
Trouwens:
- MJB 6/8 QH
- Joker 3 Bars 3/8 QH, 1/8 TB
- Panchita Hancock + Poco Bueno + Nowata Star = QH

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 20:44

Een goede Appaloosa voor de sport, in mijn ogen, is een deel foundation bloed en dat gemixt met goed presterende QH of TB. Dus dat is helemaal niet raar. Aqua ga ik laten dekken door een hele goede QH uit Amerika. Aqua zelf gaat in pedigree helemaal terug naar een hengst uit de kudde van de Nez Perce. Voor mij de ideale mix en ik denk een goed sportpaard.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:39

FindingJack schreef:
Een goede Appaloosa voor de sport, in mijn ogen, is een deel foundation bloed en dat gemixt met goed presterende QH of TB. Dus dat is helemaal niet raar. Aqua ga ik laten dekken door een hele goede QH uit Amerika. Aqua zelf gaat in pedigree helemaal terug naar een hengst uit de kudde van de Nez Perce. Voor mij de ideale mix en ik denk een goed sportpaard.


Probleem in mijn ogen is dat de Olans qua fundatie goeie afkomst hebben, maar dat de laatste generaties vooral op kleur is gefokt en de goed presterende QH of TB ondertussen ver weg zijn. Als je dat bloed goed wil houden om het zo te zeggen moet je fokken met uitmuntende nakomelingen van die QH en TB. En dat is volgens mij geen criterium meer geweest. Enkel nog het appaloosa patroon. Hopelijk zorgt de QH die je op het oog hebt voor een upgrade. Mogen we de naam weten? Ik weet ook niet of de huidige voorpagina-QH zo geschikt is als die vroegere QH of TB. In de Olans zie je bv veel Three Bars nakomelingen die heel veelzijdig waren en in veel disciplines op de voorgrond konden treden. Vandaar dat ik de appaloosa fokkers die tegen QH bloed zijn vandaag ook wel enigszins begrijp. Het is een beetje de bluts met de buil. Want die QH zijn zo doordrongen van bepaalde voorouders dat ze wel heel sterk hun type doorgeven. Positief voor de goeie eigenschappen van dat type, maar de mindere punten krijg je er ook wel gratis mee bijgeleverd (bv pony maat voor de cutters, halter paarden die amper nog lijken te kunnen bewegen, genetische afwijkingen, ...)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 02:01


freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:28

Callisto04, ik kan jouw redernering wel volgen, maar Aqua is wel een mooi gelijnde merrie met een zacht karakter, dat is al een deftige combi in een merrie om fokken te overwegen.
Prestatie komt idd niet enkel voort uit een fantastisch paard, maar wordt vooral beinvloed door externe factoren: opfok, ruiter etc, voeding, hoeveel paarden krijgen er niet te weinig vitamine E en selenium binnen op jonge leeftijd waardoor ze rugproblemen krijgen en zelfs atactisch worden?
Ik ben het wel met je eens dat de amerikanen die hier in europa rondlopen allemaal niet de top van de top zijn per definitie, de olan's zijn naar zover ik kan volgen hier eigenlijk gefokt uit een aantal paarden dat per boot naar europa is verscheept, en de bloedlijnen zijn niet zo heel zeker, er zaten goeie, maar oo kveel minder goeie paarden tussen, zelfs merries met gebroken benen.... laten we eerlijk zijn, de appies hier zijn niet per definitie kerngezond, net als de quarters en paints.
Zo worden er nog ieder jaar paarden geboren met een under-bite, een genetische afwijking, die uiteindelijk tot grote problemen zal leiden.Zulke paarden moeten gewoon niet in fokprogramma's zitten, net als al de amerikaantjes met mini-voetjes en steltvoeten, vroeger heette een bokvoetje ook wel een graasvoetje, maar nu is er bekend dat dat wel degelijk erfelijke belasting is, net als KS.
Wat ik in ieder geval altijd zou doen is de 5-panel test voor je met een paard fokt, ik ben er helaas op de harde manier achtergekomen dat mijn prachtige appie-merrie toch trekpaard in haar lijnen heeft, want zij is pssm-positief getest, dus ik zou enkel fokken met ouders die n/n zijn op hypp en pssm, gbed,herda en olws is een ander verhaal, maar die Buck Naked Kid is voor mij in ieder geval al een dikke NO-NO.

@ findingjack:Is Aqua eigenlijk al getest?

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:13

Freeride, de opmerkingen die ik maakte zijn eerder bedoeld om de Olan-hype die hier lijkt te heersen een beetje te temperen, want Aqua kan hooguit nog een paar veulens voortbrengen, maar de hengst die verkocht wordt voor 1000 euro kan weer een hobby-fokker gaan inspireren om die in de fokdienst op te nemen, met merries die niet zo leuk zijn als Aqua.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 19:25

@freeride...Aqua is wel getest en op alles ok.

@Callisto04...je gaat dan bij Buck weer puur af op de bloedlijn denk ik. Ik ken de hengst en de eigenaresse en de nakomelingen die hij bij haar geeft. Zij heeft zowel QH merries en Am. Appaloosa merries die nakomelingen van hem hebben en die worden altijd de 1ste 2 jaar Halter geshowed. Velen halen hoge plaatsen en zelfs World Champion en Res. Daarna gaan ze pas onder het zadel. Mooie paarden met een goed karakter. Ik heb haar de bloedlijn van Aqua laten zien en zei vind het een goede match. Ze fokt al heel wat jaren Am. Appaloosa's en ik geloof zeker dat ze weet wat ze zegt. Ik vertrouw daar ook op en op die manier komt er beter bloed in Nederland. Aqua krijgt dan nog 1 x een veulen en dan gaan we haar zelf uitbrengen.

We zijn bezig met haar vader maar zijn eigenaar wil hem in Belgie houden omdat hij hem nog af en toe eens wil zien. Maar er zou bij ons niet meer gefokt worden met Luck, puur voor recreatief rijden en een goed tehuis.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Appaloosa fokkerij Olan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:27

@finding jack, super zeg dat ze helemaal n:n getest is!!! good for you!! ik zouals ik jou was, maar dat ben ik niet, en iedereen mag helemaal zelf weten wat ie doet natuurlijk, niet met Buck fokken, omdat ie hypp n/h is om 2 redenen.
1 hypp is dominant, hij is dus zelf al slachtoffer van zijn ziekte, en toch fokken zijn eigenaren ermee, erg op geld gericht. 2 de kans dat je een hypp veulen krijgt is 50%! dat is veel.
Daarnaast kan ik nergens andere testresultaten van hem terugvinden, dus echt safe is het niet, en als je dan bedenkt hoeveel zo'n usa dek kost...zou voor die investering zoeken naar een andere hengst, bijvoorbeeld uit dezelfde bloedlijnen die wel op alles negatief getest is, iig hypp en pssm en MH.

@Callisto04, daar heb je gelijk in, hij is zo weer dekhengst, ik moet wel zeggen dat ik de perfect host en Olan's dus wel erg leuk vind, lekker aan de maat, ken er ook 3 uit de olan lijnen( van devisch) die naar Afrika zijn gegaan, echt geweldige paarden, de eigenaresse is er gek op en steelt er iedere show mee.

Hoop dat de vrioendin van Finding jack toch de kans krijgt, zou voro dat paard toch ook heerlijk zijn, en so what als ie nog eens 2 of 5 merries dekt, mits hij gezond is en getest wordt uiteraard :)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:33

waar was ze op getest ?
dat bloed van Buck N.k. is hier ook.(kid'classic style )
en als je een goed sportpaardje wilt, omdat er in de merrie niet veel prestatiebloed is, kan je beter iets anders nemen als een halter paard. die kunnen niet bewegen, vaak zelfs niet normaal lopen..
ik ken je persoonlijk, en ken Aqua ook een"beetje " , maar ik denk niet dat dit een goede combi is..zeker geen HYPP N/H hengst. je merrie heeft al Impressive erin.hier probeert iedereen die rotziekte eruit te fokken, alleen in de VS gebruiken ze nog HYPP paarden, vanwege het type.
ik vind dat je vooreerst gezonde paarden moet fokken, en zonder genetische mogelijke afwijkingen of ziektes..