[WN] hollywood dun it

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fibitje

hollywood dun it

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:37

Hoi,

ik ben aan het overwegen om een afstammeling van deze quarter te kopen maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze afstammelingen?
Volgens de verkopen heeft de ruin zijn karakter helemaal van hollywood dun it, maar aangezien ik zelf niet goed op de hoogte ben, heb ik echt geen flauw idee wat ik mij erbij moet voorstellen?

Bedankt

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:57

Belangrijk: Wat wil je ermee gaan doen? Reining, cutting, pleasure, etc?

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 18:01

Reining, sorry vergeten te vermelden! Maar ik zoek geen paard waar ik 'hoog' mee ga geraken op wedstrijden of degelijke. Ik zoek vooral een betrouwbaar paard ;-)

quarterH

Re: hollywood dun it

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:08

is het een directe HDI of is dat zijn opa? dan zou ik eerder benieuwd zijn wie zijn directe pappa/mamma zijn

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:34

Ik denk directe maar ben nu echt niet zeker. Ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in de ouders, zoals ik al zei ben ik er ook niet echt van op de hoogte. :n De reden dat ik dit topic opende is omdat de mensen bij wie ik deze quarter op het oog heb, die zeggen telkens dat hij echt volledig qua rijstijl enz is zoals 'hollywood dun it' en ik vroeg me af wat dit betekende...
Het is een lieve quarter en voorlopig klikt het goed maar het is dat zinnetje dat telkens in mijn hoofd bleef spoken en ik wou graag even zeker zijn dat ik niet voor verrassingen ga komen te staan eens ik hem koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:36

Mooie verkooppraat.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:38

een directe HDI is erg duur en zie je amper in europa. de kans dat het een directe is is dus erg klein.
het is een hele bekende hengst binnen de reining die zijn stempel goed op de fok heeft gedrukt. daardoor dus een leuke naam om te gebruiken.
maar, als de zoon van hem zelf niks heeft gedaan, en zelf geen nakomelingen heeft die presteren zegt die HDI ook niet veel meer eigenlijk.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:40

Lijkt mij niet dat het een directe HDI is.. ;) zoals QH al zegt.

Als het een leuk paard is, en je hebt er vertrouwen in.. dan zou ik het gewoon doen, maar niet de prijs op laten drijven vanwege het Hollywood dunnit verhaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:42

Als hij qua rijstijl is zoals HDI kun je m niet betalen denk ik :+ en als hij zo is zoals HDI zou ik ´m ook niet willen... want die is dood.

De grootste invloed op een paard komt van de moeder. Pa draagt wel wat bij maar een exacte kopie van de vader zal het paard niet zijn (en dan nog is de kans groot dat HDI de grootvader is). Ik zou me als ik jou was focussen op het paard zelf en qua afstamming enkel op de moederlijn (karakter, prestaties, geen blessures etc.) en er daarbij op letten dat je niet wordt overvraagd qua prijs.

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:01

Impossible Chico is de naam van mijn paard en hij heeft HDI in zijn bloedlijn aan moederskant. Het is een fantastische koele ruin. Er is een Facebooksite met alle afstammelingen van HDI van over heel de wereld (even googlen). Het is leuk om te bekijken. Ik ben het wel helemaal met Ffortuna eens; focus op het paard. Succes verder met je aankoop. Wel foto's plaatsen. Ik ben benieuwd.

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:58

Ja ik wist het niet wat het was, dus jullie hebben idd waarschijnlijk wel gelijk dat het geen directe HDI is ;-)
De prijs van het paard dat ik op het oog heb is 7500 dus niet heel hoog. Vermoed dus wel dat het gewoon een afstammeling zal zijn. De papieren gingen we de volgende keer te zien krijgen (en dan neem ik iemand mee die er meer verstand van heeft) dus dan zal ik ook meer kunnen zeggen over de ouders :)

Maar kan er iemand mij gewoon een beetje uitleggen wat die hollywood dun it heeft gepresteerd of degelijke? Ik ken dit paard echt enkel van naam en weet dat het een 'goed' paard was en veel nakomelingen heeft, maar wat het precies gedaan heeft weet ik niet echt... Daarmee bedoel ik niet welke prijzen hij reeds behaalde, maar wat hem zo speciaal maakte dat iedereen er nu nog over spreekt...
Een beetje een stomme vraag maar ik vind het nergens op internet (je vind alleen een hele uitleg met zijn prijzen) dus vandaar... Haha ja als ik iets (vaak onnozels, kleins) in mijn hoofd zit, dan blijft het in mijn hoofd zitten sorry ;-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:17

nou uhhh dat dus :p de prijzen die hij heeft gewonnen maken hem speciaal. plus de prijzen die verschillende nakomelingen hebben behaald wat hem dus een goede vererver maakt.
maar nogmaals, het hangt allemaal af van de ouders die het paardje heeft.
dat HDI de grootvader is is namelijk niet zo speciaal... daar zijn er vele duizenden van.... het is pas spannend als het om een presterende en verervende nakomeling van HDI gaat.
dus ik zou kijken naar de directe ouders en wat die hebben gedaan.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:39

Je geeft aan dat er iemand meegaat met verstand van quarters. Kan diegene je niet meer vertellen? Er staan veel paarden te koop met verschillende heel bekende bloedlijnen (Rooster, whizjes, Shining Spark, etc), dus ik zou me niet blindstaren op 1 bekende naam.

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 23:01

Ja maar ik wou gewoon via jullie weten of ik meer informatie kon loskrijgen want die persoon vertelde me eigenlijk hetzelfde als jullie :D Maar toch bedankt voor het me uit te leggen!

En dat van die 'ene' voorouder betreft, dat is zeker niet het enigste waar ik rekening mee hou hoor. Het was gewoon iets wat ik mij afvroeg en daarom dit topic begonnen ben. Ik ben iemand die zo van die nutteloze details onthoudt en zich daar dan over suf piekert terwijl ze niet eens belangrijk zijn |o Daar werk ik nog aan :o
Maar de ouders van dit paard zouden ook van goede afkomst zijn (de namen ben ik even vergeten :oo zal het nog eens moeten opzoeken) en de quarter zelf is ook heel lief in omgang en dat was voor mij het voornamelijkste. Heb er nu al een paar keer mee gereden en het viel telkens heel goed mee. Luistert heel goed tijdens het rijden, heel alert.

Het enige wat me voorlopig dus tegenhield was (het nutteloze detail dat ik onthouden heb) dat ik niet goed wist wat de eigenaar bedoelde met die hollywood dun it en dus daarmee liet ik me een beetje tegenhouden. Voor hetzelfde geld wou dat zeggen dat hij gewoon een tikkend bommetje was dat elk moment kon 'ontploffen' (als jullie snappen wat ik bedoel).

Morgen ga ik nog een laatste keer met deze quarter rijden en als dat meevalt ga ik denk ik wel besluiten van hem te kopen +:)+ Foto's volgen nog moest het zover zijn!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:20

Als het een tikkende bom was ging iemand dat niet als verkooppraatje vertellen ;)

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:17

Daar heb je een punt ;-)

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:24

Also HDI's zijn er om bekend om bestwel makkelijk te trainen te zijn, iets minder athletisch, eerder wat stug maar daardoor bestwel rustig en cool.
Directe kinderen hebben vaak een iets lange rug maar de tweede generatie heeft dit eigenlijk niet meer.
HDI staat onder verdacht om PSSM drager geweest te zijn - is absolut niet bewezen! - maar ik zou dit paard laten testen als het noch niet is gebeurt of als de ouders niet zijn getest. Uiteindelijk moet je gewoon op je gevoel af gaan wat dit paard betreft...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:19

Hoe oud is het paard eigenlijk?

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 19:47

Paardje is 4.5 jaar en ben nog altijd aan het twijfelen of ik hem wel of niet zou kopen!
Heb ondertussen meer inzicht gekregen in de papieren van deze ruin en er is denk ik wel wat mee gefoefeld... Of beter gezegd de prijs is wat opgekrikt doordat het 'een afstammeling is van HDI', zoals jullie zelf al zeiden. Spijtig want het paard zelf heeft echt een gouden hart en is zalig om mee te rijden. Zou denk ik nog wel goed scoren op wedstrijd in de reining.

De vader is Smokey Dun it maar de moeder is een vrij onbekende quartermerrie (dus ze hebben gewoon de eerste en beste goedkope merrie gekocht en daarmee gekweekt waarschijnlijk). Maar ik vind dus de combinatie van deze twee paardjes wel geen 7500 euro waard? Of ben ik echt zo hard aan het overdrijven?

Behalve dus die ouders-kwestie, zou ik deze quarter echt meteen kopen maar nu weet ik het echt niet...

Medisch is het paardje volledig in orde verklaard.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:27

He... Wat vervelend nu.. Het is idd heel wat anders. De hdi is de overovergrootvader, dat zegt alweer minder. Het was wel n beetje te verwachten misschien, hoewel ik de prijs best hoog vind.
Is het paard wel geheel getraind?
Is de geschiedenis wel te achterhalen?
En wb de gezondheid, waaruit blijkt dat die in orde is?
Balen dat je nu verliefd bent geworden en er wat dingen zijn mbt de zakelijke kant.. ;(

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:12

Op papier kun je niet rijden, het is belangrijk dat het dier doet wat je er van verlangd en dat het een lief dier is dat graag werkt en goed in de kop is.

prijs kun je over onderhandelen, is denk ik afhankelijk van wat hij kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:22

Maar een goed papier is uiteraard wel waardeverhogend.
HDI is een goede hengst, maar te ver weg in de stamboom om een hoge prijs te rechtvaardigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:24

Een groot gedeelte van de prijs van een dier is idd de training die er in zit.
En de potentie voor eventuele fok.
Een ruin is gecastreerd, dus voor de fok niet meer in te zetten.
Voor een 4,5 jarig ruin die echt wat kan, zul je meer neer moeten tellen dan 7500 Euro.
Voor een 4,5 jarige ruin die niet veel kan, is 7500 Euro teveel.
En dan ook weer, als een 4,5 jarige veel kan, kun je je afvragen hoe vroeg ze met hem zijn begonnen.
Papier is bijzaak, kijk naar het paard.
Als de klik er is, en het is je 7500 Euro waard (reken eens om naar Guldens of Belgische Franken) dan moet je het vooral doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:44

Maar wie is de moeder dan? En de vader van de moeder bijvoorbeeld? En wie heeft het beestje getraind tot nu? Is ie al gestart? Is hij getest? En de moeder?
Die info erbij zou meer vertellen over de prijs die je er voor over moet hebben als je er weg van bent. Puur alleen een verkoop praatje op basis van; er zit Hollywood Dun It in is een beetje...tja. Als er een onervaren iemand voor je staat, lukt het daar soms wel mee. Of de mensen weten het zelf niet zo goed hoe het werkt.

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 13:59

De moeder is Flash Ray, maar als je het bij google intikt dan vind je er niets over en uit haar naam kan ik ook geen afstammeling bedenken. Volgens de vrouw zou deze wel de dochter zijn van de hengst Pinocchio Pie, maar heb hier voorlopig nog geen bewijs van gevonden dus hou ik verlopig geen rekening met deze optie. Tja, als je geen bewijs hebt, dan kan het de dochter zijn van eenderwie hé, het is maar wat je zelf wil geloven.
Ze is 13 jaar en staat nog altijd bij die mensen. Ze hebben haar 1 keertje laten dekken (of dat beweren ze) en dat paard zou bedoeld zijn geweest voor haar zoon, maar die is het huis uit gegaan en was eigenlijk niet heel erg geïnteresseerd meer in het paard. Zij reed er zelf mee maar door rugproblemen mag ze nu niet veel meer rijden. Ze heeft dan besloten van haar merrie Flash bij te houden omdat ze die het langste heeft en de ruin weg te doen. Hij heeft veel beweging nodig en zij kan het hem niet geven.

Denk wel dat die vrouw heel erg gehecht is aan haar paarden want welke verkoper geeft er anders zoveel bedenkttijd en laat je zovaak je wil langskomen ;-) Denk ook dat ze het feit dat wij niet zo gek ver van haar wonen ook een voordeel vindt want dan kan ze toch nog af en toe horen hoe het met hem gaat en weet ze dat hij goed terechtkomt en niet bij een of andere handelaar. (Nu zolang ze niet elke dag aan de deur staat vind ik het prima :D )

De ruin is volledig opgeleerd en al heel goed getraind. Natuurlijk hij is nog 'maar' 4.5 dus natuurlijk heb je er nog wel 'wat' werk aan, maar het is niet dat je helemaal van 0 moet beginnen met hem. Het is ook niet zo dat hij al maanden stil staat want hij is altijd in beweging gehouden door een professionele ruiter (weet de naam niet, maar in het rijden merk je wel dat hij een goede opleiding gehad heeft). Hij is opgeleerd toen hij ongeveer 3.5 was en hij is nu iets ouder dan 4.5 jaar. Eigenlijk bijna 5 want hij is van 10 oktober.
Maar dus qua opleiding denk ik wel dat hij inderdaad wel heel goed zit. Tijdens het rijden heeft hij geen streken of degelijke. Heel koel in het hoofd. Minimale hulpen zijn genoeg, dus op dat vlak echt een droomquarter :j Heb met hem al gereden in gietende regen en hij was er niet echt van onder de indruk. Op wandeling is hij ook heel braaf.

Vandaag heb ik ook met de moeder gereden en ook zij bleek wel heel aangenaam te zijn in het rijden. Wel iets meer streken tijdens het rijden, maar niet om te zeggen dat het echt stoorde of dat het een vies paard genoemd kan worden.

Dus ja, buiten die papieren-kwestie (dat ik niet goed vertrouw) is het echt wel een superpaardje...