[WN] dekhengst voor paint merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brinibrini

dekhengst voor paint merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 15:05

welke hengst voor mijn paint merrie waar moet je op letten en zo wie kan mij helpen met tips en zo:-)
:)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:07

grote tip ; er is een overschot. je moet fokken voor jezelf, en niet voor de verkoop.
je merrie laten testen voor Hypp, HERDA, en OLWS.
verder kijken welke richting je wilt fokken, welke je merrie gefokt is.kijken wat je verbeterd wil zien.

brinibrini

Re: dekhengst voor paint merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 15:13

oei lijkt me precies nog ingewikkeld.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:31

EHK --> WN-FA. Aangezien hier de kenners zitten over de painthorses werd dit topic naar dit forum verplaatst.

brinibrini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 15:55

petraaken schreef:
EHK --> WN-FA. Aangezien hier de kenners zitten over de painthorses werd dit topic naar dit forum verplaatst.

wat bedoel je daarmee

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:56

Dat is het westerngedeelte waarnaar het verplaatst is, daar hebben meer mensen paints en de kennis ervan!

Wat is de afstamming van je paard? Wat vind je sterke/zwakke punten? Wat wil je er mee gaan doen? Wat spreekt jou aan? Zoals spicegirl zegt is het op dit moment een moeilijke markt, ook voor westernpaarden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:00

Ik ga mee met bovenstaande reacties, als ik jou was zou ik mezelf om te beginnen de volgende vragen stellen:
- Wat is de afstamming van je merrie
- Wat wil je verbeteren aan je merrie
- Wat voor type hengst zoek je (uiterlijk, karakter, kleur, welke tak van sport)
- Wat is je doel met het veulen

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:56

En niet te vergeten:
Is je paard daadwerkelijk een Paint horse met de daarbij horende APHA papieren?
Veel hengsten dekken niet buiten het stamboek. Als je geen daadwerkelijke paint hebt met de bijhorende papieren zal het je keuze beperken.

brinibrini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 09:55

ja ja het is een paint horse met als afstamming ze noemt midnight wr bear. sire: qts clearcrystal bear
dam: cynthia brendy jean. wil ook wel het vlekkenpatroon behouden.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:09

Oke, en wat voor een richting wil je op met je paard?

brinibrini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 10:23

liefst reining

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:47

brinibrini schreef:
ja ja het is een paint horse met als afstamming ze noemt midnight wr bear. sire: qts clearcrystal bear
dam: cynthia brendy jean. wil ook wel het vlekkenpatroon behouden.

Je merrie is homozygoot tobiano... ;) Misschien eerst wat beter inlezen voordat je gaat fokken.

brinibrini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 10:57

ja maar is dat zeker. ik heb er allemaal niet zoveel verstand van dus had ik gehoopt dat jullie mij een beetje op weg gingen kunnen helpen :-)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:32

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:04

als je er geen verstand van hebt en ook geen geldboom in de tuin, fok dan maar niet
genoeg leuke goed overnagedachte veulens te koop

ik zou zeggen begin met cavia's, zijn de resultaten veel sneller te zien en zo'n beestje raak je nog wel kwijt als blijkt dat hij kwa karakter toch niet bij je past en niet de vlekjes heeft die je graag had gewild
en mocht het vrouwtje de dracht of bevalling niet overleven door onkunde dan is dat toch iets minder erg

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:31

er is ook al een cavia overschot. van de week nog een zak vol doodgeslagen cavia's gevonden :(
geen cavia's dus..

brinibrini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 12:38

spatter schreef:
als je er geen verstand van hebt en ook geen geldboom in de tuin, fok dan maar niet
genoeg leuke goed overnagedachte veulens te koop

ik zou zeggen begin met cavia's, zijn de resultaten veel sneller te zien en zo'n beestje raak je nog wel kwijt als blijkt dat hij kwa karakter toch niet bij je past en niet de vlekjes heeft die je graag had gewild
en mocht het vrouwtje de dracht of bevalling niet overleven door onkunde dan is dat toch iets minder erg

amai zeg geef jij altijd zo een reacties

brinibrini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 12:42

Tinniie schreef:
Ze is homozygoot grullo tobiano? Dan geeft ze haar vlekken dus zoiezo door.
Naar mijn mening kan je dan best een leuke Quarter hengst kiezen, daar heb je veel meer keuze in de reining-bloedlijnen. Bij de Paints is dit toch allemaal veel beperkter..

Hier kan je eens een kijkje nemen voor dekhengsten in België/Nederland.
http://www.stallionlocator.com/nl/list/ ... try=be&s=1
http://www.stallionlocator.com/nl/list/ ... try=nl&s=1

merci ik had dat ook al in gedachten om er een leuke quarter op te zetten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:42

leuk, of niet, ze heeft wel gelijk.
als je er geen verstand van hebt, kun je er beter niet aan beginnen.komt toch meer bij kijken, dan een hengst + een merrie.
begin maar eens met die testen, weet je gelijk dat fokken geld kost, en heb je meer zekerheid op een gezond veulen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:47

Ik heb het nog niet gelezen en zou graag willen weten: wat is de reden dat je met je merrie wil fokken?

brinibrini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 13:01

omdat ik er een 2 de paardje bij wil. mijn man is ook aan het leren paardrijden en de zoon ook al een jaar dus ja zou welkom zijn. het is zeker niet voor de verkoop.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:05

Tegen de tijd dat je man en zoon erop kunnen rijden ben je sowieso vanaf dit moment nog 4 tot 5 jaar verder. Is het niet gewoon verstandiger om een leuk getraind paard te kopen waarvan je weet dat het de reining manoeuvres aan kan?

Het is in ieder geval voordeliger. Tegen de tijd dat je het paard rijklaar hebt ben je zo'n smak geld en tijd verder dat je beter een klaar paard had kunnen kopen. Zeker in deze markt waarbij redelijk goede paarden voor een habbekrats verkocht worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:15

spicegirl schreef:
grote tip ; er is een overschot. je moet fokken voor jezelf, en niet voor de verkoop.
verder kijken welke richting je wilt fokken, welke je merrie gefokt is.kijken wat je verbeterd wil zien.

EN zeker PSSM laten testen voordat je gaat fokken.

Maar ik ben het met de rest eens, met zo weinig kennis begin er niet aan. Je kan beter gewoon een paardje erbij kopen. De markt is slecht dus voor een redelijk normale prijs kan je al wat leuks kopen. En goedkoper dan zelf te fokken. Als je je merrie laat dekken maar moet afwachten of ze drachtig wordt, en als het lukt wat eruit komt, of het overleeft, en of het precies dat wordt wat je wilt. Dan moet je het zeker nog 3 jaar voeren voordat je er wat mee kunt, oja en hopen dat het in die tijd niks overkomt. De kosten daarvan wegen echt niet op tegen nu een rijdbaar paardje kopen.

brinibrini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 13:20

rina schreef:
spicegirl schreef:

EN zeker PSSM laten testen voordat je gaat fokken.

Maar ik ben het met de rest eens, met zo weinig kennis begin er niet aan. Je kan beter gewoon een paardje erbij kopen. De markt is slecht dus voor een redelijk normale prijs kan je al wat leuks kopen. En goedkoper dan zelf te fokken. Als je je merrie laat dekken maar moet afwachten of ze drachtig wordt, en als het lukt wat eruit komt, of het overleeft, en of het precies dat wordt wat je wilt. Dan moet je het zeker nog 3 jaar voeren voordat je er wat mee kunt, oja en hopen dat het in die tijd niks overkomt. De kosten daarvan wegen echt niet op tegen nu een rijdbaar paardje kopen.

ja dat is wel waar wat je zegt. heb nog niet gekeken naar de prijzen op kapaza of zo. zal ik zeker eens doen en er misschien toch nog eens goed over nadenken want het is precies allemaal niet zo simpel

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:22

Als ik jou was zou ik je gaan verdiepen in bovenstaande berichten over PSSM, Hypp, HERDA, en OLWS laten testen. Pas daarna op zoek gaan naar een geschikte hengst.

Echter ga ik mee met de rest, als je doel een tweede paard is; koop er dan een. Dit is veiliger, voordeliger en efficiënter voor jouw zoon en man. Succes in ieder geval!