Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:21

Hoi allen,

Even een nieuw topic n.a.v mijn vorige topic PAVOS GOLDEN ISABELLA.
Graag zou ik een veulen fokken uit deze quartermerrie. ( naar mijn idee zit er een goed papier bij?, ze heeft zich in ieder geval bewezen in de sport)
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij het fokken met quarters? En de keuze van een hengst? http://www.allbreedpedigree.com/pavos+golden+isabella
Voor mij is dit geheel nieuw :D

Fotos zal ik binnenkort maken, het betreft een buckskin merrie.

Alvast bedankt.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:54

Ik heb eens naar de foto’s in je profiel gekeken, maar die dragen weinig bij. Belangrijk om te weten is wat je met het veulen wil bereiken. Is het voor jezelf of voor de verkoop? Welke wedstrijddisciplines wil je dat het goed in is? Hoe groot is de merrie? Wat zijn haar sterkste punten qua exterieur en wat is er minder? Hoe is haar temperament? Hoeveel wil je uitgeven qua dekgeld + eventueel bijkomende kosten (verzendkosten, inseminatiekosten, …)?

Ik zou de merrie eerst voor alle zekerheid testen op herda indien dit nog niet gebeurd is gezien er toch wel wat Poco Bueno in haar afstamming zit. En bij de hengst opletten voor de klassiekers Herda, PSSM, GBED, HYPP desgevallend.

Als je cutting gericht wil fokken, met toch niet de meest klassieke lijnen is dit misschien een leuke hengst (wel niet goedkoop, maar het dekgeld is uiteindelijk maar een beperkt element in het totaalplaatje):
http://missncash.com/missncash.htm
Voor een snelle jongen of meisje met looks:
http://www.texomaquarterhorses.com/php/ ... Class_ID=5

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:09

Hoi Callisto04

Het klopt dat de fotos in mijn profiel weinig bijdragen, ik ga zo spoedig mogelijk goede fotos maken.
Bedankt voor de tips. Het veulen zal voor de verkoop zijn aangezien ikzelf geen western zal gaan rijden. De merrie heeft een goed karakter en is erg werkwillig.

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:12

Als ik heel eerlijk ben vind ik de pedigree niet bijzonder genoeg om mee te fokken. Dus om nu voor de handel te fokken zou ik niet doen. Je raakt paarden momenteel aan de straatstenen niet kwijt, of je moet het heel goedkoop verkopen, en dan snijd je jezelf in de vingers.

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:17

Naar Quarters is in ieder geval wel iets meer vraag dan naar de gangbare warmbloedpaarden. Maar één ding: bij verkoop mag je tegenwoordig blij zijn als je uit de kosten komt. Dus fokken moet je echt voor de liefhebberij doen en om het veulen te houden.

Ik las dat Jack overdun it verkocht is naar Italie. Dat is jammer. Was misschien wel leuke hengst geweest voor jouw merrie. Misschien is er nog diepvries beschikbaar?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:52

Ik moet crazycactus gelijk geven Y;( Als het veulen bedoeld is om verkocht te worden, niet aan beginnen. Karakter en werkwilligheid is in deze tijd geen toevoeging voor de verkoop. Daar telt alleen prestatie.

Ben wel nieuwschierig, Callisto waar haal jij die "gezien er toch wel wat Poco Bueno in haar afstammeling" uit de pedigree??? Welgeteld 1 keer staat hij erin in de 7e generatie.
Het is een feit dat een test PSSM, Herda, GBED, MH niet onnodig is. En dat zou ik ook zeker laten doen voordat ermee gefokt zou worden. Hypp is wel overbodig, er zit geen Impressive in de lijn van deze merrie.

@Langcara ook bij de QH/PH en Apps zit gigantisch de klad in de verkoop van veulens. Er zijn al zoveel grotere stallen die hun fokkerij of stopgezet hebben of zwaar heb ingekrompen omdat het zich gewoonweg niet meer loont en ze het spul niet kwijt kunnen.
Is die hengst overigens getest op PSSM???

Mikolaiki alhoewel ik de bloedlijn van je merrie niet verkeerd vind. Ik heb wel iets met de wat oudere lijnen, en ze heeft ook nog een beste scheut TB erin, is haar pedigree niet genoeg om een veulen mee te fokken die voor goed geld verkocht wordt. Ik heb zelf gefokt, en ben ook al gestopt vanwege de prijzen die je voor je fokproducten kan krijgen, het loont zich echt niet. En nog groter punt je moet ook altijd nog maar zien dat je ze als veulen ook daadwerkelijk verkocht krijgt. Als ik op het moment zo zie wat er allemaal te koop staat, en met echt bekende en gewilde lijnen, de prijzen zijn om te huilen, en het is ook niet eens zomaar verkocht.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:26

Toch wel wat Poco Bueno is toch juist? 1 keer dus. Waar ben je dan nieuwsgierig naar? :)
Die Jack Over Dun It, is die trouwens geen ruin ondertussen? Ken hem niet, maar dacht dit op bokt te hebben gelezen. PSSM vanwege het vrij vaak voorkomen bij de Hollywood Dun It nakomelingen? Als je ergens een lijst van PSSM paarden hebt, zou dit wel nuttige info voor velen kunnen zijn.
Wat is MH?

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:42

@mikolaiki : je merrie heeft niet een dusdanig papier of wedstrijdresultaten dat een dure hengst die zich al heeft bewezen in de sport een fikse verkoopprijs voor het veulen zal opleveren.
Je zult dus naar een minder bekende hengst moeten gaan en hierdoor een veulenprijs aanhouden die acceptabel en verkoopbaar is (rond de 2000 euro).
Afhankelijk van manier van dekken kún je er iets aan overhouden. Maar zodra je 'ingewikkelder' dingen als KI gaat doen en/of flinke dokterkosten gaat krijgen zul je er op toeleggen.
Verder loop je natuurlijk altijd het risiko dat je merrie er lichamelijk iets aan overhoudt, waardoor ze niet meer te gebruiken is al rijpaard of zelfs overlijdt.

Aan jou de beslissing of het je dat waard is.

Anoniem

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:53

Ik ken meerdere fokkers (met echt goede merrielijnen en bewezen ouders) die dit jaar minder fokken, omdat ze de veulens niet verkocht krijgen.

Jouw paard heeft in mijn ogen geen goed papier, er zitten geen goede lijnen in of te ver weg.
Een veulen hieruit krijg je niet voor een goede prijs verkocht, je zal de kosten er niet eens uithalen. Is allemaal niet erg, maar je moet wel het risico willen nemen dat je niet van het veulen afkomt of dik verlies neemt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:00

Callisto04 schreef:
Toch wel wat Poco Bueno is toch juist? 1 keer dus. Waar ben je dan nieuwsgierig naar? :)
Die Jack Over Dun It, is die trouwens geen ruin ondertussen? Ken hem niet, maar dacht dit op bokt te hebben gelezen. PSSM vanwege het vrij vaak voorkomen bij de Hollywood Dun It nakomelingen? Als je ergens een lijst van PSSM paarden hebt, zou dit wel nuttige info voor velen kunnen zijn.
Wat is MH?


Je antwoord impliceerde voor mij dat de pedigree overspoeld werd met PB ;) En hij komt er 1 keer in voor, wat niet veel is.
Nee hengst ken ik niet, en ja vanwege het vaak voorkomen van PSSM in die lijn. Lijst PSSM geteste paarden vind je op Wittelsburger, helaas is het nog steeds niet verplicht die uitslagen openbaar te maken, dus vind je er niet alle hengsten. (en een andere lijst, die mij bekend is, is niet openbaar. Die ga ik dus ook niet openbaar maken).

MH http://www.equinews.com/article/maligna ... mia-horses

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:58

Iedereen bedankt voor de reacties, daar heb ik zeker wat aan! Het is jammer dat ik zelf niks aan een western gefokt paard heb omdat ik deze tak van sport niet beoefen.
Anders had ik het veulen graag zelf gehouden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:04

Met een Quarter kun je gerust dressuur rijden. Maar als je wedstrijdambities hebt en hoog wilt eindigen, kom je er met een Quarter niet.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:22

@Cassidy, Bedankt voor je reactie. Voor mij zelf zoek ik een veelzijdig paard waarmee ik toch redelijk dressuur kan rijden en een sprongetje kan maken. (Samengesteld)
Moet ik dan misschien kijken naar iets anders dan een quarterhengst om de merrie mee te kruisen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:27

Het enige andere ras buiten Quarter of Paint dat met een Quarter gecombineerd kan worden waardoor je kans maakt op een (appendix) papier bij het veulen is een Engels Volbloed. Andere kruisingen zou ik niet doen, je zet dan weer een papierloos paard de wereld in, en daar zijn er genoeg van.

Yessy

Berichten: 23054
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:27

Ik zou in dat geval eerlijk gezegd gewoon op zoek gaan naar een leuk veulen (of ouder paard) die aan je eisen voldoet. Mijn quarter merrie heeft ook 2 veulens gehad (2004 en 2008) en toen merkte je al dat de markt bergafwaarts ging. Het tweede veulen was minstens zo goed als de eerste, maar is voor nog niet de helft van het geld weggegaan. Een veulen fokken kost dan ineens meer dan het oplevert en het is een risico voor je merrie, ik zou er daarom zelf nooit meer aan beginnen als ik het veulen niet zelf zou houden.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:30

@mikolaiki : ik denk dat je met een Quarter prima uit de voeten kunt met wat jij wilt. Wil je idd de duur'sport' in dan zou een kruising met een Arabier/Volbloed nog een goede optie zijn.
Kies je bijv. voor een Volbloed hengst geregistreerd bij de Amerikaamse Jockeyclub, dan krijg je bij het veulen zelfs nog een AQHA-papier.
Dit vergroot iig de evt verkoopbaarheid van een veulen.

Vraag is alleen of je dan niet beter op zoek kunt naar een dergelijk paard, want bij een veulen blijft het altijd een gok of het idd het paard gaat worden wat jij in gedachten hebt.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:41

Bedankt voor de reacties. Dus kruisen met een engels volbloed is ook mogelijk? Dat zou voor mij zeker een optie zijn.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:24

Ik heb geen idee of er in NL een hengst staat die dekt of wat KI vanuit het buitenland kost.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:41

Je antwoord impliceerde voor mij dat de pedigree overspoeld werd met PB ;) En hij komt er 1 keer in voor, wat niet veel is.
Nee hengst ken ik niet, en ja vanwege het vaak voorkomen van PSSM in die lijn. Lijst PSSM geteste paarden vind je op Wittelsburger, helaas is het nog steeds niet verplicht die uitslagen openbaar te maken, dus vind je er niet alle hengsten. (en een andere lijst, die mij bekend is, is niet openbaar. Die ga ik dus ook niet openbaar maken).

MH http://www.equinews.com/article/maligna ... mia-horses[/quote]

Ik begrijp het misverstand. Mijn fout, domme Belg he :).
Kan/wil je die andere lijst doorsturen via bericht? Dan is het niet openbaar he. Ik ga alvast eens kijken op de link voor MH en Wittelsbuerger. Bedankt!
ETA: afleidend uit de lijsten op Wittelbuerger zou je kunnen zeggen dat er weinig erfelijke aandoeningen voorkomen bij onze quarters :z

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:09

mikolaiki schreef:
Bedankt voor de reacties. Dus kruisen met een engels volbloed is ook mogelijk? Dat zou voor mij zeker een optie zijn.


Ik zou zelf niet snel voor een Engels Volbloed als vaderdier kiezen, maar dat is persoonlijk. Het papier wat een kruising krijgt, het Appendix papier, is ook geen volwaardig papier. Pas door succesvol mee te doen aan wedstrijden kan een Appendix Quarter in het Hoofdstamboek worden opgenomen. Engelse Volbloeden mogen niet KI dekken, dus zul je naar een Hengst moeten om natuurlijk te laten dekken. En de dekgelden voor Engelse Volbloeden zijn heel hoog. Je gaat bij een eventuele verkoop dat er nooit uithalen. En dan moet ik degenen gelijk geven die zeggen dat het papier van de merrie niet bijzonder is, niet voor het fokken van een volle Quarter, en niet voor het fokken van een Appendix Quarter. Fok je voor jezelf, maakt het niet uit. Fok je voor de verkoop, zou ik er niet aan beginnen, je legt er alleen maar geld op toe.

Anoniem

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:11

Waarom koop je niet gewoon een KWPN'er als je dressuur wilt doen en springen?

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:25

Als je kiest voor een volbloed, MOET hij wel geregistreerd zijn bij de amerikaanse jockeyvereniging wil je er een appendix aqha papier bijkrijgen.

Om je appendix papier om te zetten naar een volledig aqha papier moet je op de rassenshow min. 10 punten halen.


Succes met je keuze!

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:27

Misschien een leuke Arabier er op dan krijg je een Quarab?? Heb je meer keuze dan bij de engelse volbloeden. Zoals Melissa al zegt, er zitten wat haken en ogen aan een Engels Volbloed.

CherokeeChum

Berichten: 2082
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:19

Als je dan toch een veulen fokt zou ik zeker niet met een Arabier kruisen want daar beur je niente voor.
Ga je dan toch een kruising fokken en wil je dressuren,is misschien een PRE of Lusitano wat?
Leuke Azteca fokken. Het is heel afhankelijk van je merrie. Persoonlijk heb ik liever een goede gezonde Quarter met een wat minder papier als een ,,goed gefokte'' met een bult genetische afwijkingen.
En wat maakt een goed papier,daar kan je niet op rijden. Een goed paard is een goed paard.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Veulen fokken met mijn quartermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 00:27

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties. Dit helpt een goede keus te maken. Of het wel of geen veulen wordt of dat ik de merrie laat dekken door een quarter-,volbloed- of PRE hengst weet ik nog niet.
Ik ga alles in overweging nemen. Bedankt voor jullie tips en opmerkingen :)